Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Skrevet
Noen som kan litt om norsk filmhistorie her? På skolen i dag så vi filmen "Det Drønner Gjennom Dalen" fra 1939, en politisk arbeider-propaganda som var egentlig helt grei, men den så helt rævpult ut. Stygg sort/hvitt, varierende hastighet / "spolt" film, dårlig eksponert og dårlig klipt. Jeg satt bare å tenkte på f.eks. The Wizard of Oz som er fra samme år, og hva amerikanerne, russerne, tyskerne og japanerne presterte på den tiden rent filmteknisk. Vi lå jo flere tiår bak! Hva skyldtes dette?

Om det er direkte relatert er vanskelig å si, men norsk film slet med at kommunene i perioden 1912/13-1920 tok over kontrollen av kinoene og overskuddene som kom (som ofte var veldig gode) ikke gikk til ny filmproduksjon men forsvant inn i felleskassen. Våre nordiske naboland led eksempelvis ikke under dette. Norge var jo heller ikke noe rikt land sett i historisk perspektiv. Jeg vet ikke når de begynte å utdanne filmfolk her til lands. Cun burde vel ha litt peiling på slikt, eller noen av de andre filmviterne som henger her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som kan litt om norsk filmhistorie her? På skolen i dag så vi filmen "Det Drønner Gjennom Dalen" fra 1939, en politisk arbeider-propaganda som var egentlig helt grei, men den så helt rævpult ut. Stygg sort/hvitt, varierende hastighet / "spolt" film, dårlig eksponert og dårlig klipt. Jeg satt bare å tenkte på f.eks. The Wizard of Oz som er fra samme år, og hva amerikanerne, russerne, tyskerne og japanerne presterte på den tiden rent filmteknisk. Vi lå jo flere tiår bak! Hva skyldtes dette?

Jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise på dette emnet, men jeg vil tro det har noe å gjøre med kino-lovene. Pengene gikk ikke tilbake til filmproduksjonen, men til andre kulturelle tiltak. Filmene til Dalgard(som har regissert filmen du refererer til) ble også produsert av et lite selskap som het Norsk Lydfilm A/S, kan jo hende det har noe med saken å gjøre. Filmene kom i perioden hvor det var mindre fokus på ren underholdningsfilm, og var preget av sosiale omveltninger og klasseforskjeller.

Det svarer sikkert ikke på spørsmålet, men det var mine 2 cent, i alle fall.

Skrevet

Disse politiske arbeiderklassefilmene er av unik sort i verdenshistorien og jeg tror ikke de led under det kommunale opplegget. Jeg tror disse filmene ble sponset av arbeiderorganisasjonene selv, men det vet jeg ikke. Jeg vet heller ingenting om den filmen Speik snakker om, eller hva slags versjon det var han så. Mulig det var en skamklipt og mishandla versjon?

Skrevet
Speik: Sjekk ut Under forvandlingens lov og Revolutionens datter for å få et annet inntrykk av tidlig norsk film.

Dette er vel ikke filmer man bare kan "sjekke ut", jeg befinner meg langt unna biblioteket på NTNU. Men jeg skal snakke med MK-læreren min som vist oss Det Drønner Gjennom Dalen. Den filmen så vi på en ordentlig VHS-utgivelse, altså ikke kopiert eller noe så jeg tror ikke det har drept kvaliteten. Men jeg skjønner jo at Norsk Lydfilm ikke hadde mye å stille opp med mot amerikanernes billion-industri og schvære studioer.

Skrevet

En "ordentlig" utgivelse behøver ikke å være en god bearbeidelse eller kopi av kildematerialet, og kildematerialet kan være råttent for alt vi vet (nitratfilm råtner).

Skrevet
Den har jeg ikke fått med meg enda, men har stor tro på den (fan av Ridley Scott).

Se den. Du blir ikke skuffet. Tror ikke jeg skal fortelle alt for mye. Vil ikke ødelegge opplevelsen for deg.

Har du ikke fingre? :cool:
Jo, men jeg hadde ikke noen reell grunn til å få vondt annet enn det jeg så på lerretet.
Skrevet

Planlegger å kjøpe den så fort den er ute på DVD.

Mens jeg husker på det, jeg ser at Tripoli står for 2009, er den igang igjen, eller kan vi erklære den filmen helt død? Noen som har svar?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...