Gå til innhold

C2D Kompatibilitetstråden - Erfaringer HK/CPU/RAM


oysfaerg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EVGA nForce 680i SLI

- Prøvd med C2D E6600 'Conroe' med følgende minnebrikker:

* OCZ DDR2-800 Platinum XTC 2.1 Volt 4-5-4-15 Fungerer "out of the box"

NB: Kjører med SLI, hvis du skal det og, HUSK molex kontakten som skal i HKet. Den er ikke i beskrivelsene i manualen, og derfor lett å glemme. (det gjorde jeg)

 

EDIT1: FSB er stillbar helt opp til 625 FSB, med 0.25 Mhz skritt (man stiller på QDR, som er maks 2500, som igjen delt på 4=625)

 

EDIT2: pga. "ung" BIOS, sier noen at det til tider er ustabilt. Jeg har enda ikke merket noe av det.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Asus P5N32-E SLI 680i

 

Testet med:

-Core 2 Duo E6600

-Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

 

Disse minnebrikkene fungerer ikke sammen med hovedkortet jeg har fått selv med nyeste bios.

Eneste mulighet for å få maskinen til å boote,er å kjøre en enkel minnebrikke i spor #4,men henger seg før windows. Går man inn i bios og ut igjen resulterer dette i svart skjerm og null boot.

 

Har fått muligheten til å teste 2 andre minnetyper i helgen på dette hovedkort for å se om det gir et bedre utslag. Disse brikkene vil være :

-Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4

-OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Channel

 

Skal da også teste Corsair brikkene på et EVGA 680i kort samtidig for å se hvor kresne de er på det.Kommer da tilbake med en oppdatering i helga.

Lenke til kommentar
EVGA nForce 680i SLI

- Prøvd med C2D E6600 'Conroe' med følgende minnebrikker:

* OCZ DDR2-800 Platinum XTC 2.1 Volt 4-5-4-15 Fungerer "out of the box"

NB: Kjører med SLI, hvis du skal det og, HUSK molex kontakten som skal i HKet. Den er ikke i beskrivelsene i manualen, og derfor lett å glemme. (det gjorde jeg)

 

EDIT1: FSB er stillbar helt opp til 625 FSB, med 0.25 Mhz skritt (man stiller på QDR, som er maks 2500, som igjen delt på 4=625)

 

EDIT2: pga. "ung" BIOS, sier noen at det til tider er ustabilt. Jeg har enda ikke merket noe av det.

7541776[/snapback]

 

Hos EVGA sin hjemme side så anbefaler dem å flashe til ny bios, samme hva om man har merket noe feil eller ikke. Da dette fikser noe blue screens og noe SATA problemer.

Har gjort det selv, og de har ett eget program som gjør det for deg der. Enkelt og greit.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Asus P5N32-E SLI (0605 bios)(Re-Run)

 

Testet med :

Core 2 Duo E6600

2GB Crucial BallistiX 6400C4 Og 2GB OCZ Platinum XTC

 

Hovedkortet som regelrett spydde på mine Corsair TWIN2X brikker fikk prøve seg igjen.

Jeg har kun testet det å boote inn i windows.

 

 

Nullstilte bios og satte Crucial brikkene inn.(A1/B1). Bootet opp uten problemer,og bortsett fra at bios hadde satt disse på C5,så det greit ut. Får imidlertid en bsod rett etter jeg kommer inn i windows,etter en reboot ser det ut til å gå greit.

 

OCZ bootet opp uten problemer.

 

 

 

 

EVGA nForce 680i SLI

 

Testet med:

Core 2 Duo E6600

2GB Corsair TWIN2X 6400C4

 

Ja,det var disse brikkene som Asus kortet ikke likte smaken av..

Etter nødvendig modisifering av festebraketten til Zalman kjøleren,satte jeg Corsair brikkene i og håpet på det beste og startet opp.Her opplever jeg det samme som med Asus kortet,ingen signal til skjermen og høylytt kontinuerlig piping. Booter opp uten problemer med en brikke og ser at bios har satt disse til 5-5-5-18 @ 1.9V. Justerer til 4-4-4-12 @ 2.1V som er standard på disse,lagrer bios og slår av maskinen.

 

Setter så begge brikkene inn igjen og prøver,men den nekter fortsatt. Til slutt blir timingen justert til 4-3-3-8 @ 2.1V Og SLI blir satt til Expert/Linked running synch mode.Nå bootet den opp og rett inn i windows med begge brikkene,riktignok kun på 533Mhz og ikke 800Mhz,men bedre enn ingenting.Har ikke opplevd noe ustabilitet etter 12+ timer med godt bruk.

 

 

 

Det er helt klart at dette P5N32-E SLI ,EVGA 680i SLI og resten av 680i serien skriker etter en bios oppdatering som faktisk fikser den ustabiliteten disse kortene har med de forskjellige minnemodulene,S-ATA/RAID,osv.

 

Noen minnemoduler er lettere akseptert enn andre,så det er litt gambling på hva som egentlig fungerer sammen eller ikke pr dags dato. 680 serien skulle vel strengt tatt ha ligget et par mnd til på testbenken før de ble sluppet,istedet er det forbrukerne som står for den kompatible testingen.

Lenke til kommentar

Asus P5N-E SLI

Virker rett ut av boksen med følgende ram (org bios 202):

4x512 Kingston PC5300 brikker

Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB CL3 ,Kit

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4

 

Maks fsb 490-500

TT BT kjøler passer fint, men sjekk loddinger på baksiden så de ikke kortsluttes av rammen fra kjøleren. Måtte klippe de lengste litt.

 

Kjøres nå med 4x512 Kingston brikker, 450 5-5-5 og TT BT med en 1000rpm 120mm vifte.

 

NB kjøleren blir ekstrem varm, bruk av cpu kjøler som ikke gir lufting av NB anbefales ikke. Har også ettermontert Zalman kjøler på SB, den blir også ekstremt varm.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting angående Socket 478 hovedkort, er de helt tatt vekk fra markedet? Har en PC med ødelagt hovedkort her på jobb med Socket 478 å 865PE chipset her.

 

Virker ikke lett å få tak på de type hovedkort omdagen, så lurte på om et 479 kan være kompitabelt? Snakk om en P4 Celeron 2,8 GHz CPU.

 

edit: faen, så ikke at det var kun for C2D CPU'er. Hade vært kjekt med en sticky som man kan hive inn enkle spørsmål som dette. Om noen har et kort å greit svar så er det bare og sende en PM. :)

Endret av lanez-nor
Lenke til kommentar

DFI Infinity 975X/G

- Testet med E6400 med følgende minnebrikker:

* OCZ DDR2 PC2-6400 2x1024MB 800MHz. Ingen problemer.

NB, for stabilitet må chipsettet kjøles ekstra når man passerer 300 FSB. Kjører stabilt på 333 FSB @ 2700 MHz, minne på 2.15V @ 835MHz, har ikke kjørt opp volt på chipsettet enda.

 

***********************

 

For ekstra kjøling har jeg plassert en 60mm vifte løst oppå skjermkortet, frem til jeg finner en chipsett-vannblokk jeg kan bruke til DFI Infinity kortet. Hadde det enda vært festehull, istedet for festekroker...

 

Veldig fornøyd med selv hovedkortet, stabilt som fy. Og jeg lurer på om jeg skal klare FSB 400 så fort jeg får vannblokk til chipsettet. Mer enn 412 skal visstnok ikke gå?

Lenke til kommentar

- ASUS P5B-E Plus

- Intel CPU Core 2 Duo E6300 1.86GHz

- Geil GX21GB6400UDC (x2 512MB CAS 4-4-4-12)

 

Installerte nyeste biosen og slapp å bruke noen chipset drivere for å installere windows xp.

 

Klokket i fra 1.86GHz til 3.20GHz (458*7) Standard voltage og orginal kjøler.

 

Minnet fungerte out of the box på 1.9V på sine angitte timings.

 

Kjører minnet på 916MHz 4-4-4-12 på 2.3V (har ikke prøvd noen andre volts)

 

Helt stabilt og alt fungerer (2 timer dual prime95+) 3DMark2003 run.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gigabyte GA-965P-DQ6(rev2.0)

C2D E6600

Corsair Twin2X6400C4

 

Fungerer "out of the box". Bios F7, F8 og F9 har alle fungert utmerket.

 

Gigabyte GA-965P-DS3

C2D E6400

Corsair Twin2X6400C4

 

Fungerer "out of the box".

 

Begge PC'ene er bygget i Gigabyte Poseidon kabinett og har passivt kjølte grafikkort. DS3 hk'et endte opp med Zalman CNPS9500AT som prosessorkjøler. Kan absolutt anbefales for de som vil ha en støysvak PC.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

EVGA 680i, fungerer fint, helt til minnekontrolleren dør. Netshop har testet det på 1.8v og funnet ut at det fungerer, mens minnet mitt trenger 2.35v og da fungerer det ikke.

 

Så da er jeg uten hovedkort, noen forslag til bra Quad kort med SLI? Bør klare 500FSB.

 

Testet med E6600 og X3210, max fsb ca 480.

 

OCZ VX2 PC8000

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...