Gå til innhold

Den store P5W DHD tråden


Klingon

Anbefalte innlegg

Begynner å bli en god del folk med dette kortet nå!

 

Denne tråden er ment til å samle sammen erfaringer og annen info om dette hovedkortet.

 

i_157318-564x376.jpg

 

Lenker:

- Freecableguy sin store OC tråd på xtremesystems, dedikert til P5W

- Asus P5W DH - Problems + Fixes Thread (cred andrvas)

- Hvilke CPU'er som er støttet av P5W DHD (merk at C2D er kun støttet av bios v1101 eller senere)

- Xbitlabs sin 15 sider lange artikkel om klokking av E6300+P5WDH (den re-elle OC biten er fra side 8 og utover)

- Offisiell P5W DHD Faq hos Asus

- Wusy sin store C2D OC guide (inkl P5W tips) (cred kilabie)

- Oversikt over nødvendige oppdaterte drivere (cred lordsmygen)

 

Tips:

- P5W benytter eksterne temp dioder for å lese av temperaturen på CPU. Dette gir dessverre ikke en helt korrekt avlesning, noe som kunne vært oppnådd hadde den medfølgende temp softwaren benyttet seg av de interne temp diodene i C2D prosessorene. Du kan laste ned Intel Thermal Analysis tool spesiellt utviklet for C2D prosessorene for å få en mer nøyaktig avlesning - Last ned

 

- Kun de nye kortene kommer med MCH opptil 1.85v. For å sjekke hvilket kort du har så leser du av begynnelsen av serie nummeret på eska. (cred roger_h99)

 

Serial number Revision VMCH Manufactured

66M0AG 1.02G 1,65V TAIWAN

67M0AG 1.02G 1,65V TAIWAN

68M0AG 1.02G 1,85V TAIWAN

69M0AG 1.03G 1,85V CHINA

6AM0AG 1.03G 1,85V CHINA

 

 

For å oppklare er MCH volt spenningen du må øke for at NB (NorthBridge) skal kjøre stabilt. Ved høyere FSB vil NB trenge mer spenning.

 

Det finnes en MCH volt mod til dette kortet, men det krever litt kunnskaper for å implementere. Instruksjoner her.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

SISTE OFFISIELLE BIOS: v2004 - 27.04.07 (Last ned)

Endringer:

- Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx

- Enhance memory compatibility

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

SISTE UOFFISIELLE BIOS: v2205 - 09.07.07 (Last ned)

Endringer:

- ?

Endret av Klingon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra initiativ.

 

Mitt råd må være å aller først få tak i et kort som støtter MCH 1.85V.

 

De tidligere produksjonene støtter kun 1.65V.

 

(vel.. gjelder egentlig bare for de som har tenkt å overklokke :cool: )

 

Ser ut til at dette er en god sjekk for om kortet støtter høyere MCH:

67M0AG --> 1.65

68M0AG --> 1.85

 

r.-

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar
Bra initiativ.

 

Mitt råd må være å aller først få tak i et kort som støtter MCH 1.85V.

 

De tidligere produksjonene støtter kun 1.65V.

 

(vel.. gjelder egentlig bare for de som har tenkt å overklokke  :cool: )

 

Ser ut til at dette er en god sjekk for om kortet støtter høyere MCH:

67M0AG --> 1.65

68M0AG --> 1.85

 

r.-

6963522[/snapback]

 

Hvor på kortet leser du av dette serienummeret?

Lenke til kommentar
Bra initiativ.

 

Mitt råd må være å aller først få tak i et kort som støtter MCH 1.85V.

 

De tidligere produksjonene støtter kun 1.65V.

 

(vel.. gjelder egentlig bare for de som har tenkt å overklokke  :cool: )

 

Ser ut til at dette er en god sjekk for om kortet støtter høyere MCH:

67M0AG --> 1.65

68M0AG --> 1.85

 

r.-

6963522[/snapback]

 

Hvor på kortet leser du av dette serienummeret?

6963707[/snapback]

 

I begynnelsen av serienummeret, står på esken til hovedkortet. Ser ut til at jeg har 67M0AG :(.

Jaja, har ikke akkurat som mål å presse ut hver eneste mulige megahertz heller, tror nok jeg skal bli fornøyd uansett :)

Lenke til kommentar
I begynnelsen av serienummeret, står på esken til hovedkortet. Ser ut til at jeg har 67M0AG :(.

Jaja, har ikke akkurat som mål å presse ut hver eneste mulige megahertz heller, tror nok jeg skal bli fornøyd uansett :)

6964738[/snapback]

 

Samme her, men jeg regner med Freecableguy sin vMCH mod kan ordne dette. Ikke at jeg kommer til å ta det så langt jeg heller.

 

Jeg utførte nettopp første delen av hans guide når det gjelder å skifte pasta på NB/SB ribbene, virket ypperlig :)

Lenke til kommentar
Omtrent hvor mange grader gikk tempen ned på chipset? Mitt ligger foreløpig på rundt 49 grader, kjører alt på stock og uten den vifta som følger med.

6966865[/snapback]

 

Vell hvor varmt det var i utgangspunktet får jeg aldri vite, da jeg venter på resten av komponentene mine (kommer i neste uke) har kun hovedkortet for nå.

 

Driver en del research slik at jeg er klar når allt er på plass.

 

Skal komme tilbake med hva mobo tempen min ligger på når allt er oppe og sviver.

 

PS: Skrell av plastikken på toppen av heatsinkene (da mener jeg hele sulamitten, ikke bare belegget på toppen) hvis du ikke allerede har gjort det. De ser fine ut men det holder inne varmen :|

Endret av Klingon
Lenke til kommentar
PS: Skrell av plastikken på toppen av heatsinkene (da mener jeg hele sulamitten, ikke bare belegget på toppen) hvis du ikke allerede har gjort det. De ser fine ut men det holder inne varmen :|

6966888[/snapback]

 

Var noe av det første jeg gjorde. For noe dritt sier jeg bare, hindrer luftgjennomstrømming til de grader...i tillegg til at de kjentes ut til å være laget av ett plastikk-lignende materiale. Har også merket meg at den vifta som følger med ikke ser ut til å hjelpe på chipset temperaturen, holder seg på 49 grader både med og uten vifte.

Men nå har jeg akkurat bestilt meg Noctua NH-U12, forventer å få den i posten på tirsdag. Da skal det søren meg overklokkes :evil:

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

hvor høy fsb har dere som sitter her klart på dette kortet?

har tenkt å bytte mitt p5b dlx mot et p5w dlx for å kjøre crossfire.. men er jo kjedelig om jeg ikke får klokket min kjære 6300 noe særlig =)

kjører bare på 429 fsb nå for å utnytte minnet max på 4 4 4 12

 

lars

Lenke til kommentar
hvor  høy fsb har dere som sitter her klart på dette kortet?

har tenkt å bytte mitt p5b dlx mot et p5w dlx for å kjøre crossfire.. men er jo kjedelig om jeg ikke får klokket min kjære 6300 noe særlig =)

kjører bare på 429 fsb nå for å utnytte minnet max på 4 4 4 12

 

lars

6977545[/snapback]

 

Har fått mitt oppi 400FSB, har ikke prøvd høyere. Skal vente med overklokking til jeg får ny CPU-kjøler, kan komme tilbake med flere resultater da.

 

EDIT: Du vet at Asus nå nettopp lanserte støtte for CrossFire på P5B Dlx? Dog er det ikke "skikkelig" CrossFire, da PCIe portene kjører på henholdsvis x8 og x4 hastighet, hvorav P5W DH Dlx kjører x8 på begge.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Kjempe bra med en egen tråd til oss P5W eiere, så slippere vi å tråle forumet rundt hver gang vi lurer på noe  :thumbup:

 

Hva er nytt i den uofisielle Biosen egentlig (v1407).

6977596[/snapback]

 

Foreløpig vet vi lite og ingenting om hva som er nytt (ihvertfall etter hva jeg har fått med meg), men mange rapporterer om at de klarer å overklokke littegranne lenger med v1407.

 

EDIT: Klingon, du bør endre navnet på tråden. "Delxue" må vel kunne ansees å være en liten skriveleif :p

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
hvor  høy fsb har dere som sitter her klart på dette kortet?

har tenkt å bytte mitt p5b dlx mot et p5w dlx for å kjøre crossfire.. men er jo kjedelig om jeg ikke får klokket min kjære 6300 noe særlig =)

kjører bare på 429 fsb nå for å utnytte minnet max på 4 4 4 12

 

lars

6977545[/snapback]

 

Det er varme utviklinga på NB og det faktum at E6300 er låst til 7x mulitplier som gjør at du ikke kan dra det så langt over 400 FSB. Det sistnevnte håper jeg at blir ordnet på i en fremtidig bios oppdatering.

 

For å kjøre stabilt på 400FSB+ må du heve MCH volten slik at NB klarer å følge med.

 

Hvis du kjører C2D cpu på dette kortet vil du ikke trenge å heve vcore engang, da den kjører stabilt på default voltage selv ved 420 FSB. Mer om dette kan du lese i Xbits labs artikkel om E6300+P5WDHD

Endret av Klingon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...