Gå til innhold

Piratpartiet, hva vi trenger


Anbefalte innlegg

Jeg tror maksimunsgrensen som nevnes angående de svenske meningsmålingene går på hvor høy prosentandel et alternativ kan ha sammenlagt.

Forlater ikke denne helt, jeg: Hva skjer hvis et alternativ får for mange stemmer da? Får de ikke lov å ha flere?

 

EDIT: Det er viktig at en eventuell slik norsk interesseorganisasjon ikke stiller seg ut mot offentligheten som en gruppe mennesker som piratkopierer ulovlig materiale, men en gruppe som kjemper for et rettferdig marked for små filmskapere og flere rettigheter for sluttbrukeren.

6781474[/snapback]

Ja, skal det være noe poeng så må det være fokus.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror maksimunsgrensen som nevnes angående de svenske meningsmålingene går på hvor høy prosentandel et alternativ kan ha sammenlagt.

Forlater ikke denne helt, jeg: Hva skjer hvis et alternativ får for mange stemmer da? Får de ikke lov å ha flere?

 

Geir :)

6781643[/snapback]

 

Som sagt, jeg har stusset på dette selv. Jeg har sendt mail til Piratbyåran og spurt om de visste om noen statistikk og meningsmålinger som er aktuelle. Så får vi se. :)

Lenke til kommentar
Nei, poenget er å få en politisk organisasjon som tør å snakke imot platebransen, filmindustrien osv. her i Norge. Det er viktig å skape debatt rundt slikt, ellers risikerer vi at lobbyister fra nevnte bransjer dytter gjennom lover og vedtekter som ytterligere begrenser forbrukernes råderett over produkter de har kjøpt.

Stikkord: DRM.

6781421[/snapback]

 

Hvis det er dette dere vil så burde dere virkelig tenke ut et nytt navn. Jeg er enig i at f.eks spillindustrien kanskje må følges litt med på. Det finnes vel ikke grenser for hva de vil gjøre for å stoppe piratkopiering. Dette synes jeg er helt greit - ta piratene, men la ikke jakten på dem gå utover de ærlige fobrukerne.

Lenke til kommentar

Har funnet en seriøs organisasjon i Norge som står for 'å legalisere piratkopiering'.

 

Opphavsrett er mer enn noe som artister bruker for å selge plater. Likesom er Piratgruppen mer enn en kranglevoren organisasjon som vil legalisere piratkopiering. Men ja, vi vil legalisere ikke-kommersiell kopiering, og vi tar gjerne en god diskusjon. Dernest ser vi det som viktig at vi ikke får inn flere udemokratiske lover; lover som ikke har rot i folkets mening og oppfatning av hva som burde være lovlig.

 

Den demokratiske tanken går ut på at flertallet av befolkningen bestemmer. Hvis et flertall synes at en bestemt ting er riktig å gjøre, bør lovene stilles deretter. Så, hvis den norske befolkning synes det er OK med fildeling (les: ikke-kommersiell), vil en lov som sier det stikk motsatte være udemokratisk. Et demokrati fungerer ikke hvis ikke flertallets meninger er rådende for lovverket. Hvis man i tillegg forsterker slike udemokratiske lover med harde straffer, kan man gjerne så tvil om hele systemet.

 

Slike lover har en tendens til ikke å bli respektert, og slik kommer det langt på vei til å være med den nye loven. Piratgruppen oppfordrer folk til å bidra til å endre lover som ikke er i takt med befolkningens ønsker.

 

Du kan gjerne kalle Piratgruppen for kontroversiell. Ser du derimot litt nærmere på saken vil du se at du faktisk tar feil. Blant befolkningen er piratgruppens holdninger ikke kontroversielle i det hele tatt! I Sverige er det nettopp foretatt en undersøkelse om fildeling, som viste at 700 000 svensker laster ned (opphavsrettighetsbeskyttet) materiale fra internett UKENTLIG. Hvis vi anslår at en like stor andel av Norges befolkning benytter seg av denne muligheten, kommer man frem til ett tall på ca 350 000, kanskje også flere enn det. Deretter kan man bare drømme om hvor mange disse laster ned videre til! Hvor mange av disse tror du går rundt med dårlig samvittighet?

 

De som føler et forhold til dette, kan dere gå til http://piratgruppen.net og melde dere inn.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg er ikke noe tilhenger av at slike ad hoc-grupper organiserer seg til et politisk parti bare for å fremme en enkelt sak. De kan vel heller jobbe opp mot politiske partier for å påvirke til å ta deres ståsted. Jeg tror ikke folk vil ofre sin stemme som kan påvirke så mange andre politiske saker på et parti som bare går inn for en form for sak.

Lenke til kommentar

De kan vel heller jobbe opp mot politiske partier for å påvirke til å ta deres ståsted.

 

Hvilken side og hvilke partier foreslår du de burde prioritere å påvirke? Hvem er mest åpen for den snevre politikken Piratpartiet fronter?

 

Nå er jeg forsåvidt kjent med piratdebatten, men ikke med noe Piratparti i hverken Norge eller Sverige. Jeg mener det derimot er både artig og forsåvidt viktig at demokratiet blir utfordret og testet i ny og ne. Det virker ikke være så perfekt som det flertallet vil ha det til ..

Lenke til kommentar

De kan vel gå frem etter eget ønske, prøve å påvirke partiparter i posisjon og /eller rette seg mot partier i oposisjon for å få dem til å stille til valg med den platformen. Jeg er usikker på om det er partier som har gått ut for en reformasjon av lover rundt fildeling o.l. i Norge.

 

Hvordan blir demokratiet testet og utfordret med et "parti" som stiller til valg med en sak på dagsorden. Jeg tror ikke de vil gi nok grunnlag for folk å stemme på de og dermed gi oppsluttning rundt saken fordi folk ofrer sin stemme i så mange andre saker. Så folk kan kanskje ha en stilling som er for det et piratparti står for, men ser det ikke som viktig nok til å gi opp sin innflytelse på utdanning, sosiale tilbud, forsvar, skatt o.l. da piratpartiet ikke har noe standpunkt rundt det utover sin holdning rundt fildeling.

 

Da er det bedre å lage en organisasjon og skape politisk moment ved bruk av medlemstall i min oppfatning.

 

Et sitat fra Winston Churchill er vel passende for din siste setning:

"It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried."

Lenke til kommentar

Sitater er jo artige: “When you choose the lesser of two evils, always remember that it is still an evil.”

 

Hvorvidt du siterer Churchill som en spøk eller ikke forstod jeg ikke. Hvorvidt Churchill var ironisk er jeg også usikker på, ettersom du nå valgte å sitere ham.

 

Jeg er klar over at sitatet jeg selv la ved er sterk i ordbruken, men hvorfor skal jeg være nødt til å gi min stemme til et partiprogram jeg kun delvis støtter? Hvorfor er bred ekspertise bedre enn spesialisert ekspertise når det kommer til politikk?

 

Selvsagt kan de lage en organisasjon som forsøker å påvirke eksisterende politiske partier, men da kan jeg referere til nok et sitat: "Don't fight city hall when you can be city hall."

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke du er nødt til å gi din støtte til et partiprogram du delvis støtter, lag et parti du støtter fullt og helt om du ønsker, bli medlem av partiet og gjør influens med personer som deler din mening innad i partiet, ikke stem i det hele tatt, eller stem på ad hoc partier, valget er ditt, det er et demokrati. :) Det jeg sier er at jeg tror det vil være større nytte i å lobbye sine standpunkt med store medlemstall i ryggen enn å forvente at folk forlater sin influens på andre spørsmål de verdsetter for å gi støtte til spørsmål rundt fildeling.

Lenke til kommentar

Det er vel som dette:

 

Stemmeberettigede flest er voksne mennesker. De har jobb og er opptatt av lønnspolitikk og skattepolitikk, de har barn og er opptatt av barnehageutbygging, de er bekymret for miljøet, alderdommen, innvandring og kriminalitet, de ønsker/ønsker ikke homofil adopsjon, kristen formålsparagraf, 6-timersdagen, norske tropper i Afghanistan og NRK-lisens. Disse og en rekke andre saker er viktige for dem. Når de velger hvem de skal stemme på gjør de en avveining mellom alle disse saken, og så stemmer de på partiet som har et sammenfallende syn på de viktigste av dem.

 

Og så kan det hende de synes vi trenger en endring av åndsverksloven. Det kan endg være en viktig sak for dem, men den er uansett bare en av mange. Og da blir spørsmålet, skal jeg stemme på et parti som er på linje med meg i den ene saken, men som jeg ikke aner hva vil mene i alle de andre?

 

De sier det selv så greit på hjemmesiden sin:

 

Det er ikke noen vits i å fortelle hva PiratPartiet i Norge står for siden de fleste har fått med seg hva PiratPartiet i Sveige står for.

Blås i politikken, de vil bare ha proteststemmene fra de som alt bryr seg om kjernesaken.

 

Sannsynligvis får Piratpartiet ikke mange stemmene, så langt har 237 mennesker "stemt" på hjemmesiden deres. Men hva om de skulle få en plass på stortinget og blir sittende på "vippen"? Stemmer de for eller mot homofil adopsjon, for eller mot statskirken, for eller mot norske soldater i Afghanistan?

 

Hvorfor skulle jeg stemme på det partiet og ikke et som har et klart standpunkt i alle de andre sakene som er viktige for meg?

 

Hvis et parti i Norge skal ha noen sjans hos andre en førstegangsvelgerne, så må de kunne gi folk en god grunn til å endre partitilhørighet. Da må de ha en helhetlig politikk.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Bra sagt. Jeg kan ikke forstå at noen vil kaste bort sin stemme på et parti som ikke har til hensikt å skaffe seg noen politikk på andre områder. Og om de mot formodning skaffer seg et stadpunkt på andre områder, så vil de miste store deler av den fra før av lille velgerkretsen de har fordi de dermed fremmedgjør alle som støtter hovedsake men ikke bisakene.

Lenke til kommentar

TWFA : Jeg tror det svenske piratpartiet avstår fra alle stemmer som ikke er relatert til deres spesialområde, og jeg regner med at et norsk parti vil gjøre det samme. Ved å stemme på et piratparti sier du altså hva du mener om "pirattokt" og lar resten av dagsordenen bli bestemt av resten av demokratiet.

Lenke til kommentar

Men vi er demokratiet, om enn bare en liten brikke. Hvis vi ikke bryr oss om resten av dagsorden så gir vi desto større makt til folk som ikke er enig med oss i de sakene.

 

At Piratpartiet gladelig gir avkall på stemmer utover proteststemmene i denne saken får være deres valg, og blir selvsagt deres problem. Poenget mitt var nettopp det, at de dermed gir avkall på stemmer som hadde gitt dem innflytelse. Det finnes partier i Norge som etterhvert vil være på glid i saken, og hvor alle disse stemmene hadde utgjort en forskjell.

 

Det betyr ikke at jeg er motstander av at folk starter nye partier. Tvert om, det etablerte politiske miljø bør og skal utfordres. Men jeg er redd for at dette blir mye strev med liten gevinst for ildsjelene bak partiet.

 

Kanskje får Piratpartiet noen promille av stemmene på landsbasis. (De må jo først klare å stable partiet på bena og stille lister i de ulike fylkene for i det hele tatt å bli aktuelle.) De får dermed en langt lavere oppslutning enn saken faktisk har, og altfor lav til å få innpass på stortinget.

 

Svenske PP fik en enorm drahjelp av razziaen mot TPB, som resulterte i en nesten tredobling av medlemstallet. Allikevel fikk de bare 0,63% av stemmene ved valget og havnet bak nasjonalistene og innvandringmotstanderne i Sverigedemokraterna og bak Feministisk Initiativ. Det lover ikke godt for deres norske kolleger.

 

Nå gjenstår det jo å se om det blir noe parti i Norge i det hele tatt. Det krever mer enn et fancy logo og en tom webside.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Bra sagt. Jeg kan ikke forstå at noen vil kaste bort sin stemme på et parti som ikke har til hensikt å skaffe seg noen politikk på andre områder. Og om de mot formodning skaffer seg et stadpunkt på andre områder, så vil de miste store deler av den fra før av lille velgerkretsen de har fordi de dermed fremmedgjør alle som støtter hovedsake men ikke bisakene.

8817120[/snapback]

 

hehe, ta Pensjonistpartiet, da. De får jo tross alt stemmer ;P

 

Anyhow..

Tror hverken jeg ville stemme eller være frontfigur for dette partiet slik det foreløpig er fremstilt. Hvor mange av disse "til nå" 245 stemmene har egentlig stemmerett?

Lenke til kommentar

Når Ludvig Nessa kan starte et abortparti og dele ut bilder av døde fostre, så synes jeg absolutt vi kan starte et piratparti og dele ut brente kopier av Windows Vista®, Ahead Nero® eller Adobe Photoshop®! Siden vi bruker en dvd er det også plass til første sesong av Lost® eller Prison Break®!!

 

:D

Lenke til kommentar

Det synes jeg er en god ide, faktisk. Sivil ulydighet som aksjonsform er helt greit, så lenge det ikke går utover uskyldige tredjeparter.

 

Men det forusetter at man er forberedt på å ta støyten for det, selvsagt. Man kan ikke bryte loven og sutre over at man blir straffet.

 

Og det betyr at man må ha en klar og realistisk hensikt med aksjonen.

 

Jeg var med på en husokkupasjon i min aktivistiske ungdom. Jeg husker godt at de ulike fraksjonene hadde diskusjoner om hva poenget med okkupasjonen var: Var det å redde huset eller å komme på forsiden av Dagbladet når politiet bar oss ut?

 

I etterpåklokskapens klare lys var det opplagt at huset var fortapt. Det gjorde ikke protesten noe mindre viktig. Akkurat som Alta-aksjonen og Mardøla og andre kjente eksempler på sivil ulydighet. De reddet ikke vassdragene, men de satte fokus på problemstillingen, og gjorde dermed at man i ettertid ikke har kunnet ignorere miljøhensyn i slike saker.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...