Gå til innhold

Nytt toppkort for AGP-sokkelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tvert i mot. Jeg er uenig med Smirnoff og mener at nytt skjermkort kan ha god nytte til tross for at prosessoren er noen år gammel. Dette gjelder særlig typiske grafikk-begrensede spill og høye oppløsninger. 1920x1200 kvalifiserer absolutt for dette. Faktisk vil jeg si at jo høyere oppløsning man har, jo mindre viktig er hastigheten til prosessoren fordi skjermkortet vil begrense ytelsen mer jo høyere oppløsninga er. Dermed blir det lettere for prosessoren å henge med på den ytelsen skjermkortet får behandlet.

 

Redigert:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-3851-1162798799_thumb.png
post-3851-1162798799.png

Her er en skisse over hvordan FPS som regel synker når oppløsningen økes. Den sorte linjen viser ytelsen ved ulike oppløsninger. Den røde viser CPU-begrensningen og den grønne viser GPU-begrensningen. Når Theo343 skal spille på veldig høy oppløsning så er skjermkortet den klare flaskehalsen og prosessoren klarer kanskje 2-3 ganger mer enn det skjermkortet gjør. En oppgradering av skjermkortet vil ha stor effekt på ytelsen mens en oppgradering av prosessoren vil ha liten eller null effekt på ytelsen.

 

Dette varierer selvsagt fra spill til spill, men trenden er den samme. Prosessorens ytelse i spillet finner man ved å sette oppløsningen til minimum. Grafikkortets ytelse finner man ved å sette oppløsningen til maksimum. Oppgraderer man prosessor så heves den røde linjen og får dermed bedre ytelse på lave oppløsninger. Oppgraderer man grafikkort så strekkes den grønne linjen mot høyre og man får bedre ytelse i høye oppløsninger.

Lenke til kommentar

Editerer posten min etter å ha tenkt litt.

 

Jo, jeg skjønner hva du sier, og jeg er klar over det grafen fremstiller. Men jeg mener forsatt på at han ville nyte godt av en litt kjappere CPU, resten av systemet bør jo også henge med om man skal skru opp detaljer o.l. Ikke at jeg mente at kortet ville være ubrukelig sammen med hans XP2500+, det er jo klart ikke tilfelle. Men det er vel bare å kjøre på og teste, jeg vet jo at det vil bli en klar forbedring over hans nåværende 6600GT, noe jeg nevnte. Ser iallefall fram til å teste mitt.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Fanken, så helt feil på hastigheten. Leste den som 2500+ og ikke 2.5 GHz. Da burde det selvfølgelig være nok. Tilsvarer vel noe slikt som en (teoretisk) XP3500+ eller rundt der. Tror jeg må begynne å drikke kaffe igjen. ;)

 

Bare ignorer alt jeg sa om systemet ditt isted og bestill et X1950 Pro med god samvittighet. Så får jeg selv gå og piske meg med piggtråd. :confused:

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Da tror jeg nesten jeg vet hvilket kort jeg skal satse på. :)

7146489[/snapback]

Jeg har ventet på akkurat det kortet til AGP i månedsvis nå. Kanskje det kan være aktuelt til å pynte opp under juletreet.

 

edit: såvidt jeg skjønt er det bare et par uker siden det kom, det var vel ventet i august såvidt jeg husker

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Simen1 og dere andre, takker for god oppklarende informasjon. Da tror jeg jammen meg jeg skal klare å holde liv i denne bøtta en god stund til hehe.

 

Bra vannkjøling har gitt god nytte lenge nå. CPUen kan klokkes helt til 2720Mhz i denne riggen med godt over 200Mhz FSB, men den kjører 2500Mhz 24/7.

 

Noen som vet om hvilke vannblokker som vil være godt til et X1950Pro kort? Og vil AGP kortene komme med 512MB med tanke på 1600/1920*1200? Hvordan vil 256MB være der?

 

Eternal/Simen1

Ser det har tilsvarende ytelse som X1900XT! Det er jo helt knall å få til en AGP maskin! Får jeg et AGP X1950Pro 512MB og en god vannblokk tilgjengelig i butikken så bestiller jeg fortere enn jeg kan si kake. Så kan mitt neste system vente til neste jul ;)

 

 

PS!

Og jeg som nesten var på vei til å pensjonere den vannkjølte dunken min fordi AGP så ut til å være død for di som ønsket å spille flotte spill i høy oppløsning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her er en test av PCIe-versjonen. mot en del andre ledende kort i samme klasse. Når man ser på hvordan det yter mot f.eks 7600GT (som er litt kjappere enn det kortet jeg har nå), så ser det ut som at vi har en vinner her. Takk til ATI som endelig bestemte seg for å gi AGP en sjanse til. (Om det så kanskje er den siste). :thumbup:

 

Når det gjelder 256 eller 512MB minne, så ser det ikke ut som PowerColor har en 512MB-modell, men tydeligvis har Diamond et. Vet ikke om de selger kort her i Norge lenger forøvrig.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Er spent på resultatet du får Theo343. Har en blodklokket xp2500 med vannkjøling selv - så selv om det også-blodklokkede Radeon9800pro'en holder for mitt nå om dagen (cs og ut), så leker jo jeg med tanken på en vitamininnsprøytning-ala-xt1950. Er liksom blitt litt glad i den gode gamle Socket A riggen min og ønsker å tyne den maks :green:

Lenke til kommentar

Hehe samma her Eternal, det har nesten blitt en greie for meg nå å tyne denne gamle riggen for alt den er verdt. Og siden jeg fikk den til å male som en katt med vannkjøling gjennom hele saken, og blodklokkingen er dønn stabil har jeg aldri blitt skuffet over hva denne kassa gir meg. Jeg har faktisk aldri hatt en så seiglivet og yteivrig PC noen gang :)

 

Jeg kjører eks. 1080p uproblematisk og jeg sett mange med nye systemer som sliter med det. Spillene jeg spiller går som bare rakkern, selv Oblivion ble ganske pent, men ikke maks selvf.

 

Jeg ser ann hva som kommer av X1950 nå fremover og kanskje jeg forsøker å finne en 512MB utgave utenlands siden jeg kommer til å tyne grafikkortet på høye oppløsninger for å få mest mulig igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Samme her. Prosessoren jeg har nå har jeg kjørt siden våren 2004. Ellers har jeg som regel oppgradert hver 18.måned. Funker bra, men trenger litt mer juice i grafikkortavdelingen.

 

Blir interessant å se hvor mye ekstra jeg kan få ut av kassa med dette kortet. Får teste med 256MB-versjonen først og se. Har kun CRT-skjerm, oppløsningen er ikke så kritisk slik sett. Er som regel fornøyd om jeg kan kjøre 1280x1024 med antialiasing. Det går litt dårlig på dagens spill med mitt nåværende kort, får se hvordan 1950Pro-kortet klarer av det der. :)

Lenke til kommentar

Smirnoff:

jeg er frista til å hive inn et X1950Pro 256MB selv og se hva det er godt for og evt. selge om jeg "må ha" 512MB. Vil helst forsøke å holde meg over 1280*1024 og la grafikkortet bli begrensningen :)

 

Eneste jeg er litt skjelven på er om jeg har vært bortskjemt med nvidia drivere en stund nå hmm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Må henge meg på Smirnoff og Theo343 når det gjelder å tyne dritten ut av den gode gamle riggen.

Kjøpte pc våren 2003 P4 Woddie 2.4, som snurrer å går på 3.3 med vannkjøling minnet på 280 1:1 cl 3.4.4.8 og et vannkjølt 9800pro kort som er klokket moderat.

 

Tenkte om jeg kasta inn en P4M 730 og en ct-479 socket adapter og klokka denne til 2.6 og satt inn et 1950pro kort. Kunne det jo tenkes at pcen holder noe år til.

 

humm... Sprøtt at en pc fra 2003 fortsatt biter såpas i fra seg! :hmm:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...