Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Nå oppdaterer jeg førstetråden med fagstoff som NIH lærer bort på kostveileder-kurs (har selv hele pensum).

7302688[/snapback]

Leste førsteposten nå, men en ting.

Proteiner er goså et kosttilskudd med dokumentert virkning.

 

Willoughby DS, Stout JR, Wilborn CD.

 

Exercise and Biochemical Nutrition Laboratory, Baylor University, Waco, Texas, U.S.A..

 

This study examined 10 wks of resistance training and the ingestion of supplemental protein and amino acids on muscle performance and markers of muscle anabolism. Nineteen untrained males were randomly assigned to supplement groups containing either 20 g protein (14 g whey and casein protein, 6 g free amino acids) or 20 g dextrose placebo ingested 1 h before and after exercise for a total of 40 g/d. Participants exercised 4 times/wk using 3 sets of 6-8 repetitions at 85-90% of the one repetition maximum. Data were analyzed with two-way ANOVA (p<0.05). The protein supplement resulted in greater increases in total body mass, fat-free mass, thigh mass, muscle strength, serum IGF-1, IGF-1 mRNA, MHC I and IIa expression, and myofibrillar protein. Ten-wks of resistance training with 20 g protein and amino acids ingested 1 h before and after exercise is more effective than carbohydrate placebo in up-regulating markers of muscle protein synthesis and anabolism along with subsequent improvements in muscle performance.

 

PMID: 16988909 [PubMed - as supplied by publisher]

7302888[/snapback]

Kan du gi en link? Hvem bestilte denne rapporten? Det kan ha vært statlig næringsmiddeltilsyn eller en kostmiddelprodusent. Legg dessuten merke til mengdene her; 20g før og etter trening. Ikke 40g scoops fire ganger daglig 7 dager i uken. Det sies heller ikke noe om det grunnleggende kostholdet til forsøkskaninene.

7303460[/snapback]

LINK

Hvem som bestille den veit jeg ikke. Men det er The Forum for Amino Acid and Protein Research som har redet den ut. Ingen av de testede hadde tatt proteintilskudd 3 måneder før testen, og resten av kostholdet var likt før og etter. Dette beviser at proteintilskudd fungerer. Legg merke til mengden ja, 20 gram før og 20 gram etter og dette hadde effekt!! Om det er mer effektivt med 40 eller 80 gram om dagen har de ikke testet, men det kan godt være mulig. Dette veit vi ikke, men det vi veit er at proteintilskudd faktisk fungerer!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Grunnen til at jeg ikke har ført opp proteinpulver, er fordi det faller under begrepet "sportsprodukter".

7303646[/snapback]

OK. Skal du begynne på NIH Kostveileder? Har du tatt NIH Fitness grunnkurs?

7304580[/snapback]

 

Trenger ikke grunnkurs før neste år, når kostveileder blir regnet som studie. Jeg tar fitness grunnkurs på Forsvaret sin regning, siden jeg jobber i idretten, så skal jeg ta spinning instruktør og PT, samt kostveileder som nevnt. Med tanke på at jeg har hele pensumet, burde ikke det være et problem.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke har ført opp proteinpulver, er fordi det faller under begrepet "sportsprodukter".

7303646[/snapback]

OK. Skal du begynne på NIH Kostveileder? Har du tatt NIH Fitness grunnkurs?

7304580[/snapback]

 

Trenger ikke grunnkurs før neste år, når kostveileder blir regnet som studie. Jeg tar fitness grunnkurs på Forsvaret sin regning, siden jeg jobber i idretten, så skal jeg ta spinning instruktør og PT, samt kostveileder som nevnt. Med tanke på at jeg har hele pensumet, burde ikke det være et problem.

7304613[/snapback]

Skulle ønske jeg også hadde en jobb hvor jeg fikk dette av jobben ;)

Skal selv gå på AFPT til neste år. Gi gjerne tilbakemelding på hvordan kursene er.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke har ført opp proteinpulver, er fordi det faller under begrepet "sportsprodukter".

7303646[/snapback]

OK. Skal du begynne på NIH Kostveileder? Har du tatt NIH Fitness grunnkurs?

7304580[/snapback]

 

Trenger ikke grunnkurs før neste år, når kostveileder blir regnet som studie. Jeg tar fitness grunnkurs på Forsvaret sin regning, siden jeg jobber i idretten, så skal jeg ta spinning instruktør og PT, samt kostveileder som nevnt. Med tanke på at jeg har hele pensumet, burde ikke det være et problem.

7304613[/snapback]

Skulle ønske jeg også hadde en jobb hvor jeg fikk dette av jobben ;)

Skal selv gå på AFPT til neste år. Gi gjerne tilbakemelding på hvordan kursene er.

7304678[/snapback]

Ser bra ut, har kanskje lyst til å bli personlig trener når jeg blir eldre og får meg en utdannelse og mere kunskap :)

Lenke til kommentar
Endel ser visst ut til å "glemme" en liten ting.  Når man trener så hardt at man trenger mer proteiner, så spiser man følgelig mer og... ja nettopp; får i seg mer proteiner.

 

Hyrlen:

Jeg var selv på overspis/pulverkjøret for et par år tilbake, og det eneste det førte med seg var mer fett og slankere lommebok (hadde fettprosent på 14, kuttet bullshittet og kort tid etterpå var jeg nede på 10.5).  Litt pulver hvis man ikke spiser proteinrikt måltid (som man bør) før/etter trening kan kanskje forsvares, men å ukritisk dytte det i seg i tide og utide pga. paranoide vrangforestillinger om at man ikke får fremgang om man ikke følger det diverse sponsede bolehoder skriver på obskure amerikanske internettforum og i blader som lever på å kombinere, resirkulere og superlativisere læresetninger til det downright føkkings motbydelige, tror jeg ikke er veien å gå, kjære landsmenn.

 

7300287[/snapback]

Hvordan i forklarer du at du gikk fra 14% til 10.5% i fettprosent ved og kutte ut proteintilskuddet? I mine øyne vil dette bare ha forårsaket litt muskeltap og lavere forbrenning, hvis kostholdet ellers var godt. Jeg kjenner ingen som har lagt på seg annet en muskler av proteintilskudd, for som påpekt mange ganger omdannes ikke proteiner til fett hvis du ikke har stor mangel av fett i kostholdet eller på kroppen. Og med en fettprosent på rundt 7+% er det veldig tvilsomt. Så I mitt hjernevaskede hode så blir det uforståelig.

 

Kan jo hende du spiste gainer :whistle:

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Det proteinpulveret må ha inneholdt 99% rent fett og over 1000kcal per 60g hvis det skulle vært tilfelle.

 

Protein blir jo ikke omdannet til fett som regel hvis du ikke får i deg sykt mye og det inneholder jo ikke så mye kcal akurat.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Når det gjelder forsking, vil den jo alltid være betalt av noen, så i stedet for å skrike om habilitet må man heller se om argumentasjonen holder vann ...

7312919[/snapback]

Poenget er om de som har bestilt det har noen agenda. Jeg tror, gjerne i min lykkelige naivitet, at f.eks statlige ernæringsorganer og forskningslaboratorier uten økonomiske knytninger til næringsprodukter er ute etter sannheten. Jeg tror ikke de har noe imot om proteinpulver skulle vist seg å ha en effekt heller, men samtidig er de åpen for å publisere en studie som viser det motsatte av hva bransjemyter sier.

 

Det blir som om tobakksprodusentene skulle publisert en studie som viser at røyking er skadelig. Da tror jeg vi kan enes om at:

1. De som utredet resultatet får en heftig gag-order med det som følger som i filmen The Insider .

2. De forteller halve sannheten, eller helst mindre - og fremhever en eller annen obskur positiv effekt av tobakk og holder godt kjeft om resten. Da er det billigere å drive virus-marketing på diverse nettforum der en liten gruppe forståsegpåere svelger dette med hud og hår og lager et helsikes spetakkel om at de har rett til sin egen mening osv. hver gang det stilles spørsmålstegn og krav til dokumentasjon - istedet for å inngå en allianse der man finner ut av svarene og er åpen for at man ikke sitter på den ultimate sannhet.

 

Jeg har aldri sagt at proteinpulver ikke kan ha sin plass i noen tilfeller, det jeg angriper er disse innkjøpslistene som får det til å virke som det har rablet fullstendig for enkelte, og de vet egentlig ikke hvorfor de kjøper det - de kjøper en "følelse" som det ble sagt her oppe en plass. En falsk og dyr følelse. Det er ikke bra. Jeg synes ikke det er noe kult når folk blir lurt trill rundt av kapitalistiske krefter.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Endel ser visst ut til å "glemme" en liten ting.  Når man trener så hardt at man trenger mer proteiner, så spiser man følgelig mer og... ja nettopp; får i seg mer proteiner.

 

Hyrlen:

Jeg var selv på overspis/pulverkjøret for et par år tilbake, og det eneste det førte med seg var mer fett og slankere lommebok (hadde fettprosent på 14, kuttet bullshittet og kort tid etterpå var jeg nede på 10.5).  Litt pulver hvis man ikke spiser proteinrikt måltid (som man bør) før/etter trening kan kanskje forsvares, men å ukritisk dytte det i seg i tide og utide pga. paranoide vrangforestillinger om at man ikke får fremgang om man ikke følger det diverse sponsede bolehoder skriver på obskure amerikanske internettforum og i blader som lever på å kombinere, resirkulere og superlativisere læresetninger til det downright føkkings motbydelige, tror jeg ikke er veien å gå, kjære landsmenn.

 

7300287[/snapback]

Hvordan i forklarer du at du gikk fra 14% til 10.5% i fettprosent ved og kutte ut proteintilskuddet? I mine øyne vil dette bare ha forårsaket litt muskeltap og lavere forbrenning, hvis kostholdet ellers var godt.

Kan jo hende du spiste gainer :whistle:

7311939[/snapback]

Som jeg sa, var dette ikke bare proteinpulver, men også myten om at løsning på ethvert stagneringsproblem er å spise mer og dytte i seg mer proteiner. Det at jeg gikk ned til 10,5 var et resultat av at jeg kuttet drastisk på matinntak&proteinpulver pga. strekkmerker (som heldigvis ble nesten "helbredet" i forhold til hvor ille det var). I ettertid har jeg ikke spist proteinpulver (dog tunfisk ibalndt men ikke i nærheten av slike mengder) og fortsatt hatt stor fremgang.

 

Jeg kjenner ingen som har lagt på seg annet en muskler av proteintilskudd, for som påpekt mange ganger omdannes ikke proteiner til fett hvis du ikke har stor mangel av fett i kostholdet eller på kroppen. Og med en fettprosent på rundt 7+% er det veldig tvilsomt. Så I mitt hjernevaskede hode så blir det uforståelig.

Proteiner er kalorier. Hvis man spiser mer kalorier enn man trenger, lagres dette som fett. Så det går vel ikke an å si at man ikke kan legge på seg av proteinpulver dersom man spiser dette i tillegg til det man spiste før, siden dette fører til økt kaloriinntak.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Som jeg sa, var dette ikke bare proteinpulver, men også myten om at løsning på ethvert stagneringsproblem er å spise mer og dytte i seg mer proteiner. Det at jeg gikk ned til 10,5 var et resultat av at jeg kuttet drastisk på matinntak&proteinpulver pga. strekkmerker (som heldigvis ble nesten "helbredet" i forhold til hvor ille det var). I ettertid har jeg ikke spist proteinpulver (dog tunfisk ibalndt men ikke i nærheten av slike mengder) og fortsatt hatt stor fremgang.

7315302[/snapback]

Du sa at du kuttet "bullshitten" aka Proteintilskudd i tillegg til et stort matinntak og gikk ned til 10.5%. Hvis du kuttet ned på kaloriene så er det jo en selvfølge at du gikk ned i fettprosent. Så ikke skyld på at det var proteinene.

 

Du kuttet ut tilskudd og stort matinntak fordi du fikk strekkmerker? Strekkmerker kommer vel som regel av raskt vekst, noe som vel var årsak av trening og et kalori/protein inntak som var godt nok? Å etterpå sier du at du fortsatt har hatt god fremgang, men altså ikke like god som med proteintilskudd. *svisj*

 

Å snakk om stagneringsproblemer, hvilken myte? Dette er jo fakta, hvis man ikke har nådd en topp treningsmessig og ingen metoder fungerer.

 

Proteiner er kalorier. Hvis man spiser mer kalorier enn man trenger, lagres dette som fett. Så det går vel ikke an å si at man ikke kan legge på seg av proteinpulver dersom man spiser dette i tillegg til det man spiste før, siden dette fører til økt kaloriinntak.

Fortsatt ikke proteinene som lagres som fett, altså man kan kutte ned på andre ting. f.eks karbohydrater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Proteiner er kalorier. Hvis man spiser mer kalorier enn man trenger, lagres dette som fett. Så det går vel ikke an å si at man ikke kan legge på seg av proteinpulver dersom man spiser dette i tillegg til det man spiste før, siden dette fører til økt kaloriinntak.

Fortsatt ikke proteinene som lagres som fett, altså man kan kutte ned på andre ting. f.eks karbohydrater.

7316440[/snapback]

 

Får du i deg for mye proteiner, lagres det som fett. Ble vi ikke enige om det for noen sider tilbake, eller må vi henvise til kilder igjen?

Lenke til kommentar
Proteiner er kalorier. Hvis man spiser mer kalorier enn man trenger, lagres dette som fett. Så det går vel ikke an å si at man ikke kan legge på seg av proteinpulver dersom man spiser dette i tillegg til det man spiste før, siden dette fører til økt kaloriinntak.

Fortsatt ikke proteinene som lagres som fett, altså man kan kutte ned på andre ting. f.eks karbohydrater.

7316440[/snapback]

 

Får du i deg for mye proteiner, lagres det som fett. Ble vi ikke enige om det for noen sider tilbake, eller må vi henvise til kilder igjen?

7316584[/snapback]

Dette var vel hvis kroppen hadde stort behov for fett :hmm:

 

Noe som ikke kunne vært tilfelle siden han tross alt grodde bra og ikke gikk ned i fettprosent.

 

edit: la til "stort"

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Når det gjelder forsking, vil den jo alltid være betalt av noen, så i stedet for å skrike om habilitet må man heller se om argumentasjonen holder vann ...

7312919[/snapback]

Poenget er om de som har bestilt det har noen agenda. Jeg tror, gjerne i min lykkelige naivitet, at f.eks statlige ernæringsorganer og forskningslaboratorier uten økonomiske knytninger til næringsprodukter er ute etter sannheten. Jeg tror ikke de har noe imot om proteinpulver skulle vist seg å ha en effekt heller, men samtidig er de åpen for å publisere en studie som viser det motsatte av hva bransjemyter sier.

 

7315259[/snapback]

At den/de som betaler for forskningen har en agenda skal ikke være avgjørende i hvordan man forholder seg til resultatet, men det kan (og bør) gi grunn til å være litt ekstra kritisk. For å ta et ekstremt eksempel, kan man jo se for seg at noen forskere har kommet fram til at røyking faktisk ikke er så farlig som man skal ha det til. Hvis forskningen er god, argumentasjonen holder vann og resultatet kan sies å være sant, er det ett fett hvem som har betalt for den.

 

Man bør forholde seg like kritisk til statlig forskning som til alt annet. Vi snakker jo tross alt her om en institusjon som har vist en ekstrem sendrektighet i å oppfatte det "alle andre" har visst lenge, f.eks. når det gjelder fett. Jeg er såpass para overfor staten at jeg tror at hvis statlig forskning f.eks. hadde bevist at røyking er relativt ufarlig hadde de resultatene aldri blitt offentliggjort, og det er mye som tyder på at det er nettopp det som skjer med marihuana.

 

Sånn rent intuitivt ser jeg på statlig forskning som noe reaksjonær, og kommersiell forskning som mer progressiv. Det er jo tross alt sistnevnte som er ute etter å tjene penger, og styresmaktene er mest opptatt av å opprettholde status quo - i hvert fall hvis de er fornøyd med tingene slik de er. Det mistenker jeg dem i mange tilfeller for å være. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Får du i deg for mye proteiner, lagres det som fett. Ble vi ikke enige om det for noen sider tilbake, eller må vi henvise til kilder igjen?

7316584[/snapback]

Dette var vel hvis kroppen hadde stort behov for fett :hmm:

7316621[/snapback]

 

Protein brukes til oppbygging og vedlikehold av kroppens muskler og vev. Hvis du ikke får dekket energibehovet ditt, vil kroppen bruke protein som energikilde i tillegg til karbohydrat og fett. Dette betyr at musklene svekkes. Hvis proteininntaket derimot er større enn det som trengs til oppbygging og vedlikehold, vil overskuddet kunne benyttes som energikilde eller ommdannes til fett, dersom ditt totale energiinntak er høyere enn forbruket.

 

Proteinbehovet er avhengig av hvilken idrett du utøver, hvilken type trening du vektlegger og hvor stor treningsbelastning du har. De som trener mye styrke har behov for mer protein enn de som trener utholdenhet.

 

Skrevet av Christine Helle, ernæringsfysiolog, Olympiatoppen.

Lenke til kommentar

For å sitere Fredrik Paulun, kankje Skandinavias mest kjente ernæringsforsker.

Blir man feit av protein?

Protein kan omdannes til fett i kroppen, men bare halvparten av aminosyrene, og det er en meget energikrevende prosess. Derfor skjer det normalt ikke. Det skjer nesten bare dersom du provoserer kroppen gjennom å spise masse protein, og bare litt fett. Et relativt høyt proteininntak er derimot forbundet med god form, ettersom proteinet krever mye energi når det omsettes. Dessuten er protein det mest mettende næringsemnet, om man tar hensyn til energiinnholdet. Det gjør at du holder deg mett lenger, og ikke får trang til å småspise fast food eller godteri. Nye studier tyder dessuten på at protein kan stimulere fettforbrenningen, da det øker utskillelsen av et hormon som heter glukagon.

 

Dette hormonet hjelper fettcellene til å frigjøre lagret fett slik at det kan transporteres til musklene og forbrennes. Protein er dessuten viktig fro at du skal få en rask og effektiv innhenting når du trener hardt. Protein er således et meget viktig næringsemne som du ikke bør spise for lite av. Sørg for at du spiser minst 4 ganger per dag (inkludert mellommåltider) og at det finnes noe proteinrikt i det du spiser (f. eks. melkeprodukter, fisk, kylling, bønner og linser) i hvert måltid. Følger du den anbefalingen er ditt proteininntak med all sannsynlighet tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...