Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips om hvordan man kan introdusere to katter? Vi har en katt på 5 mnd nå, men vil veldig ha en til for salskapets skyld. Skal se på en som er 10 uker etterpå, men er redd for at det blir full kræsj.

 

Er en leilighet på 60m2 så har jo ikke all verdens plass til å la de være i vært sitt rom den første tiden.

 

Noen som har gjort dette før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg bodde hos mine foreldre, kom det plutselig tuslende en liten, helt tydelig hjemløs kattunge til oss. Den var sulten, kald og når den ble trygg på oss skjønte vi at den også var ekstremt selskapssyk.

 

Vi bestemte oss for å gi den litt mat og kanskje ta vare på den, og introduserte den for den katten vi allerede hadde (den var vel et par år på den tiden). Vår katt kveste først til den én gang da de først møttes, men skjønte vel snart at det lille nurket ikke var noen stor trussel. De ble veldig raskt bestevenner, kunne leke sammen, og sove tett inntil hverandre.

 

Men så finnes det eksempler på tilfeller der det ikke alltid går like bra, men stort sett hvis begge kattene er relativt unge, så er det gode sjanser for at det går bra.

Lenke til kommentar

Hm, det skjedde noe rart i dag.

 

I 2007 fikk vi en ny katt her i huset, ei ett år gammel hunnkatt. Hun fant seg fort til rette i huset vårt og levde et ganske godt liv. Men så i 2008 ble foreldrene mine skilt og det ble bestemt at muttern skulle flytte og fattern bli boende i det samme huset. Siden muttern bor nærmest skolen bor jeg 75% av tida mi der, og derfor ble også katta med. Katta hadde litt problemer med å tilpasse seg i det nye huset, men det gikk bra etterhvert. Det nye huset er omtrent 1 km fra det gamle.

 

Men så en sen oktoberkveld i 2008 gikk hun ut på en tur, og det var det siste jeg så til henne. Hun kom aldri tilbake igjen. Det var et stort savn, men kom etterhvert over det.

 

Men i dag, to år seinere, ute i hagen hos fattern (der hun bodde før hun flytta), der var hun! Jeg ble overrasket og prøvde å rope på henne. Hun var ikke redd eller noe og jeg fikk et par "mjau" når jeg prøvde å rope på henne. Men bortsett fra det var hun ikke særlig interessert i meg. :p Hun så dog ut i ganske god form og sannsynligvis har hun funni et nytt hjem. Hun lekte i skogen bak huset og gikk videre uten at jeg hadde noen mulighet til å følge henne.

 

Finnes det noen måter jeg liksom kan...få henne tilbake på? Savner denne katta sykt mye, og jeg ble utrolig letta av å få se at hun var i god behold. Men hun etterlot seg et stort tomrom. Hvordan kan jeg få henne til å flytte inn her igjen?

 

Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Hva er det sykeste som har skjedd kattene deres? Den ene katten vår ble sperret inne i et hull i veggen på badet etter at håndtverkerne hadde vært der. Sperret inne som i at de hadde skrudd sammen veggplatene og alt. Virkelig bra pappa hadde riktig verktøy til å få henne ut igjen.

 

Ellers har vi en mor og datter, og de hater hverandre virkelig. :p Heldigvis har vi mer enn nok plass til at de kan luske rundt. Eneste krisen er egentlig om de går for å spise samtidig. DA blir det drama.

 

Gleder meg til vi skal begynne å fyre, for vi har en kurv med et ullteppe i rett ved siden av peisen, og der elsker de å ligge å sove. Kjempesøtt. :love:

 

Den minste katten er egentlig ganske ekkel til tider. Den har ganske lurvete pels, ingen energi over hodet og en ringerakt for konseptet "vasking". Resultatet er at den ligger strak ut på plenen, og så drar med seg masse våte blader inn i pelse. De er helt tørre og crispe etter en stund, og da detter de ned på gulvet. Nam. :w00t:

Lenke til kommentar

Katta som jeg nevnte ovenfor likte å gå ut på jakt...og for å så komme hjem og vise oss hva hun hadde klart å få tak i. :p

 

Noen gode eksempler på hva som kom inn igjennom katteluka var et levende ekorn, en del mus, en gigantisk jordrotte og til og med en skadet fugl. Døde mus var hverdagskost. :p Av og til ble dem spist, mens andre ganger ble dem bare leketøy som ble kastet rundt om kring på gulvet.

 

Det var så mye styr og stress med den katta, men den var kul selvom da. :!: Døde mus kunne bli funnet under trappa, under skap, eller så var det bare halvspiste musekropper midt på gulvet. En gang var det også fjær overalt på rommet mitt når katta hadde tatt med en levende fugl og skulle vise meg den, men jeg var ikke hjemme akkurat da og kom hjem til fuglefjær spredt utover hele rommet mitt.

Endret av Chris9
Lenke til kommentar

^

Når den yngste katten vår er med oss på ferie pleier hun å bli helt villmann. Er kun inne noen få minutter hver natt, når hun kaster i seg litt for. Ellers er hun utelukkende ute.

Blir tatt haugevis med mus, og en gang la hun en oppe i støvelen til lillesøsteren min. Hun gikk en hel tur med den i støvelen og. :!:

Lenke til kommentar

Kastrering bør skje så fort katten er kjønnsmoden.

 

Forresten, hva hadde vært verst for deg? Å miste muligheten for å ha sex før du vet hva det er eller etter at du vet hva det er? Om du hadde mistet muligheten før så hadde du ikke visst hva du gikk glipp av. Dessuten får kattene bedre livskvalitet når de steriliseres, løpetida er ikke akkurat noe særlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom jeg har lest så er ikke retningssansen til katter ferdigutviklet før de er 7-8 mdn gamle, så ikke før det ihvertfall. Samtidig bør de kastreres, chippes og vaksineres først.

Katten min på litt over fire mnd har vært ute sammen med meg mange ganger, og hun holder seg i nærheten av meg. Hun maser ofte noe ekstremt om å få lov til å gå ut en tur, så jeg syns det blir litt drøyt å vente til hun er 7-8 mnd før hun får gå ut alene. Samtidig vil jeg jo ikke at hun skal gå seg bort. Noen som har erfaring med dette?

 

Hun skal chippes og vaksineres snart, og steriliseres når hun er 6 mnd.

Lenke til kommentar

Mitt råd:

VENT LENGST MULIG!!

kattens retningssans, er som jeg bruker å si: som en sopp!!

dvs at den har lite.

 

Mine små er fem måneder gammel, og jeg synes seriøst de er for små.

De har vært på baksiden flere ganger, på noen få timer, og da følger jeg ofte med.

Å ha de ute på timesvis, uten tilsyn, kan fort bli skummelt.

 

Det var vel for ett år siden, hvor jeg fant en liten kattunge utenfor. Ikke gamle pusen.

Den bodde bare noen hundre meter unna meg bare. Og det var ikke første gang den stakk av. Jeg så en lapp om katt funnet kun noen uker etter at eier hadde hentet han hos meg. Den likte tydeligvis å tusle litt rundt. Og siden den var såpass ung, hadde den heller ikke vett til å finne tilbake til hjemmet sitt.

 

Jeg får vondt inni meg, av å se små kattunger ute, alene.

 

 

Det at "katten skal få seg et nypp eller to" er ganske dumt å si.

Hannkatter som får smaken på damene kan fort bli urenslige, og de pisser overalt.

Det med at jentepusene skal få et kull før sterilisering, er ihvertfall tullprat -sånn i tilfelle noen lurte på det og i samme slengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...