Gå til innhold

Piratpartiet, hva vi trenger


Anbefalte innlegg

Nå har mange snakket om å danne et parti for nett-pirater . . .

 

Hvorfor ikke? ? ? ;)

 

Som det står om dannelse av partier: "For å kunne starte et politisk parti og få det registrert, må man samle inn 5000 underskrifter til støtte for partiet. "

 

Da er det bare å legge en post til nedefor, så får vi se om det blir til et nytt parti! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du relaterer til det svenske Piratbyrån.

 

Dette er jo ikke et politisk parti, men en politisk interesseorganisasjon, om jeg ikke tar grundig feil. Jeg er dessverre usikker på om det trengs lignende midler for å opprette en slik interesseorganisasjon.

 

(Piratbyrån har nå gått over maksgrensen på de svenske meningsmålingene)

Lenke til kommentar
Piratbyrån har nå gått over maksgrensen på de svenske meningsmålingene

 

Fantastisk! Det er vel valg nå i november, eller hur? Jeg håper bransjene skjelver i buksene når de ser denne fremvoksende trenden. De får enten bli med i tiden eller bli etterlatt i støvet.

 

I norge er nedlasting av film og musikk strengt tatt ikke ulovlig. Men opplasting og linkdeling er det. Det betyr egentlig bare at norske myndigheter har dyttet ansvaret over på andre. Fabelaktig løsning egentlig, men midlertidig. I sverige har bransjene gått langt hardere til verks, og forhåpentligvis er det nå dette som er iferd med å slå rett tilbake mot dem. Så vi trenger nok ikke en norsk variant av dette ennå.

 

Piratpartiet laddar inför riksdagsvalet och säger sig ha gått om hela miljöpartiet i medlemsantal och vara på väg att bli större än moderata ungdomsförbundet. Partiet ställer nu upp i samtliga 29 valkretsar till riksdagen och har 140 kandidater på sina valsedlar runt om i landet
Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Dette er hentet fra den franske siden "http://www.parti-pirate.info":

 

Autre Parti Pirate

Suede

Etats-Unis

Italie

Belgique

Autriche

Allemagne

Espagne

 

Ok, ok . . . Så vet jeg ikke forskjellen på "et politisk parti" eller "en politisk interesseorganisasjon", men jeg synes at interessen og behovet for et fellesskap for fildelere er nødvendig også i Norge. Det finnes sikkert mange skap-nedlastere der ute som ikke tør å stå fram slik som i Sverige, eller andre land med en organisasjon bak seg.

Lenke til kommentar

Nei, poenget er å få en politisk organisasjon som tør å snakke imot platebransen, filmindustrien osv. her i Norge. Det er viktig å skape debatt rundt slikt, ellers risikerer vi at lobbyister fra nevnte bransjer dytter gjennom lover og vedtekter som ytterligere begrenser forbrukernes råderett over produkter de har kjøpt.

Stikkord: DRM.

Lenke til kommentar
Regner med at du relaterer til det svenske Piratbyrån.

 

Dette er jo ikke et politisk parti, men en politisk interesseorganisasjon, om jeg ikke tar grundig feil. Jeg er dessverre usikker på om det trengs lignende midler for å opprette en slik interesseorganisasjon.

 

(Piratbyrån har nå gått over maksgrensen på de svenske meningsmålingene)

6781124[/snapback]

 

piratpartiet (ikke piratbyrån eller piratebay) er vel et politisk parti.

 

Og når det gjelder hvorfor? Fordi mange, både i norge og ellers, ikke liker hvordan copyrights funker og håndheves i dagens samfunn. Noe à la piratpartiet hadde iallefall fått min stemme ;)

Lenke til kommentar
Er poenget å kjempe for at ingen skal betale for produkter som folk har lagt tid og penger i for å skape?

 

Stikkord: Profittmargin, monopol, stjernenes lønninger, differensierte priser, tyning, mafia-metoder, og royalty system.

 

For å si det slik... vi er kommet til et punkt hvor et knippe amerikanske selskaper patenterer ord, uttrykk, farger, materialer, til og med DNA... det tar vel ikke mange årene før du må betale et amerikansk konglomerat dersom du får kreft fordi de eier patentet på kreftcellene.

 

De fleste "piratene" (en latterlig betegnelse) er enten idealister eller folk som rett og slett ønsker et rettferdig marked og å betale en rettferdig pris for en vare som ikke er laget av slaver.

Lenke til kommentar
Vad är Piratbyrån?

 

Piratbyrån har startats för att stödja alla de som i strid mot rådande uppfattningar om upphovsrätt kopierar information och kultur fritt. Vi sysslar dock inte själva med att organisera piratkopiering, eftersom detta redan är en mäktig rörelse där miljoner och åter miljoner deltar. Snarare vill vi ge en annan syn på saken än vad upphovsrättsindustrins lobbygrupper ger. Piratbyrån ställer gärna upp på intervjuer, debatter och liknande.

 

 

Sakset fra Piratbyråns hjemmeside. Anbefales at folk leser mer der.

 

Jeg tror maksimunsgrensen som nevnes angående de svenske meningsmålingene går på hvor høy prosentandel et alternativ kan ha sammenlagt.

 

 

EDIT: Det er viktig at en eventuell slik norsk interesseorganisasjon ikke stiller seg ut mot offentligheten som en gruppe mennesker som piratkopierer ulovlig materiale, men en gruppe som kjemper for et rettferdig marked for små filmskapere og flere rettigheter for sluttbrukeren.

Endret av Marley
Lenke til kommentar
EDIT: Det er viktig at en eventuell slik norsk interesseorganisasjon ikke stiller seg ut mot offentligheten som en gruppe mennesker som piratkopierer ulovlig materiale, men en gruppe som kjemper for et rettferdig marked for små filmskapere og flere rettigheter for sluttbrukeren.

 

Spot on, Marley!

Lenke til kommentar

Det er klart at i dagens situasjon er sluttbrukerens rettigheter blitt ekstremt begrenset. Jeg gir noen eksempler:

 

- Mange CDer (vanlige musikkCDer) kan ikke spilles av i alle spillere. Dette gjelder særlig ofte PC-drev og DVD-spillere.

 

- DRM (og ligendende teknologier) gjør at sluttbrukeren ikke kan bruke musikken han/hun har kjøpt og betalt for på hva slags medium personen måtte ville. Hvis utviklingen fortsetter i denne retninger ender det opp med at man ofte må kjøpe et album tre ganger. En gang for CD-spilleren, en gang for MP3-spilleren, og en som man kan legge i musikkbiblioteket på PCen.

 

- Nå som nye DVD-teknologier er på vei (BluRay og HD-DVD), vil sluttbrukerens rettigheter og muligheter bli begrenset i enda større grad enn nå. Man må snart ha to DVD-spillere for å kunne kjøpe hva slags film man vil.

 

 

Jeg anerkjenner totalt arbeidet musikere og filmskapere legger ned i skape noe, men for at vi skal kunne gi dem den generelle anerkjennelsen må vi faktisk være i stand til å bruke og spille av produktene de har skapt.

 

Løsningen på dette blir jo piratkopiering for mange, noe som er negativt. Det er ikke, og har aldri vært, positivt å "ta" noe andre har skapt og utviklet uten å betale for det. Men i bunn og grunn er det vi sluttbrukere som har størst innvirkning på film- og musikkselskapene. Det er vi som kjøper musikken og filmene de skaper. Hadde det ikke vært for musikk- og filmelskere ville mange artister og ressigører ikke hatt muligheten for å spille sin musikk og lage sine filmer.

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis noen blir tatt for nedlasting i Sverige?

 

Demonstrationer imorgon

Piratbyrån, Piratpartiet, Grön Ungdom, Ung Vänster och LUF samordnar

 

Demonstrationer kommer imorgon att hållas i Göteborg och Stockholm för att protestera mot jakten på fildelare. Spread the word!

 

Göteborg

Gustav Adolfs torg 16.30

 

Stockholm

Mynttorget 15:00

 

Hentet fra http://pirazine.blogspot.com/2006/06/demon...er-imorgon.html

 

Hva skjer hvis noen blir tatt for nedlasting i Norge? De blir bøtlagt, satt i fengsel . . . Ingen mediadekning. :thumbdown:

Noen vil visst ikke fremheve den siden. Derfor trenger vi de som står opp mot media!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...