Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Ser på forumet at det er del musikkinteresserte her. Er det noen her som spiller piano? Her kan du poste alt som har med akkustisk piano å gjøre. For eksempel pianoteknikk, tips og råd, forslag til gode pianostykker, instrumentet, sittestilling, erfaringer osv. Tråden er også åpen for andre sjangrer enn bare klassisk, som jazz, ragtime, pop, filmmusikk osv......

Fyr løs!

Endret av rabbitmonster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

me me me! Jeg spiller faktisk piano jeg. Har planer om å lære meg flere sanger nå. Har spillt klassisk musikk i rundt 7 år fra jeg var 8 år. Etter det gikk jeg på et kulturskole band. Var gøy en stund det før jeg sluttet.

 

Har komponert noen låter i livet mitt. Kanskje ikke det mest avanserte, men en del forskjellig. Ikke at jeg husker halvparten lengre. I tillegg til dette spiller jeg filmmusikk og spillmusikk. Entenv ed hjelp av kun ørene (lytter til sangene og finner ut hvordan de spilles), eller ved hjelp av noter. Det varierer.

 

Av skalaer kan jeg alle de vanlige skalaene (C dur/m d dur/moll osv.) Kunne blues-skalaene men de er glemt. Men de er veldig lik egentlig. Sitter mye og improviserer når jeg spiller. kommer av ogtil over noe helt vakkert når jeg spiller. Om jeg er heldig greier jeg å spille det samme om igjen.

 

Om noen lurer på noe kan jeg muligens svare.

Lenke til kommentar

:=). Jeg selv har spilt i sju år, men har nylig sluttet fordi jeg er blitt student. Men jeg prøver fortsatt å spille litt ved siden av studiene, men det blir mindre enn før.

 

Spiller for det meste klassisk, men har litt lyst å lære jazz og improvisasjon. Ser at du også har spilt en del år, Orresnei. Hva er ditt repertoar, har du noe skikkelig bra stykker å anbefale? Til dere andre: Sitter dere med inne med noen stykker/låter som dere mener enhver pianist absolutt bør kunne, fyr løs! :=)

Lenke til kommentar

Jeg så en film fra verdenskrigen som het: "Pianisten"... Den handlet om en jødisk pianist som spilte i et radioprogram fra Island til daglig. Men så brøt krigen ut, og livet hans blir totalt forandret... :) Han er saklig god på piano, utrolig imponerende å se teknikken hans! :love:

Lenke til kommentar
Jeg så en film fra verdenskrigen som het: "Pianisten"... Den handlet om en jødisk pianist som spilte i et radioprogram fra Island til daglig. Men så brøt krigen ut, og livet hans blir totalt forandret...  :)  Han er saklig god på piano, utrolig imponerende å se teknikken hans!  :love:

7021079[/snapback]

Han var vel fra Polen og ikke Island...., men, men, ikke så viktig :=). Ja, et av stykkene som han fremfører der er Nocturne i ciss-moll av Chopin(det han spiller helt på begynnelsen av filmen). Det er et typisk stykke for klaver som jeg absolutt kan anbefale på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Har spilt piano i 11 år, og kan vel trygt si at jeg elsker å spille og høre på pianomusikk. Etter min mening er piano et av de mest anvendelig instrumentene som finnes.

 

Spiller også i band, der jeg spiller piano/keyboard. Når jeg spiller keyboard er det stort sett orgeleffekter som brukes, og da i hovedsak akkorder og skalaer som utfyller og hjelper gitaren.

 

Til dere som nyter god pianomusikk kan jeg anbefale:

 

Klassisk:

Sergei Rachmaninoff - Pianokonsert 1-3

Sergei Rachmaninoff - C-moll prelude

Frédéric Chopin - 24 Preludes, Op. 28//xv D flat "Raindrop"

Franz Liszt - La Campanella, S 140 No.3

Harald Sæverud - Op. 22 - Kjempeviseslåtten

Ludwig Van Beethoven - Pathetique

 

Jazz:

Oscar Peterson - Allegro

Bill Evans

Dr. John

 

Edit: Kan fylle mer ut senere....

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
Har spilt piano i 11 år, og kan vel trygt si at jeg elsker å spille og høre på pianomusikk. Etter min mening er piano et av de mest anvendelig instrumentene som finnes.

 

Spiller også i band, der jeg spiller piano/keyboard. Når jeg spiller keyboard er det stort sett orgeleffekter som brukes, og da i hovedsak akkorder og skalaer som utfyller og hjelper gitaren.

 

Til dere som nyter god pianomusikk kan jeg anbefale:

 

Klassisk:

Sergei Rachmaninoff - Pianokonsert 1-3

Sergei Rachmaninoff - C-moll prelude

Frédéric Chopin - 24 Preludes, Op. 28//xv D flat "Raindrop"

Franz Liszt - La Campanella, S 140 No.3

Harald Sæverud - Op. 22 - Kjempeviseslåtten

Ludwig Van Beethoven - Pathetique

 

Jazz:

Oscar Peterson - Allegro

Bill Evans

Dr. John

 

Edit: Kan fylle mer ut senere....

7021772[/snapback]

Kan du spille noen av de stykkene der? f.eks La Campanella er ikke lett....

Lenke til kommentar
Har spilt piano i 11 år, og kan vel trygt si at jeg elsker å spille og høre på pianomusikk. Etter min mening er piano et av de mest anvendelig instrumentene som finnes.

 

Spiller også i band, der jeg spiller piano/keyboard. Når jeg spiller keyboard er det stort sett orgeleffekter som brukes, og da i hovedsak akkorder og skalaer som utfyller og hjelper gitaren.

 

Til dere som nyter god pianomusikk kan jeg anbefale:

 

Klassisk:

Sergei Rachmaninoff - Pianokonsert 1-3

Sergei Rachmaninoff - C-moll prelude

Frédéric Chopin - 24 Preludes, Op. 28//xv D flat "Raindrop"

Franz Liszt - La Campanella, S 140 No.3

Harald Sæverud - Op. 22 - Kjempeviseslåtten

Ludwig Van Beethoven - Pathetique

 

Jazz:

Oscar Peterson - Allegro

Bill Evans

Dr. John

 

Edit: Kan fylle mer ut senere....

7021772[/snapback]

Kan du spille noen av de stykkene der? f.eks La Campanella er ikke lett....

7022784[/snapback]

Hehe, nei, klarer nok ikke La Campanella. Spiller Kjempeviseslåtten, Chopin, Mozart og Beethoven.... Piano sies å være et enkelt instrument og lære, men vanskelig å mestre, noe jeg kan skrive under på.

Lenke til kommentar

Jeg våkner om natta med et glis om munnen og har drømt at jeg har spilt La Campanella... hehe

 

Har spilt piano/keyboard tidligere, men sluttet i mange år, før jeg har begynt å spille littegrann igjen nå, for gøy.

 

Driver og lærer meg Gymnopedie av Satie nå, tenkte å prøve meg på Pathetique etterhvert.

 

PS: Fantasie Impromptu av Chopin er også fantastisk, men føyer seg nok inn i rekken av stykker jeg aldri vil klare å spille...

 

Edit: PS -

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar

Heihei! Jeg har spilt piano siden jeg var... 6 år, tror jeg! Er 17 nå! HAr desverre øvd alt for lite gjennom mange år, og har derfor ikke like mye ferdighet som man skulle trodd! :)

 

Det jeg liker å gjøre er å improvisere på pianoet!

 

Mutter kjøpte pianonoter til Jamie Cullum og Outcast i ferien, så nå sitter jeg å øver på introen til "Roses" og "Photograph" :)

 

Spiller også Supermario, og en Yann Tiersen sang... (Amelie)

 

For de som vil ha fine gratis noter, visit www.freepianosheets.com

 

Leno :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...