Gå til innhold

Hva skal til før du betaler for musikk på nettet?


Twinflower

Anbefalte innlegg

Det har ofte ergret meg at musikkbransjen sitter med hele hue nedi jorda når de skal prøve å tilby noe jeg skal ha lyst til å bruke pengene mine på.

 

I dag er det slik at man kan kjøpe en overpriset sang fra en under dimmensjonert server som man kan høre på kun én plass, eller kun så og så mange ganger.

 

Det er jo helt håpløst og kundefientlig.

Med dette i tankene har jeg laget meg en liste over krav jeg vil ha innfridd før jeg gir musikkbransjen flere visa-detaljer:

 

KRAV:

  • Ingen DRM (Jeg vil ha musikken min helt fri til å spilles der jeg vil, når jeg vil og hvor mange ganger jeg vil)
  • Enormt utvalg (De burde klare å digitalisere og lagre all musikk de har rettigheter til)
  • Raske servere (Jeg gidder ikke laste ned musikk i 70kb/s)
  • Enkle betalingsmåter (Med f.eks lagring av visadetaljer eller kontantkortmulighet hor man "laster opp" penger og bruker de etterhvert.)
  • Fritt formatvalg (mp3, ogg, wma, flac osv)
  • Skikkelig lydkvalitet (minst 192kbs VBR, eller "-alt preset standard")
  • Priser fra 0,50kr til 5 kr pr låt, med rabattmuligheter om du velger å laste ned 5-10 eller 20 låter eller et helt album/diskografi
  • Plattformuavhengig
  • Preview av sanger

 

ØNSKER:

  • Sangtekst med på kjøpet (og andre extras, som booklets, bilder, etc)
  • Man burde kunne få lastet ned et program man burde kunne søke etter sanger med, samt betale og laste ned. Selvsagt uten spyware eller noe annet tull.
  • Burde vært koblet opp mot "www.last.fm" (tidligere audioscrobler, et nettsted som logger det du hører på og viser deg hvilken annen musikk du kan like og har all informasjon om nesten alle artister og låter. Elsker det nettstedet. Min side er forøvrig http://www.last.fm/user/saikick)
  • Pent design på nettside og evt programvare, uten bruk av noe som helt proprietær teknologi. Ser også en streng xhtml1.1 og css-bruk i design

Om både kravlisten og ønskelisten var realitet, hadde jeg satt inn noen hundrelapper på musikkontoen både titt og ofte, og kunne lastet ned musikk på et blunk med en blendahvit samvittighet og en følelse av at dette gikk fort, smertefritt og enkelt.

 

 

Hva synes dere?

Blir dere sittende på Limewire eller allofmp3 til siste låt er borte fra nettet, eller er dere villig til å betale for det til rett pris og rette forutsetninger?

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, om det hadde blitt som i de kravene der, hadde jeg neppe hatt noe imot å betale for musikken.

I tillegg ønsker jeg at det blir en slags PayPal-konto integrert, slik at man kan sette inn penger når man ønsker, og trekke fra den, heller enn å trekke rett fra kortet. Det gjør det litt enklere for de som ikke har kort som kan brukes på nettet.

 

Når et firma tar til vettet og setter igang med slikt, blir det lovlige tilstander her i huset. :)

Lenke til kommentar

Enig at det er fullstendig uaktuelt å kjøpe musikk på nettet med DRM, og alle de restriksjonene de har idag. Hvis det var et sted hvor man hadde musikk uten DRM, valgfritt format og kvalitet og endel av de andre tingene som er nevnt over her, samt med bedre betalingsalternativer så hadde jeg veldig gjerne vurdert det.

 

Et abonnement eller noe, hvor man f.eks betalte 100 kroner i måneden og kunne laste ned opptil 300 sanger eller noe lignende. Å få laste ned ubegrenset er vel noe urealistisk :p

Lenke til kommentar
Et abonnement eller noe, hvor man f.eks betalte 100 kroner i måneden og kunne laste ned opptil 300 sanger eller noe lignende.

 

Må si meg enig her, for øyeblikket er tilbudene ganske dårlige, prisen er alt for stiv i forhold til kvalitet og utvalg.

 

Edit: Leif

Endret av Nied
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Teknisk sett så tipper jeg at man vil få en bærbar ding som gir konstant trådløs høyhastighet tilkobling til internett hvor man fritt kan streame alt man ønsker fra hvilken som helst artist, album, når som helst hvor som helst.

Dette vil i praksis være den eneste fremtidsrettede løsning.

Ser da for meg musikk med sacd eller tilsvarende kvalitet.

Et minnekort vil gjøre at man får lagret spillelister, favoritter, innstillinger osv og man vil kunne share det man hører på med ubegrenset antall andre slik at alle som vil kan høre på akkurat det de vil.

To års tid etterpå får man en tilsvarende boks med en 4" tft touch skjerm som man også kan streame alt som finnes av filmer og programmer samt se på tv og lytte på radio.

Ett års tid etterpå kan man også ringe med dingsen.

 

(Paralellt med dette vil ulike aktører krangle om standarder, formater, drm, betalingsløsninger osv og om 50 år så ler vi av hvor teite vi var som tullet rundt med dårlige løsninger som var dyre og inneholdt drm.

HA-HA!)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Har egentlig tre viktige krav som jeg stiller om jeg skal begynne å kjøpe musikk på nettet:

  • Ikke DRM, eller andre unødvendige digitale "fingeravtrykk".
  • Valgfrie formater og ukomprimerte lydfiler om ønskelig (da tenker jeg spesielt på formater som .flac og .wav).
  • Raske servere. Dette burde være et minstekrav når vi faktisk betaler for å laste ned.

Sånn som det er idag er det uaktuelt å laste ned for meg.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha OiNK. Med noen ekstra funksjoner:

  • Link til Amazon eller lignende hvor du kan kjøpe skiva du nettopp lastet ned, gjerne one-click-buy eller hva de kaller det.
  • Samme som over, bare til biografier, postere, DVD-er.
  • Valgfritt om du ønsker å betale/donere, gjerne i form av one-click.
  • Gjerne tekstreklame hvor inntektene fordeles blant artistene/plateselskapene etter en rettferdig fordelingsnøkkel.

Dette er vel heller usannsynlig, men jeg er fast bestemt på at plateselskapene og artistene må omfavne mulighetene og samfunnene på nett. På OiNK var det ikke fjortiser og topp20-generasjonen som utgjorde brukermassen, det var musikkinteresserte brukere som jeg er sikker på at brukte mer penger på musikk (cd, vinyl, konserter, tilbehør) enn den jevne forbruker. Selskapene burde omfavnet og kapitalisert dette i stedet for å gå fullstendig bananas og dytte folk fra seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...