Gå til innhold

Den store P5W DHD tråden


Klingon

Anbefalte innlegg

Jeg har et rimelig stort problem. Flashet mitt P5W fra 1305 til 1407 med ASUSUpdate fra windows, det sto at flash var vellykket og jeg måtte reboote.

 

Etter reboot får jeg ikke bilde på skjermen, og den lille lampen på kabinettet som viser system/harddisk-aktivitet lyser heller ikke, så det tyder på at flash gikk ad undas. Prøvde å boote med support-CD som det står i manualen, det virket heller ikke (som forventet). Prøvde også å legge P5WDH.ROM fra support cden på en usb flash disk, satte denne i maskinen og bootet opp, fortsatt ingenting.

 

Bare for å teste, gjorde jeg som det står i manualen for clear CMOS (RTC ram)- ut med batteri og skifte jumper 5-10 sekunder og reverse, system starter heller ikke nå.

 

Er det noe jeg kan ha gjort feil mtp at CrashFree greia til Asus skulle ha virket? Er det noe annet jeg kan prøve?

 

I verste fall må jeg vel bestille ny bios-brikke fra asus, som sikkert kommer til å ta år og dag? Kan vedde på de ikke sender før mandag ...

7068778[/snapback]

 

Det var ikke så gøy nei... du kan jo prøve å fjerne alle komponentene utenom det du trenger for å få den til å svive. Evt. hvis du har en gammel P4 CPU liggende kan du sette i denne.

 

Evt. kan du prøve å gjøre det som er gjort i denne guiden. Scroll ned til setningen som begynner med "Next, we're going to remove the CMOS (BIOS) chip and hotflash it in another board so that we can post with our Conroe."

 

Hvis du ikke har fjerna NB/SB kjøling eller gjort noe annet som bryter garantien kan du vell også sende det tilbake der du kjøpte det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for kjappe svar.

 

Har ingen annen LGA775 CPU for hånd, men tviler på at det ville gjort noen nytte uansett, ettersom selve BIOSen er korrupt. Har nå prøvd å starte maskinen uten bios-brikken og med support-cd samt usb flash disk, men det hjalp ikke. Har ikke diskett-stasjon, men USBen skal vel gjøre samme nytten(?).

 

Retur av kortet blir uaktuelt da jeg har gjort et par mods. Skal nå prøve hotflash metoden fra XS, men det spørs om det vil virke ...

 

roger_h99: Hvilken PSU kabel tenker du på? Hvis du mener selve strømforsyningskabelen fra veggkontakten er det allerede testet. :)

Lenke til kommentar
Så hvem av disse her skal jeg stole på?

 

tempqw1.th.jpg

 

PS: Bios viser det samme som Ai booster.

7068662[/snapback]

 

Det er intel thermal analysis tool som gir korrekte avlesninger både på temp og MHz. Den benytter temp. sensorene inni coren, asus har kun eksterne som gir feil temp avlesning.

7068898[/snapback]

Men er ikke 48 @ Cpu1 og 46 @ Cpu2 litt mye?

Det er jo Arctic silver kjølepasta og en god cpu kjøler :dontgetit:

Lenke til kommentar
Det går visst dårlig å lage oppstarts"diskett" med USB-minnebrikke.

 

Er det noen fra Drammen til Oslo som har lyst og mulighet til å hjelpe en hyggelig kar i nød, enten i kveld eller i morgen? Bor i Bærum, har bil...

7069265[/snapback]

 

Bor ikke i nærheten, men hvem enn det måtte være som kommer deg til unnsetning, så bør du si at han må ha med en diskettstasjon + disketter.

Har selv prøvd å flashe BIOS med USB-disk, ser ikke ut til at P5W DH finner disken, samme hvilken USB port jeg bruker. Eneste som nytter for meg, er gode gamle disketter.

Lenke til kommentar
Så hvem av disse her skal jeg stole på?

 

tempqw1.th.jpg

 

PS: Bios viser det samme som Ai booster.

7068662[/snapback]

 

Det er intel thermal analysis tool som gir korrekte avlesninger både på temp og MHz. Den benytter temp. sensorene inni coren, asus har kun eksterne som gir feil temp avlesning.

7068898[/snapback]

Men er ikke 48 @ Cpu1 og 46 @ Cpu2 litt mye?

Det er jo Arctic silver kjølepasta og en god cpu kjøler :dontgetit:

7069236[/snapback]

 

Nei det er ganske standard temp på C2D det der.

Hjelper selvsagt med godt viftekjølt kabinett også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skaffet diskettstasjon og en oppstartsdiskett, men fikk ikke til å boote, hverken med eller uten bios-brikken i plassen sin.

 

Jeg kan jo nevne at dvd-brenner, vifter og alt annet starter som det skal.

7070244[/snapback]

 

Er det virkelig noen som har klart å boote/flashe med en ikke fungerende bios/cpu?

Her tror jeg det er kun en ting som nytter... og det er å skaffe seg den billigste (og mest kompatible) Celeron D til bruk for slike tilfelle av "badflash".

Det *kan* være at CPU er avgått ved døden, men ikke sannsynlig siden problemet oppstod etter en flash.

(Jeg sier/skriver dette da min "Presler" 930 D plustelig sluttet å fungere med liknende symptom.. Blinker i tasturer,.. disker spinner opp, men ikke noe BIos/boot).

Prompte erstattet med en E6300 av Netshop(Oslo).. :thumbup:

Lenke til kommentar

Burde jeg ikke da fått opp en standard feilmelding hvis CPU er inkompatibel med bios? Den versjonen som fulgte med hovedkortet er 0701, som virket fint med min 6600. Merkelig at det skulle bli et problem å flashe i windows, har gjort det før (0701 til 1305), og det gikk problemfritt.

 

Jeg tror heller problemet er at asus programmet slettet alt innhold på cmos-brikken, og har nå hverken default eller backup å lese fra. Hvis CPU var problemet og ikke bios ville jeg likevel vært i stand til å starte maskinen til bios.

 

Det at system-lampen på kabinettet ikke lyser- som den heller ikke gjør ved for høy overklokk (da resetter bios seg ved en reboot), får meg heller til å tro at bios er problemet og ikke cpu.

 

Hvilke kriterier må møtes for å være i stand til å hotflashe? Samme hovedkort eller samme chipset?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Burde jeg ikke da fått opp en standard feilmelding hvis CPU er inkompatibel med bios?

 

Har sett ulik "oppførsel" her.. Noen ganger slik du beskriver eller at systemet ikke "oppfører" som det skal (ref. mitt 775Twins-HDTV hk med bios som ikke støttet COer 2 Duo).

Har dog like mange ganger sett at hk'et tilsynelatende booter men med "svart" skjerm som kun kan løses ved å bruke en annen CPU og bruke den for å flashe til annen Bios..Og så sette tilbake den CPU man egentlig skal bruke (som da vil fungere normalt).

Hvilke kriterier må møtes for å være i stand til å hotflashe? Samme hovedkort eller samme chipset?

7073027[/snapback]

 

Samme (fysiske) BIos-chip og samme Bios-"familie".

 

Se forøvrig www.badflash.com (Kan anbefale dette etter egen god erfaring med "badflash" av ett K8N Neo Platinum).

Lenke til kommentar

Når jeg kobler til feks Lacie 250 GB ekstern disken min så kommer det opp at jeg kan oppnå høyere hastighet på enheten om jeg kobler den i en USB 2.0 port...

 

Hvorfor funker ikke USB 2.0.. Kobler i port 3... Samme rekke som fjernkontrollen er koblet til...

 

Noen som kan hjelpe?

 

PS: Fikk USB 2.0 på den gamle maskina mi med disken.

Lenke til kommentar
Når jeg kobler til feks Lacie 250 GB ekstern disken min så kommer det opp at jeg kan oppnå høyere hastighet på enheten om jeg kobler den i en USB 2.0 port...

 

Hvorfor funker ikke USB 2.0.. Kobler i port 3... Samme rekke som fjernkontrollen er koblet til...

 

Noen som kan hjelpe?

 

PS: Fikk USB 2.0 på den gamle maskina mi med disken.

7074017[/snapback]

 

Har du sitt etter i BIOS om USB står konfigurert som HiSpeed eller FullSpeed? Den skal stå som HiSpeed for å være USB 2.0.

Lenke til kommentar
Når jeg kobler til feks Lacie 250 GB ekstern disken min så kommer det opp at jeg kan oppnå høyere hastighet på enheten om jeg kobler den i en USB 2.0 port...

 

Hvorfor funker ikke USB 2.0.. Kobler i port 3... Samme rekke som fjernkontrollen er koblet til...

 

Noen som kan hjelpe?

 

PS: Fikk USB 2.0 på den gamle maskina mi med disken.

7074017[/snapback]

 

Har du sitt etter i BIOS om USB står konfigurert som HiSpeed eller FullSpeed? Den skal stå som HiSpeed for å være USB 2.0.

7074054[/snapback]

 

 

Bios har endel instillinger for USB, ta en titt der og se om noen er satt til å operere på f.eks. USB 1.1.

 

Edit: andrvas beat me to it...

7074061[/snapback]

 

Tusen takk begge to :) Fungerte utmerket!

 

En ting til...

 

Har Asus noen software som gjør det mulig å flashe bios i Windows eller må man bruke diskett å flashe det i selve BIOS?

Lenke til kommentar

Ja, de har et program for flashing i Windows, det ligger på support-cden du fikk med hovedkortet, men jeg anbefaler det ikke. Med mindre du er villig til å ta risken med å havne i min posisjon.

 

Du finner siste versjon her: ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/AsusUpdt_V70701.zip

 

Jeg kan jo legge til at jeg selv brukte den versjonen når jeg flashet. Tror nok det er lurere å bruke AFUDOS.

Endret av Capo Crimini
Lenke til kommentar
Ja, de har et program for flashing i Windows, det ligger på support-cden du fikk med hovedkortet, men jeg anbefaler det ikke. Med mindre du er villig til å ta risken med å havne i min posisjon.

 

Du finner siste versjon her: ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/AsusUpdt_V70701.zip

 

Jeg kan jo legge til at jeg selv brukte den versjonen når jeg flashet. Tror nok det er lurere å bruke AFUDOS.

7074176[/snapback]

 

Det fungerete bra for meg, flashet til nyeste ofisielle med Asus Update. Merk at jeg lastet ned fila først og sjekka at CRC var riktig før jeg flasha den "flash bios from file". Det kan også sikket være en fordel å kjøre med standard innstillinger når du gjør dette slik at CPU kjører på org. hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg flashet via fil som allerede lå på harddisken, men filen het ikke P5WDH.ROM som visstnok skal være anbefalt (fant ut i ettertid). Programmet sa dog at CRC osv var korrekt og at flash var vellykket.

 

Første (og eneste) gang jeg flashet dette kortet (fra 0701 til 1305) var bios-instillinger på default, det var de dog ikke denne gangen (omtrent alt var forandret). Kan hende det utgjorde en forskjell.

 

Jeg har brukt AsusUpdate for flashing tidligere, bl.a. på P4GPL-X, hadde aldri problemer der.

 

Jeg skal til roger_h99 i kveld, forhåpentligvis vil hotflash gå smertefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...