Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Tja, her finner du alle akkordene du trenger. Anngående toner er jeg ikke helt sikker, men du kan sjekke denne filmen for å se litt. I tillegg burde du sjekke ut profilen hans, han har mange gode tutorials til melodier. Eller så kan du se på dette bildet evt. dette.

 

Og, når du skal finne noter annbefaler jeg deg å bruke MIDIsite til å finne filen og deretter kan du bruke Overture, Sibelius eller MidiNotate Musician. Det er sikkert flere programmer, men de vet jeg ikke om.

 

Håper det hjelper deg litt :)

 

EDIT: Geir var litt før meg.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Er dere enig i at når man kan spille melodier skikkelig så kan stemningen i rommet endres etterhvert som dere spiller? Ta f.eks. når man spiller en melodi som er trist, spiller den i et rom hvor det er flere mennesker, så plutselig er alt stille. Alle sitter i stillhet og tenker, muligens at noen nesten har tårer i øynene?

 

Har dere opplevd lignende?

Lenke til kommentar

Fikk til all overraskelse et keyboard til jul (Yamaha PSR-403).

Da jeg lærte meg å spille brukte jeg akustisk piano, og har egentlig aldri likt keyboard-tangenter (ikke vektet eller hva det heter) noe særlig, og trenger strengt tatt ikke noe av synth-delen, har jo Reason og diverse andre programmer på PC-en.

 

Så sitter nå og lurer på om jeg skal spytte inn et par tusen selv og få meg et Yamaha P-70 elektrisk piano til rundt 5200.

 

Er det verdt det? Føles tangentene ut som et ekte piano? Etter det jeg leser er det lavt volum fra det både i høyttalerne og når man kobler til øretelefoner?

 

Er det evt. noen andre elektriske piano til ~5000 som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva skal du med elektrisk piano? Holder det ikke med keyboardet du har til tross for de uvektede tangentene? Men, hadde det vært opp til meg hadde jeg sett nærmere på Yamaha-DGX serien (DGX-520 og DGX620) :)

Lenke til kommentar

Som sagt, liker ikke å spille på uvektede tangenter, og trenger ikke en synth.

 

Vil heller ha et instrument hvor alle pengene er brukt på at det skal være digg å spille på, enn ett hvor man stort sett betaler for en liten PC som er klæsjet oppå et keyboard.

 

Men ser ved nærmere undersøkelser at det antakelig blir litt for dyrt, må vel spe i nesten like mye som keyboardet kosta for å få et piano.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg kan ikke gi deg noen pointers, men du kan jo se filmer på YouTube for å se hvordan de spiller den og snappe opp triks. Om du vil har jeg melodien på piano (MIDI-fil, men men). :)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle forsøke å bytte inn keyboardet mitt i morra, hvordan er det med pruting i musikkbutikker? Veiledende pris på P-70 er 7000, da jeg ringte beregnet de mellomlegget på grunnlag av den, men ser gjøvik musikk og andre selger for mellom 5900-6300.

 

Er det vanlig å prute litt i musikkforretninger, eller blir de sure?

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Har litt lyst til å begynne å spille keyboard, men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg har forsåvidt det jeg trenger av utstyr (fikk et keyboard av min far for noen år siden, et fra Roland til 10-11 000). Jeg kan spille gitar, så jeg har litt kjennskap til akkorder, toner og en del av teorien.

 

Bør jeg begynne med en bok, software, nettbasert eller bare klimpre på egen hånd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hmm, jeg vet ikke helt egentlig. Jeg har gått på pianoskole i fem år, så mesteparten av det jeg kan kan jeg derifra. Uansett, om du vet det meste om noter og slikt er det vel egentlig bare å finne ut hvilke noter som er hvor så er du godt igang.

 

Du kan vel også lese noe jeg skrev tidligere:

Tja, her finner du alle akkordene du trenger. Anngående toner er jeg ikke helt sikker, men du kan sjekke denne filmen for å se litt. I tillegg burde du sjekke ut profilen hans, han har mange gode tutorials til melodier. Eller så kan du se på dette bildet evt. dette.

 

Og, når du skal finne noter annbefaler jeg deg å bruke MIDIsite til å finne filen og deretter kan du bruke Overture, Sibelius eller MidiNotate Musician. Det er sikkert flere programmer, men de vet jeg ikke om.

7518476[/snapback]

 

Håper det gjør det litt klokere :tease:

Lenke til kommentar
Noen her so kan "To Zanarkand" fra "Final Fantasy 10" som kan gi meg noen pointers på hvordan man kan spille den? kan spille hele sangen, men det er en del tangenter som ikke er med på en måte. jeg kan spille en enkel versjon, kan man vel si, men er meget interessert i å lære meg den ordentlige.

7582905[/snapback]

 

 

ffx_piano_1.gif

ffx_piano_2.gif

 

 

Var det dette du tenkte på?

 

Ganske rotete noteeark, men det skal nok gå fint.

Lenke til kommentar
Er dere enig i at når man kan spille melodier skikkelig så kan stemningen i rommet endres etterhvert som dere spiller? Ta f.eks. når man spiller en melodi som er trist, spiller den i et rom hvor det er flere mennesker, så plutselig er alt stille. Alle sitter i stillhet og tenker, muligens at noen nesten har tårer i øynene?

 

Har dere opplevd lignende?

7573344[/snapback]

Det er jeg helt klart enig i, har opplevd det selv. På samme måte som en trist melodi kan gjøre folk litt triste, kan muntre stykker gjøre det motsate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...