Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bonsai-trær - noen som har erfaring med de?


Anbefalte innlegg

Drar opp igjen denne jeg :)

Har nå kjøpt inn to pakker frø til bonsaitrær.

Valgte meg ut to forskjellige typer og er nå veldig spent på hvordan dette vil gå.

 

Det første jeg valgte meg ut var

390651_Pinus_mugo3.jpg

Pinus mugo pumilio Dwarf mugo pine

 

Det andre ble et

DSC07455.jpg

Pinus parviflora japanese white pine

 

Tenkte jeg skulle skrive en "gro-logg" med bilder av hele prosessen.

Dette tar riktignok lit tid, men kan kanskje være arti å følge med på?

Kunne også vært arti å få litt tips og triks på veg fra de av dere som har gjort dette før.

Er første gangen jeg skal ta vare på noe voskende så dette kan bli svært spennende, for ikke si utfordrende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra at du vekker liv i tråden.

 

Jeg kjøpte min første leilighet på mandag, og må derfor ha noe levende utenom meg selv og hybelkaniner inn i den. Så jeg vil også kjøpe meg et tre. Regner med jeg kjøper et "ferdig" fra plantasjen eller lignende.

 

dePt du får ha lykke til med frøene.

 

Typen ilex var jo veldig kult, må prøve å finne.

Lenke til kommentar

I dag kom frøene mine og jeg har allerede plantet Pinus mugo pumilio Dwarf mugo pine.

Grunnen til at jeg planter dette først og venter med white pine'en er at jeg ikke aner hva jeg driver med, og ofrer helst det :p

Samtidig tror jeg at dette er det av de to som best tåler en kald studentleilighet.

 

De siste dagene har jeg lest meg litt opp på hvordan dette skal gjøres, og innser at jeg vil få bruk for en vekstlampe nå i høst og vinter. Hvor finner jeg en slik en til en rimelig penge? Bor i Bergen sentrum, så om noen vet om noe der, så gi en lyd.

 

Finner desverre ikke ekstra kortet til kamera akkurat nå, så bilder får vente. Foreløbig er det bare jord, så veldig interessant er det vel heller ikke.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Bonsai fra frø er vel noe av det mer tidkrevende gartnerhobbyen har å by på. Du bør søke på nettet etter en MHW eller HPS lampe, ideelt sett er nok en MHW best til ditt bruk. Vet at disse er mulig å få tak i helt ned til 70W i USA, men har ikke sett noen mindre enn 250W her i Norge. Til frøplanter holder det nok med den minste du kan få tak i. Du kan også bruke kraftige lysstoffrør. Du får ha lykke til med prosjektet ditt.

Endret av sofu
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden jeg må belage meg på 2-3års ventetid før det skjer noe med frøene mine har jeg anskaffet meg et voksent tre.

Valget falt på et ficus microcarpa.

post-138897-1254659300_thumb.jpg

Treet var fryktelig dehydrert da jeg fikk det så jeg er spent på hvordan det holder seg.

Jeg venter til over vinteren før jeg tar sjansen på å plante det om.

Lenke til kommentar

Glemte helt å spørre om jeg burde beskjære det nå før vinteren slår inn eller om det vil klare seg slik det står?

Tanken var å la dette vokse rimelig fritt en stund fremmover (les år) så det får litt størrelse. Samtidig vil jeg prøve å holde bladveksten så liten som mulig.

 

Vet teoriene rundt hvordan dette best burde gjøres spriker veldig. Noen mener jeg bør beskjære det som bare pokker før vinteren for at det skal overleve uten mye lys, andre mener det trenger bladveksten til vinterhalvåret. For å holde bladvekstene små bør jeg trimme kun bladene sier noen. Da skal vist vokse ut mindre enn før. Stemmer dette?

Endret av dePt
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte ett på en matforretning. Overgjødslet det og det døde etter noen måneder. Jeg var for snill rett og slett, prøvde og gjenoppliving, men livet sto ikke til å redde.

Virker som disse plantene vokser sent, er litt følsomme ovenfor gjødsling?

Har 2 andre planter, lever godt. Men passer litt mer på etter dødsfallet. xD

 

Plantasjen har sikkert.

Lenke til kommentar

Har prøvd å ta vare på to små bonsaitrær, men begge har daua. Har veldig lyst til å prøve meg igjen, men denne gangen med et mer voksent tre liknende det dePt har gjort. Det er mye styr med disse, det er sikkert. De skal vannes riktig i henhold til mengde og tid, ikke ha for mye sollys, god temperatur, næring og stell.

 

Disse trærne er veldig følsomme for både det ene og det andre, har jeg merket meg. Du får jo sånn instruks med treet når du kjøper det, men det beste er å lese seg opp om det på nettet.

Lenke til kommentar

Er egentlig ikke så mye styr, men nå ser det dårlig ut for mitt tre.

Har vert hjemme nå i en mnd. og lot søsteren min ta vare på treet så lenge.

Hun skulle så sette det opp til svigerforeldrene sine i en uke mens de også var borte.

Dette glemte hun, så det har stått uten vann i en uke. Kan legge ut bilde av det senenre, men det ser som sagt dårlig ut.

Omtrent alt av bladvekst er borte, men håpet holdes litt i live av noen små knopper som kom i natt.

Om det er dødt så skaffer jeg meg nok enda ett av samme type.

 

Edit: Treet ser ut til å være i live :)

Endret av dePt
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har ikke noe spesialutstyr, men må skaffe meg en liten sag til ompotting til våren.

Ikke trim bort noe som helst nå på vinterstid, vent til vår/sommer.

Når det gjelder gjøtsel så tynner jeg godt ut vanlig plantegjøtsel (substral) og bruker det ca. 1 gang i mnd. nå på vinterstid.

Endret av dePt
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke noe spesialutstyr, men må skaffe meg en liten sag til ompotting til våren.

Ikke trim bort noe som helst nå på vinterstid, vent til vår/sommer.

Når det gjelder gjøtsel så tynner jeg godt ut vanlig plantegjøtsel (substral) og bruker det ca. 1 gang i mnd. nå på vinterstid.

 

 

kan man ikke bare lage et bonsai tre selv og bruk:

epletre

rognebærtre

rips

plommetre

blåbær

selje

osv

Lenke til kommentar

Når er ikke jeg noe ekspert akkurat, men jeg tror det er enkelt trær som egner seg bedre enn andre. Har sett epletrær blit benyttet, med frukt også, men jeg vet ikke hvilken type dette var. Jeg vet heller ikke hvordan du burde gå frem for å hindre et slikt tre i å vokse seg stort. Du får søke litt rundt og se hva du finner der. Hold oss oppdatert :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Når er ikke jeg noe ekspert akkurat, men jeg tror det er enkelt trær som egner seg bedre enn andre. Har sett epletrær blit benyttet, med frukt også, men jeg vet ikke hvilken type dette var. Jeg vet heller ikke hvordan du burde gå frem for å hindre et slikt tre i å vokse seg stort. Du får søke litt rundt og se hva du finner der. Hold oss oppdatert :)

 

Etter det jeg har lest meg til, kan de fleste trær bonsaies. Utfordringene er at hvis du vil bruke et nordisk tre, blir det alt for godt og varmt inne. Da bør du heller satse på et tre som liker mer sydlandsk klima.

 

Jeg mener at for å holde treet lite, er det trang potte som teller. Ferdige trær bor i svært trange potter, nesten uten jord, som må vannes daglig eller oftere. I voksestadiet, når de formes, har de gjerne større potter, slik som IKEA-bonsaiene.

 

For vekstlamper opereres det med to fargetemperaturer, 6500K (blått) for vegetativ vekst, og 2700K (rødt) for modning. Jeg leter etter forhandlere av LED-vekstlamper, men det er vaneklig å finne. De er nok et forholdsvis nytt marked enda. Har ikke lyst til å blåse masse kW på belysning. www.designbelysning.no har noe utvalg i (spare)pærer, men ikke LED.

 

Selv dyrker jeg sitrus (sitron eller lime, husker ikke hva jeg putta i potta), granateple, pasjonsfrukt og nektarin. Alle spirer villig unntatt nektarinen, som er litt vanskelig. Alle frø er kjøpt på Rema.

 

Vet ikke om jeg kommer til å bonsaie noen av dem enda. Foreløpig har jeg problemer med å få dem til å overvintre, derav researchen på vekstlys.

 

GL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...