Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bonsai-trær - noen som har erfaring med de?


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

 

Så et program på svensk tv4 for en liten stund siden om en mann som hadde en hage full av disse pene små bonsaitrærne. Dette er noe jeg kunne tenke meg å ha. De er jo ekstremt kule, åsså er det jo bra å ha noen planter på rommet (sier ialle fall min mor).

 

Hvis noen her har, hva med å poste et bilde og skrive litt om hva akkurat ditt tre trenger av lys og vann.

Endret av Nakro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For nærmere et år siden var jeg besatt på at jeg skule ha meg et bonsaitre. Slik ble det desverre ikke da den fine bonsaitre-butikken i Bergen ble nedlagt. Nuvel. Jeg er iallefall ganske fasinert av disse merksnodige miniatyr trærne som ofte blir svært pene. Jeg mener, et tre på rommet ditt, bare i miniatyr størrelse. Det er saker det.

 

Husker jeg fant et engelsk bonsaitre-forum, men da jeg har formatert har jeg ikke lenger linken. Skal se om jeg finner den.

 

Om folk lurer hva et bonsaitre er kan dere se dette på bildene under:

 

tree_original.jpg

 

300w.jpg

 

bonsai_tree.jpg

 

bon1a.jpg

Lenke til kommentar

Takk for kule bilder OrreSnei :)

Håper du finner igjen linken til forumet, for jeg ønsker meg virkelig et sånt tre.

Mulig jeg tar meg en tur på biblioteket neste uke eller noe for å se om de har noen bøker om disse vakre og litt merkelige trærne.

Endret av Nakro
Lenke til kommentar

Du spør om hvilke erfaringer forumbrukerne har med disse lissom-trærne, og det skal jeg svare på :)

 

Det skal ingenting til for at disse smågreiene dauer, for mye eller for lite vann er døden. Anbefaler deg å "trene" med andre planter, bare for å se hvor lenge du klarer å holde liv i dem før du går til anskaffelse av et bonzai-tre. Såvidt jeg kan huske var de skamdyre, ble bare ett forsøk for min del.

Lenke til kommentar

Har hatt flere bonsaitrær, og synes ikke de er spesielt vanskelige å få til. Det eineste som har daua her ble fraktet midt på vinter og fikk seg et sjokk.

 

Det jeg gjør er:

Snur dem ofte! De har en tendens til å vokse som besatt mot lyset, og blir fort skjeve hvis de står i et vindu. Du kan bruke dette til å forme det litt hvis du vil.

 

Klippe dem når sommern kommer, og før vintern kommer, hvis de har vokset seg store. Du trenger ikke en diger bonsai som trenger all energien den trenger om vinteren, da er det større sjanse for at den dør. Når sommeren kommer kan du klippe den når den virkelig kommer seg, omtrent ved hvert 3 skudd/grein, så blir den kraftig. Dette må prøves og feiles, men hvis du følger litt med feiler du ikke så stort mer enn en gang.

 

Bruk gjødsel, og sticks er bra. Eller bruk kaktusgjødsel. Bare ikke bruk for mye.

 

Bør sprayes ofte, helst hver dag. Dette gjør virklig susen her. Glemmer jeg å spraye over flere dager ser den vissen ut.

 

Bytt potte. Man skal ikke "holde bonsaien nede" som noen mener. Potta skal være like stor som planten er vid/stor/brei.

 

Om vinteren kan den se rimelig ferdig ut, men gi den tid så bruker den å komme seg.

 

Edit: Vann. de skal være høvelig fuktige, men ikke være direkte våte, da ødelegges røttene. Ikke gjør feilen å gi dem for lite, da de skal ha mye. For å regulere dette kan du legge steiner/kuler i bunnen av potta slik at vannet renner bort hvis det blir for mye.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

kjøper man en bonsai på IKEA eller et kjøpesenter så kan det allerede være for sent. De har egne uttrykk for de; "mall-sai". disse kan allerede ha vært utsatt for dødelig tørke. Det kan ta en god del dager etter kjøp før planten dør av en situasjon som har oppstått tidligere. Man kan klage på dette hos seriøse forhandlere og få en ny.

 

Et tips ang vanning er å ha den på kjøkkenbenken med en vannflaske vedsidenav. Da får den mye omsorg ettersom du ser den hver gang du smører ei skive(frokost,kveld) og lager middag. Varier med gjødning etter om du vil den skal vokse eller stå på stedet hvil. Spesiell bonsai gjødning holder bladveksten grønn uten å stimulere til for mye grenvekst hvis du allerede er fornøyd med formen.

 

Andre typer bonsai krever ikke så mye vann. Har en Fiken Benjamina(aka Natasha) på høyttaleren på stua. Den kan godt stå 3 dager uten en dråpe vann. Denne bruker folk som vanlige husplanter, men passer fint også som bonsai. Kan bøyes og trimmes kraftig når den er veletablert.

 

Bare husk at en plante må ha levd en stund før man kan begynne å forme den til bonsai. La den vokse som en vanlig plante med masse god jord. Godt alternativ istedenfor å bruke hundrevis av kroner på allerede formet bonsai. 40kr for en liten Fiken Natasha på tilbud :) ... og stoltheten av å ha vært med helt fra starten :cool:

 

 

... have fun!

Lenke til kommentar
kjøper man en bonsai på IKEA eller et kjøpesenter så kan det allerede være for sent. De har egne uttrykk for de; "mall-sai". disse kan allerede ha vært utsatt for dødelig tørke. Det kan ta en god del dager etter kjøp før planten dør av en situasjon som har oppstått tidligere. Man kan klage på dette hos seriøse forhandlere og få en ny.

 

Et tips ang vanning er å ha den på kjøkkenbenken med en vannflaske vedsidenav. Da får den mye omsorg ettersom du ser den hver gang du smører ei skive(frokost,kveld) og lager middag. Varier med gjødning etter om du vil den skal vokse eller stå på stedet hvil. Spesiell bonsai gjødning holder bladveksten grønn uten å stimulere til for mye grenvekst hvis du allerede er fornøyd med formen.

 

Andre typer bonsai krever ikke så mye vann. Har en Fiken Benjamina(aka Natasha) på høyttaleren på stua. Den kan godt stå 3 dager uten en dråpe vann. Denne bruker folk som vanlige husplanter, men passer fint også som bonsai. Kan bøyes og trimmes kraftig når den er veletablert.

 

Bare husk at en plante må ha levd en stund før man kan begynne å forme den til bonsai. La den vokse som en vanlig plante med masse god jord. Godt alternativ istedenfor å bruke hundrevis av kroner på allerede formet bonsai. 40kr for en liten Fiken Natasha på tilbud :) ... og stoltheten av å ha vært med helt fra starten :cool:

 

 

... have fun!

6816197[/snapback]

 

Herlig! :D

 

Har du mulighet for å poste bildet av høyttalertreet ditt?

Er så morro å se bilder av slike trær. :)

Lenke til kommentar

Kjøpt meg et liite bonsai tre i dag. Har ikke peiling på noe med bonsai, eller jeg hadde ikke peiling før jeg leste denne artikkelen.

Ser ut til at de trenger myyeee vanning og omsorg..

Hva skjer når jeg skal på sydentur i en uke :p??

 

Jeg kjøpte treet på Plantasjen. Bør jeg ha sakser osv?

Det er ikke så mye blader og slikt på den, men det ser ikke ut til at noe har dødd, heh.

Lenke til kommentar
Kjøpt meg et liite bonsai tre i dag. Har ikke peiling på noe med bonsai, eller jeg hadde ikke peiling før jeg leste denne artikkelen.

Ser ut til at de trenger myyeee vanning og omsorg..

Hva skjer når jeg skal på sydentur i en uke tongue.gif??

 

Jeg kjøpte treet på Plantasjen. Bør jeg ha sakser osv?

Det er ikke så mye blader og slikt på den, men det ser ikke ut til at noe har dødd, heh.

 

Tror jaggu jeg stikker en liten tur til Plantasjen da gitt. Heh. Mye måtte du ut med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...