Gå til innhold

SK Brann - Bergens Stolthet


DrThomas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg aner ingenting om dine følelser for Brann, det er sant, men når du sier at dem som piper etter en begredelig omgang / kamp ikke er supportere, må jeg få lov til å tenke mitt.

 

Alternativet er kanskje ikke å sitte stille, men å kutte ut Brannkampene. Det er ikke utenkelig. Se på Vif. 8000 tilskuere hadde dem sist kamp. Tror ikke ledelsen i Brann ville byttet supportere..

 

Hvor har du det fra at dem som piper ikke synger? Sist jeg hørte piping kom det fra Frydenbø og StoreStå. Sist jeg hørte noen som stemmer i på sang, var det stort sett fra samme kanten. BT tribunen er overraskende stille for tiden. Forhåpentligvis tar det seg opp nå som ferien er over.

 

Jeg synes som sagt det er greit med litt piping. Det er bedre det enn å gå hjem etter 80 minutt når Brann leder 4-0 fordi man skal unngå 10 minutt med kø. Klart du kan mene noe annet, det samme kan Bakke få lov til. Selv synes jeg Bakke burde konsentrere seg om å yte best mulig, både selv og presse laget. Supportere piper ikke etter kamper som den mot Marseille. (Tenker da ikke på hylekoret i BT og BA.) Det er en kamp vi kan applaudere og være fornøyd med spillet i.

Lenke til kommentar
Du har din definisjon på hva en supporter er, og det respekterer jeg. Dog mener jeg at en supporter bør få lov til å gjøre det han vil på en fotallkamp. (Til en viss grad, selvfølgelig.) Jeg mener da at en skal få lov til å gi uttrykk for sine følelser. Om det er via. skriking, piping, buing, brøling, banning, klapping, synging, hopping, dansing - ja, det er opp til hver og en. Det er dette som har preget Brann Stadion og den supporterkulturen vi har her. Spontaniteten, kreativiteten og følelser styrer. Vi har ikke en med tromme og megafon som styrer hva vi skal synge. Vi synger ikke videre, hoppende opp og ned, når Brann ikke presterer i det hele tatt - eller nettop har fått et mål mot seg. Det er her jeg mener at du tar feil; man kan ikke definere en supporter på en spesiell måte. Altså, om man synger og støtter laget hele kampen, til tross for resultatet så er man en supporter, men så snart man lar frustrasjonen sin komme ut, enten via å pipe, bue eller ikke synge - så er man plutselig ikke en supporter. Om det er dette du mener, så er jeg helt uenig.

 

Nå skal det sies at stemningen på Stadion i år ikke har vært god nok, på noen som helst måte. Grunnen for det kan være mange, men hovedgrunnen er nok åpenbart den sportslige nedturen Sportsklubben har stått ovenfor denne sesongen. Nå er det vel mange som vil hevde at vi er medgangssupportere pga. vi ikke "støtter laget i motgang". Det er vi ikke. Men vi har en lang vei å gå.

 

For meg er det handlingen som definerer. Det er ingen som sier at man skal synge når man gjør det dårlig (selv om det rent psykologisk ofte vil være det smarte og rasjonelle å gjøre. Men det går jo en grense). Man kan la vær om man ikke føler for det. Men å pipe er noe helt annet. Da gjør man seg selv til en motstander av laget. Spillerne oppfatter dette (med rette) som at de såkalte supporterne er blitt deres motstandere og gjør nå det de kan for å psyke dem ut (de som tror piping hjelper, jeg vil anbefale å sette seg litt inn i grunnleggende psykologi. Et vennlig råd). Man kan kanskje hevde at noen pipende mennesker er unnskyldt, da de ikke vet bedre ("tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør"). Men jeg er sterkt i tvil om at det virkelig er mange som har den oppfatning at piping er med på å bedre situasjonen (som nevnt over, da bør man ta en revurdering).

 

Og når det kommer til den følelsesmessige reaksjonen, at man piper ut av frustrasjon. Vel, da har man gitt etter for sitt begjær fremfor det rasjonelle. Resultatet er nå uansett det samme, man har gjort seg selv til en motstander av laget som bidrar til å gjøre dem dårligere. Når de samme menneskene så høytidelig krever bedre innsats fra spillere og trenere, så bør de først se seg selv i speilet og kreve av seg selv at man ikke faller for slike fristelser som frustrasjonen har gitt. For de har gjennom sin handling og det å falle for fristelsen til å pipe gjort seg til en del av problemet og ikke løsningen. Man kan ikke akkurat hevde man går foran som et godt eksempel. Som supporter kan jeg ikke annet enn å håpe på at man innser dette og ved neste kamp ikke fortsetter som en del av problemet. :)

 

Derfor håper jeg man ved neste korsvei velger stillhet fremfor piping. Det er en vesentlig forskjell på de to reaksjonene.

Lenke til kommentar
Du har din definisjon på hva en supporter er, og det respekterer jeg. Dog mener jeg at en supporter bør få lov til å gjøre det han vil på en fotallkamp. (Til en viss grad, selvfølgelig.) Jeg mener da at en skal få lov til å gi uttrykk for sine følelser. Om det er via. skriking, piping, buing, brøling, banning, klapping, synging, hopping, dansing - ja, det er opp til hver og en. Det er dette som har preget Brann Stadion og den supporterkulturen vi har her. Spontaniteten, kreativiteten og følelser styrer. Vi har ikke en med tromme og megafon som styrer hva vi skal synge. Vi synger ikke videre, hoppende opp og ned, når Brann ikke presterer i det hele tatt - eller nettop har fått et mål mot seg. Det er her jeg mener at du tar feil; man kan ikke definere en supporter på en spesiell måte. Altså, om man synger og støtter laget hele kampen, til tross for resultatet så er man en supporter, men så snart man lar frustrasjonen sin komme ut, enten via å pipe, bue eller ikke synge - så er man plutselig ikke en supporter. Om det er dette du mener, så er jeg helt uenig.

 

Nå skal det sies at stemningen på Stadion i år ikke har vært god nok, på noen som helst måte. Grunnen for det kan være mange, men hovedgrunnen er nok åpenbart den sportslige nedturen Sportsklubben har stått ovenfor denne sesongen. Nå er det vel mange som vil hevde at vi er medgangssupportere pga. vi ikke "støtter laget i motgang". Det er vi ikke. Men vi har en lang vei å gå.

 

Men å pipe er noe helt annet. Da gjør man seg selv til en motstander av laget. Spillerne oppfatter dette (med rette) som at de såkalte supporterne er blitt deres motstandere og gjør nå det de kan for å psyke dem ut

 

Viss det er DET spillerne får ut av piping så skjønner eg ikke hva de tenker på.

 

Du tror ikke spillerene tar publikums piping som ett tegn på at de burde i det minste PRØVE å skjerpe seg, det hadde nå eg gjort om eg hadde spilt....

Lenke til kommentar

Det er ikke slik det fungerer. Det er grunnleggende psykologi, faktisk noe som blir påpekt på trenerkurs allerede for miniputtene. Det er generelt sett særdeles destruktivt for både konsentrasjon og selvtillit med piping på egne. Det gjelder også utskjelling av egne (konstruktiv kritikk er noe annet).

 

Piping er forbeholdt motstanderen. En spiller som opplever å bli behandlet som en motstander av egne supportere vil normalt sett prestere enda dårligere. Dette er for ordens skyld også overførbart til arbeidslivet generelt sett også.

 

Når en supporter piper på egen spiller så er det ikke bare spilleren som må skjerpe seg, men også supporteren.

Lenke til kommentar
Piping - Nei

 

Kjefte-sanger/motivasjons-sanger - Ja

 

Har vi noen kjeftesanger? Blir ikke det litt samme måten som å pipe? Alle sanger er vel egentlig motivasjonssanger..

Ingen anelse om dere har noen kjeftesanger=) Kjeftesanger er kanskje ikke rette ordet. Men sanger som, om de hører etter, forteller at vi helst vil at de skal skjerpe seg.

Piping er noe heeeelt annet.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

Vi snakker om helprofesjonelle fotballspillere, som tjener millioner i årslønn for å jobbe for sportsklubben Brann. Hvordan skal man formidle at enkelte av disse gjør en drittjobb?

 

Supporterne har stort sett ganske enkle kommunikasjonsformer, det går på klapping, jubel, sang, piping etc. Å pipe på eget lag er selvsagt et sterkt virkemiddel, men absolutt et nødvendig onde i enkelte tilfeller. Det er en måte å fortelle at dette aksepterer vi ikke. En kan gjerne gjøre feil, slå en dårlig pasning, lage straffe eller gjøre selvmål. Dette skjer dessverre fra tid til annen, og ingen er feilfrie. Men når du ikler deg brann drakten skal du ha hjerte utenpå drakten. Du trenger ikke å være verdens beste fotballspiller, men vi krever at du har innstilling og integritet nok til å gidde å flytte bena, og jobbe for lagkamerater og supportere. Dersom du kamp etter kamp ikke viser dette, så er det helt på sin plass å fortelle vedkommende at du gjør en drittjobb. Da sender du ikke brev eller ringer til vedkommende, da piper du for å fortelle at nok er nok. Dersom enkelte fotballspillere ikke har rygg til å bære dette, så får de finne seg noe annet å drive med.

 

Bakke sier: "Det gjør oss ikke bedre." Vel, det kan umulig gjøre dere dårligere, når lavmålet er nådd.

 

Ser at enkelte her kommer med definisjoner på hva en supporter er. Man kan bare kalle seg supporter når man marsjerer i takt med majoriteten? For meg er klubben Brann størst. En spiller uten tilhørighet, med mer motivasjon i lommeboken enn på banen, må for min del dra dit peppern gror. Uansett om han spiller i sportsklubben Brann.

Lenke til kommentar
Og når det kommer til den følelsesmessige reaksjonen, at man piper ut av frustrasjon. Vel, da har man gitt etter for sitt begjær fremfor det rasjonelle.
Nå er det særdeles lite rasjonelt å gå på fotballkamp i det hele da - og reaksjonene mot feks dommere og motstanderlaget er vel for en supporter svært sjelden basert på fornuft om man gjennomanalyserer ting. Hva med at stadion roper "NEI" når en spiller misser på en soleklar sjanse? Det er etter min mening mye mer destruktivt fordi det ofte går på enkeltspillere. Men det er et spontant utbrudd for frustrasjon som man alltid vil ha med mindre man fjerner alt som heter følelser fra fotball.

 

Etter min mening må spillerne tåle å høre det når det går bra og når det går dårlig - min erfaring er at det sjelden er enkeltspillere opplever piping, det gjelder stort sett laget sett under ett. Sånn sett er det ikke så grusomt destruktivt som enkelte vil ha det til. Kall det en vekker om du vil :yes:

Lenke til kommentar

Svar til Dotten i de sene nattetimer:

Jeg har "dessverre" hatt et fag som het grunnleggende psykologi, og det handlet ikke om piping fra supportere og fotball. Det er selvsagt en mulighet for at du har hatt dette faget uten forelesninger, eller et annet sted enn meg, men der hvor jeg tok dette faget, var det særdeles liten fokus på fotball generelt.

Ellers vil jeg også påpeke at kritikk er noe trener må ta ansvar for å gjøre. Det er svært vanskelig for 18000 (minus deg) å si hva dem mener man gjør galt. Jeg har aldri hørt om supportere som gir konstruktiv kritikk på en stadion i form av sang eller piping. En sang betyr stort sett "stå på", mens piping stort sett betyr "vi forventer mer".

 

Jeg har aldri opplevd piping mot spillere under eliteserienivå heller. At proffe fotballspillere skal brytes ned av en mening om hvordan dem spiller skjønner jeg ikke. Da er dem i mine øyne ikke proffe nok. Jeg har aldri hørt at man opplever pipekonserter på jobben vanligvis heller. Det kan godt være det er supporteren det er noe galt med, men supporteren ville aldri pepet om spillerne gjorde jobben sin.. =)

Lenke til kommentar

Håper litt på Aston Villa, selv om det nok er en vanskelig motstander. Da får vi iallefall en utsolgt stadion. Schalke gikk jo på et stygt tap mot Villareal (?), og kan være mulig å ta om dem har en dårlig dag mot Brann. Brann må nok uanestt ha en særdeles god dag for å ha en sjanse mot noen av disse lagene.

Lenke til kommentar

Kunstgresskamp i helgen, håper rudolph er klar, og at han holder nivået. Bakke kan jo ikke spille på kunstgress, da million føttene hans ikke tåler et slikt underlag. En ny spiller kan kanskje gi ny entusiasme, og et etterlengtet løft i serien. Og kanskje på litt sikt har vi funnet en erstatter til Bakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...