Gå til innhold

7600 GT med HDMI-utgang


Anbefalte innlegg

Ett 7600GS med HDMI kontakt ville etter min mening vært det perfekte kort til en Media Center PC, hvorfor lager de ikke det?

6639590[/snapback]

Det vet jeg egentlig ikke, fordi 7600GS har all nødvendig støtte i brikken for HDCP, det samme har PCB'ene.

 

7300GT har også støtte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rett meg om jeg tar feil, men DVI gir like godt bilde som HDMI utgangen og eneste fordelen er at du har lyd i samme kabel.  :hmm:

6669111[/snapback]

 

HDMI støtter også HDCP (en slags DRM) som er nødvendig for HD-DVD og Blueray. Uten HDCP støtte nedskaleres bildet til vanlig DVD oppløsning.

Lenke til kommentar
Rett meg om jeg tar feil, men DVI gir like godt bilde som HDMI utgangen og eneste fordelen er at du har lyd i samme kabel.  :hmm:

6669111[/snapback]

 

HDMI støtter også HDCP (en slags DRM) som er nødvendig for HD-DVD og Blueray. Uten HDCP støtte nedskaleres bildet til vanlig DVD oppløsning.

6671912[/snapback]

 

HDCP kan vel kjøres over DVI også? Og jeg tror ikke de har planer om å begynne med denne skaleringen i denne genrasjonen, fordi det er mye annet utstyr som ikke støtter det skikkelig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Rett meg om jeg tar feil, men DVI gir like godt bilde som HDMI utgangen og eneste fordelen er at du har lyd i samme kabel.  :hmm:

6669111[/snapback]

 

HDMI støtter også HDCP (en slags DRM) som er nødvendig for HD-DVD og Blueray. Uten HDCP støtte nedskaleres bildet til vanlig DVD oppløsning.

6671912[/snapback]

 

HDCP kan vel kjøres over DVI også? Og jeg tror ikke de har planer om å begynne med denne skaleringen i denne genrasjonen, fordi det er mye annet utstyr som ikke støtter det skikkelig.

 

AtW

6671922[/snapback]

 

Vel, Wikipedia sier: "While nearly all HDMI connections support HDCP, many DVI connections do not." Så det er vel opp til produsenten om støtten er der eller ikke.

 

HDMI har også muligheten til å sende fjernkontroll-signaler mellom enheter.

Lenke til kommentar
Rett meg om jeg tar feil, men DVI gir like godt bilde som HDMI utgangen og eneste fordelen er at du har lyd i samme kabel.  :hmm:

6669111[/snapback]

 

HDMI støtter også HDCP (en slags DRM) som er nødvendig for HD-DVD og Blueray. Uten HDCP støtte nedskaleres bildet til vanlig DVD oppløsning.

6671912[/snapback]

 

HDCP kan vel kjøres over DVI også? Og jeg tror ikke de har planer om å begynne med denne skaleringen i denne genrasjonen, fordi det er mye annet utstyr som ikke støtter det skikkelig.

 

AtW

6671922[/snapback]

 

Vel, Wikipedia sier: "While nearly all HDMI connections support HDCP, many DVI connections do not." Så det er vel opp til produsenten om støtten er der eller ikke.

 

HDMI har også muligheten til å sende fjernkontroll-signaler mellom enheter.

6672184[/snapback]

 

Ja, men DVI støtter fortsatt HDCP,selv om ikke alle enheter med DVI-ugang/inngang støtter det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Rett meg om jeg tar feil, men DVI gir like godt bilde som HDMI utgangen og eneste fordelen er at du har lyd i samme kabel.  :hmm:

6669111[/snapback]

 

HDMI støtter også HDCP (en slags DRM) som er nødvendig for HD-DVD og Blueray. Uten HDCP støtte nedskaleres bildet til vanlig DVD oppløsning.

6671912[/snapback]

 

HDCP kan vel kjøres over DVI også? Og jeg tror ikke de har planer om å begynne med denne skaleringen i denne genrasjonen, fordi det er mye annet utstyr som ikke støtter det skikkelig.

 

AtW

6671922[/snapback]

 

Vel, Wikipedia sier: "While nearly all HDMI connections support HDCP, many DVI connections do not." Så det er vel opp til produsenten om støtten er der eller ikke.

 

HDMI har også muligheten til å sende fjernkontroll-signaler mellom enheter.

6672184[/snapback]

 

Ja, men DVI støtter fortsatt HDCP,selv om ikke alle enheter med DVI-ugang/inngang støtter det.

 

AtW

6672266[/snapback]

 

Ja, det har du helt rett i.

Lenke til kommentar

Man får HDCP kompatible DVI porter, det er annonsert tidligere i år.

 

Støtter at et passivt kjølet 7600GS med HDMI/DVI-HDCP hadde vært det perfekte mediacenter kortet både for AGP og PCIe.

 

Hvor mye avlaster 7600GS med gpu aksellerert 1080p H.264 dekoding? Hvis den avlaster nok kan man jo bygge en rimelig HTPC med socketA komponenter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Lyd og bilde via HDMI til TVen hadde vært glimrende for en Media Center PC, synes jeg. Media Center PCer brukes jo primært til TV-titting og TV-opptak, og da er gode TV-høytalere (og evt. subwoofer tilkoblet TVen) mer enn nok.

 

Jeg har en Dell 37" LCD-TV. Den har både D-sub, DVI og HDMI inngang. Dersom man bruker D-sub eller DVI må lyden gå inn analogt fra PCens lydkort. Sikkert mange TVer som er tilsvarende. Hadde man derimot tilkoblet PCen via HDMI, får man den samme billedkvaliteten som ved DVI, men også digital lyd (og mindre antall kabler). PCen kan jo fremdeles være tilkoblet forsterkeren digitalt for avspilling surround-lyd (når man har brukt for det) eller for musikk. TVen har også digital lyd-utgang.

Lenke til kommentar
Lyd og bilde via HDMI til TVen hadde vært glimrende for en Media Center PC, synes jeg. Media Center PCer brukes jo primært til TV-titting og TV-opptak, og da er gode TV-høytalere (og evt. subwoofer tilkoblet TVen) mer enn nok.

 

Jeg har en Dell 37" LCD-TV. Den har både D-sub, DVI og HDMI inngang. Dersom man bruker D-sub eller DVI må lyden gå inn analogt fra PCens lydkort. Sikkert mange TVer som er tilsvarende. Hadde man derimot tilkoblet PCen via HDMI, får man den samme billedkvaliteten som ved DVI, men også digital lyd (og mindre antall kabler). PCen kan jo fremdeles være tilkoblet forsterkeren digitalt for avspilling surround-lyd (når man har brukt for det) eller for musikk. TVen har også digital lyd-utgang.

6674177[/snapback]

 

Er det så mange TVer som har d/a-konverter? Personlig er jeg ikke så glad i at man kaster inn alt mulig dill i TVen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er litt usikker nå....

 

Det er jeg også, men kan ikke du re-sample med ffdshow og velge oppløsning selv så det passer tv'n ? Og kanskje blir enda bedre bilde ?

Ser sånn ut hvis du leser :

 

http://www.htpcnews.com/index.php?option=c...d=132&Itemid=48

 

eller

http://www.hardware.no/guider/multimedia/h...-_del_7/15836/1

 

 

 

Krever litt CPU men det har du jo. :cool:

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Finnes det mange tv'er som støtter 1080p?

Nei, støtte for 1080p er ikke så veldig vanlig, men flere og flere modeller får det.

 

Usa kjører vel 1080i, og her i Europa kommer vi vel til å gå for 720p (som jo er bedre enn 1080i).

Det er en sannhet med store modifikasjoner. Filmbasert 1080i-materiale er i utgangspunktet bedre enn 720p, med korrekt deinterlacing er 1080i ekte 1024p24. Det finnes imidlertid ingen TV-apparater i dag som utfører korrekt deinterlacing/inverse telecine, dette finnes kun på relativt dyrt utstyr så vidt jeg vet om. Det lar seg forresten gjøre med PC også. ;)

 

Hvis man har en ekstern scaler/deinterlacer som gjør om fra 1080i til 1080p må man ha innganger på TV-en som er kompatible med 1080p.

Lenke til kommentar

Jeg testet akkurat et ASUS EN7600GT med HDMI. Der var det både en intern konnektor som man kan kjøre fra lydkortet till grafikk-kortet som allerede nevnt, pluss en optisk ingang som man kan kjøre eksternt fra den optiske utgangen på lydkortet til grafikk-kortet som så legger signalene inn i HDMI kabelen. Jeg har faktisk optisk utgang på TV'en også som kun fungerer om man bruker HDMI. Så kan jeg ta en optisk kabel fra TV'en til forsterkeren. Dette vil være en smart løsning om man har TV'en langt fra PC'en, men personlig ser jeg ingen grunn til å bruke lyd-delen av HDMI kabelen. Fordelen for min del med HDMI kabel fra grafikk-kortet er at jeg slipper en adapter fra DVI til HDMI ettersom TV'en bare har HDMI og ikke DVI kontakt...

Lenke til kommentar
Jeg testet akkurat et ASUS EN7600GT med HDMI. Der var det både en intern konnektor som man kan kjøre fra lydkortet till grafikk-kortet som allerede nevnt, pluss en optisk ingang som man kan kjøre eksternt fra den optiske utgangen på lydkortet til grafikk-kortet som så legger signalene inn i HDMI kabelen. Jeg har faktisk optisk utgang på TV'en også som kun fungerer om man bruker HDMI. Så kan jeg ta en optisk kabel fra TV'en til forsterkeren. Dette vil være en smart løsning om man har TV'en langt fra PC'en, men personlig ser jeg ingen grunn til å bruke lyd-delen av HDMI kabelen. Fordelen for min del med HDMI kabel fra grafikk-kortet er at jeg slipper en adapter fra DVI til HDMI ettersom TV'en bare har HDMI og ikke DVI kontakt...

6727079[/snapback]

Så hvordan var kvaliteten på DVD og XviD fra PC til flatskjermen din med HDMI? Var det stor forskjell fra det du benyttet før? Testet du noe HDTV materiale fra Microsoft etc og fikk korrekt oppløsning på flatskjermen...

Lenke til kommentar
Så hvordan var kvaliteten på DVD og XviD fra PC til flatskjermen din med HDMI? Var det stor forskjell fra det du benyttet før? Testet du noe HDTV materiale fra Microsoft etc og fikk korrekt oppløsning på flatskjermen...

6727142[/snapback]

 

Jeg har hatt noen andre problemer og fikk bare låne det for å sjekke om det ble bedre. Jeg testet ikke noe HD-materiale, men syns ikke det ble noe bedre enn DVI som jeg ellers har benyttet. Kjørte 1280x720p og det funker fint det. TV'en skal støttet 1920x1080 men støtter bare 1080p og ikke 1080i, så jeg får ikke kjørt den oppløsningen...

Lenke til kommentar

At du ikke ser forskjell på HDMI og DVI er riktig. Hva slags TV er det du har som støtter 1080p og ikke 1080i? Det hørtes veldig rart ut. Det er få TV-er som støtter 1080p, men alle TV-er merket HD Ready støtter 1080i. For øvrig er det ikke noen vits å kjøre høyere oppløsning på PC-en enn TV-ens native oppløsning, som er det optimale.

Lenke til kommentar
At du ikke ser forskjell på HDMI og DVI er riktig. Hva slags TV er det du har som støtter 1080p og ikke 1080i? Det hørtes veldig rart ut. Det er få TV-er som støtter 1080p, men alle TV-er merket HD Ready støtter 1080i. For øvrig er det ikke noen vits å kjøre høyere oppløsning på PC-en enn TV-ens native oppløsning, som er det optimale.

6727205[/snapback]

Jeg har denne TV'en. Kjører 1280x720 som egentlig er det eneste fornuftige. Det er ikke mulig å lese noe tekst på TV'en i for eksempel Internet Explorer om jeg har høyere oppløsning allikevel! ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...