Gå til innhold

gleder meg til 300


DemonS

Hvilken karakter vil du gi 300, hvor 6 er best og 1 er dårligst?  

242 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter vil du gi 300, hvor 6 er best og 1 er dårligst?

    • 6
      85
    • 5
      107
    • 4
      24
    • 3
      10
    • 2
      6
    • 1
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, og det er litt synd. Denne filmen hadde vært mye bedre hvis den hadde vært mer gjennomført på det planet, dvs hatt bedre skildring av hvem vi skal holde med og hvorfor, hatt med mer interessant rollefigurutvikling, hatt med flere elementer som gjør at vi som tilskuere blir mer emosjonelt innblandet, hatt med en mer interessant tvist på plottet osv.

 

De kunne også ha droppa subplottet om dronninga og forræderen, ettersom det først og fremst var ulidelig kjedelig og uinteressant, men også totalt irrelevant i forhold til historien (Sparta går til krig uansett fordi deres ubevæpnede konge blir drept).

Lenke til kommentar
1 var for hardt. 2 og 3, men det er nå bare min mening. Den samsvarer tydeligvis ikke med resten.

Så du på filmen med tanker om at den skulle være en riktig "riktig" film? Eller at den skulle være en adrenalinbombe?

8285473[/snapback]

 

 

Jeg hadde ingen forventninger til denne filmen, men som jeg allerede har nevnt synes jeg ikke den var spesielt bra.

Adrenalinbombe, ja sikkert men allikevel langdryg og på enkelte punkter sovemedisin.

Lenke til kommentar
Nei, og det er litt synd. Denne filmen hadde vært mye bedre hvis den hadde vært mer gjennomført på det planet, dvs hatt bedre skildring av hvem vi skal holde med og hvorfor, hatt med mer interessant rollefigurutvikling, hatt med flere elementer som gjør at vi som tilskuere blir mer emosjonelt innblandet, hatt med en mer interessant tvist på plottet osv.

8285677[/snapback]

Vel da ville den gått langt ifra tegneserien imo, noe som også ville fått folk til og vri seg i stolen. Jeg har savnet slike filmer. Litt "dumme" men kraftfulle filmer som ikke prøver og være noe annet enn det de er, nemlig filmens svar på sex uten forspill.

Lenke til kommentar

En tegneserie er et medium som jobber etter en annerledes logikk enn filmmediet. En filmatisering av en tegneserie er en adapsjon, altså en tilpasning til det filmatiske mediets innebygde logikk og form. Å lage en film slavisk etter en tegneserie er i og for seg interessant, men som en helhetlig film i seg selv, fungerer det mindre bra enn hvis de hadde tilpasset adapsjonen til filmatiske normer og regler når det kommer til overordnet form.

 

Filmen ville vært mye mer kraftfull hvis den benyttet seg av prinsipper innenfor ordinær og høyst funksjonell filmatisk form.

Lenke til kommentar
1 var for hardt. 2 og 3, men det er nå bare min mening. Den samsvarer tydeligvis ikke med resten.

Så du på filmen med tanker om at den skulle være en riktig "riktig" film? Eller at den skulle være en adrenalinbombe?

8285473[/snapback]

Om du mener historisk, så er svaret nei. Selv om markedsføringen bryr seg mye om det faktiske slaget. For filmen er jo tross alt bygd på en bok av en tegneserieforfatter.

 

Selv syns jeg at de one-linerne som var plassert rundt omkring, passet veldig dårlig med stemningen. Noe av musikken var også rimelig malplassert (i tillegg er den visst litt plagiert også).

 

Syns det ble veldig tynt til slutt. Det adrenalinet jeg satt igjen med etter å ha sett filmen, ville du fått vanskeligheter med å måle.

 

Det var enda flere ting som plaget meg, men det orker jeg ikke å skrive nå.

 

Tenkte for meg selv at det var slik Lord of the rings kunne blitt.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Om folk vil lære om historen bak 300, så anbefaler jeg dere å se dokumentaren "Last Stand of the 300". Den er utentvil laget i sammenheng med filmen "300" og er historisk korrekt. Selv om den er elendig animert så er det verdt å se om man vil se det som faktisk skjedde, og ikke tegnefilmversonen som filmen er.

Lenke til kommentar

Nå er det problematisk å bruke begreper som "historisk korrekt" og "det som faktisk skjedde" i forhold til historie som vitenskap. Historie er ikke et sannhetsfag, men et drøfteemne med flere sannheter. Alle burde ha denne drøftende og problematiserende tankegangen i bakhodet hver gang det er snakk om historisk korrekthet og sannheter i historien.

 

Hvis folk virkelig vil lære om historien som inspirerte 300, les faglitteratur. Hvis de vil se forenkling av hendelsene, se fiksjonsfilmen eller dokumentaren (de er vel mer eller mindre to sider av samme kommersialiserende og simplifiserende sak).

Lenke til kommentar
Litt "dumme" men kraftfulle filmer som ikke prøver og være noe annet enn det de er, nemlig filmens svar på sex uten forspill.

8286518[/snapback]

 

For en fantastisk sammenligning.. Dette må jo være den ultimate gutte-filmen.. Husket jeg sto utenfor utgangen på kinoen og ventet på kompisene, og det kom ikke en eneste jente ut.

 

Men uansett, filmen var ganske bra. Var akkurat det jeg forventet meg faktisk. Ble bittelitt skuffet når filmen var ferdig, siden jeg så fram til det store, siste slaget, men jeg ble definitivt mettet etter å ha sett denne filmen.

 

Får en femmer ifra meg..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Filmen ville vært mye mer kraftfull hvis den benyttet seg av prinsipper innenfor ordinær og høyst funksjonell filmatisk form.

8286934[/snapback]

 

Aprilspøk?

Lenke til kommentar
Filmen ville vært mye mer kraftfull hvis den benyttet seg av prinsipper innenfor ordinær og høyst funksjonell filmatisk form.

8286934[/snapback]

 

Aprilspøk?

8289860[/snapback]

Nei. Sagt med enkle ord: Hvis filmen hadde benyttet seg av flere vanlige triks mer eller mindre ubevisst for seeren, ville den vært bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nei. Sagt med enkle ord: Hvis filmen hadde benyttet seg av flere vanlige triks mer eller mindre ubevisst for seeren, ville den vært bedre.

8291312[/snapback]

 

Jeg skjønte deg første gangen.

 

Sagt med enkle ord: Hvis filmen hadde holdt seg innenfor normene, hadde Frank Miller fått sammenbrudd.

 

Uansett så er du ganske vag når du sier "flere vanlige triks". Nesten som om du ikke vet helt hva du selv snakker om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...