Gå til innhold

Folding@Home: GPU-ene kommer


Anbefalte innlegg

Vil det være forskjell i varme og effekt forbruk på 100% 3D load og 100% F@H load på skjermkortet?

 

innbiller meg at 3d stresser minnet mer enn F@H!?

 

Ah gleder meg, vil gi meg en skikkelig boost med mitt x1900xt. har vannkjøling på gpu så er ikke så bekymret for varme der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har folding@home og lignende prosjekter ført til noen som helst resultater annet en økt strømbruk for millioner av pc'er som står på døgnet rundt?

6960625[/snapback]

 

Forskning er en "seig materie". Man får ikke umiddelbare resultater.

Og selv om ikke du merker noe særlig til det som skjer "bak kulissene" i grid-programvare, så kan de kalkuleringene din pc har prosessert være et viktig ledd i forskningen på sykdommer.

Dessuten, dette er kalkulasjoner som de sikkert uansett måtte benyttet supermaskiner til. Og som de fleste skjønner, så er grid-nettverk mye kraftigere enn noen supermaskin.

 

Økt strømregning? Om pc'en din er på hele døgnet, så er det minimalt mer det vil koste deg. Er ikke cpu'en på 70-80watt (100%) eller no da? Og overklokkede på 120watt max eller no?

Og om vinteren kan du like godt la pc'en få varme opp rommet/leiligheten. Jeg bruker sjeldent ovner her etter jeg startet med UD.

Lenke til kommentar

Jeg etterlyser tilbakemeldinger på fremskritt i slike prosjekter. Og jeg mente ikke at min strømregning er et problem, men at millioner av pc'er som står på døgnet rundt pga folding er et energiforbruk som er noe unødvendig når man tenker tallknusing effektivitet vs. energiforbruk

 

EDIT:

Altså man får "gratis" tallknusing til en stor energiforbruks pris.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3D kort er laget for å brukes ja, men har produsentene tatt i betraktning at en hardcore gamer sitter flere døgn i strekk og kjører spill som krever mye av grafikk kortet?

6959942[/snapback]

Sånt må de ta høyde for. Temperaturen kommer fort opp i makstemperatur ved spilling. Om man spiller 7 døgn i strekk eller 1 time hver dag i 7*24 dager spiller ingen rolle for slitasjen sin del. Skjermkortene skal også tåle å brukes på internettcafèer for spillere døgnkontinuerlig. Akkurat som hvis du kjøper en bil så skal den tåle å gå i kontinuerlig drosjetrafikk. Levetiden vil sikkert bli kortet ned, men kortene skal ikke være så dårlige at de kneler etter noen få år likevel, selv med hard og kontinuerlig bruk.

 

Vil det være forskjell i varme og effekt forbruk på 100% 3D load og 100% F@H load på skjermkortet?

 

innbiller meg at 3d stresser minnet mer enn F@H!?

6960525[/snapback]

Minnet bruker bare noen få watt så litt fra eller til der er en dråpe i havet sammenlignet med GPUen. Jeg tror effektforbruket vil være omtrent det samme i de to tilfellene.

 

Theo343: Strømforbruket bør brukes til noe fornuftig ja. En million PCer som bruker noen titalls watt ekstra ganget med veldig mange timer blir til en god del kwh. Det bør bli resultater av sånt. Om ikke annet bør wattene i det minste gjøre nytte for seg i form av nyttig oppvarming.

Lenke til kommentar

Synes diskusjonen om strømforbruk ifm folding kan bli litt smålig. For det første er det ikke "millioner" av CPUer som folder, det er nå ca 200000 aktive CPUer. For det andre er et ekstra energiforbruk på noen millioner kWh pga folding relativt lite med tanke på hvor mange penger som brukes på kreftforskning årlig, og forsvinnende liten pris å betale hvis man sammenligner med de lidelser og økonomiske tap denne sykdommen forårsaker. Jeg vil anta at driftsutgiftene for Pande-gruppen på Stanford overstiger de ekstra strømkostnadene. Kyndig systematisering og analyse av de innkomne dataene er vel så viktig som de numeriske simuleringene. Det kan ta flere tiår før resultatene fra denne grunnforskningen kan nyttiggjøres i anvendt medisin, men Pande-gruppen har vha F@H allerede verifisert mange observasjoner og antagelser innen proteinfolding og publisert resultater.

 

Folding er en langt mer fornuftig bruk av energi enn tv-titting, gaming, ragge rundt i bil, dra på ferie med fly, kjøre motorbåt, ta skiheis, dusje mer enn 5 min. osv., så alle som gjør noe av dette kan med god samvittighet sette PCen til å folde og heller kutte ned på litt av den andre meningsløse energibruken.

Lenke til kommentar

jon67:

folding@home er vel bare et av disse masse distribuerte modellene som benyttes.

 

Mange av de tingen du nevner som meningsløs energibruk støtter mange arbeidsplasser og skaper økonomiske ringvirkninger som igjen gir velstand. Og noen dusjer mer enn 5 min. fordi de har leddgikt eller andre muskel/skjelett plager, meningsløst?

 

Jeg sier ikke at det er galt å bruke energi til å folde@home, men er det virkelig den mest effektive modellen å benytte. Hvis man virkelig var interresert i å redde liv, kunne man ikke heller satt en del supermaskiner på jobben?

 

Og når man finner løsninger, vil da medisiner og vaksiner bli tilgjengelig tilnærmet gratis siden det er forbrukere over hele verden som har utført og betalt med tid, utstyr og energi for forskningen? Eller er det store multinasjonale giganter som da skal tjene penger på dette etter de har fått gratis folding@home?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Akkurat det jeg mener. Selv om det tar 10 år å oppnå noe praktisk så burde de informere om hva man har oppnådd av delmål!

 

Og jeg er forøvrig ikke enig i at det ikke har betydning at en bedrift lar 100 pc'er jobbe med 100% CPU døgnet rundt kontra å slå de av når man går hjem. Det vil absolutt synes på strømregning og kanskje øke fare for brann osv.

 

De største strømsløserne i dagens samfunn er nettopp offentlige bygninger, byer, bedrifter osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tilbake til det med strømforbruk igjen: Når man har muligheten til å kjøre FAH på maskiner som kan bruke energien "to ganger", altså til både utregningene og til nødvendig oppvarming i stedet for bare en gang, til kun utregningene, så synes jeg det er best om man velger løsningen der man bruker energien "to ganger". Altså både i pose og sekk. I den sammenhengen utpeker norge seg som et utmerket land å kjøre FAH i. Her fyrer vi stort sett med strøm og vi trenger oppvarmingen.

Lenke til kommentar
Akkurat det jeg mener.  Selv om det tar 10 år å oppnå noe praktisk så burde de informere om hva man har oppnådd av delmål!

 

Og jeg er forøvrig ikke enig i at det ikke har betydning at en bedrift lar 100 pc'er jobbe med 100% CPU døgnet rundt kontra å slå de av når man går hjem. Det vil absolutt synes på strømregning og kanskje øke fare for brann osv.

 

De største strømsløserne i dagens samfunn er nettopp offentlige bygninger, byer, bedrifter osv.

6961991[/snapback]

 

Vel... det står litt om hva de har oppnådd på forumene og sånnt.

F.eks:

Cancer II project discoveries from Oxford: http://www.chem.ox.ac.uk/cancer/AACR_UPAposter.pdf

Human Proteome Folding 1: http://www.worldcommunitygrid.org/forums/w...ead?thread=8034

Og ikke minst: http://folding.stanford.edu/results.html

 

Den som leter, den finner ;)

 

Dessuten, det er ikke snakk om at man MÅ ha pc'en kjørende 24timer/døgnet. Det er snakk om å utnytte de ubrukte ressursene som ellers hadde vært bortkastet. Ingen som nekter deg å slukke av pc'en om natten hvis du pleier å gjøre det til vanlig :p

Og om så pc'en hadde stått på 24t/d, så er det hvertfall til noe nyttig.

Økt brannfare? Nå overdriver du sterkt :tease:

 

Og når det gjelder supermaskiner, så er disse altfor svake. Det ville tatt for lang tid å gjøre samme kalkuleringer som man kan gjøre i et grid nettverk.

 

Medisiner blir aldri gratis, og det vet du (eller.. tja.. i Norge er det jo omtrent like godt som gratis da, med frikortsordningen :p). Legemiddel industrien vil nok tjene stort, men husk at det koster å produsere også da. For ikke å snakke om risikoen for erstatningskrav hvis det skulle oppstå komplikasjoner eller medisinen må trekkes fra markedet. Mye som står på spill, og ingenting er gratis. Ergo kan du ikke forvente at det blir gratis heller.

Endret av TC80
Lenke til kommentar
FOH bruker bare 50% av hver kjerne? hvorfor?

6959540[/snapback]

De bruker 100% av hver kjerne, noe som betyr 50% av total prosessorkraft, hvis du har to kjerner. For å benytte begge kjernene, altså 100% av total prosessorkraft, må du installere og kjøre to separate fah-kjerner.

6960330[/snapback]

Hadde det ikke vært en smal sak for F@H gjengen å tilrettelegge for flerkjerner? Det må da begynne å bli en del av de også etterhvert.

Lenke til kommentar
så det er slik at all strøm pc bruker går over i varme?

 

hjemme hos mor har vi et datarom, varmes kun av pc. og det er en eller anna 754 sokket med et radeon 9500. er slik at hvis døra eller vinduet ikke er oppe blir det ganske varmt inne.

skal være sagt at rommet er ca 9 kvadrat

6962333[/snapback]

 

Ja, 100% av energien en PC bruker, blir til varme. Det samme gjelder annet elektrisk utstyr.

 

Så på et kjøkken hvor man vinterstid fyrer med en termostat styrt panelovn. Vil man ikke spare et øre på å velge f.eks kjøleskap med lavt energi forbruk. (Og dersom lav-energi kjøleskap krever mer energi i produksjonen, kan det til og med være negativt miljømessig å velge det i norge)

 

Det samme blir det på data-rommet, dersom du varmer rommet med strøm, spiller det ingen rolle om varmen kommer fra pc'en eller ovnen.

 

Men sliter litt med å forklare dette for svigermor, når jeg får kjeft for sløsing med strøm, fordi tv'n står på uten at det er noen i rommet. :D

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
så det er slik at all strøm pc bruker går over i varme?

 

hjemme hos mor har vi et datarom, varmes kun av pc. og det er en eller anna 754 sokket med et radeon 9500. er slik at hvis døra eller vinduet ikke er oppe blir det ganske varmt inne.

skal være sagt at rommet er ca 9 kvadrat

6962333[/snapback]

Ja, 100% av energien en PC bruker, blir til varme. Det samme gjelder annet elektrisk utstyr.

Jepp. Fysikkens lov om energibevaring gjelder. Energi kan ikke oppstå eller forsvinne. Dermed må all energien som puttes inn i PCen omdannes til noe. Siden det er uhyre små mengder energi som forsvinner fra PCrommet i form av lyd og lys så er det en god tilnærming å si at 100% blir til varme.

 

Leifeinar: Siden varme blir et problem som du må kvitte deg med i form av å åpne vinduet så kan det være en idé å ta vare på varmen ved å ha døra til resten av huset åpen og slippe ut varmen den veien.

 

<..> Det samme blir det på data-rommet, dersom du varmer rommet med strøm, spiller det ingen rolle om varmen kommer fra pc'en eller ovnen.

 

Men sliter litt med å forklare dette for svigermor, når jeg får kjeft for sløsing med strøm, fordi tv'n står på uten at det er noen i rommet.  :D

6962814[/snapback]

Jeg sliter også med å forklare det til foreldrene mine.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har i flere år drevet å kjørt "united devices". Dette er et Oxford- støttet prosjekt som regner på proteiner i forbindelse med bla. kreftforskning.

 

Er dette et samarbeidsprosjekt til folding@home, eller en konkurent?

 

Stusser litt på at begge har bakgrunn i universitetet i Oxford, samt at de faktisk gjør det samme.

 

Akkurat nå regner maskinen på "Ligandfit cancer research project phase II"

 

Jeg er medlem av "Hardware.no" teamet, og har snart nådd 5 års prosessorkraft. Er dette noe jeg i tilfelle et samarbeid kan dra med meg over til folding@home hvis jeg blir medlem på dette hardware- teamet? (Det teamet jeg er med på nå er stort sett dødt).

 

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Så dersom man har crossfire, og dual core cpu, kan man snart kjøre fire folding klienter sammtidig; En for hvert skjermkort, og en for hver cpu kjerne ?

 

Ikke det at prosessoren gjør så mye nytte lenger, dersom skjermkortet yter 20-40 ganger mer, men alle monner drar....... :D

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...