Gå til innhold

Finale, beste gitarsolo.


Jarmo

Finale, beste gitarsolo.  

413 stemmer

  1. 1. Finale, beste gitarsolo.

    • 1. Comfortably Numb - Pink Floyd
      77
    • 2. Sultans of Swing - Dire Straits
      45
    • 3. Stairway to Heaven - Led Zeppelin
      71
    • 4. Kings of the Carnival Creation - Dimmu Borgir
      20
    • 5. One - Metallica
      52
    • 6. Freebird - Lynyrd Skynyrd
      62
    • 7. While My Guitar Gently Weeps - The Beatles
      17
    • 8. Hotel California - The Eagles
      25
    • 9. As I Am - Dream Theater
      25
    • 10. Eruption - van Halen
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette tok sin tid. Jeg måtte nesten sette meg ned og lytte ekstra godt på soloene i alle sangene. Noen skikkelige solo-høydare her, men soloen i Hotel California er et lite hestehode foran resten. Langt i fra den mest imponerende soloen, men den er perfekt for sangen, noe jeg vil påstå ingen av de andre er.

 

Men hvor er Jimi Hendrix - Little Wing? Og Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness?

:hmm:

Lenke til kommentar

Sykt vanskelig vote altså. Ingen tvil om at jeg synes Sultans of Swing er den beste sangen. Men soloen var verre. Hvis det refereres til F.eks Alchemy versjonen(live) av Sultans of Swing, så er den helt genial.

 

Men alikevel, studiversjonen er hakket over Freebird for min del. Gir meg tross alt frysninger :)

Etter de 2 er nok både One og Hotel California herlige, men thumbs up for Mark Knopfler..

Lenke til kommentar
Måtte bli Pink Floyd. Hver tone er nøøye gjennomtenkt, og planlagt.. Rett og slett genialt :love:

6974188[/snapback]

Tviler på at soloen er så nøye gjennomtenkt som du påstår. Det er en uoppfinnsom bruk av pentatonskaler, selv om han er flink til å følge akkordprogresjoner innimellom. Ta Larry Carlton (harmonilærens mester) som et eksempel: Han har ikke alltid soloer med fordypning, men de fleste er jevngode med Comfortably Numb. Comfortably Numb er en god solo, men er ikke blant de beste.

 

Jeg mener Stairway to Heaven er best, og grunnen til dette er at det er "en egen sang inni sangen".

Lenke til kommentar
Måtte bli Pink Floyd. Hver tone er nøøye gjennomtenkt, og planlagt.. Rett og slett genialt :love:

6974188[/snapback]

Tviler på at soloen er så nøye gjennomtenkt som du påstår. Det er en uoppfinnsom bruk av pentatonskaler, selv om han er flink til å følge akkordprogresjoner innimellom. Ta Larry Carlton (harmonilærens mester) som et eksempel: Han har ikke alltid soloer med fordypning, men de fleste er jevngode med Comfortably Numb. Comfortably Numb er en god solo, men er ikke blant de beste.

 

Jeg mener Stairway to Heaven er best, og grunnen til dette er at det er "en egen sang inni sangen".

6976163[/snapback]

 

Vel, Sultans of Swing er jo riffet og soloen, og derfor best hvis vi skal følge samme logikk :ph34r:

Lenke til kommentar
Måtte bli Pink Floyd. Hver tone er nøøye gjennomtenkt, og planlagt.. Rett og slett genialt :love:

6974188[/snapback]

Jeg mener Stairway to Heaven er best, og grunnen til dette er at det er "en egen sang inni sangen".

6976163[/snapback]

 

Vel, Sultans of Swing er jo riffet og soloen, og derfor best hvis vi skal følge samme logikk :ph34r:

6976222[/snapback]

Du har missforstått. Soloen i Sultans of Swing er ganske enkelt improvisering med en planlagt harmonisering av arpeggioer. Soloen i Stairway to Heaven kan høres uten noen form for harmonisering og gjør det på den måten til en bedre solo. Solo = ene.

Lenke til kommentar
Måtte bli Pink Floyd. Hver tone er nøøye gjennomtenkt, og planlagt.. Rett og slett genialt :love:

6974188[/snapback]

Jeg mener Stairway to Heaven er best, og grunnen til dette er at det er "en egen sang inni sangen".

6976163[/snapback]

 

Vel, Sultans of Swing er jo riffet og soloen, og derfor best hvis vi skal følge samme logikk :ph34r:

6976222[/snapback]

Du har missforstått. Soloen i Sultans of Swing er ganske enkelt improvisering med en planlagt harmonisering av arpeggioer. Soloen i Stairway to Heaven kan høres uten noen form for harmonisering og gjør det på den måten til en bedre solo. Solo = ene.

6976274[/snapback]

 

Nei, det er du som tar feil. Sultans of Swing er den beste, og dette er nå en etaberlt sannhet. Det er derfor ulogisk at Stairway to Heaven kan være best, når Sultans of Swing er bedre :D

Lenke til kommentar
Nei, det er du som tar feil. Sultans of Swing er den beste, og dette er nå en etaberlt sannhet. Det er derfor ulogisk at Stairway to Heaven kan være best, når Sultans of Swing er bedre  :D

6976349[/snapback]

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men det var virkelig gode argumenter du kom med i det innlegget der gitt. Du bør nesten komme med en begrunnelse med mer akademisk innhold.

 

Missforstå meg rett, Sultans of Swing har gode soloer og er faktisk min favoritt Dire Straits låt, men soloen når aldri de høyder som soloen i Stairway to Heaven.

 

Henrik :)

Lenke til kommentar

Kan man virkelig bryte en solo ned til det tekniske, og deretter subjektivt bedømme hvor god den er utifra fancypants ord som arpeggio og akkordprogresjon? Blir en mening om en solo mer korrekt om en forstår det tekniske bak det, eller er poenget med musikk å formidle noe emosjonelt?

 

Snakker vi fremkallelse av følelser, så er Freebird den beste sangen noensinne; ihvertfall for min del.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...