Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kult at etter to helger så er Bølgen nesten på kinotoppen her i Norge, over filmer som Jurassic World, Fast & Furious 7 og Age of Ultron. Det er intet mesterverk, men jeg synes filmen var solid og greide å skape ganske bra intensitet. Synes det er spennende for norsk filmindustri at den her gjør det så bra. Kult med variasjon i sjangere.

Jeg og en kompis snakker også litt om det i vår podcast (sorry for selvpromotering):
http://jump-cut.no/jump-cast-episode-15/

Lenke til kommentar

TV-serien Banshee hadde en norsk regissør i to episoder, og det var simla bra regi på actionsekvensene i den ene episoden. Beste regi-jobben jeg har sett av norsk regissør egentlig den første episoden til Magnus Martens. Imitation Game føltes ut som en tv-film, ikke en Oscar-verdig prestisje for det meste. 

 

Ja, det kan si. Men omtales som Norsk av flere, f.eks: "Norges første gullpalmekonkurrent i Cannes på mange år."

 

Yes, men der har du norsk media egentlig. Alt er norsk, selv Imitation Game var norsk mente jeg VG og Dagbladet skrev et par ganger. Og der har ingen norske penger vært involvert og spytta inn i produksjonen.

 

Tilfeldigvis kommer mesteparten av støtten til filmen, den betydeligste delen fra Arte France Cinemas, som er fransk-tysk. I tillegg til det så har du Animal Kingdom og Beachside som er amerikanske, britiske Bonafide Films og et til fransk produksjonselskap som har spytta inn penger i prosjektet sammen med de norske. Så egentlig blir det en amerikansk-britisk-fransk-tysk-norsk, eller som jeg sa internasjonal, om man skal være korrekt.

 

Men "norsk" selger nok mer aviser og klikk. Der har du også litt problemet med norsk film, vi trenger stort sett penger og hjelp fra utlandet stort sett når det kommer til å lage film for et internasjonalt publikum. 

Endret av Maury
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

 

Noen som vet hvilken sang de bruker i traileren til Louder than bombs? Den ble brukt i traileren til 31 august, men en annen versjon. 

 

https://www.youtube.com/watch?t=89&v=1-Yw5clD4yU

Solomon Grey - Glas / Green

 

 

Takk for svar, men det var ikke den jeg tenkte på. Det var pianospillet som starter først. Men det er kanskje et original score fra 31 august..

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet hvilken sang de bruker i traileren til Louder than bombs? Den ble brukt i traileren til 31 august, men en annen versjon. 

 

https://www.youtube.com/watch?t=89&v=1-Yw5clD4yU

Solomon Grey - Glas / Green

 

 

Takk for svar, men det var ikke den jeg tenkte på. Det var pianospillet som starter først. Men det er kanskje et original score fra 31 august..

 

Oki. Regner med det er Ola Fløttums originalmusikk

Lenke til kommentar

Støtter opp om anbefalingen av Mystery Road. Aaron Pedersen gjør en flimrende innsats. God film - sakte, rolig og lite action, heller nerve og spenning. Gode dialoger, selv om de ofte er litt fattige på ord (men da enda rikere på innhold).... Lite overforklares, eller forklares i det hele tatt, noe som er en fin avveksling fra Hollywood-filmer hvor alt skal forklares veldig nøye. Dette er også kanskje noen av filmens svakheter, nemlig at den kan oppfattes som i overkant treg og at det ikke alltid er like lett å holde tritt... Som kan skyldes at jeg var trøtt når jeg så den..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...