Gå til innhold

Guide: Sikkerhetskopiering


Anbefalte innlegg

Jeg kan anbefale programmet goodsync. Det har egenskaper som:

- manuell eller automatisk backup

- Inkrementell backup (sparer mye tid når det er mye av de samme dataene som skal taes backup av)

- støtter enkeltfiler over 4GiB

- er gratis

osv.

 

Det er flott at temaet taes opp som en egen artikkel. Det er dessverre alt for mange som kommer i forumet og er fortvilt og spør etter hjelp ved tap av data. Noe vi skjeldent kan hjelpe med siden det ofte er snakk om ødelagt lagringsmedia. Henvisninger til IBAS prisliste gjør ofte bare frustrasjonen værre.

 

HEYHEYHEY... endelig et tilsynelatende fornuftig program som støtter shadowcopy i 64bit windows!!!!! Det har jeg lett lenge etter! Søte snille mannen! :new_woot::w00t::thumbs::fun::love:

 

En annen god nyhet er at neste versjon av cobian (sikkert versjon 11 om jeg skal gjette villt) vil gå over fra å bli skrevet i delphi til .net, slik at det blir søtte for shadowcopy i vista 64 der også (i xp 64 bit kan shadowcopy triggers via 32 bits prosess).

 

 

Edit: Kjøpte 2 lisenser i påvente av 64 bit cobian. Synes cobian er mye bedre da det er et backupprogram (du lager en jobb og definerer hva jobben skal gjøre i motsettning til goodsync der du må lage en jobb for hver mappe som skal kopieres). Cobian støtter også komprimering.

 

Savner også installer som service funksjon i goodsync

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan anbefale programmet goodsync. Det har egenskaper som:

- manuell eller automatisk backup

- Inkrementell backup (sparer mye tid når det er mye av de samme dataene som skal taes backup av)

- støtter enkeltfiler over 4GiB

- er gratis

osv.

 

Det er flott at temaet taes opp som en egen artikkel. Det er dessverre alt for mange som kommer i forumet og er fortvilt og spør etter hjelp ved tap av data. Noe vi skjeldent kan hjelpe med siden det ofte er snakk om ødelagt lagringsmedia. Henvisninger til IBAS prisliste gjør ofte bare frustrasjonen værre.

 

Bruker goodsync selv, og har vært veldig fornøyd med det. Men at den er gratis er vel en sannhet med modifikasjoner. Etter en viss tid så begrenser den antall jobs og filer i hver jobb i gratisutgaven. Det gjorde den helt ubrukelig for meg, med PRO-utgaven som eneste alternativ.

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Jeg installerte og prøvde ut cucku for litt siden. Konseptet er smått genialt, du kombinerer lokal backup med speiling av backupen til en partner. Alt er kryptert mens det går over nett og ligger hos partneren din. Nøklene oppbevares hos cucku men kan lastes ned lokalt sånn i tilfelle.

 

Det eneste problemet jeg har støtt på så langt er at kopieringen over nett ikke er særlig effektiv. Det tar mildt sagt en evighet fordi programmet insisterer på å kjøre i bakgrunnen for ikke å forstyrre deg, noe som selvfølgelig fører til at den aldri kommer skikkelig igang. Jeg savner en 'gi høy prioritet til backup nå'-knapp. :(

 

Programmet er gratis og trenger skype for å kommunisere.

www.cucku.com

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bra tråd!

Det virker som de fleste løsningene folk snakker varmt om her faller inn under en av to kategorier

 

1. klientstyrt nettlagring med gratis basic løsning og betalingsløsninger for mer plass

2. serverstyrte applikasjoner som benytter seg av samba shares eller lignende slik at det ikke er nødvendig med klientapplikasjon

 

jeg savner eksempler på løsninger som innehar følgende egenskaper:

 

1. Backup og sync til en vanlig SSH server, automatisk og manuell.

2. Klientstyrt applikasjon med klienter til Linux og Windows, slik at ikke egen applikasjon trengs på server

3. Brukervennlige klienter som kjører som service, slik at de alltid er aktive

4. Open source.. (i det minste ordentlig freeware, ikke slik som backuppc som egentlig er shareware)

 

kom gjerne med tips / anbefalinger

Endret av genernic
Lenke til kommentar
Bra tråd!

Det virker som de fleste løsningene folk snakker varmt om her faller inn under en av to kategorier

 

1. klientstyrt nettlagring med gratis basic løsning og betalingsløsninger for mer plass

2. serverstyrte applikasjoner som benytter seg av samba shares eller lignende slik at det ikke er nødvendig med klientapplikasjon

 

jeg savner eksempler på løsninger som innehar følgende egenskaper:

 

1. Backup og sync til en vanlig SSH server, automatisk og manuell.

2. Klientstyrt applikasjon med klienter til Linux og Windows, slik at ikke egen applikasjon trengs på server

3. Brukervennlige klienter som kjører som service, slik at de alltid er aktive

4. Open source.. (i det minste ordentlig freeware, ikke slik som backuppc som egentlig er shareware)

 

kom gjerne med tips / anbefalinger

 

Uten applikasjon på server så begrenser muligens utvalget seg en del. Jeg har snakket varmt om BackupPC tidligere i tråden, men da må du kjøre en applikasjon på serveren. Du kan jo se på en løsning med Cygwin+rsync? Jeg har ikke lett, men det finnes kanskje brukervennlige løsninger der (?)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg kan på det varmeste anbefale Crashplan / + for filbackup. Selv gratis-versjonen er stappfull av funksjonalitet og en knallbra backup-løsning. Du kan backe opp til Online lagring, til venners maskiner og til lokale mapper eller disker, alltid kryptert. Når det først er installert og satt opp, vil backup gå automatisk så lenge en av destinasjonene er tilgjengelige.

 

Vi bruker også Crashplan Pro på jobben og det er veldig enkelt å administrere. Systembackup kan man jo heller gjøre en gang i blant med andre verktøy, men det er jo epost, bildene dine og dokumenter osv som er det mest kritiske.

 

Omtale fra DinSide

 

Crashplan hjemmeside

Lenke til kommentar

Cobian Backup: Enkelt, og fungerer bra. Negativt er at den ikke kommer med en restore funksjon, og det er fordi den kun kopierer til et annet sted, så du får kopiere tilbake manuelt. Om du setter opp en jobb der du tar backup av endrede/nye filer, så kopierer den mappene uansett, men kun filene om de er endret. Så man må manuelt lete seg tilbake til forrige versjon uten å ha oversikt over versjoner. Men det er i grunn trivielt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tiltman's backup regime;

 

Server med RAID5 (samt speiling av en del mapper mellom to ulike RAID sett) sørger for teknisk sikker lagring av bilder, dokumenter, epost etc. Backup av viktige data tas til USB disk og legges i bankboks 1 gang i året. I tillegg synkroniseres viktige data ukentlig til server hos en nabo 300m unna som jeg deler nett med (og han har en mappe på min server).

 

På PC'ene rundt i heimen benyttes HDClone eller CloneZilla. Disk kopi altså (eSata er jammen praktisk), ca 1 gang hver tredje måned (eller ved behov ellers). Dette fordi jeg ikke gidder å innstallere alt igjen etter et kræsj, mye greiere å bare kunne bytte disken med backup disken.

 

Disker blitt billige som fy og ingen PC trenger gigantdisker siden serveren alltid sørger for plass nok. Backupdisken er forøvrig alltid et hakk større en disken som står i maskinen slik at dersom plassbehov oppstår setter jeg bare inn backup disken (og handler inn en ny disk til å ta over som backupdisk).

Lenke til kommentar

Goodsync kan godt ta backup til eller fra et serverområde.

 

Goodsync kopierer ikke filer i det øyeblikket de blir opprettet, men kjører kopieringsjobber med faste intervaller som du velger selv. Jeg tror det minste intervallet som er mulig er 1 minutt.

 

Forøvrig er både tråden og artikkelen urgammel. Jeg er ikke så oppdatert på om det har kommet noe bedre backup og sync programvare for Windows de siste par årene.

Lenke til kommentar

Må nesten bare kommentere her jeg også. Syntes dere burde ta med løsningen til HP som heter HP Simple Save 1TB. Det er en 1TB disk med ett innebygget for dummies backupprogram som funker utrolig bra. Jobber i en dataforretning og vi selger en del av dem. Første gangen man kobler til enheten får man spørsmålet om man vil at disken skal lage ett backup image for deg, svarer man ja da så kan man velge om det er noen spesielle plasseringer eller filer man vil ha eller bare alt. Veldig kjekk løsning for alle som ikke vil legge tid i dette, og den tar med de fleste kjente filformater faktisk. Enkelt og legge tilbake på ny maskin om noe skjer er det også. Sjekk det ut .

Lenke til kommentar

Nå bytter jeg pc ganske ofte og har flere pcer hjemme, i tillegg til en stor filserver. På filserveren har jeg 4 1tb disker satt opp i RAID 5 slik at det i seg selv har en backup. Har er en backup av "my documents" og "documents and settings" Sistnevnte ble tatt da maskinen var nyinstallert og "clean" mens my documents er linket til direkte. I tillegg ligger mesteparten av filene lokalt på pcen da jeg ofte drar på lan og trenger tilgang til my documents der.

 

Det viktigste tiltaket er uansett å lagre minst mulig på C: For meg ønsker jeg at c: skal være en separat disk som ved et diskkrasj ikke tar med seg D: eller hvor du har data, spill og programmer lagret. I tillegg vil det si at dersom noe skulle sje med windows(virus eller lignende), så kan jeg bare installere alt på ny og alle dataene mine er der fremdeles + at jeg har en fresh og rask windowsinstallasjon. Når det gjelder e-post, så tar jeg kun backup av det jeg anser som viktig å ta vare på, hvilket for min del er mindre enn en mld i måneden.

 

Jeg har hatt noen harddisk-krasj på filserveren min og med unntak av første gang (der jeg dreit meg ut) har jeg ikke mista noe data ennå.

Lenke til kommentar

Ser at dere lister opp fordeler og ulemper ved nettlagring i forhold til lokal disk, men det var en jeg ikke skjønte meg på:

 

Katastrofe-hjelp

Hvis kontoret ditt blir utsatt for store ødeleggelser, en brann for eksempel, har du sikkerhetskopien lagret et annet sted.

 

Jeg tar backup på tre disker (1+2 i raid) som ligger på to forskjellige steder ukentlig, så det fullt mulig å oppnå det samme med egen harddisk, med mindre avstanden mellom diskene er så små (<1km) at de kan bli tatt av en eller annen naturkatastrofe som aldri skjer i Norge, så syntes jeg personlig det er mye tryggere enn nettlagring.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale et program som heter "Mirror Folder". Dette fungerer nærmest som et software RAID (RAID 1). Du velger hvilke mapper du ønsker speiling av, og du kan sette det opp til å ta vare på filer som blir endret eller slettet i f.eks. 30 dager ekstra på speil-disken. Du kan også sette opp programmet til synkronisering istedet for speiling av mapper hvis det er ønskelig. Disken du legger speilet på kan være en vanlig USB-harddisk, og den trenger ikke å være tilkoblet hele tiden. Har den vært frakoblet en stund så ordner programmet ut i all stillhet. Disken trenger ikke å være dedikert til bare speilet heller.

 

Programmet er ikke gratis, men koster til gjengjeld ikke mange kronene (2-300 kroner) og er dønn stabilt. Ikke noe beløp å gjøre seg kjeltring av i alle fall. :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg har lurt litt på om det finnes noen filformater eventuellt filsystemer som benytter STRIPING på en liknende måte som det blir gjort på RAID-disksystemer?

 

"bit-kontroll, checksum eller hva det heter" er jo fint det på "la oss si en ZIP-fil", men om filen er ødelagt så er den ødelagt. En kan jo sette opp RAID på diskene sine, men må en strengt tatt det for å få STRIPING-funksjon?

 

EDIT: Leste ikke hele tråden. Der var det jo ett innlegg rett ovenfor som nevner noe. Finnes det flere løsninger også?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Striping er jo bare at samme fila deles på ulike disker og har lite med CRC å gjøre isolert sett.

 

Det vanligste er å kjøre backup med "copy & verify" om en ønsker sikkerthet for at kopien er inntakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...