Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bonsai-trær - noen som har erfaring med de?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Info:

 

Navn: Serissa Seroides

Pris: 129NOK

Gjødning gls 1 ganger i måneden / Flerårig Vekst / I havskygge. Ikke direkte sollys / Plasseres Innendørs / Jorden bør ikke tørke ut / Vannes på fat eller i ytterkrukke (?) / Vannes på 1 ganger i uken /

 

Ja.. 1 gang i uka? Det var da ikke ille :p

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal kjøpe bonsai må det bli et som nettopp er sprunget opp. Eventuelt frø. Halve morroa med et bonsai tre er jo å få forme det selv :D

6838587[/snapback]

 

Enig!

-------------

Min mor fortalte faktisk om bonsaitrærne de har på Plantasjen forrige uke.

Så jeg må ta meg en tur dit for å se. Må kjøpe noen unge trær da!

 

OT: Nice avatar Orresnei. ;)

Endret av Nakro
Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Er bonzai en egen tre-type?

Eller er det bare en "forminsket" versjon av et vanlig tre?

For såg på et hageprogram(kjeda meg) og da sa en på hageprogrammet at man egentlig bare kunne klippe av en grein på et tre og plante den nedi ei potte, og klippe litt på den, og stelle den pent.

Er det sånn et bonzai tre er bygd opp eller?

Lenke til kommentar
En bonsai er et tre eller en busk som er plantet i en skål og holdt i miniatyr ved hjelp av spesielle dyrkingsmetoder.  Bonsai formes etter bestemte regler som bygger på gamle tradisjoner fra det fjerne Østen.  Trimming av grener, bladverk og røtter utgjør en viktig del av bonsaidyrkingen og noe av det mest interessant er nettopp den spesielle omsorgen man legger i utforming av treet. Ordet bonsai er et japansk ord: "bon" betyr skål og "sai" betyr tre.  Ideen bak det hele er ganske enkel - å dyrke små planter i skål på en måte som gjenskaper deres opprinnelige form i naturen, dvs. en miniatyrutgave av trær man finner i naturen.

(Kilde: BonsaiNorge.com)

 

Sendte mail til Plantasjen ang. frø, men de solgte ikke det :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De små du kjøper på plantasjen er allerede en 3-5 år gamle. Mange av de som plutselig får lyst på bonsaitrær har ikke lyst til å vente så lenge. Og selv om de er fine er det et slit å ha dem. Som sagt er vanning noe som i mange tilfeller må gjøres opptil to ganger om dagen. Glem det par dager og et tre somn har tatt deg mange år å dyrke kan helt eller delvis dø ut.

 

Hvis du har tid til denne hobbyen så sett igang. Den er veldig "feng shui" og avslappende. Men du vil tape noen trær før du får teken.

 

Som tips til hva du kan gjøre med trærne når de dør:

Plukk av alle bladene, kjøp en fin snøspray. (ofte i salg ved juletider)

Og spray et lag over treet og basen, og vips har du et tre som ser levende ut igjen, bare under en simulert vinter. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
De små du kjøper på plantasjen er allerede en 3-5 år gamle. Mange av de som plutselig får lyst på bonsaitrær har ikke lyst til å vente så lenge. Og selv om de er fine er det et slit å ha dem. Som sagt er vanning noe som i mange tilfeller må gjøres opptil to ganger om dagen. Glem det par dager og et tre somn har tatt deg mange år å dyrke kan helt eller delvis dø ut.

 

Hvis du har tid til denne hobbyen så sett igang. Den er veldig "feng shui" og avslappende. Men du vil tape noen trær før du får teken.

 

Som tips til hva du kan gjøre med trærne når de dør:

Plukk av alle bladene, kjøp en fin snøspray. (ofte i salg ved juletider)

Og spray et lag over treet og basen, og vips har du et tre som ser levende ut igjen, bare under en simulert vinter. :)

7049409[/snapback]

 

Man kan også bruke noe lignende sølvspray å spraye på :). Blir kjempetøft det også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trodde disse trærne var skamdyre!? Var på Grønnt miljø i Bodø, å der hadde de et nokså stort bonsai-tre. Det var vel omlag 50cm høyt og veldig kraftig. Denne stasen skulle de imidlertid ha 18.000,- for! Er dette en annnen type Bonsai, eller "vokser" prisen i sammenheng med treet?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...
kjøper man en bonsai på IKEA eller et kjøpesenter så kan det allerede være for sent. De har egne uttrykk for de; "mall-sai". disse kan allerede ha vært utsatt for dødelig tørke. Det kan ta en god del dager etter kjøp før planten dør av en situasjon som har oppstått tidligere. Man kan klage på dette hos seriøse forhandlere og få en ny.

 

Et tips ang vanning er å ha den på kjøkkenbenken med en vannflaske vedsidenav. Da får den mye omsorg ettersom du ser den hver gang du smører ei skive(frokost,kveld) og lager middag. Varier med gjødning etter om du vil den skal vokse eller stå på stedet hvil. Spesiell bonsai gjødning holder bladveksten grønn uten å stimulere til for mye grenvekst hvis du allerede er fornøyd med formen.

 

Andre typer bonsai krever ikke så mye vann. Har en Fiken Benjamina(aka Natasha) på høyttaleren på stua. Den kan godt stå 3 dager uten en dråpe vann. Denne bruker folk som vanlige husplanter, men passer fint også som bonsai. Kan bøyes og trimmes kraftig når den er veletablert.

 

Bare husk at en plante må ha levd en stund før man kan begynne å forme den til bonsai. La den vokse som en vanlig plante med masse god jord. Godt alternativ istedenfor å bruke hundrevis av kroner på allerede formet bonsai. 40kr for en liten Fiken Natasha på tilbud :) ... og stoltheten av å ha vært med helt fra starten :cool:

 

 

... have fun!

 

Herlig! :D

 

Har du mulighet for å poste bildet av høyttalertreet ditt?

Er så morro å se bilder av slike trær. :)

 

 

Jeg kjøpte også et Bonsaitre på Plantasjen. Jeg støttet bare borti det og fant ut at jeg ville ha et. Det kostet 80,- og heter Carmona.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...