Gå til innhold

Konvertering fra FAT32 til NTFS


dup

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg en bærbar Asus maskin. Men når jeg kjørte denne første gangen så startet et sånt self recovery program. Og disken får et FAT32 filsystem. Det følger med i asus et lite program som skal konvertere fat32 over til NTFS, men alle sier at dette ikke lønner seg, da maskinen blir enda tregere når man gjør det på den måten.

 

Men hvordan vil det fungere hvis jeg konverterer med PartitionMagic 8 ? Kan dette fungere bedre? Noen som vet eller har erfaringer rundt dette?

 

Håper på litt hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare og konvertere. Blir filsystemet konvertert riktig er NTFS like raskt, om ikke raskere enn fat. Har ikke noe å si hva man brukte for å konvertere. Det endelige resultatet blir likt så lenge det blir gjort riktig.

 

Finnes allerede en innebygget kommando i WinXP som gjør dette for deg. Har brukt den selv og den funker glimrende.

 

C:\>convert /?
Converts FAT volumes to NTFS.

CONVERT volume /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:filename] [/NoSecurity] [/X]

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Jøss! Her var holdningen en helt annen i alle fall! :D

 

Men er dere helt sikre på dette? For det er jo veldig merkelig at så mange på "bærbar tråden" mener noe helt annet... :hmm:

 

Så dere mener i alle fall at det ikke er noe å lure på? (det har dere vel egentlig svart på men..:) )

Lenke til kommentar

Ok. Jeg kom også over dette:

 

Tatt fra NTFS.com:

"Conversion volume from FAT to NTFS

 

If you did not setup Windows on the newly created NTFS Volume, but converted volume from FAT to NTFS, usually it causes MFT fragmentation so generally converted partitions are much slower than the ones being originally created as NTFS. Defragmentation tools are in general unable to defragment MFT, however, you can try to backup the whole system, re-format the volume with proper cluster size, and restore it back."

 

 

Så da holder det kanskje ikke å få clustere til 4k?

 

Edit:

Kom også over dette:

 

Raxco PerfectDisk 7 LINK er en veldig fin defragmenter som støtter Offline defrag (defragger via boot time), slik at den defragger MFT, Swap og alle systemfiler som ellers ikke kan defragges, og plasserer de første på disken (stort sett) slik at de er plassert der disken leser kjappest.

 

Noen som tror dette kan fungere? Konvertere til NTFS med 4k clustere, for så å kjøre dette programmet?

Endret av dup
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bumper denne jeg! Noen som har vært borti lignende eller hørt noe om dette? (lurer litt på om jeg skal prøve..men vet ikke om jeg tør! )

 

Vil altså konvertere fra FAT32 til NTFS, men er redd det skal gå tregt.

 

Ok. Jeg kom også over dette:

 

Tatt fra NTFS.com:

"Conversion volume from FAT to NTFS

 

If you did not setup Windows on the newly created NTFS Volume, but converted volume from FAT to NTFS, usually it causes MFT fragmentation so generally converted partitions are much slower than the ones being originally created as NTFS. Defragmentation tools are in general unable to defragment MFT, however, you can try to backup the whole system, re-format the volume with proper cluster size, and restore it back."

 

 

Så da holder det kanskje ikke å få clustere til 4k?

 

Edit:

Kom også over dette:

 

Raxco PerfectDisk 7 LINK er en veldig fin defragmenter som støtter Offline defrag (defragger via boot time), slik at den defragger MFT, Swap og alle systemfiler som ellers ikke kan defragges, og plasserer de første på disken (stort sett) slik at de er plassert der disken leser kjappest.

 

Noen som tror dette kan fungere? Konvertere til NTFS med 4k clustere, for så å kjøre dette programmet?

7143634[/snapback]

Lenke til kommentar

konverterte en ekstern disk i dag... fra fat32 til ntfs... grunnen til at jeg gjorde det var at fat ikke kan ha større filer en 4gig, og jeg skulle ha en fil på ca. 4.6 på den... jeg syns det faktisk gikk fortere, ikke bare litt fort, men faktisk ganske merkbart fortere å skrive til den etterpå...

Lenke til kommentar
Mange produsenter av bærbare bruker recovery-programmer som kun støtter FAT32.

7274004[/snapback]

Løsningen er jo enkel: Bruke et annet recovery-program enn produsentens eget.

7274168[/snapback]

Problemet er at mange som kjøper bærbare (og for så vidt vanlige PC-er også) ikke kan en dritt og ikke vet hvordan man bruker andre recovery-programmer. De som følger med er som regel lagt opp så selv bestemor kan kjøre recovery. :p

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk i en veldig lik situsajon som trådstarter selv er.

 

De fleste sier "konverter i vei", men enkelte sier det går treigere. Jeg fikk i dag en ekstern harddisk med 500gb, med den er det ingen tvil, jeg skal konvertere den til Ntfs. Fat32 støtter jo ikke filer større enn 4gb og går seinere på disker med plass over 30-40gb osv.

 

Men jeg tror faktisk ikke jeg "tør" å konvertere disken på den bærbare, har nok ikke behov for det heller siden jeg nå har en ekstern en. Av erfaring, som du sikkert selv har, så frykter jeg at det vil gå treigere om jeg konverterer disken i den bærbare.

 

Om du derimot bestemmer deg for å konvertere, så vær vennlig å si ifra om det hjalp. Om det finnes et program som forandrer cluster-sizen så er det nok klokt å konvertere.

 

Men som jeg indikerer, og du helt sikker tenker innerst inne: "If it ain't broke, don't fix it".

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Slettet+32asd4f

Jeg prøver å konvertere en ekstern harddisk til ntfs. Men jeg får denne meldingen.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-95653-1179769352_thumb.jpg

 

Jeg er logget på som administrator. Noe som vet som kan være galt?

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...