Gå til innhold

C2D Kompatibilitetstråden - Erfaringer HK/CPU/RAM


oysfaerg

Anbefalte innlegg

I lys av alle erfaringene vi så langt har hatt med tanke på Core 2 Duo og tilhørende hovedkort / RAM, starter jeg herved denne tråden.

 

Her skal dere poste erfaringer med hovedkort, prosessor og RAM-brikker, både på godt og vondt.

 

Eksempel:

 

Asus P5B 'vanilla'

- Prøvd med C2D E6300 'Allendale' med følgende minnebrikker:

OBS! CPU krever flash av BIOS til siste versjon

* Corsair Twin2X6400C3 og C4. Fungerer "out-of-the-box"

* Corsair ValueSelect 1GB og 2GB-sett DDR667. Fungerer "out-of-the-box"

* OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel. Fungerer "out-of-the-box"

* OCZ DDR2 2048MB DDR1000 Platinum XTC. Fungerer "out-of-the-box"

* Corsair 5400C4. Fungerer ''out-of-the-box''.

NB! NB! Dette kortet gir maks 2.1V på VDIMM!! 2.2V-rated brikker VIL IKKE fungerer tilfredsstillende!

NB! NB! Ingenting å hente på å sette opp PCI-e buss over 100MHz, fører til ustabilitet

NB! NB! 7950GX2-kort fungerer ikke med Asus 965-kort. BIOS vil løse dette.

NB! NB! VCore er veldig ustabil til tider.

 

--

 

Asus P5B Deluxe/WiFi

- Prøvd med C2D E6300 'Allendale' med følgende minnebrikker:

OBS! CPU krever flash av BIOS til siste versjon

* Corsair Twin2X6400C3 og C4. Fungerer "out-of-the-box"

* Corsair ValueSelect 1GB og 2GB-sett DDR667. Fungerer "out-of-the-box"

* OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel. Fungerer "out-of-the-box"

* OCZ DDR2 2048MB DDR1000 Platinum XTC. Fungerer "out-of-the-box"

NB! NB! Selv om Vcore er dønn stabil på dette kortet, er det mye problemer tilknyttet oppjustering av Vcore o.l. på dette kortet. Venter på BIOS-fiks for dette.

NB! NB! 7950GX2-kort fungerer på dette kortet!

NB! NB! Kortet kan flashes med BIOS for P5B Deluxe (non-WiFI) forutsatt at WiFi-modulen er fjernet. OBS! Kortet har ingen avtagbar BIOS-chip, så hotflashing er IKKE mulig!

 

--

 

Abit AB9 non-Pro

- Prøvd med C2D E6300 'Allendale' med følgende minnebrikker

OBS! CPU/minnekompatibilitet krever flash av BIOS til siste versjon

* Corsair Twin2X6400C4 fungerer ikke uten oppjustering av volt til 2.1V!!

* OCZ DDR2 2048MB Gold GX XTC Dual Channel. Fungerer ikke uten oppjustering av volt til 2.1V!!

* Corsair ValueSelect 1GB og 2GB-sett DDR667. Fungerer "out-of-the-box".

NB! NB! Non-native IDE-kontrollere!! Trøblete å flashe BIOS uten minnekortleser/floppy! S-ATA-CD/DVD-ROM anbefales!

 

--

 

DFI Infinity 975X/G

- Prøvd med C2D E6600 'Conroe' med følgende minnebrikker:

* OCZ DDR2 Value Pro Series PC-5400 2048MB (2x1024MB). Fungerer "out-of-the-box"

NB! NB! Har du tidlig bios må det til biosoppdatering for å få vist rett minne/cpufrekvens i post.

 

--

 

Gigabyte GA-965P-DS4

- Forsøkt med Core 2 Duo E6300 med følgende minnebrikker:

* OCZ DDR2 2048MB Special Ops Edition. - Har kompabilitetsproblemer, og fungerer ikke. Når den skal stille inn minnebrikkene, så ender det i en lang loop av restarts. Blir kanskje fikset ved flashing av Bios, men så langt har jeg ikke kommet enda. Loopen tar meg først...

NB! NB! Fungerer med F3-BIOS fra Gigabyte!

* Fungerer overhodet ikke med OCZ Value Pro Series DDR2 PC5400 2048MB (2x1024). Svart skjerm

 

--

 

Asrock Conroe945G_DVI

- Testet med E6300 "Allendale" med følgende brikker/erfaringer:

* Geil dual-kit DDR-II 667 fungerer "out of the box" (Satt til 4-4-4-12 før OC)

Geil dual-kit DDR-II 800 fungerer "out of the box" (Satt til 4-4-4-12 før OC)

 

Dette hk'et er micro-ATX format og har en svært begrenset Bios (og sær.. som alle Asrock hk).

VDimm kan kun settes til "weak, normal, strong, extra strong" (mao. "latterlig").

FSB kan ifølge Bios max. settes til 300, men kan likevel endres opp til 350.

945G/P-chipset som dette hk'et har er ikke godt egnet for klokking og støtter offisielt ikke "Core2" (Kudos til Asrock for å få til dette).

OC-options er :

Auto (dvs. 266/standard klokk)

Manual CPU/PCI-E async (max FSB som funker er da 299 - PCI-E er da 100)

Manual CPU/PCI-E sync (PCI-E bussen stiger da i takt med økning av FSB).

 

Etter en del testing har jeg funnet at å sette PCI-E etter formel FSB/2.9 (samme som FSB/2.2 for hk/bios med FSB200 som default) er måten å klokke hk'et og samtidig "beholde" SATA-porter og at skjermkort funker tilfredstillende stabilt (også overklokket).

 

Max FSB er da 333 (sålangt). PCI-E er da satt til 114.

Dette kan virke "dårlig", men husk at de fleste m/Atx hk tradisjonelt ikke lar seg klokke overhodet (eller svært lite).

 

Dette hk'et anbefaler jeg på det varmeste til de som ikke vil betale mye for ett hk (pris er i skrivende stund ca. kr. 610-675. Dette er *billig*!!)

NB! NB! Siste BIOS gir mulighet til å justere multiplier (nedover selvfølgelig)

 

--

 

Asus P5W DH Deluxe

- Testet med E6600 med følgende minnebrikker:

* OCZ DDR2 PC2-6400 2x1024MB 800MHz. Ingen problemer

 

--

 

 

 

-- Her har dere iallefall en mal, så skal jeg gjøre så godt jeg kan for å oppdatere denne tråden med info dere kommer med.

 

 

Dette er en tråd ment for å være til hjelp for dere når dere skal velge hovedkort/CPU/RAM til C2D. Dette er _IKKE_ en tråd hvor dere skal poste deres handlevogner o.l for å få hjelp til deres system. Erfaringer, erfaringer og atter erfaringer!

Innlegg som kun sier "Kult! Sånn skal jeg kjøpe!!", spam, bookmark-innlegg o.l. blir slettet uten forvarsel!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gigabyte GA-965P-DS4

- Forsøkt med Core 2 Duo E6300 med

OCZ DDR2 2048MB Special Ops Editio

 

- Har kompabilitetsrpoblemer, og fungerer ikke. Når den skal stille inn minnebrikkene, så ender det i en lang loop av restarts. Blir kanskje fikset ved flashing av Bios, men så langt har jeg ikke kommet enda. Loopen tar meg først ...

 

-Fungerer med bios F3 fra Gigabyte.

Endret av king_of_kong
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her er min erfaring (i denne tråden):

 

 

Asrock Conroe945G_DVI

 

Testet med E6300 "Allendale"

(E6400 evt. E6600 testes seinere når økonomien tillater det) :)

 

Geil dual-kit DDR-II 667 fungerer "out of the box" (Satt til 4-4-4-12 før OC)

Geil dual-kit DDR-II 800 fungerer "out of the box" (Satt til 4-4-4-12 før OC)

 

Dette hk'et er micro-ATX format og har en svært begrenset Bios (og sær.. som alle Asrock hk).

VDimm kan kun settes til "weak, normal, strong, extra strong" (mao. "latterlig").

FSB kan ifølge Bios max. settes til 300, men kan likevel endres opp til 350.

945G/P-chipset som dette hk'et har er ikke godt egnet for klokking og støtter offisielt ikke "Core2" (Kudos til Asrock for å få til dette).

OC-options er :

Auto (dvs. 266/standard klokk)

Manual CPU/PCI-E async (max FSB som funker er da 299 - PCI-E er da 100)

Manual CPU/PCI-E sync (PCI-E bussen stiger da i takt med økning av FSB).

 

Etter en del testing har jeg funnet at å sette PCI-E etter formel FSB/2.9 (samme som FSB/2.2 for hk/bios med FSB200 som default) er måten å klokke hk'et og samtidig "beholde" SATA-porter og at skjermkort funker tilfredstillende stabilt (også overklokket).

 

Max FSB er da 333 (sålangt). PCI-E er da satt til 114.

Dette kan virke "dårlig", men husk at de fleste m/Atx hk tradisjonelt ikke lar seg klokke overhodet (eller svært lite).

 

Dette hk'et anbefaler jeg på det varmeste til de som ikke vil betale mye for ett hk (pris er i skrivende stund ca. kr. 610-675. Dette er *billig*!!)

 

PS.

Siste Bios gir mulighet til å sette MP (nedover).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

OCZ 1024MB Platinum XTC PC2-8000 (5.5.5.15) fungerer out of the box med E6600 og Asus P5W DH Deluxe, men jeg stresser med å få dem til å kjøre på 1000 MHz, selv med 2.3v og speccede timings. 600MHz og 3.2.3.9 går greit og gir Memory Read Benchmark i Everest Home på ca 7880 MB/sec.

 

PS! BIOS 1201. Har også testet 1101, 0801 og 0701.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
OCZ 1024MB Platinum XTC PC2-8000 (5.5.5.15) fungerer out of the box med E6600 og Asus P5W DH Deluxe, men jeg stresser med å få dem til å kjøre på 1000 MHz, selv med 2.3v og speccede timings. 600MHz og 3.2.3.9 går greit og gir Memory Read Benchmark i Everest Home på ca 7880 MB/sec.

 

6795943[/snapback]

 

 

:hmm:

Det var vel litt dårlig/lavt?

 

Sjekk her (mitt "billisystem".. i945G).

post-40756-1157305046_thumb.jpg

Lenke til kommentar
OCZ 1024MB Platinum XTC PC2-8000 (5.5.5.15) fungerer out of the box med E6600 og Asus P5W DH Deluxe, men jeg stresser med å få dem til å kjøre på 1000 MHz, selv med 2.3v og speccede timings. 600MHz og 3.2.3.9 går greit og gir Memory Read Benchmark i Everest Home på ca 7880 MB/sec.

 

6795943[/snapback]

 

Det var vel litt dårlig/lavt?

6796541[/snapback]

 

Ja, det er nettopp det som er problemet.

 

EDIT:

 

Markus hos OCZ mente det var et problem med hovedkortet. Det er ting som tyder på at dividere ikke funker skikkelig på over ca 370 FSB. :(

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

NFORCE 570 SLIT-A

 

merkelig oppførsel med orginal bios. plutselige reboots og problemer med å finne pata enheter. håpløst liten låsehendel for slispor.. skrujern må til.. chipsettvifte støyer og det er hemper for å feste brikkesettkjøler, ikke hull i hovedkortet.. veldig varm northbridge. zalman ZM-NB47J passer ikke men ZM-NBF47 går. men blir veldig varm.

 

2x TwinMOS DDR2-DDR533 512MB - fungerer bra med siste bios men tryner ved overklokking til 215mhz fsb

 

2x Crucial DDR2-533 1024 MB - funger helt nydelig. stabil ved overklokking til 230mhz

 

2x Kingston HyperX DDR2-750 1 GB - helt sjef.. jeg kan gjøre hva jeg vil uten at det faller i staver..

 

D805/D950 fungerer og helt ok med siste bios

Endret av dominus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En liten oppdatering om mitt Asrock Conroe945G-DVI:

 

Satte tilbake DDR(II)-667 kit'et og da ville ikke hk'et være med på FSB330 lenger.

Litt merkelig da dette jo er innen specs for brikkene..

Mistenker en litt "feil" sekvens av boot med tanke på manuell overklokking (blir FSB satt først.. før DRam-timings/klokk settes f.eks).

 

PS.

Holder på å montere Gigabyte DS4 og E6400'en i mitt Lian Li kabinett (som tidligere "huset" P5WD2+805D). Må bare forsikre meg om at vannkjøling er "tett" før jeg starter "tweaking" og kommer med resultat/erfaring (Det er her jeg skulle ha Geil DDR(II)800-kitet som stod i Asrock hk'et).

Ikke umulig jeg må investere i nye (og dyre) ram-brikker dersom CPU/hk vil opp mot FSB500. Vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...