Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

"Kroppen lagrar overskot av energi

 

Et d mat med meir energi enn du forbrenner, lagrar kroppen næringsstoffa. Etter at levra og musklane har fylt lagra sine med glykogen (til saman 300-600 g), begynner kroppen å lagre energi som feitt i feittceller. Levra kan omdanne både glukose og aminosyrer til feitt. Hos ein person som trenar mykje, blir overskotsenergien brukt til å lage protein, og proteinmengda i musklane aukar. Men et du meir protein enn kroppen treng, blir det omdanna og lagra som feitt "

 

Kapittel 4 Ernæring og helse

Side 108.

 

 

Mvh Kizz

7284333[/snapback]

Jaha?

Hvilken bok er dette - for hvilket årstrinn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
fordi når man kom over 2.2 gram tisset man ut resten :!:

7280955[/snapback]

 

Nei, du overbelaster nyrene og blir feitere.

7283581[/snapback]

 

Det var da fælt så bastant du skulle være om dette emnet? Du vet da veldig godt at det er flere syn på saken, og det er ikke bestemt hva som er riktig.

7283831[/snapback]

 

Støtter meg på vitenskaplige rapporter, forskere og Olympiatoppen. Stort sett gjengir jeg fakta.

 

Jeg tør forresten også tippe at de fleste av shake-guruene her inne ikke vet forskjellen på vegetabilsk og animalsk protein, og balansebehovet for dette. Men jeg kan jo ta feil...

Lenke til kommentar
Du trenger ikke ha studert medisin for å skjønne at proteinpulver belaster nyrene.

Akkurat som å drikke unødvendige liter vann daglig ikke er bra

7284050[/snapback]

Hva mente du med den andre setningen? Man må vel drikke ganske store mengder vann før det ikke blir sunt lengre, det er ganske mange flere som drikker for lite enn de som drikker for mye.
Lenke til kommentar
Ta utgangspunkt i meg. ca 85kg atm, dermed må jeg ha rundt 170g protein (ifølge noen kilder) helst av høy kvalitet. Å hvis man beregner at noe av proteinet blir forbrent må man opp i ca 200g.

Tror du kan være rimelig sikker på at tallene du har fått oppgitt tar med dette i regningen. At du begynner med egne påslag for å få opp mengden får det jo til å virke som om du har et behov for å rasjonalisere et høyt forbruk, som jeg antar bunner i total noia for proteinmangel som stammer fra bransjepropaganda skapt av de som tjener seg søkk på saueflokken som ukritisk følger bolehodene if IFBB som påstår de kun spiser havregrøt og bananer for å bli som de er - i tillegg til supplementer da.

 

Har trent i nærmere 2.5år seriøst, jeg mener proteintilskudd er livsviktig. Selvfølgelig i tillegg til et bra kosthold. Men dere sier det er LETT og få nok protein gjennom kosten, det er det ikke. Snarere umulig om du har lite penger og tid.

7284196[/snapback]

Du mener det er livsviktig - er dette fordi du har forsøkt uten,?? Eller tilskriver du automatisk effekten din proteinpulveret bare fordi du har fått det for deg at det er så jævlig viktig med slike mengder?

Lenke til kommentar
Har du hørt om vassforgifting? Leste det då eg leste om kamelar, som kan drikke opptil 4 liter vatn på svært kort tid. Hadde eit menneske gjort det, ville det blitt vassforgifta.

 

Men er rett det du sei, at sikkert mange som drikk for lite vatn. Skal vere rundt 2 liter i døgnet med væske, trur eg?

7285414[/snapback]

3L daglig er ikke et dumt mål å sikte på.

Lenke til kommentar

Wh1te: Kan du ikke legge til "LES FØRSTEPOST" i emnetittel? Så gjør du det klart og tydelig i førstepost at "her går vi ut ifra at kosttilskudd har noe for seg" elns, og at vi kan ta krangling, synsing og besserwisserier i en annen tråd? Så slipper vi så mye gnål. :thumbup:

 

EDIT: Selvfølgelig er diskusjoner om kosttilskudd det denne tråden er til for, men det er forskjell på konstruktiv meningsutveksling og slik surmaga dissing vi ser et par poster over denne.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Ta utgangspunkt i meg. ca 85kg atm, dermed må jeg ha rundt 170g protein (ifølge noen kilder) helst av høy kvalitet. Å hvis man beregner at noe av proteinet blir forbrent må man opp i ca 200g.

Tror du kan være rimelig sikker på at tallene du har fått oppgitt tar med dette i regningen. At du begynner med egne påslag for å få opp mengden får det jo til å virke som om du har et behov for å rasjonalisere et høyt forbruk, som jeg antar bunner i total noia for proteinmangel som stammer fra bransjepropaganda skapt av de som tjener seg søkk på saueflokken som ukritisk følger bolehodene if IFBB som påstår de kun spiser havregrøt og bananer for å bli som de er - i tillegg til supplementer da.

 

7285560[/snapback]

 

Nå skal du slutte og anta, jeg er forøvrig i forsvaret å tar meget lite tilskudd.

 

Hvis jeg går uten mat en tid vil dette selvfølgelig forbrenne protein samt karbo. Å om jeg trener en dag vil jeg også forbrenne og trenge enda mer protein enn dager jeg ikke trener, så ca 2g er ikke en fasit som gjelder hver bidige dag. Å jeg tar alltid protein på feelingen, har ALDRI telt proteiner iløpet av en dag.

 

Så vær så snill! Å jeg har forresten aldri sett en kroppsbygger/fitness-utøver som ikke bruker proteintilskudd flere ganger daglig. Så da er vel hele miljøet i Norge påvirket?

 

Du mener det er livsviktig - er dette fordi du har forsøkt uten,?? Eller tilskriver du automatisk effekten din proteinpulveret bare fordi du har fått det for deg at det er så jævlig viktig med slike mengder

Jeg trente i 1 år uten, samt at jeg bruker som sagt minimalt for øyeblikket og raser ned i vekt og muskelmasse (men så spiser jeg heller ikke optimalt her). Fått det for meg? Ren hoderegning og sunn fornuft forteller deg at uten proteintilskudd må du slite med og få i deg nok protein gjennom kosten. Jeg må f.eks sette i meg noe som tilsvarer 1kg kylling for og få nok, Hvorfor ikke bare ta to shaker og komme unna med rundt halvparten?

 

Så nå vil jeg gjerne høre om din erfaring med protein, brukt det mange år? Kan du si at du har erfaring og førstehåndskjennskap nok til og trekke slike konklusjoner om at jeg og mange andre er hjernevasket, å egentlig burde trekt tilbake til brunost og brød?

 

Så vær så snill, spar meg... Vi kan heller ta en test etter nyttår, jeg spiser proteintilskudd og du ikke. Så ser vi hvem som har best resultat til sommeren?

 

Hyrlen out.

Lenke til kommentar

Ahh, Hyrlen, det var digg. Touche! :thumbup::dremel:

 

Hvis jeg skal være nødt til å legitimere min bruk av tilskudd ved å vise til hvordan jeg oppdaget det, gikk det til sånn her:

 

Trener -> vet at jeg trenger protein for å bygge muskler -> finner ut at det jeg får gjennom studentkostholdet ikke er så mye å skryte av -> har ikke råd til å spise kylling og biff hele tiden -> nei dæven, her har de et pulver som gir meg det jeg trenger!

 

Med andre ord: Jeg hadde ikke sett en eneste reklame for noe slikt før jeg fant ut at jeg kanskje burde skaffe meg litt.

 

Er det greit, eternal? Får jeg lov å ta proteintilskudd nå?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
wh1te, kan ikke du linke til forskinger som viser dette du påstår. Altså at f. eks folk øker like mye i muskelmasse med f. eks 1,5g proteiner pr kg, enn 3 g?

For det er det du mener, eller?

7292351[/snapback]

 

Kan ikke du linke til forskninger som beviser det motsatte?

 

Til alle dere som tar proteintilskudd for "sikkerhets skyld" (det gjelder vel stort sett de fleste her)

Lenke til kommentar

Eg trur det er nokon personar herfra som er så hekta på proteinfabrikken.no eller kva det heiter, at dei reklamerer for det på alle vis.

 

Når Olympiatoppen seier det, når wh1te seier det, og ikkje minst naturfagboka mi, så er det vel mot-argument nok for å skjønne at det ikkje er nødvendig? Proteintilskot er for deg som ikkje klarer å utføre dagleg arbeid, er mi meining. Prøv Tran!

Lenke til kommentar
ikkje minst naturfagboka mi

7293099[/snapback]

Akkurat det der trakk jeg alvorlig på smilebåndet av ... :p

7293138[/snapback]

 

Hehe, ja det forstår eg. Men: Det som står der er eit særdeles godt bevis for at protein tilført som kosttilskot, er unødvendig. Og at Noreg er ein av dei landa i verda som brukar mest pengar på proteintilskot i året!

Lenke til kommentar

La oss si at jeg skal ha i meg 2g per kg kroppsvekt, som er for en "ung utøver i vekst". Da vil jeg trenge noe rundt 140g protein hver dag. I dag skulle jeg belønne meg selv litt og gikk til innkjøp av 500g indrefilét, noe som gir 100g protein. Vanligvis får jeg i meg rundt 50g protein gjennom middagen. Så drikker jeg gjerne en halv liter melk i løpet av dagen, som gir 20g ekstra. Nå var indrefileten såpass dyr at om jeg skulle leve av slikt måtte jeg ha brukt omtrent hele studielånet på mat/husvære. Og enda har jeg ikke kommet opp i det nivået jeg faktisk "skal" ligge på!

 

Om 15% av energien i maten skal komme fra protein vil 140g*4kcal (det stemmer, ikke sant?) gi 560 kcal. Når vi så deler på 15 og ganger med 100 vil det si at jeg bør ligge på et daglig inntak av mellom 3500 og 4000 kcal. Dette vil også bli vanskelig, både å få i seg og å forbrenne igjen.

Lenke til kommentar

Poenget er at det som står i skolebøker skal du ta med en alvorlig klype salt, i hvert fall når det kommer til ting som går på kosthold. Det jeg har lest av slike ting skulle man tro var skrevet av de mest fettmoralistiske kaloritellehorer som var å oppdrive.

 

Wh1te: Meget bra artikkel du linket til, selv om jeg er noe skeptisk til all litteratur som er statlig finansiert. :)

 

Protein- og aminosyretilskudd er kostbare produkter og en dårlig løsning når kostnadene vurderes i forhold til deres effekt.

 

Nåja, jeg har regnet litt på det og vet ikke helt. Uansett er det en ting de ikke nevner her: Kosttilskudd-bransjen selger ikke bare proteiner, karbohydrater og mineraler. De selger også en følelse, nemlig følelsen av at man gjør noe veldig riktig. Denne følelsen er gull verdt i seg selv, uansett hvor stor den reelle effekten av proteinshaker er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...