Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et piano bør vel helst stemmes MINST en gang i halvåret (for oss som spiller mye og bruker piano i studio). Kommer selvsagt an på, men det pleier å være en tommelfingerregel hos mange pianister og pianostemmere.

7304110[/snapback]

Jeg er forsovet helt enig der, ved cd-produksjon og annen proffesjonelt bruk, skal flygelet stemmes ganske ofte. Men for hobbybrukeren tror jeg det holder med en stemming per 5-6 år. Men det koster litt :=). Vet noen hvor man kan få billig pianostemming? Noen her som tilfeldigvis er pianostemmer? :=)

Lenke til kommentar

Behovet for stemming av pianoer kommer primært an på fuktighet, temperatursvingninger med mere, og sekundært an på hvor mye det spilles. Med mindre man bor i California eller har investert i sensorstyrte luftfuktere og termostatstyrt oppvarming vil et piano endre stemming hver høst og hver vår. Om det er så mye at man vil spandere stemming er en annen sak. Vi stemte vårt flygel en gang i året så lenge det ble brukt hver dag, men da var det tydelig surt på slutten etter å ha vært igjennom to væromslag.

 

Nå har vi bare elektriske pianoer og slipper det bryderiet. Skjønt jeg hadde mer enn gjerne ta bryet igjen hvis jeg kunne finne en måte å finansiere et Schimmel flygel på...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Litt dårlig kvalitet men. Er dette riktig

7312768[/snapback]

Kanskje det er jeg som har helt feil, men den virket ikke særlig korrekt. prøver å følge notene mens musikken går og det er noe som overhodet ikke stemmer. Men takk alikevel.

 

De fire første taktene stemmer, men etter det begynner det å bli merkelig :\.

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Men for min del er det nok litt for dyrt, noen billigere - helst omkring 4500 kr som er av passe kvalitet?

 

EDIT: Hvilket av disse keyboardene til under 4500 er noe å satse på?

7277313[/snapback]

Noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg vet at DXG-620 er best, men da blir jeg blakk i to-tre år :p

Lenke til kommentar
Men for min del er det nok litt for dyrt, noen billigere - helst omkring 4500 kr som er av passe kvalitet?

 

EDIT: Hvilket av disse keyboardene til under 4500 er noe å satse på?

7277313[/snapback]

Noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg vet at DXG-620 er best, men da blir jeg blakk i to-tre år :p

7316724[/snapback]

 

 

Quote seg selv?Sturselig :p

Lenke til kommentar

Hei tror dette passer å spørre om i denne tråden.

 

Noen som vet om det finnes noe "virtuelt piano". Altså et program man kan se på skjermen og trykke på tangentene med musa?

Trenger dette, da jeg skal finne ut hva en sang heter og klarer å stemple den inn på piano med litt prøving.

Helst freeware, eller trial.

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...