Gå til innhold

C2D Kompatibilitetstråden - Erfaringer HK/CPU/RAM


oysfaerg

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Ingen som har kjøpt Abit AW9D Max og testet men C2D? Eller eventuellt kjenner noen som har dette HK? :tease:

 

Er veldig spent på dette hovedkortet og klokkeegenskapene..

Utifra de få testene jeg har lest, ser det ganske lovende ut!

7056701[/snapback]

 

Det lurer jeg også på. ;)

7064478[/snapback]

 

Da søker dere i forumet.. og ellers (f.eks. xs.org). :)

"Alcholiday" har ihvertfall skrevet om erfaringer med Aw9D Max..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Asrock 775Twins-HDTV v.2.0

 

Core 2 Duo "Allendale" E6300

Geil 512MB DDR(II)-800, OCZ 512MB DDR(II)-667, Twinmos DDR400.

 

Bootet helt greit med alle tre ovennevnte brikker.. selv med Bios 1.7 som ikke støtter Core 2 Duo ifølge Asrock's websider..

La inn WinXP med overklokket CPU til 2.1 (300x7) uten problem (med "surplus" Twinmos brikka).

WinXP funket noe ustabilt (heng) etter installering av drivere, som løste seg ved å flashe (overklokket.. og "hengende" i Explorer) til 1.9 (liker å leve farlig). :)

 

Kjører nå med FSB340 (max i Bios) uten noe stabilitets-problem.

 

Ytelsene er likevel merkverdig dårlige i enkelte "øvelser"..f.eks. SuperPi. (37 sek @ 2.38 - 340x7 - DRAM=200(400)).

Everest viser da Latency på ca. 150ns.. og Read på ca. 4800 MB/s.

Dette skyldes trolig mest ATI Xpress 200 chipset som jeg har hatt "tvilsom" erfaring med tidligere for Intel (funker helt greit med AMD).

Test/benching i Cinebench viser derimot helt "normale" resultater (render-test) for systemet / klokk. (samme som jeg får/fikk med COnroe945G-DVI system på samme klokk.. dvs. ca. 720).

 

Det "pussige" med dette chipset er at klokk for DRAM kan stilles helt asynkront med FSB, noe som sikkert er en fin "design-feature", men tydelig har sin pris i ytelse (latency).

 

PS.

Kortet kjøpte jeg for å kunne bruke min "pensjonerte" 930D da jeg trodde hk'et (P5WD2 Premium) var dødt.. Etter testing med andre hk (da dette 775Twins hk ikke ville boote), fant jeg ut at CPU var "død". Fikk en E6300 som erstatning av Netshop. Så nå har jeg 4 Core 2 DUo systemer.. :blush:

 

Konklusjon:

Enda ett billig og greit hk for Core 2 Duo fra ASrock.. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ABIT AB9 PRO

Intel CPU Core 2 Duo E6600

Corsair Value Select PC5300 DDR2 2048 Mb

 

Fungerer "out-of-the-box".

 

Edit.

 

Prøvde meg med litt lett overklokking.

 

Først prøvde jeg meg på 9x400Mhz = 3.6 Ghz men da lasta ikke windows helt.

Gikk ned på 9x395Mhz = 3.55Ghz og sitter på den hastigheten og skriver dette.

1.475 volt på cpu og 2 volt på ram.

Cpu har stock kjøling.

Har en 12 cm vifte bak og en 9 cm i sidedøren på kabinettet.

Cpu idler på 43 grader og jeg har 24 grader på systemtemperatur, rapportert med Uguru.

Dette er med bios 15 som virker meget stabil.

 

Tror dette kortet har stort potensiale med bedre ram og kjøling.

 

Men 1.1 Ghz overklokking sånn uten videre kan man vel ikke si seg annet enn fornøyd med :thumbup:

Endret av Vyper
Lenke til kommentar
ingen som har erfarninger med : :

 

MSI P965 Platinum, P965, Socket-775 Firewire,SATAII,ATX,GbLAN,DDR2,PCI-Ex16

 

og Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

7224440[/snapback]

 

Det skal funke fint det. Men det kortet der er ikke så fsbvillig så hvis du skal overklokke må du ha enten et annet hk til den cpuen, eller en annen cpu til det hket.

Lenke til kommentar

ASRock 775Dual-VSTA

Core 2 Duo E6600

Ocz DC el ddr400 (gammelt DDR minne @2-3-2-5) stabilt & ocz ddr2 800 xtc(4-5-4-15)@667 m commandrate 2.

Geforce 7900gt@670/1600 pcie & 6800xt pcie.

 

Funker helt fint rett ut av boksen.

 

Kan stille fsb async eller sync etter ønske. Pcie porten må nesten klokkes for å få høyere båndbredde da denne bare har 4 pcie lanes og blir en flaskehals på feks. mitt 7900gt i høye oppløsninger.

 

Oppgraderte netop til BIOS 1.90 fortsatt stabilt.

Maks fsb i bios, 340, maks stabile fsc ca 300.

Ingen vcore justering, men kan pinmodde cpu for økt spenning(se vrzone).

Vdimm, low, normal og high settings(ikke spesifisert spenning), kan moddes for økt spenning.(se også vrzone)

Lenke til kommentar

Asus P5W DH Deluxe

 

Minne:Ocz dc xtc 6400 (4-5-4-15)@4-4-4-10, 2v.

 

Fungerte ikke skikkelig rett ut av boksen med alt på stock, rammen måtte ha nøyaktig 2v på dette kortet, alt annet førte enten til at den låste seg eller ødela windows installsjonen min :wallbash: .Kjøres sammen med en E6600.

 

Lettere overklokket med ekstern FSB på 402 Mhz (FSB:RAM synkront 1:1).400x8=3200mhz stabilt. 1.47v.

Timings: 4-4-4-10.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som har erfaringer med ecs P965T-A ? Har det hovedkortet samt e6400 og OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. fra netshop.no

 

Pc'en er meget ustabil og klarer kanskje 15-20min spilling før den fryser eller gir meg blåskjerm og eneste feilen som står er page_fault_in_none_paged_area.

 

Ati control centeret får ofte feilmeldinger og må lukkes(cli.exe error) og når jeg skruer av pcen får ikke dw20.exe til å lukke seg før pcen avslutter og jeg får feil mld.

 

Dette er ikke noe virus\spyware problem, tvilsomt da jeg alltid er meget forsiktig når jeg reinstallerer etc.

 

Har et par dager igjen før angrefristen går ut, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det skjermkortet? Cpu'en? Ram'en? Hk'et? Er jo umulig å vite, har ikke kjøpt varene fra samme butikk så det blir et stort problem å levere tilbake eventuelt få nye varer :(

Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med ecs P965T-A ? Har det hovedkortet samt e6400 og OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. fra netshop.no

 

Pc'en er meget ustabil og klarer kanskje 15-20min spilling før den fryser eller gir meg blåskjerm og eneste feilen som står er page_fault_in_none_paged_area.

 

Ati control centeret får ofte feilmeldinger og må lukkes(cli.exe error) og når jeg skruer av pcen får ikke dw20.exe til å lukke seg før pcen avslutter og jeg får feil mld.

 

Dette er ikke noe virus\spyware problem, tvilsomt da jeg alltid er meget forsiktig når jeg reinstallerer etc.

 

Har et par dager igjen før angrefristen går ut, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det skjermkortet? Cpu'en? Ram'en? Hk'et? Er jo umulig å vite, har ikke kjøpt varene fra samme butikk så det blir et stort problem å levere tilbake eventuelt få nye varer :(

7343071[/snapback]

Har du oppdatert bios, og prøvd å sette alle innstillinger manuelt i bios?

Er maskinen overklokket noe?

Lenke til kommentar

Har oppdatert biosen, har egentlig aldri rørt ram innstillinger i biosen så usikker hva jeg skal\kan skifte på. Biosen er phoenix - awardbios. Kunne tenkt meg å prøvd å senke timingsene på rammen litt eller øke\senke volten? Har lest at det kan hjelpe.

 

Kjørte et par timer med memtest nå uten at jeg fant feil.

 

Dw20.exe gir meg feil mld viss jeg restarter eller skruer av pcen, den sier den ikke klarer å lukke seg i tide eller noe sånt. Cli.exe gir meg også feil mld(ati control center) Så kanskje det er skjermkortet som lager krøll?

 

Nei har aldri overklokket :)

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

-Abit AW9D-MAX

-C2D E6600

-OCZ DDR2 800 XTC Platinum Ed.

 

Fungerte "out of the box".

Måtte inn i BIOS å justere RAM`en fra 667 til 800 manuellt, samt at brikkene kjørte på 1.8v. Denne satte jeg også manuellt til 2.1v da dette er "orginal" spenning.

 

PS:Byttet CPU kjøler til TT Big Typhoon VX120, og har nå begynt å klokke litt.

Kjører nå @ 3006 MHz, 334x9 og RAM`en 1:1.

Idler 39 grader, mens 2xPrime95 presser tempen opp i 64-68 grader. Vil ikke ha særlig høyere temp enn dette, så derfor må jeg si meg fornøyd. Desverre! :no:

Lenke til kommentar
Ingen som har kjøpt Abit AW9D Max og testet men C2D? Eller eventuellt kjenner noen som har dette HK? :tease:

 

Er veldig spent på dette hovedkortet og klokkeegenskapene..

Utifra de få testene jeg har lest, ser det ganske lovende ut!

7056701[/snapback]

 

C2D E6600 og AW9D-Max. Klart 3,8Ghz med stockjøler (men den ble utrolig varm)

Har den på 3,4Ghz 24/7 sammen med Corsair 6400 CL5 brikker. 5.5.5.15 tror jeg.

Funker veldig bra. Vannkjøling; Here i come!

Lenke til kommentar

ABIT AB9 Pro + Corsair XMS2 6400C4 - ok

Også testet med Corsair XMS2 5400C4 - ok

 

Kortet kom med bios .14 bootet greit med Corsair XMS2 6400C4

 

Mange har store minneproblemer med dette kortet noe jeg ikke har opplevd.

Har slitt fælt for å oppnå høy fsb,men i går tok jeg rotta på kortet håper jeg,vmod av vmch og vdimm håper jeg gjør at abiten også havner i 500fsb+ klubben.

 

th_3255mhzreadeverest13538.jpg

Lenke til kommentar
-Abit AW9D-MAX

-C2D E6600

-OCZ DDR2 800 XTC Platinum Ed.

 

Fungerte "out of the box".

Måtte inn i BIOS å justere RAM`en fra 667 til 800 manuellt, samt at brikkene kjørte på 1.8v. Denne satte jeg også manuellt til 2.1v da dette er "orginal" spenning.

 

PS:Byttet CPU kjøler til TT Big Typhoon VX120, og har nå begynt å klokke litt.

Kjører nå @ 3006 MHz, 334x9 og RAM`en 1:1.

Idler 39 grader, mens 2xPrime95 presser tempen opp i 64-68 grader. Vil ikke ha særlig høyere temp enn dette, så derfor må jeg si meg fornøyd. Desverre! :no:

7444691[/snapback]

 

Hmm, jeg kjører min E6600 på 3.6 Ghz og da ligger den på rundt 60 grader på

Prime95. Bruker samme kjøler som deg, tross at jeg kjører den på 2400 RPM da.

Lenke til kommentar
-Abit AW9D-MAX

-C2D E6600

-OCZ DDR2 800 XTC Platinum Ed.

 

Fungerte "out of the box".

Måtte inn i BIOS å justere RAM`en fra 667 til 800 manuellt, samt at brikkene kjørte på 1.8v. Denne satte jeg også manuellt til 2.1v da dette er "orginal" spenning.

 

PS:Byttet CPU kjøler til TT Big Typhoon VX120, og har nå begynt å klokke litt.

Kjører nå @ 3006 MHz, 334x9 og RAM`en 1:1.

Idler 39 grader, mens 2xPrime95 presser tempen opp i 64-68 grader. Vil ikke ha særlig høyere temp enn dette, så derfor må jeg si meg fornøyd. Desverre! :no:

7444691[/snapback]

 

Hmm, jeg kjører min E6600 på 3.6 Ghz og da ligger den på rundt 60 grader på

Prime95. Bruker samme kjøler som deg, tross at jeg kjører den på 2400 RPM da.

7503079[/snapback]

 

Kjører du 2xPrime95 da eller bare 1? Jeg kjører bare 1300 RPM på CPU vifta...

Mye spenning gir du CPU?

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...