Gå til innhold

Vista får nye lisensvilkår


Anbefalte innlegg

Og ATW og snekkern, dere dreper veldig mange tråder for tiden med en diskusjon som ser ut som spam for meg. Dere kverulerer rundt enkle argumenter, og det virker som man helst kunne se at dere tok diskusjonen på PM, og hvis det etterpå er interesant for oss å se hva dere kom frem til, så kan dere vel slenge en post da, i stedenfor 2 sider med kverulering.

7080155[/snapback]

 

Jeg for min del synes det er en interessant debatt. Jeg har forståelse for at MS har et forretningskonsept, men synes strategien begynner å bli vel aggressiv.

 

Jeg synes også at konseptet med lisenser er unaturlig, hvilke motiver ligger bak at jeg ikke skal få kjøpe et produkt og bruke det til mine datamaskiner hjemme? jeg kan for min del ikke se noe annet svar enn at det er en forretningsmodell for å tjene penger? hva har det med piratkopiering å gjøre?

 

Muligens er tanken at jo mer kronglete det er jo flere vil kjøpe en lisens, men det fører kun til to ting slik jeg ser det:

 

1. Folk vil heller ha en piratkopi som ikke inneholder disse tiltakene - det er jo enklere

 

2. Såkalte ærlige må ta støyten siden de må forholde seg til tiltakene

 

Jeg for min del har gått over til alternative plattformer for lenge siden og det er ikke penger det står på. Det er holdningen til forbrukeren. Det er ikke piratkopieringen som er problemet slik jeg ser det, men at bransjen bruker det som unnskyldning for å kunne kontrollere hvem som skal ha tilgang til hva og på hvem sine premisser.

7080297[/snapback]

 

Tja et alternativ kunne jo være at du fikk kjøpt os for en bestemt pris uten noen form for lisnsbinding,den ville nok da bli betydelig dyrere enn daagens og så kunne de ta betalt for support/oppdateringer i tillegg.

Vil tro det var enklere selv om dette ville ført til enda flere kopier så har alle måttet betale for enhver oppdatering som kom :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ikke benektet at det var begrensinger tidligere, men du har indikert at begrensinger av denne typen kommer pga piratkopiering. I innlegget ditt virker det også om du mener at OEM-begrensingene er "framprovosert av ulovligheter". Men på dette innlegget så forstår jeg det som du er enig i at lisensbegrensinger ikke trenger å komme pga piratkopiering, eller andre ulovligheter?

 

AtW

 

Riktig jeg har ikke benektet begrenningerrrrrrrr tidlllligere.

Riktig jeg har innnnnnnnnnndikert at slike begrensninger kommer av bal piratkopiering og missbruk av lisenser,hadde vi ikke hatt slike problemer hadde ikke en lisens med slike retningslinjer vært nødvendig.

Riktig,begrensningene blir fremprovosert av nettop ulovlige handlinger.

Vil påstå at lisenser nettop kommer av ulovligheter,for om vi ikke hadde ulovligheter hva skulle vi da med begrensninger? Falleer ikke det på sin egen urimelighet?

7080263[/snapback]

 

Du kommer med følgende påstand: "begrensningene blir framprovosert av ulovlige handlinger". Hva er argumentet ditt for dette? Det er bare en endring (evt presisering for de som ønsker å bruke det ordet), hvordan skal det hjelpe mot evnen til å piratkopiere? Det eneste argumentet ditt hittil har vært at det ikke er noen annen grunn til å komme med slike begrensinger, det argumentet har du gått tilbake på. Du bare gjentar påstanden i det uendelige, uten mer enn et eneste argument, som du nå har gått tilbake på.

 

Ellers er jo argumentet ditt om begrensinger noe diffust, hvorfor selger man to like kameraer, et med begrensninger i software og et ueten begrensinger i software? Det er ikke for å hindre at folk kopierer firmwaren, det er for å dele opp markedet å tjene penger, dette er grunnleggende økonomisk teori, det er en billig og enkel måte å dele opp markedet på å inneføre begrensinger.

 

Forøvrig, om det ikke finnes noen betgrensninger, så finnes det heller ingen ulovligheter (på genrell basis), begrensiningene er jo det som definerer ulovlighetene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Viktig å tenke på at det OEM her det er snakk om ja som har hatt begrensningene i lenger tid.

 

Fortell meg ,AtW, hvordan du kan mene at piratkopiering ikke har noe med at vi lever i en tid der det er vanskelig for en ærlig bruker å faktisk bruke produktet pga. diverse sperrer?

 

Jeg skal ikke være barnslig å si at du stiller her med uvitenhet. Det holder jeg meg for god til.Men om du er i den posisjonen at du faktisk selger programmer eller åndsverk synes jeg det er rart at du ikke innser at piratkopiering er mye av grunnen til dette? Fortell meg heller hva du lever av til daglig så skal jeg prøve å sette meg inn i situasjonen.

 

:)

7080283[/snapback]

 

Jeg mener ikke at piratkopieringen ikke er påvirket av at orginale produkter har blitt stadig mer tungvint å bruke. Men jeg registrere at disse beskyttelsene i større grad ser ut til å "skremme" folk over til piratkopiering enn å skremme de fra det. Jeg synes disse tiltakene virker lite effektive.

 

Ellers "lever" jeg til daglig av å være student.

 

AtW

Lenke til kommentar
Forøvrig, om det ikke finnes noen betgrensninger, så finnes det heller ingen ulovligheter (på genrell basis), begrensiningene er jo det som definerer ulovlighetene.

 

AtW

 

Feil,begrensingene er kommet fordi vi mennesker ikke kan begrense vår grådighet og benytter enhver anledning til å utnytte andre.

Om de teori hadde holdt stikk hadde vi jo alle bodd i kardemommeby :D

Lenke til kommentar
Forøvrig, om det ikke finnes noen betgrensninger, så finnes det heller ingen ulovligheter (på genrell basis), begrensiningene er jo det som definerer ulovlighetene.

 

AtW

 

Feil,begrensingene er kommet fordi vi mennesker ikke kan begrense vår grådighet og benytter enhver anledning til å utnytte andre.

Om de teori hadde holdt stikk hadde vi jo alle bodd i kardemommeby :D

7080410[/snapback]

 

Vi hadde ikke bodd i kardemommeby, vi hadde bodd et sted uten lover, ingen lovbrudd er ikke det samme som at det ikke skjer "fæle" ting. Det er jo enkelt å lage et samfunn uten ulovligheter, det er bare å ikke ha lover.

 

Men dette er jo litt OT, og nesten bare en bisetning i posten min, det essensielle er det de restrende 90% av posten som står for.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli mer og mer glad for at jeg lever, i Norge og EU området, i og med at dette gir oss som forbrukere større påvirkningskraft og rettigheter, en forbrukere i f.ex USA.

 

Microsoft har iløpet av de siste årene gitt forbrukerene stadig dårligere vilkår, neste steg vil kunne være å nekte å selge oss windows,

men istedet tvinge oss til å leie OS for f.ex. 3-400 kr i måneden,

det vil jo være mye mer penger i det enn å selge OS,

og for å kreme kaken litt til så kunne de jo ta å tvinge forbrukerene til å starte ny leieavtale hver gang de oppgraderte...

 

Derfor synes jeg det er viktig å vise microsoft at man som forbruker ikke etterspør slike produkt, og ikke akseptere for dårlige kontrakter,

forhåpentligvis vil både eu og forbrukerrådet reagere på disse innskrenkningene og sende et tydelig signal til microsoft, en så stor monopolist som microsoft trenger virkelig å bli holdt i nakken..

Lenke til kommentar
Forøvrig, om det ikke finnes noen betgrensninger, så finnes det heller ingen ulovligheter (på genrell basis), begrensiningene er jo det som definerer ulovlighetene.

 

AtW

 

Feil,begrensingene er kommet fordi vi mennesker ikke kan begrense vår grådighet og benytter enhver anledning til å utnytte andre.

Om de teori hadde holdt stikk hadde vi jo alle bodd i kardemommeby :D

7080410[/snapback]

 

Vi hadde ikke bodd i kardemommeby, vi hadde bodd et sted uten lover, ingen lovbrudd er ikke det samme som at det ikke skjer "fæle" ting. Det er jo enkelt å lage et samfunn uten ulovligheter, det er bare å ikke ha lover.

 

AtW

7080427[/snapback]

 

Dette er en utopi og blir bare for dumt å diskutere vidre på.

Ellers håper jeg du er fornøyd med svarene så vi slipper flere inlegg om dette.

Her er vel tross alt flere som ferdes her og jeg tror de fleste har opfattet vårt syn.

Case Closed.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at piratkopieringen ikke er påvirket av at orginale produkter har blitt stadig mer tungvint å bruke. Men jeg registrere at disse beskyttelsene i større grad ser ut til å "skremme" folk over til piratkopiering enn å skremme de fra det. Jeg synes disse tiltakene virker lite effektive.

 

Ellers "lever" jeg til daglig av å være student.

 

AtW

7080407[/snapback]

 

Da er vi jo enige :)

Om du utdanner deg til noe som innebærer at du skal leve av ting DU produserer vil du kjenne piratkopieringen på en annen måte også.

Lenke til kommentar
Om du utdanner deg til noe som innebærer at du skal leve av ting DU produserer vil du kjenne piratkopieringen på en annen måte også.

 

Godt sagt,for det er nettop det som er realiteten i dag,skal du overleve i den virkelige verden må dine produkter være omspunnet med lisenser og patenter for å overleve desverre.

Lenke til kommentar
Om du utdanner deg til noe som innebærer at du skal leve av ting DU produserer vil du kjenne piratkopieringen på en annen måte også.

 

Godt sagt,for det er nettop det som er realiteten i dag,skal du overleve i den virkelige verden må dine produkter være omspunnet med lisenser og patenter for å overleve desverre.

7080463[/snapback]

 

Det er vel delte meninger om dette :)

 

Det er nok eksempler på mindre firma som stanger i veggen pga de store programvarehusene som patentsøker kreti og pleti, og bruker det i søksmål etterpå. Det er få som kan stå i mot pengemakten og situasjonen er fort monopollignende tilstander med de konsekvenser dette medfører.

 

Selvfølgelig er piratvirksomhet et reelt problem, uenigheten er vel kanskje omfanget og virkemidlene?

Lenke til kommentar
Tja et alternativ kunne jo være at du fikk kjøpt os for en bestemt pris uten noen form for lisnsbinding,den ville nok da bli betydelig dyrere enn daagens og så kunne de ta betalt for support/oppdateringer i tillegg.

Vil tro det var enklere selv om dette ville ført til enda flere kopier så har alle måttet betale for enhver oppdatering som kom  :hmm:

Argumentet ditt er basert på en antagelse om at MS setter prisen basert på sine kostnader (med fortjeneste lagt til). Dette er en vanlig misforståelse.

 

Slik er det ikke - de setter prisen for å maksimere inntektene sine. Dersom de selger mer så går IKKE prisene ned. Dersom Vista koster mer å utvikle setter de ikke opp prisen.

 

De er selvfølgelig avhengige av å tjene penger, men de er langt passert stadiet hvor det er risiko for å ikke gjøre det.

 

En god illustrasjon er å se på priser på både software og andre produkter i f.eks. Norge/V-Europa mot prisene i Thailand/fjerne østen evnt vs. USA. Prisforskjellene er mye større enn forskjellene i kostnad.

Lenke til kommentar
Ønsket å bytte viktige deler som feks motoren, så måtte du betale halve bilen på ny.

 

Andre utgifter måtte du også betale selv. I en viss periode ville de reparere (tilsv garanti), men etter en gitt periode ville de slutte å reparere og lage reservedeler.

 

Om du ønsket å bytte motor må du jo betale denne selv og en motor i dag koster vel ikke langt unna halve bilprisen,skal du forøvrig skifte deler utenfor merkeverksted eller bruke uorginale deler bortfaller all garanti.

Og ja et bilfirma slutter å lage deler etter en gitt tid.

7080315[/snapback]

Det er i dag fullt mulig å bruke ett hvilket som helst godkjent verksted , ikke bare merke verksted, uten att du mister ett fnugg av garanti.Husker ikke akkurat nummeret på EU/EØS direktivet ......

Lenke til kommentar
Forøvrig, om det ikke finnes noen betgrensninger, så finnes det heller ingen ulovligheter (på genrell basis), begrensiningene er jo det som definerer ulovlighetene.

 

AtW

 

Feil,begrensingene er kommet fordi vi mennesker ikke kan begrense vår grådighet og benytter enhver anledning til å utnytte andre.

Om de teori hadde holdt stikk hadde vi jo alle bodd i kardemommeby :D

7080410[/snapback]

 

Vi hadde ikke bodd i kardemommeby, vi hadde bodd et sted uten lover, ingen lovbrudd er ikke det samme som at det ikke skjer "fæle" ting. Det er jo enkelt å lage et samfunn uten ulovligheter, det er bare å ikke ha lover.

 

AtW

7080427[/snapback]

 

Dette er en utopi og blir bare for dumt å diskutere vidre på.

Ellers håper jeg du er fornøyd med svarene så vi slipper flere inlegg om dette.

Her er vel tross alt flere som ferdes her og jeg tror de fleste har opfattet vårt syn.

Case Closed.

7080438[/snapback]

 

Ja, du kan gjerne la være å disutere på dette, det er OT uansett som sagt, så var det bare et lite innspill, poenget var at det noe ikke kan være ulovlig før det innføres regler som gjør det ulovlig.

 

Ellers har jeg oppfattet ditt syn for lenge siden, det jeg etterspurte var argumentasjon for ditt syn, noe jeg ikke synes å ha fått. Jeg kan kanskje virke litt slitsom, men når folk stadig kommer med de samme påstandene, uten å argumentere, så vil jeg stadig mase om argumentasjon bak påstandene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er ikke noe forskjell nå (som jeg kan se) med vista enn tidligere "endring" (presisering) i år for XP i februar.

Vista versjonenes EULA er også tilgjengelig her:

http://www.microsoft.com/about/legal/useterms/default.aspx

 

Vil du ikke ha restriksjoner , kjøp retail versjon .

Du kan bytte så mye hw du vil forutsatt at du ikke misbruker lisensen mht

antall maskiner samtidig ibruk med samme produkt nøkkel.

Og du kan fremdeles reaktivere (hvis nødvendig) via telefon.

Hvis man leser lisensbetingelsene du linker til så finner man jo dette, som er det det skapes ståhei rundt:

Software Other than Windows Anytime Upgrade. The first user of the software may

reassign the license to another device one time. If you reassign the license, that other device

becomes the “licensed device.”

Jeg kan ikke se hvordan dette ikke gir restriksjoner. Det betyr jo at annen hver gang jeg gjør en skikkelig oppgradering av min PC må jeg kjøpe en ny Vista lisens til flere tusen kroner. Akkurat som musikk- og filmbransjen har gjort før, så mister vel M$ meg også til piratkopiering. Ikke lenge til jeg piratkopierer mesteparten av spill også med all den idiotiske kopibeskyttelsen som kommer med. Men dette blir jo OT.
Lenke til kommentar

Kan tenke meg at Microsoft tenker som så at hvis du skifter ut deler for noen tusen sånn nå og da, har du sikkert råd til å kjøpe Vista for noen tusen også... Hva da med de som får en MandagsPC som streiker bare du ser på den? To reparasjoner og ny Vista, gratulerer... Kom med en Linux som er minst like brukervennlig som Windows, støtter lesing OG skriving til NTFS og som har en utmerket norsk stavekontroll og grammatikkontroll både i skriveprogram og e-post. Vet at det finnes litt ymse, men har på inntrykk av at man må ha ørten sertifiseringer og være ingeniør for å klare å installere det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ellers har jeg oppfattet ditt syn for lenge siden, det jeg etterspurte var argumentasjon for ditt syn, noe jeg ikke synes å ha fått. Jeg kan kanskje virke litt slitsom, men når folk stadig kommer med de samme påstandene, uten å argumentere, så vil jeg stadig mase om argumentasjon bak påstandene.

 

AtW

7080774[/snapback]

 

<ironi>

Jeg synes det er greit å se "Snekkern's" synspunkter.. Det er like greit å se hans synspunkter som dine faktisk. :)

</ironi>

Så da spør jeg deg.. hr.*moderator* ATW (som definitivt ikke modererer seg i denne tråden):

Hva er egentlig ditt synspunkt her?

At Microsoft er for "griske", dvs. de innfører begrensinger/lisenser utformet med tanke på å tjene mest mulig penger?

Det hadde vært så mye mer redelig om du skrev det rett ut. For det er ett utsagn man evt. kan være enig/uenig i.

Dersom du ikke lever av software så ser du sikkert ikke hvorfor det er noe poeng i å legge inn kopisperrer/sperrer for bruk/validering av lisenser (mot lisens-servere).

For de som faktisk lever av dette er det eneste måten å sikre levebrødet sitt da det dessverre ikke er slik at vi lever i en "kardemommeby".

Det er jo hyggelig at det finnes en rekke entusiastiske programmerere som ser det som en selvfølge å jobbe gratis med å utvikle "Linux-versjoner" som vi kan bruke som alternativ for Microsoft's OS'er. Jeg antar at disse da enten har en annen jobb..eller lever på trygd..

 

Bare mine tanker om dette tema.. :)

Lenke til kommentar
http://winsupersite.com/showcase/winvista_licensing.asp

 

Tror folk her har godt av å lese den.

7081090[/snapback]

Ja den artikkelen er veldig beroligende. Det han sier er rett og slett at det ikke er så viktig, siden de fleste ikke oppgraderer PC-en like ofte som jeg gjør, og slipper derfor å måtte kjøpe mange Vista lisenser gjennom Vistas levetid. Åja, da føler jeg meg mye bedre :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...