Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[ULØST] Finner ikke maskiner i nettverk


Anbefalte innlegg

Først vil jeg bare si at jeg har søkt etter løsninger, både på dette forumet og google, men jeg finner ikke svar.

 

Jeg har et problem med å finne andre maskiner i nettverket. Selv kjører jeg 64-bits Windows XP, mens andre maskiner i nettverket kjører 32-bits (om dette har noen relevans vet jeg ikke ennå). Uansett - under "Mine Nettverkssteder" kommer det ingenting opp. Selv etter jeg har kjørt veiviseren for å sette opp et lokalt nettverk, ser jeg ingen maskiner. Mine to andre maskiner i nettverket finner hverandre uten problem og jeg har prøvd å sette opp min maskin etter instillingene de har. Det første jeg legger merke til er at jeg ikke har en "Klient for microsoft-nettverk" del under LAN Status -> Egenskaper, som de andre har. Når jeg prøver å legge til dette får jeg følgende feilmelding "Could not add the requested component. The error is: Remote Procedure Call failed".

 

Min følgende situasjon er da som følger:

- Jeg har internett, som kobler til gjennom router

- Jeg har ikke mulighet til å se andre maskiner, MEN jeg kan pinge dem gjennom cmd.

- Jeg har mulighet til å pinge den lokale ip adressen til andre maskiner, men ikke navnet på selve maskinen (eks: ping 192.168.1.101, men ikke ping Home1)

- BIOS oppdatering er gjort

- Får ikke installert Klient for Microsoft-nettverk (som jeg selv mener er problemet)

 

Under enhetsbehandling får jeg ikke opp noen feilmeldinger om at noe er galt med maskinvaren. Jeg har prøvd å installere nye forceware drivere fra Nvidia til mitt chipset (nForce 570 Ultra), og det som skjedde da var at jeg mistet internettforbindelse totalt, og jeg hadde ingen mulighet til å forandre på noe som helst under nettverksinstillinger. Jeg har også sjekket at alt av brannmurer er slått av.

 

Jeg har følgende av relevant maskinvare:

Asus M2N-E (bruker innebygd nettverkskort)

AMD Athlon64 X2 4200

Linksys WRT54G router

- Windows XP x64 Professional Edition

 

 

Vennligst si ifra om det er noe jeg har glemt å opplyse om.

 

Håper på hjelp,

TheGame

Endret av TheGame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får du opp filene til de andre dersom du skriver en av disse i adressefeltet?

\\192.168.1.101\*delt mappe*

\\Home1\*delt mappe*

 

Får de andre opp det du deler dersom de gjør det samme mot din maskin?

 

Edit: velkommen til forumet  :)

6932772[/snapback]

 

Takk for velkomsten :)

 

Jeg fikk ikke til dette.

 

Jeg prøvde følgende fra min maskin:

\\192.168.1.101\Delte dokumenter\ (pluss mange andre delte områder) uten hell

 

Prøvde også fra en av de andre maskinene:

\\192.168.1.102\Delte dokumenter (min maskin) uten hell, men når jeg prøvde fra en x32bits maskin til den andre x32bits maskinen da gikk det uten problemer.

 

Så med andre ord er det kun min maskin som ikke vil vise seg, eller får kontakt med de andre maskinene.

Lenke til kommentar

*bump*

 

Ingen som har noe forslag?

 

Fant også ut at printeren heller ikke fungerer (via nettverk), om det kan ha noe å si?

Om jeg glemte å nevne hva som var installert av protokoller osv, kommer det her.

 

File and Printer Sharing for Microsoft Networks

QoS Packet Scheduler

Network Monitor Driver

Internet Protocol (TCP/IP)

Lenke til kommentar

Har hatt akkurat samme problem.. fant aldri ut av det.

 

Har testet litt for å frem provosere samme feil ved flere installasjoner og har klart det en gang.. det virker som en feil som bare kommer og går.. det jeg gjorde var å reinstallerte alt fra scratch og da funket det.

 

Vet at dette ikke er mye til hjelp, men tenkte jeg bare skulle si at du ikke er alene om akkurat dette prob.

Lenke til kommentar

Høres ut som noe trøbbel med Services/Tjenester-innstillingene. Har du endret på noen av dem? I Win XP finner du de ved å klikke START -> Innstillinger -> Kontrollpanel -> Administrative Verktøy -> Tjenester (eller hva nå oversettelsen av "Services" blir).

 

Aner ikke hva forskjellene her er mellom 32bits XP og 64bits, men du kan jo sammenligne innstillingene der med innstillingene til de andre maskinene i nettverket.

Lenke til kommentar

Ah, det glemte jeg kanskje å føye til under mine tidligere poster - NetBIOS har jeg eksperimentert med, og ingenting der heller.

 

Prøvde også den windows-repair fra XP-cd'en, men ingenting der heller. Ting er akkurat som før.

 

Norton er ikke installert på noen av maskinene, og windows brannmuren har jeg også forsøkt og slått av, men fremdeles ingen kontakt med maskinene (foruten ping).

 

Takker for all hjelp forresten, men lurer på om det ikke er best å bare vente til Windows Vista kommer, så kjøper jeg heller den og ser om det fikser nettverksproblemene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe av det samme problemet..

 

Prøvde mye rart

 

Fikk lagt alle i samme brukergruppe og slo på fil og skriverdeling.

Men hjalp ikke før jeg brukte den vanlige "SØK".. Søk på datamaskin..

Måtte skrive korrekt navn på den andre maskinen. Da fant han denne og jeg hadde grei forbindelse..

 

Mulig det kan fungere for deg og... :roll:

Lenke til kommentar

Problem:

- Får ikke installert Klient for Microsoft-nettverk

 

Beskrivelse:

"Klient for microsoft-nettverk" del under LAN Status -> Egenskaper, som de andre har. Når jeg prøver å legge til dette får jeg følgende feilmelding "Could not add the requested component. The error is: Remote Procedure Call failed".

 

Løsning:

Avinstaller alt du har av nettverkskort (sjekk også hidden devices i device manager)

 

Installer nytt nettverkskort, og se om du får opp klient for MS...

Uten denne - ingen moro!

 

Wintel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...