Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg gleder meg ikke. Med en gang jeg fant ut at Cameron Diaz skulle være med, forsvant interessen med en gang. Og regissøren har kun kommet med en bra film og det var Donnie Darko.

 

Men for all del, den kan være underholdende:)

 

Hva er da feil med Cameron Diaz? Hun var fantastisk i Being John Malcovich og Gangs of New York.

 

Av Kelly foretrakk jeg Southland Tales. Donnie Darko er ganske god den også, men den kan ikke måle seg med ST som I min mening er en av tiårets 10 beste.

Lenke til kommentar
Den så horribel ut. Må kanskje sees på som en moraliserende preken i samme gate som Sjuende Himmel. Forøvrig veldig enig med parodien. Hadde trykka svært mange ganger. Moaha!

 

Hvilken filmer er ikke moraliserende preken? Kan en film være mer moraliserende enn en annen? Jeg kan ikke se at Woody Allens filmer er mindre moraliserende enn eksempelvis 7th Heaven, jeg ser kun en annen moral.

 

Hva er relevant for deg? Hva moralen er og/eller hvordan den presenteres? :)

 

 

The Box så forøvrig noe ujevn ut, hadde nesten forventet meg Shyamalan sitt navn på den der. Cameron Diaz har jeg ingenting imot, vilter og flott jente som har vist at hun kan spille innimellom alt av rullebåndsproduksjoner hun så ukritisk blir med på.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte med en gang jeg leste plotten at det var en uinteressant film, men traileren var ikke så dårlig.

Du leste ikke plottet, du leste hva filmen handler om. Det er to forskjellige ting.

 

Må si jeg er veldig spent på hvordan du kan vite dette? :)

 

Det finnest to typer plot ifølge IMDb; Plot Summary og Plot Synopsis.

Plot definition

Plot Summary er et lite sammendrag av hva filmen handler om, lignende det du kan lese på baksiden av dvden. Plot Synopsis er selve handlingen i filmen, og inneholder som regel spoilere.

Endret av SuKa
Lenke til kommentar

Angående liksom-indie-filmen (500) Days of Summer som flere har lovpriset, hva er greia med den? Jeg har sett den, men vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Er klisjeene og den kalkulerte bruken av virkemidler fra alternative filmer ment ironisk? Hva med at den spiller på hele middelklasse-gått-på-universitetet-og-er-ganske-hipp-registeret med The Smiths, jobbhat, "alle andre er konforme", ubetydelige eksistensielle kriser og i det hele tatt? Er hele filmen ironisk-ironisk? Er spøken på meg? Sorry, men jeg fatter ikke greia utover at Zooey Deschanel er søt.

Lenke til kommentar
Den så horribel ut. Må kanskje sees på som en moraliserende preken i samme gate som Sjuende Himmel. Forøvrig veldig enig med parodien. Hadde trykka svært mange ganger. Moaha!

 

Hvilken filmer er ikke moraliserende preken? Kan en film være mer moraliserende enn en annen? Jeg kan ikke se at Woody Allens filmer er mindre moraliserende enn eksempelvis 7th Heaven, jeg ser kun en annen moral.

 

Hva er relevant for deg? Hva moralen er og/eller hvordan den presenteres? :)

 

The Box så forøvrig noe ujevn ut, hadde nesten forventet meg Shyamalan sitt navn på den der. Cameron Diaz har jeg ingenting imot, vilter og flott jente som har vist at hun kan spille innimellom alt av rullebåndsproduksjoner hun så ukritisk blir med på.

Film er som annen kultur subjektivt og hvordan man opplever en film kan være forskjellig fra naboen, deriblant hvordan man opplever spørsmål om moral. Jeg er enig i at man kan finne moral i alle filmer, blant annet i Allen sine filmer hvor hans kulturbevisste alter-ego får utfolde seg fritt og derfor pålegger meninger på seeren. Forskjellen mellom f.eks Annie Hall og The Box er som du sier - to ulike former for moral. Den ene moralprekenen elsker jeg å motta, mens den andre tilsynelatende fungerer som en lettbeint kritikk mot dagens individualiserte samfunn.

 

Å analysere hvilke elementer som utgjør at jeg misliker en moral i en film er vanskelig, men jeg har en sterk dragning mot de amerikanske familieverdiene. Det er denne kræsjen mellom den familiære fasaden, egoisme og samtidig solidaritet som jeg har problemer med, og som sannsynligvis kommer til å være gjeldende også i The Box.

 

Poenget mitt er: Ja, det finnes sikkert moral i alle filmer, men det er opp til seeren hvorvidt man føler at moralprekenen blir påtrengede eller ei.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Angående liksom-indie-filmen (500) Days of Summer som flere har lovpriset, hva er greia med den? Jeg har sett den, men vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Er klisjeene og den kalkulerte bruken av virkemidler fra alternative filmer ment ironisk? Hva med at den spiller på hele middelklasse-gått-på-universitetet-og-er-ganske-hipp-registeret med The Smiths, jobbhat, "alle andre er konforme", ubetydelige eksistensielle kriser og i det hele tatt? Er hele filmen ironisk-ironisk? Er spøken på meg? Sorry, men jeg fatter ikke greia utover at Zooey Deschanel er søt.

 

Syntes hele filmen var søt. Noe indie-film fikk jeg ikke inntrykk av. Falt litt i samme bane som Stranger Then Fiction og Dan in Real Life, filmer som går litt sine egne veier fremfor å kjøre det tradisjonelle løpet til eksempelvis The Proposal. Ser ikke helt grunnen til å mislike en slik film, men det virker jo som om du har valgt en veldig kynisk vinkling for å tolke aspekter ved den. Da blir det vel også vanskelig for en film å passere godkjent-stempelet. :)

Lenke til kommentar
Angående liksom-indie-filmen (500) Days of Summer som flere har lovpriset, hva er greia med den? Jeg har sett den, men vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Er klisjeene og den kalkulerte bruken av virkemidler fra alternative filmer ment ironisk? Hva med at den spiller på hele middelklasse-gått-på-universitetet-og-er-ganske-hipp-registeret med The Smiths, jobbhat, "alle andre er konforme", ubetydelige eksistensielle kriser og i det hele tatt? Er hele filmen ironisk-ironisk? Er spøken på meg? Sorry, men jeg fatter ikke greia utover at Zooey Deschanel er søt.

 

Syntes hele filmen var søt. Noe indie-film fikk jeg ikke inntrykk av. Falt litt i samme bane som Stranger Then Fiction og Dan in Real Life, filmer som går litt sine egne veier fremfor å kjøre det tradisjonelle løpet til eksempelvis The Proposal. Ser ikke helt grunnen til å mislike en slik film, men det virker jo som om du har valgt en veldig kynisk vinkling for å tolke aspekter ved den. Da blir det vel også vanskelig for en film å passere godkjent-stempelet. :)

Filmen er ikke indie, den er liksom-indie i likhet med f.eks. Juno og Little Miss Sunshine. Filmer som frekt og freidig stjeler uttrykk, stemning, karaktertrekk, musikk, stil og i det hele tatt ganske mye fra indie-kulturen og uavhengige filmer ("indie-filmer", hva nå enn indie er i dag). Ikke noe galt med det altså, jeg likte f.eks. Juno ganske godt, men jeg synes ikke (500) Days of Summer klarte å ro det hele i land. Mulig jeg blir forstyrret av alle lagene med ironi jeg tror jeg ser og mulig jeg er kynisk, hva vet jeg.

Lenke til kommentar

Absolutt alle filmer "stjeler" noe av andre, det gjelder egentlig alle kunstneriske verk. Der ser jeg ikke problemet og som deg syntes jeg det ikke er noe galt med det. Det blir jo vanskelig å nyte film om man henger seg opp i slik når man ser på filmen. Syntes filmen var mer stil over substans, en temmelig enkel historie med velkjente dilemma og behagelig skuespill. Likte dialogen, historien og regien så det ble egentlig fint lite å sette fingeren på. At den er "liksom-indie" kan jeg vel si meg enig i, at den har latt seg inspirere derfra, men jeg ser som sagt ikke noe negativt med det eller på det som et problem.

 

For å vri det litt positivt, så er det vel bedre at man forsøker seg på slikt fremfor å gjenta formelen som brukes i et dusin storproduksjoner av dramafilmer hvert år fra Hollywood? Den var jo i det minste ganske annerledes :)

Lenke til kommentar
Absolutt alle filmer "stjeler" noe av andre, det gjelder egentlig alle kunstneriske verk. Der ser jeg ikke problemet og som deg syntes jeg det ikke er noe galt med det. Det blir jo vanskelig å nyte film om man henger seg opp i slik når man ser på filmen. Syntes filmen var mer stil over substans, en temmelig enkel historie med velkjente dilemma og behagelig skuespill. Likte dialogen, historien og regien så det ble egentlig fint lite å sette fingeren på. At den er "liksom-indie" kan jeg vel si meg enig i, at den har latt seg inspirere derfra, men jeg ser som sagt ikke noe negativt med det eller på det som et problem.

 

For å vri det litt positivt, så er det vel bedre at man forsøker seg på slikt fremfor å gjenta formelen som brukes i et dusin storproduksjoner av dramafilmer hvert år fra Hollywood? Den var jo i det minste ganske annerledes :)

Jeg er stort sett enig med deg, jeg har ikke noe problemer med denne quirky-indie-sjangeren (eller hva jeg skal kalle den), noen av filmene, som Juno, er ganske bra, andre finner jeg ganske dårlige, som (500) Days of Summer. Jeg synes den er kjedelig og at den går seg vill i referansene, ironien og hipsterismen. Det blir for påtatt. Og utover den "nyskapende" fortellerteknikken så er filmen ganske tom. Jeg må vel legge til at dette er hva jeg synes, andre som er vokst opp i et annet tiår, som har andre referanser og et annet forhold til indie og hipsterisme vil sikkert oppleve filmen annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...