Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bare lurer på noen kjape saker!

 

 

1. til vedkommende som bruker/har brukt kreatin, tar/tok dere doser hver dag?

 

2. tar dere før å etter trening, eller bare før, hørt det er noen som gjør det.

 

3. noen av dere som har erfaring med "Krea-Bolic"?

Endret av EruptIon
Lenke til kommentar

Det spørs helt hva slags kreatin du skal bruke og hvor lenge. Bruker du vanlig monohydrat er det vel vanlig å ha oppladningsfase der du tar 20 gram om dagen fordelt på 4 forskjellige tider av dagen. Dette gjør du i 5 dager. Deretter tar du 5 gram før og etter trening, mens du tar 5 gram når som helst på dagen på treningsfrie dager.

Lenke til kommentar
kengdal: tja, synes du ikke oppladningsfase er nødvendig? Hva om han bare skal kjøre en fase over 3-4 uker?

Nja.;)

Kroppen tar opp det den trenger, og når den har nok har den nok. Så om du tar 2 x 5 eller 5 x 2, vil ha minimalt med betydning. Du kan gjerne ta 5-10 gram ekstra i 2-3 uker i begynnelsen for å være på den sikre siden. Men de fleste coach`er jeg ser, bare slenger 5-10 gram i shaken med prot/karb og det er det. Det enkle er ofte det beste :)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Hva er dealen med at det står man skal ta ZMA 30-60 min før leggetid? Jeg tar det på tom mage som det står. Men hvorfor 30-60 min før leggetid?

 

Er vel for at man skal ha de stoffene tilgjengelig i høy konsentrasjon om natten mens man sover, siden det er da testosteron i hovedsak produseres.

 

Det med tom mage har med at det reagerer med toverdige metaller (eller hva det heter, 2 kolonne i periodetabellen, lenge siden jeg hadde kjemi nå), blandt annet kalsium, noe som vil gi redusert effekt. Istedenfor å liste opp alt du ikke skal spise sammen med det, så sier de heller bare "på tom mage". Men i praksis taper du mer på å holde deg våken en time ekstra (og miste en time søvn) for å ta det på tom mage, enn du gjør ved å bare hive det i deg sammen med kveldsmaten.

Lenke til kommentar
Ja, er sjelden man har tom mage, så jeg hiver de i meg før jeg legger meg, stappmett eller ikke.

 

Vel, "tom mage" sånn i forbindelse med medisiner og slikt betyr vel at det har gått 2 timer siden siste måltid. Men når det er sagt, så er det nok neppe så store utslag i resultatene fra treningen om man tar ZMAen sin på tom eller full mage. Er en god del viktigere detaljer man heller bør legge energien i å terpe på før det for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Det du skal være forsiktig med er fettløselige vitaminer. Vannløselige vitaminer som f.eks c-vitaminer kan du ikke overdosere, fordi kroppen vil skille ut det overflødige i urinen. Du vil antakeligvis bli ustabil i magen, men det er en annen historie. Du burde derfor ikke ta for mye av multivitaminer og lignende, for de inneholder vitaminer som kan overdoseres.

Lenke til kommentar

Det eneste man egentlig trenger å passe seg for er vitamin-a.

 

Skal man ta overdose av vitamin-d så må man drikke godt over en flaske tran om dagen.

 

Nyere beregninger viser at man kan danne hele 250 mikrogram vitamin D om man soler seg en hel dag, og at optimalt dagsinntak fra mat kanskje ligger på omkring 100 mikrogram som tilsvarer 20 barneskjeer tran! Giftige doser er langt høyere

 

Utgangspunktet for de anbefalte daglige dosene er det gamle RDA (anbefalt daglig inntak) utarbeidet for det militære, for å unngå at soldatene døde av kliniske underernæringssykdommer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...