Gå til innhold

Nei til 18-års grense!


Dassen

Anbefalte innlegg

Dette var jo en relativt saklig diskusjon, selv om en moderator fra en helt annen tidsalder smiler litt når 18-åringer beskylder 17-åringer for fjortis-fakter og mangel på drikkekultur... ;)

 

Et par brukere i nettopp den omdiskuterte aldersgruppen, som synes mer opptatt å gi oss praktiske eksempler på at aldersgrensen minst burde være det den er idag, har fått sine poster slettet av moderator. Spam, tøys og SMS-språk med mere er forbudt her.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18-årsgrense er ingen dum ting.

Og det sier så jeg som ikke er helt 18 enda.

Umodne folk overalt er en plage, og selv om det er plagsomme blant 18-åringer, sjansen for å finne dem blant 14-15-åringer er høyere.

Jeg har vært på diverse åpne arrangementer, og herligheten så ofte den målgruppen kan ødelegge stemningen ved å oppføre seg wannabe-moden.

I sånne stunder (mest for to år tilbake) spilte jeg på meg et år eller to, simpelten for ikke å bli regnet som en av dem.

Det er jo så forbannet mange av dem som rett og slett mener at meningen av f.eks en fest, arrangement el.lignende er å drikke seg sørpe full, raskest mulig.

 

Personlig syns jeg man skulle sortert arrangementer etter oppførsel, dog det ville virket dumt om man må ha med seg et oppførselskort på f.eks konserter hvor folk på arrangementet har notert opp ting på deg.

Nei, man har liten annen mulighet enn å gre samtlige under 18 under en kam og håpe på at flest mulig av de som modnet i 16-17-års-stadiet dukker opp.

Lenke til kommentar
Men hva ligger egentlig folk i fjortissfyll?

7192610[/snapback]

Nå skal jeg ikke si at dette er fasiten, dog jeg ville si at fjortissfylla er:

En mengde personer i alderen 12-16 som rett og slett fester for å drikke seg full.

Det er den typen personer som tror de er så modne ved å oppføre seg stereotypiskt, og ved å være umodne eller "kule" om man skal si det med deres ord mot andre.

Holdningene deres er irriterende, og dem er ikke stort bedre når de er fulle.

Som oftest samles mange av dem på en gang (grupper på 5+), noe som gjør at du bare har en gjeng umodne bråkete småunger som ikke har lært verken oppdragelse, modenhet eller det å komme seg ut ifra den plagsomme ignorante alderen... samt at de ofte er fulle rundt deg.

Fjortiss-delen av ordet er vel mer pga generell oppførsel vi forventer oss av en fjortenårig drittsekk.

 

Det er hva jeg sier til det ordet.

Såklart, ikke enhver 14-åring er en drittsekk som nevnt ovenfor...

Det er bare sånn at arrangementer ikke orker å ha 4 idioter for hver ordentlige person.

Lenke til kommentar
Dette var jo en relativt saklig diskusjon, selv om en moderator fra en helt annen tidsalder smiler litt når 18-åringer beskylder 17-åringer for fjortis-fakter og mangel på drikkekultur... ;)

7188204[/snapback]

 

Mulig det, men dagens ungdom debuterer stadig tidligere. En attenåring har en bedre erfaring enn hva en 15-17-åring har. Majoriteten hos de umyndige har et dårligere standpunkt akkurat der.

Lenke til kommentar
Husk at ei lita jente på 16 år og knappe 45 kg har lite å stille opp med når folkemassene begynner å bevege seg og det vil ikke arrangørene ta ansvar for noe jeg skjønner godt.

 

Så husk, edru eller ei så kan man fort miste kontrollen på en konsert med titusenvis av tilskuere.

I Norge er det jo de små scenene som Rockefeller, Blå, Sentrum Scene o.l. som har aldersgrense. Så det argumentet holder ikke helt på greip.

Jeg kjenner forøvrig jenter i 20-års alderen som veier omtrent 45 kg, så det er ikke bare 16-årige jenter som er små.

 

Angående argumentet med fjortissfyll. Jeg vil påstå at de fleste som er under 18 som vil gå på konsert går på grunn av musikken og ikke på grunn av ølen. Som dere fleste vet, drikker "alle" fjortisser Tuborg siden det er billigst. Hvorfor skulle de plutselig nå begynne å betale 250 kr for et sted å drikke, og mens de er der betale 60 kr for en halvliter.

 

En ting jeg er for, siden denne aldersgrensen uten tvil kommer til å forsette er et vergesystem. Det er den beste løsningen man kommer hvor de fleste blir fornøyde. Ja, jeg vet at det finnes steder som oppererer med vergesystem, har selv utnyttet det for å gå på en konsert på Blå. Men Rockefeller har sluttet med dette, noe som har ført til at jeg har gått glipp av mange gode konserter.

Lenke til kommentar

Når man er under 18 betaler man mer for å drikke. Jeg og noen kompiser leide et lokale for 3000kr i måneden for å ha et sted å drikke.

 

Dro ofte på konserter som ikke intresserte meg bare fordi det var drikke der. Har drukket meg drita på mang en metallkonsert, uten å vite hvem som spilte..

 

Nå som jeg er 18 har jeg et mer avslappa forhold til alkohol og går som regel bare på konserter som jeg har lyst til. At de severes øl er jo et fint pluss. :)

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Angående argumentet med fjortissfyll. Jeg vil påstå at de fleste som er under 18 som vil gå på konsert går på grunn av musikken og ikke på grunn av ølen. Som dere fleste vet, drikker "alle" fjortisser Tuborg siden det er billigst. Hvorfor skulle de plutselig nå begynne å betale 250 kr for et sted å drikke, og mens de er der betale 60 kr for en halvliter.

7195182[/snapback]

 

Sett at 100 sekstenåringer får komme inn og svært få kjøper øl. Det er (f.eks) i snitt 100 kroner i ølinntekt per deltaker. 100*100 i tap er kjedelig. Gang det med 40 konserter.

Lenke til kommentar

Det hele er egentlig svært enkelt, billettinntekter alene er ikke nok til å klare å få en konsert til å gå i pluss/balanse.

 

Man tjener mye mer på å selge en halvliter øl enn en halvliter cola.

 

Rockefeller kuttet ut, i alle fall i en periode, å kjøre fri aldersgrense fordi de som var over 18 gikk opp og kjøpte øl til de som var nede og under 18. Det ble for vanskelig å kontrollere.

 

PÅ festivalen jeg er med og jobber med til neste år har vi ennå ikke bestemt oss for om vi skal kjøre fri aldersgrense eller 18 år. Vi trenger rett og slett flere frivillige og en helt annen organisering hvis vi ikke skal ha 18-årsgrense.

 

Så er det spørsmålet om all den ekstra innsatsen er verdt bryet...

Lenke til kommentar
Men hva ligger egentlig folk i fjortissfyll?

7192610[/snapback]

Nå skal jeg ikke si at dette er fasiten, dog jeg ville si at fjortissfylla er:

En mengde personer i alderen 12-16 som rett og slett fester for å drikke seg full.

Det er den typen personer som tror de er så modne ved å oppføre seg stereotypiskt, og ved å være umodne eller "kule" om man skal si det med deres ord mot andre.

Holdningene deres er irriterende, og dem er ikke stort bedre når de er fulle.

Som oftest samles mange av dem på en gang (grupper på 5+), noe som gjør at du bare har en gjeng umodne bråkete småunger som ikke har lært verken oppdragelse, modenhet eller det å komme seg ut ifra den plagsomme ignorante alderen... samt at de ofte er fulle rundt deg.

Fjortiss-delen av ordet er vel mer pga generell oppførsel vi forventer oss av en fjortenårig drittsekk.

7193555[/snapback]

 

Dette med å drikke for å drikke seg full minner mestenkelig mye om noe jeg er vitne til hver eneste helg fra alle aldersgrupper. Rett og slett en god gammeldags rølp, noe jeg ofte driver med selv. Men er enig at slik ikke skal foregå på konsert, men synes forsatt ikke at det er noe gale at man ruser seg for å faktisk bli ruset.

 

Tror faktisk det er bare det at de er umodne som er problemet. For drikkedelen er det noe like gale på alle kanter.

Lenke til kommentar
Selvsagt kan det være vanskelig å se om noen er 18 eller ikke i mørke konsertlokaler, men det kan løses forbausende lett. Man viser legitimasjon i døren og er man under 18 år kan man få ett kryss på hendene.

Har man kryss på hendene og observeres alkohol i neven kastes man enkelt og greit ut.

Jeg er sikker på at de aller aller fleste er villige til å la seg markere for konsertopplevelsene.

7184873[/snapback]

Dessverre finner noen frem såpe eller sprit, og vips så er krysset vekke.

Det er disse som ødelegger for din konsertopplevelse.

7184886[/snapback]

EHH

 

Hva med å gi de over 18 blått bånd og de under 18 Rødt bånd.

Det må da være bånd som det ikke går an å få av!

Lenke til kommentar
Hva med å gi de over 18 blått bånd og de under 18 Rødt bånd.

Det må da være bånd som det ikke går an å få av!

7197651[/snapback]

 

Velkommen etter kompis.

 

Jeg innser at folk her er veldig negative til oss mindreårige av diverse grunner.

Men altså, når folk begynner å sammenligne konserter med 16 og 18 åringer med skoleball med 16 og 14 åringer. Latterlig!

Forskjellen mellom en 16 og 18 åring er vesentlig mindre enn 14 og 16 åringer.

Jeg vet dette, for jeg har søsken i begge ender, også har man noe som heter pubertet, hvor ting skjer skrekkelig fort oppi hodene til folk.

Lenke til kommentar
Sett at 100 sekstenåringer får komme inn og svært få kjøper øl. Det er (f.eks) i snitt 100 kroner i ølinntekt per deltaker. 100*100 i tap er kjedelig. Gang det med 40 konserter.

7195451[/snapback]

Jeg skjønner at konsertlokalet vil gå i tap, har aldri påstått noe annet. Poenget mitt var at de under 18 neppe ville gått på konserten for å drikke seg sørpefull som de fleste her påstår.

Lenke til kommentar

Ingen har sagt alle, men mange! Og det er ikke sikkert de drar for å bli fulle, men det er en mulighet til at de blir det alikevel. Selv synes jeg det er greit med 18grensa. Likte den ikke før jeg ble 18, men nå er den helt okey ;)

 

Ellers synes jeg det er mer behagelig uten ørten rølpefullefolk som skal herje rundt hele tida. Det er kvalmende irriterende.

Lenke til kommentar

18-årsgrense i seg selv er greit. problemet er heller at det ikke settes opp nok rusfrie konserter. ansvaret for dette ligger først og fremst hos arrangørene, men både band og konsertgjengere kan gjøre noe med dette. dog det er unødvendig vanskelig

 

kryss på handa ja. moro gjensyn med straight edge scenen det der du

Lenke til kommentar

Dette problemet løste vi på Malakoff Rockfestival med at vi hadde forskjellige bånd på hvem og hva folk fikk lov til

lilla-inngangsbånd med dette fikk du lov å gå inn på festival område der du hadde tilgang til tilskuerplass foran scenen, toaletter, merchandise og matservering

Gult-inngangsbånd Dette var for de som var over 18, med dette kunne man gå overalt utenom backstage området, ølserveringen er på eget område der det er toalettilkomst\pissoar, mat\øl servering og nært scenen med 1m sikkerhetsavstand. For å få gult bånd måtte man vise legitimasjon ved inngangen av øl-området, hadde man ikke-synd for dem, de som hadde fikk bånd og var lette å holde under oppsikt

Hvitt-inngangsbånd Dette var backstage pass, man kunne gå overalt man ville, dette var da for det personellet som hadde bruk for å gå backstage og artister

Alkohol var selvsagt ikke lov utenfor backstage og ølserverings område...

Dette fungerte veldig bra, det er klart mange finner måter å komme seg inn på, men jeg hadde såpass bra lyssetting der så det var ikke noe problem...

Lenke til kommentar
Dette problemet løste vi på Malakoff Rockfestival med at vi hadde forskjellige bånd på hvem og hva folk fikk lov til

lilla-inngangsbånd med dette fikk du lov å gå inn på festival område der du hadde tilgang til tilskuerplass foran scenen, toaletter, merchandise og matservering

Gult-inngangsbånd Dette var for de som var over 18, med dette kunne man gå overalt utenom backstage området, ølserveringen er på eget område der det er toalettilkomst\pissoar, mat\øl servering og nært scenen med 1m sikkerhetsavstand. For å få gult bånd måtte man vise legitimasjon ved inngangen av øl-området, hadde man ikke-synd for dem, de som hadde fikk bånd og var lette å holde under oppsikt

Hvitt-inngangsbånd Dette var backstage pass, man kunne gå overalt man ville, dette var da for det personellet som hadde bruk for å gå backstage og artister

Alkohol var selvsagt ikke lov utenfor backstage og ølserverings område...

Dette fungerte veldig bra, det er klart mange finner måter å komme seg inn på, men jeg hadde såpass bra lyssetting der så det var ikke noe problem...

7216649[/snapback]

 

Eller som man gjorde på midnattsrocken i Lakselv:

 

Slippe inn alle og selge øl til alle! Alt gikk bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...