Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bonsai-trær - noen som har erfaring med de?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
Noen som har tips om hva jeg kan/bør gjøre med treet mitt??

 

 

 

post-161141-1210858818_thumb.jpg post-161141-1210858835_thumb.jpg

Skifte jord ;)

 

Se på denne veilederen for jordskifte. De bonsaiene du får på Plantasjen og lignende passer best i fuktig klima og når de kommer til tørre hjem, må leira de står i byttes til en mye grovere jord. Veldig fin veileder i lenka ovenfor ;)

 

Bonsaitrær er nok tidskrevende, men det er jo bare vanlige trær. Om du finner et passende tre i skogen er det bare å ta det med seg hjem og potte om uten å skade røttene. Litt krevende med hensyn til røttene, men man kan jo ikke akkurat tape på det :) Gjorde det selv med rognebærstre og to år etter har jeg min egen lille rognebonsai!

Endret av Vierett
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bonsaitrær er nok tidskrevende, men det er jo bare vanlige trær. Om du finner et passende tre i skogen er det bare å ta det med seg hjem og potte om uten å skade røttene. Litt krevende med hensyn til røttene, men man kan jo ikke akkurat tape på det :) Gjorde det selv med rognebærstre og to år etter har jeg min egen lille rognebonsai!

 

Jeg har lurt på dette, hvordan blir frukt trær i bonsai versjon, blir frukten faktisk god, blir den pitteliten, hvordan funker dette? kanskje ett litt dumt spørsmål men jeg hadde digga å hatt ett pittelite eple tre i stua som faktisk hadde pitte små epler på. (ikke for spising, men for utseende.)

Lenke til kommentar
Bonsaitrær er nok tidskrevende, men det er jo bare vanlige trær. Om du finner et passende tre i skogen er det bare å ta det med seg hjem og potte om uten å skade røttene. Litt krevende med hensyn til røttene, men man kan jo ikke akkurat tape på det :) Gjorde det selv med rognebærstre og to år etter har jeg min egen lille rognebonsai!

 

Jeg har lurt på dette, hvordan blir frukt trær i bonsai versjon, blir frukten faktisk god, blir den pitteliten, hvordan funker dette? kanskje ett litt dumt spørsmål men jeg hadde digga å hatt ett pittelite eple tre i stua som faktisk hadde pitte små epler på. (ikke for spising, men for utseende.)

:hmm: Godt spørsmål egentlig... Det funker med appelsintrær så om du får det til burde det jo funke med epletrær i teorien også. Pass i såfall på at bier/humler kommer til og befrukter :)

 

EDIT:

Det går visst an :)

 

crabapple,13cm.jpg

Endret av Vierett
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har noen guidelines for hvordan trimme treet sitt?

 

Jeg kjøpte et bonzaitre på plantasjen og har hatt det kanskje en eller to måneder nå. I starten så tenkte jeg det holdt å vannet par-tre ganger i uka, men der tok jeg skammelig feil, det må vannes daglig! Mitt kom i samme kule "potte" som Vierett og er buet og kult. Etter at jeg startet å vanne det daglig og har trimmet det ned så har det begynt å gro og noe voldsomt. Masse kjempelange nye grønne utvekster som tar helt av.

 

Så det jeg lurer på er om det er noen regler for hvordan de burde trimmes. Det jeg har gjort hittil er å klippe den så formen blir som en slags trekant - spiss på toppen og bredere nedover, og så en del av den buede stammen nederst. Har også klippet grener som krysser hverandre og grener som stikker rett ut enten bak eller foran.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann! Har vært en tur på Ikea og myset litt på bonsai tre og likte spesielt dette bonsai treet, eller Ficus Microcarpa Ginseng som de så flott kaller det. Spørsmålet mitt er om dette "treet" krever like mye "stell" slik som et lite bonsai tre eller om det kan bli behandlet "likt" som en vanlig potteplante?

Does size matter? :p

 

skal ha en gulvplante tenkte jeg så et stort slikt et hadde passet meget bra :)

 

takk for hjelp!

mvh Jørgen

Lenke til kommentar
Heisann! Har vært en tur på Ikea og myset litt på bonsai tre og likte spesielt dette bonsai treet, eller Ficus Microcarpa Ginseng som de så flott kaller det. Spørsmålet mitt er om dette "treet" krever like mye "stell" slik som et lite bonsai tre eller om det kan bli behandlet "likt" som en vanlig potteplante?

Does size matter? :p

 

skal ha en gulvplante tenkte jeg så et stort slikt et hadde passet meget bra :)

 

takk for hjelp!

mvh Jørgen

Ser ut som ikke engang Ikea vet hvordan holde det i live:

vedlikeholdsråd:

.

.

Tipper du bare vanner det annenhver dag eller så.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er med deg på den, jeg likte ikke filmen så godt men når miagi henter det treet så ble jeg fasinert :D

 

Aahhh.. Mr. Miyagi. *Savn*

 

Den fokuseringsteknikken Daniel lærer seg i film nr. 2 funker helt fint, btw. Pust inn gjennom nesa, ut gjennom munnen, inn gjennom nesa, ut gjennom munnen.. Gjør det til stadighet. :blush:

 

Husker at de solgte "juksebonsai" av Fuchsiaplante på et gartneri i Trondheim en gang for mange år siden.. Og så hadde de et skikkelig tre til 9000.. :S

 

Fungerer det å lage bonsaitre av lerkegran, forresten? Hvordan kommer man igang? Man planter et tre/sår et frø og vanner det litt passe? Hvordan skal jorda være?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...