Gå til innhold

Finale, beste gitarsolo.


Jarmo

Finale, beste gitarsolo.  

413 stemmer

  1. 1. Finale, beste gitarsolo.

    • 1. Comfortably Numb - Pink Floyd
      77
    • 2. Sultans of Swing - Dire Straits
      45
    • 3. Stairway to Heaven - Led Zeppelin
      71
    • 4. Kings of the Carnival Creation - Dimmu Borgir
      20
    • 5. One - Metallica
      52
    • 6. Freebird - Lynyrd Skynyrd
      62
    • 7. While My Guitar Gently Weeps - The Beatles
      17
    • 8. Hotel California - The Eagles
      25
    • 9. As I Am - Dream Theater
      25
    • 10. Eruption - van Halen
      19


Anbefalte innlegg

Kan man virkelig bryte en solo ned til det tekniske, og deretter subjektivt bedømme hvor god den er utifra fancypants ord som arpeggio og akkordprogresjon? Blir en mening om en solo mer korrekt om en forstår det tekniske bak det, eller er poenget med musikk å formidle noe emosjonelt?

6978329[/snapback]

Jeg snakker ikke om å bryte ned soloen med tekniske definisjoner, men det er da lurt å vite grunnleggende hva soloen er i forhold til musikkhistorien? For å være brutalt ærlig så syntes jeg ikke at det å bevege seg opp og nedover en utbrukt skala (moll pentaton) viser direkte til følelser. Comfortably Numb er ikke engang David Gilmours beste solo!

 

Syntes også Freebird er en bedre solo enn Comfortably Numb, men blir for meg alt for mange unødvendige løp og toner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det er du som tar feil. Sultans of Swing er den beste, og dette er nå en etaberlt sannhet. Det er derfor ulogisk at Stairway to Heaven kan være best, når Sultans of Swing er bedre  :D

6976349[/snapback]

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men det var virkelig gode argumenter du kom med i det innlegget der gitt. Du bør nesten komme med en begrunnelse med mer akademisk innhold.

 

Missforstå meg rett, Sultans of Swing har gode soloer og er faktisk min favoritt Dire Straits låt, men soloen når aldri de høyder som soloen i Stairway to Heaven.

 

Henrik :)

6978247[/snapback]

 

Misforstå meg rett. Å diskutere bra musikk kan ikke gjøres på et objektivt grunnlag. Så du kan nok bare le, så lenge du er med på spøken ;)

Lenke til kommentar

Stemte Stairway to Heaven. David Gilmour har gjort bedre sanger enn Comfortably Numb, selv om soloen tar ganske bra av mot slutten. Echoes er den låta med det beste gitararbeidet.

 

PS: Det går an å se objektivt på musikk. Når man skal anmelde en plate for eksempel, så gjelder det å anbefale den til de rette menneskene. Eks: "Selv om undertegnede synes denne typen musikk er vel slapp, vil albumet garantert gå rett hjem hos progelskere". De som hevder det ikke går an å se objektivt på musikk, snakker ikke sant. Men det finnes en mellomting også. Man kan godt si at noe oppfattes som dårlig mens man samtidig viser respekt for det bandet har oppnådd. Selv liker jeg for eksempel ikke ABBA, men det er jo ikke noe problem (med mindre man er døv) å høre at det er vellaget musikk og at man kan forstå at andre kan like det.

Lenke til kommentar

Finale resultat uten at Jimi Hendrix er med på listen?

 

For en wasted "undersøkelse"

 

1,2 og 3 plassen i denne finalen skal gå til, jimi hendrix, stairway to heaven, og free bird av lynard skynard, der 3 plassen er til lynard skynard, rett bak om jimi hendrix, husker ikke hvilken sang det var, og stairway to heaven, der det er umulig si hva som er best av stairway to heaven og jimi hendrix sangen.

 

Folk har foskjellige meninger, men alle er feil om ikke stairway to heaven er på 1 eller 2 plass ;p

Lenke til kommentar
Finale resultat uten at Jimi Hendrix er med på listen?

 

For en wasted "undersøkelse"

 

1,2 og 3 plassen i denne finalen skal gå til, jimi hendrix, stairway to heaven, og free bird av lynard skynard, der 3 plassen er til lynard skynard, rett bak om jimi hendrix, husker ikke hvilken sang det var, og stairway to heaven, der det er umulig si hva som er best av stairway to heaven og jimi hendrix sangen.

 

Folk har foskjellige meninger, men alle er feil om ikke stairway to heaven er på 1 eller 2 plass ;p

7033622[/snapback]

 

Stemme avgitt til Zeppelin i Hendrix' fravær. Stå på :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...