Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Du kan gjerne si noen melodier her i tråden du har lyst til så kan jeg prøve å lage noter av dem via ett program jeg har. :) Dog er det ikke alltid det går like bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan gjerne si noen melodier her i tråden du har lyst til så kan jeg prøve å lage noter av dem via ett program jeg har.  :) Dog er det ikke alltid det går like bra.

7802966[/snapback]

 

Takk det er generøst av deg. Men det er ikke så veldig vanskelig å skaffe noter til relativt kjente melodier. Klarte endelig å finne noter til radiohead sin liveversjon av "like spinning plates". Det er en helt fantastisk fin låt som jeg har fått greper på nå. Relativt enkel (bare til å skrike ut om noen kunne tenkt seg den). :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Du kan gjerne si noen melodier her i tråden du har lyst til så kan jeg prøve å lage noter av dem via ett program jeg har.  :) Dog er det ikke alltid det går like bra.

7802966[/snapback]

 

Takk det er generøst av deg. Men det er ikke så veldig vanskelig å skaffe noter til relativt kjente melodier. Klarte endelig å finne noter til radiohead sin liveversjon av "like spinning plates". Det er en helt fantastisk fin låt som jeg har fått greper på nå. Relativt enkel (bare til å skrike ut om noen kunne tenkt seg den). :)

7803414[/snapback]

Akkordspilling?

 

BTW: Fikk nettopp mitt Yamaha DGX-520, og det er super-duper-mega deilig og morsomt og bruke. Dette blir en laaaaang natt :love:

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Ok, det har seg slik at vi har lyst til å spille sangen "Raffi - Bananaphone" i bandet (hørest temmelig dumt ut ja) men når det gjelder skalaer osv. så kan jeg ingenting. Noen som kan fortelle meg hvilken skala jeg må bruke for at jeg skal kunne spille en noenlunde solo? evt. Hvilke toner jeg må bruke.

 

http://ultimate-guitar.com/tabs/r/raffi/banana_phone_crd.htm <- Cords til sangen

Endret av aleks tho
Lenke til kommentar

Man spør vel heller om hvilken toneart man skal spille i da? Har ikke så mye peiling, men hvis du skal lage en solo kan du jo kanskje bruke de akkordene som er i sangen å spille de i forskjellige posisjoner og variasjoner. Prøve å lage en slags melodi. Akkorder har andre akkorder som passer i lag, f. eks. C, F og G. Dominant, subdominant blabla.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kjapt spørsmål: Har alltid hatt lyst til å lære å spille akkordspilling, og med et keyboard tilgjengelig rett ved siden av meg hele tiden føler jeg at jeg kan lære meg det nå. Men er det noen som kan hjelpe meg litt i gang, fortelle litt how-to, gi litt tips og slikt? Ville hjulpet kjempemye! :)

Lenke til kommentar
Du kan gjerne si noen melodier her i tråden du har lyst til så kan jeg prøve å lage noter av dem via ett program jeg har.  :) Dog er det ikke alltid det går like bra.

7802966[/snapback]

 

Takk det er generøst av deg. Men det er ikke så veldig vanskelig å skaffe noter til relativt kjente melodier. Klarte endelig å finne noter til radiohead sin liveversjon av "like spinning plates". Det er en helt fantastisk fin låt som jeg har fått greper på nå. Relativt enkel (bare til å skrike ut om noen kunne tenkt seg den). :)

7803414[/snapback]

Hei igjen

 

Jeg spiller også mange Radiohead-sanger, det var ei dame som lagde en side hvor hun la ut noter hun selv hadde transkribert (?), men pengefolkene til radiohead fikk den stengt.

Uansett, den het RHFTP (radiohead for the pianoforte), og er dessverre død nå, men kanskje noen har lastet ned filene hvis du spør på et radiohead-forum eller lignende. Selv har jeg de bare i papirformat hjemme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Det er jo ganske mye å lære. Det beste er vel å kjøpe en teoribok og/eller begynne i kulturskole.

7816682[/snapback]

Jeg går på kulturskolen i byen (Kristiansand), men lærerene er ikke heelt enige i at man burde lære akkordspilling. De skal bare ha meg til å spille "vanlig" straight forward. Men jeg får se om jeg finner noen bøker. Vet du om noen? :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke "klassiske" pianonpter..

Finnes det noen sider på nettet der man får pianonoter a lá tabs til gitarer om dere skjønner?

"Lær-å-spill-en-sang-på-piano-som-tre-åring-aktig" så det blir sånn "Trykk på denne knappen, og så på denne og så på denne osv....

Finnes det?

Vil ha til yakety sax/benny hill theme

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Spørsmål: Antar nesten at DGX-520 og DGX-620 har samme melodier installert når man kjøper det. Er det noen her da som vet hva Country Piano melodien heter? Hadde vært flott om noen visste, er litt vanskelig å spille på den lille skjermen. :p

 

Og som avsluttning, quoter jeg meg selv:

Det er jo ganske mye å lære. Det beste er vel å kjøpe en teoribok og/eller begynne i kulturskole.

7816682[/snapback]

Jeg går på kulturskolen i byen (Kristiansand), men lærerene er ikke heelt enige i at man burde lære akkordspilling. De skal bare ha meg til å spille "vanlig" straight forward. Men jeg får se om jeg finner noen bøker. Vet du om noen? :)

7817098[/snapback]

Lenke til kommentar

1|-----------------------------------------------------------------------------------------C

2|GAB----------------------CDEF--------------EFFG-----GGFF-----GAB-----------------

3|-------C-------------------------------------------------------------------C-------------

4|------------------A------------------------A----F-----------------------------A----A---

5|---------eeeeC--CCCe-------eeeeC--CC-------eeee-------eeeC-------eCC----e--C-

6|----------------------------------------------------------------------------------C------C

7|------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Kan noe forklare meg hvordan dette skal tolkes?

 

http://911tabs.com/link/?2443177

Lenke til kommentar

Jeg har spilt piano i litt over 2 år, går for det meste i pop-låter, klassisk er ikke helt tingen for meg.. ;D

 

Jeg bruker ofte å laste ned MIDI-filer og bruke et program slik at jeg får skrevet de ut som noter (selv om jeg nok har brukt en betydelig sum på notebøker). Denne sangen lærte jeg meg etter "MIDI-noter";

. Blir glad for tilbakemeldinger :D (Pianoet var litt ustemt. Den unnskyldningen virker alltid ;))
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Jeg har spilt piano i litt over 2 år, går for det meste i pop-låter, klassisk er ikke helt tingen for meg.. ;D

 

Jeg bruker ofte å laste ned MIDI-filer og bruke et program slik at jeg får skrevet de ut som noter (selv om jeg nok har brukt en betydelig sum på notebøker). Denne sangen lærte jeg meg etter "MIDI-noter";

. Blir glad for tilbakemeldinger :D (Pianoet var litt ustemt. Den unnskyldningen virker alltid ;))

7860100[/snapback]

Må bare mase litt: Hvilket program bruker du? :p

Lenke til kommentar
Jeg har spilt piano i litt over 2 år, går for det meste i pop-låter, klassisk er ikke helt tingen for meg.. ;D

 

Jeg bruker ofte å laste ned MIDI-filer og bruke et program slik at jeg får skrevet de ut som noter (selv om jeg nok har brukt en betydelig sum på notebøker). Denne sangen lærte jeg meg etter "MIDI-noter";

. Blir glad for tilbakemeldinger :D (Pianoet var litt ustemt. Den unnskyldningen virker alltid ;))

7860100[/snapback]

Må bare mase litt: Hvilket program bruker du? :p

7862856[/snapback]

Jeg brukte et program som het Logic Fun (en slags midi demoversjon av Logic Audio) fra Emagic (om jeg ikke husker feil). Dessverre har jeg ikke klart å funnet programmet på nettet etter at jeg fikk ny pc, heller ikke demo-CD-en jeg installerte det fra.. Så hvis noen får tak i det, så lag lyd fra dere! :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Jeg brukte et program som het Logic Fun (en slags midi demoversjon av Logic Audio) fra Emagic (om jeg ikke husker feil). Dessverre har jeg ikke klart å funnet programmet på nettet etter at jeg fikk ny pc, heller ikke demo-CD-en jeg installerte det fra.. Så hvis noen får tak i det, så lag lyd fra dere! :D

7865146[/snapback]

Man har jo mulighet for å bruke MidiNotate eller Sibelius. Jeg søkte på navnet på programmet og fant dette. Se om du finner det her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...