Gå til innhold

- - - - - - -


Anbefalte innlegg

Går du rundt og er kødd fortjener du å få høre det og det kan være en grie måte å jekke ned sånne folk på, forskjell på å fotfølge og plage folk og det å sette dem på plass

6727214[/snapback]

Hva mener du med "det" her? Hva er en grei måte å jekke ned sånne folk på, hvis det ikke er å fotfølge og plage dem? Hvordan skal du ellers sette dem på plass?

 

Og hvis det ikke er det er det vel heller ikke mobbing? Den slags bruk tjener bare til å vanne ut og ufarliggjøre begrepet, og gir et argument til de som driver ekte mobbing fordi offeret "fortjener det".

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er mobbing, tror jeg trenger definisjonen

6728575[/snapback]

 

"Erting" over lengere tid.

 

Jeg liker ikke hva ordbok.no kommer fram til:

 

mobbe v1 særl om gjeng, flokk: bruke fysisk el. psykisk vold mot en enkelt; plage, erte, tyne

 

Syns tidsbegrepet mangler her. Det er ikke mobbing at du kaller en fyr for en idiot en gang, men det er mobbing hvis du kaller han for idiot flere ganger over lengere tid.

Lenke til kommentar
Ihvertfall, lærern ble sint og dro en av elevene hardt i armen på hjørnet av klasserommet og ropte "Enten slutter du med bråket ditt,ellers kan du bare dra hjem hvor du tilhører, og komme tilbake til Norge når du har utviklet intelligensen din", dette tok flere av elevene opp og vi fikk læreren sparket.

Dette var jo leit for den læreren.

6724650[/snapback]

 

Nå ja, vi fikk sparket han pga. 8 grunner, ikke kun pga det der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg ble også mobbet frem til 6.- 7. trinn da jeg begynte å bli større en alle i klassen (var størst før det og, men jeg ble hakket større det året enn resten). Forferdelig å bli mobbet, selvtilliten forsvinner og man føler for å sitte hjemme resten av livet. Dog kom jeg meg over det og er nå hva man kan kalle "klassens leder". Når jeg ser noen nå som mobber griper jeg inn, uansett hvor gamle de er. Ingen, og da mener jeg INGEN fortjener å bli mobbet.

 

Grunnen til at jeg ble mobbet på skolen var for det meste pga. at jeg likte ornitrologi. Tåpelig å bli mobbet for så lite. Heldigvis gikk dette over, om det ikke hadde gått over hadde jeg mest sannsynlig ikke vært der jeg er den dag i dag. Mobbing er (som tidligere sagt) nesten voldtekt. Personen får merker som ikke syntes, men mesteparten i hodet er "skadet."

 

Denne personen som blir mobbet burde du/noen andre ta kontakt med og pratet med. Vær en venn for personen, ingenting er som å ha en venn som støtter deg i de harde tider. En venn kan utgjøre veldig mye forskjell, det vet jeg. Hadde det ikke vært for noen av vennene mine hadde jeg mest sannsynlig ikke vært den jeg er i dag. Så kan ikke trådstarter gå bort og hjelpe/prate med personen og vise at i det minste noen bryr seg. Gi han selvtillit, det er ikke gøy å mobbe en person som begynner å bli sterkere til sinns, da han ikke bryter sammen. Pluss at når man begynner å få venner blir mobberne nesten "for redde" til å mobbe personen siden han står med noen i ryggen som støtter han opp. Mobberne mobber for det meste for å få oppmerksomhet, ikke fordi de syntes at det er gøy. Om offeret "faller sammen"/begynner å grine har de oppnådd målet sitt (som oftest).

 

Få hjelp av vennene dine f.eks. til å være med å støtte opp denne personen. Livet hans står på vaklende grunn om mobbingen fortsetter, men om noen støtter han opp, viser at de vil være hans venn begynner han å stå stødigere. Det man kan gjøre er å gå bort og si ifra til mobberne at de kan bare slutte. Dette gjør som regel at de slutter å mobbe for en stund, men bygger seg opp til å ta igjen. Stå sammen som en gruppe og vis dem hvem som er best! Mobberne fortjener ett spark bak når de mobber, dette skal vi stå sammen om å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Jeg ble også mobbet frem til 6.- 7. trinn da jeg begynte å bli større en alle i klassen (var størst før det og, men jeg ble hakket større det året enn resten). Forferdelig å bli mobbet, selvtilliten forsvinner og man føler for å sitte hjemme resten av livet. Dog kom jeg meg over det og er nå hva man kan kalle "klassens leder". Når jeg ser noen nå som mobber griper jeg inn, uansett hvor gamle de er. Ingen, og da mener jeg INGEN fortjener å bli mobbet.

 

Grunnen til at jeg ble mobbet på skolen var for det meste pga. at jeg likte ornitrologi. Tåpelig å bli mobbet for så lite. Heldigvis gikk dette over, om det ikke hadde gått over hadde jeg mest sannsynlig ikke vært der jeg er den dag i dag. Mobbing er (som tidligere sagt) nesten voldtekt. Personen får merker som ikke syntes, men mesteparten i hodet er "skadet."

 

Denne personen som blir mobbet burde du/noen andre ta kontakt med og pratet med. Vær en venn for personen, ingenting er som å ha en venn som støtter deg i de harde tider. En venn kan utgjøre veldig mye forskjell, det vet jeg. Hadde det ikke vært for noen av vennene mine hadde jeg mest sannsynlig ikke vært den jeg er i dag. Så kan ikke trådstarter gå bort og hjelpe/prate med personen og vise at i det minste noen bryr seg. Gi han selvtillit, det er ikke gøy å mobbe en person som begynner å bli sterkere til sinns, da han ikke bryter sammen. Pluss at når man begynner å få venner blir mobberne nesten "for redde" til å mobbe personen siden han står med noen i ryggen som støtter han opp. Mobberne mobber for det meste for å få oppmerksomhet, ikke fordi de syntes at det er gøy. Om offeret "faller sammen"/begynner å grine har de oppnådd målet sitt (som oftest).

 

Få hjelp av vennene dine f.eks. til å være med å støtte opp denne personen. Livet hans står på vaklende grunn om mobbingen fortsetter, men om noen støtter han opp, viser at de vil være hans venn begynner han å stå stødigere. Det man kan gjøre er å gå bort og si ifra til mobberne at de kan bare slutte. Dette gjør som regel at de slutter å mobbe for en stund, men bygger seg opp til å ta igjen. Stå sammen som en gruppe og vis dem hvem som er best! Mobberne fortjener ett spark bak når de mobber, dette skal vi stå sammen om å gjøre ;)

6730535[/snapback]

yesdå :!: :thumbup:

Lenke til kommentar

Opplever man at noen blir mobbet så hjelp mobbeofferet. Stil opp for den som blir mobbet. Selv om man mener vedkommende som blir mobbet er "rar", "unormal" eller hva det nå er. Du trenger ikke engang like vedkommende. Her må man være prinsippiel. Mobbing er forferdelig, ikke la noen slippe unna med slikt.

 

Mobbing er ikke bar et barneskolefenomen, det eksisterer også f.eks. i arbeidslivet. Ikke la det bli 20 mot 1, støtt opp. Da blir det 20 mot 2 og jeg kan garantere at den som var alene vil få det lettere om noen støtter dem.

 

Det er også et kjent fenomen at mange av mobberne faktisk ikke innser at de mobber. Da er det en fin ting om noen påpeker dette når det finner sted så kan det være mobberne tenker seg om.

Lenke til kommentar

Sånne unge dumme pubertale gutter burde blitt låst inne i noen år. Eller bare fortalt til foreldrene dems hva de holdt på med på skolen. Da hadde det nok blitt en tone ja. Det ekstremt rare i sånne situasjonen er vist det blir skikkelig ille så er det ikke mobberen som må bytte skole, men mobbofret så må straffes å sendes bort på en annen skole.

Lenke til kommentar
Opplever man at noen blir mobbet så hjelp mobbeofferet. Stil opp for den som blir mobbet. Selv om man mener vedkommende som blir mobbet er "rar", "unormal" eller hva det nå er. Du trenger ikke engang like vedkommende. Her må man være prinsippiel. Mobbing er forferdelig, ikke la noen slippe unna med slikt.

Så enig, så enig. Desverre er det ikke lett og gjøre det. I dag skulle jeg nok tatt mot til meg, men angrer spesielt på en gang jeg ikke turte gripe inn. :(

 

Tips til offer: Noe jeg tror kan hjelpe enkelte ganger, er å faktisk bli sint. Helst bør man gjøre det så snart som mulig, når man merker at man blir mobbet. Gå bort til lederen og vis at du er sint. Evt. konfronter lederen alene med det, (be om å få snakke med han alene, trekk han til side e.l.) og si hva du mener om mobbingen på en saklig måte. Om du ikke TØR og gjøre dette, be noen som er tøffere, gjøre det for deg. Om alt annet slår feil: "Don't let 'em get to your heart" og NLYFH (Never Lose Your Fuckin Humour) :)

 

En stor del av problemet er nok at de som mobber, ikke vet hvor mye skade de påfører ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
rektor kom i dag . tok en alvorsprat med folka . virka ikke som om de brydde seg . det viser seg at de skal ha både slått og sparket ham . når han ble redd og prøvde å løpe kom de etter ham  :(

6735042[/snapback]

Det kan være en ide og hjelpe stakkaren. Få med deg noen venner og still opp for han. Det er nesten verre å stå å se på at en fyr blir banka opp enn å mobbe. Det viser bare at man ikke bryr seg. Opp og hopp! Hjelp stakkaren ut av knipa før han mister all selvtillit og det meste som kan mistes. DU MÅ HJELPE TIL! ;)

Lenke til kommentar
rektor kom i dag . tok en alvorsprat med folka . virka ikke som om de brydde seg . det viser seg at de skal ha både slått og sparket ham . når han ble redd og prøvde å løpe kom de etter ham  :(

6735042[/snapback]

Det kan være en ide og hjelpe stakkaren. Få med deg noen venner og still opp for han. Det er nesten verre å stå å se på at en fyr blir banka opp enn å mobbe. Det viser bare at man ikke bryr seg. Opp og hopp! Hjelp stakkaren ut av knipa før han mister all selvtillit og det meste som kan mistes. DU MÅ HJELPE TIL! ;)

6735377[/snapback]

joda..riktig tid og riktig sted . men blir nok ikke så lett :(

Lenke til kommentar

Det er så greit å si hele tiden for noe forbanna kødder folk som mobber er, men så lenge ingen stiller seg opp mot dem og tar et standpunkt, så blir ingen ting gjort.

 

Jeg er en som ble mobbet gjennom hele barne og ungdoms skolen, totalt 9 år. Måtte avgårde til BUP da jeg kom i 6 klasse for da holdt det på å gå gærnt. Alle lærerne på skolen var klar over problemet, men alle malte over det og fornektet at det foregikk mobbing på skolen, til tross for at det var en god del innkludert meg.

 

Den som var "hovedmobberen" var sønn til rektoren, og rektoren gjorde ingen ting fordi han mente han ikke kunne gjøre noe som rektor ved skolen. Dermed ble ingen ting gjort.

 

For å renske opp i et slikt problem trenger mange å ta mange steg. For det første må skolene bli åpne og si "ja, vi har et mobbe problem på vår skole" og deretter ta tiltak mot dette. De som mobber har et problem, det er derfor de mobber, det skolen må finne ut av er hvorfor de mobber.

 

Det er synd i de som blir mobbet, det kan jeg skrive under på, men det må være en grunn til at de som utfører mobbingen gjør det de gjør. Det neste steget vil da være å finne ut av dette problemet, for både mobber og offer trenger hjelp til syvende og sist.

 

Det siste steget er å informere og få opp øynene til foreldrene at deres unge driver med mobbing. Alt for mange foreldre ser jeg som gir blanke i hva poden foretar seg og istede plasserer en PS2 fremfor en skjerm for å passe på ungen. Jeg klandrer og en del foreldre for at ungene deres mobber fordi de aldri blir hørt på eller for noe form for oppmerksomhet (eller nok av det) fra foreldrene.

 

Mobbing er et stort problem i dagens skoler (og arbeidsplasser til dels) og er noe man burde sette mer fokus på. Man ser storkakser av noen politikkere som skryter av ditt og datt, og legger frem skoleløfter for hva ungene skal lære, men hva om de heller tok et standpunkt i tillegg og tar en kamp mot mobbing?

 

Jeg har ikke tall på hvor mange som har fått livet ødelagt pga mobbing. De som bare ser på at noen blir mobbet uten å gjøre noe, er bare feig spør du meg. Ta et standpunkt, si nei til mobbing og stå for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...