Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Har blitt anbefalt følgende "oppsett" mtp. inntak av proteinshake:

 

Hviledager: ca 30g sammen med havregryn (frokost)

Treningsdager: Samme som hviledager, men også ca 30g sammen med karbohydrater rett etter trening.

 

Noen innvendinger?

 

Leste denne artikkelen, og der står det at proteiner bør inntas sammen med karbohydrater rett etter trening, mitt spørsmål: Holder det med en banan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du kan lese kilden til Kengdal denne gangen White, han har postet den før vet du :) Å jeg har faktisk lest kilden din og, men den sier nada om når og hvordan protein skulle omdannes til fett. De bare konstaterer at alt overskudd blir til fett. Men som du selv har sagt så går jo faktisk mesteparten ut som urin, noe kilden din ikke nevner noe om.

 

Å Olympiatoppen skubber alle de fæle skumle bakdelene med kosttilskudd fram, og kaster de fantastiske fordelene under teppet. Grunn? Jo det er en inngrodd og traurig orginisasjon som desperat trenger friskt blod fra andre plasser enn skiløypa. Litt på spissen, men men.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hele denne diskusjonen blir meningsløs hvis protein-fanboyene skal avskrive samtlige artikler som sier noe negativ om det fantastiske tilskuddet deres. Hvis forskningsresultater og uttalelser fra utdannede ernæringseksperter og professorer med doktorgrader langt opp etter ørene ikke ikke veier mer enn det PR-avdelingene til Proteinfabrikken og Tech Nutrition klasker på pulverbøttene, så gir jeg opp.

Lenke til kommentar
Hele denne diskusjonen blir meningsløs hvis protein-fanboyene skal avskrive samtlige artikler som sier noe negativ om det fantastiske tilskuddet deres. Hvis forskningsresultater og uttalelser fra utdannede ernæringseksperter og professorer med doktorgrader langt opp etter ørene ikke ikke veier mer enn det PR-avdelingene til Proteinfabrikken og Tech Nutrition klasker på pulverbøttene, så gir jeg opp.

7325320[/snapback]

Selfølgelig har jo de som bruker proteinpulver som regel ingen argumenter imot bruket. Selv synes jeg det er et fantastisk produkt men, skal nok lese litt mer om det for å holde meg opdatert om begge sider av saken.

Lenke til kommentar
Hele denne diskusjonen blir meningsløs hvis protein-fanboyene skal avskrive samtlige artikler som sier noe negativ om det fantastiske tilskuddet deres.

 

Jeg veit ikke om du putter meg under kategorien protein-fanboy, hvis det er tilfelle kan du ikke ha leste mange av mine uttalelser. Jeg er vell en av de som bruker minst kosttilskudd her inne i forhold til alle de lange listene som jeg har sett her. Men det med at jeg bruker protein tilskudd har både med et økonomisk aspekt å gjøre, samt tilgjengelighet. Hadde jeg fått i meg 200 gram proteiner gjennom vanlig kost enkelt, hadde jeg nok kuttet ut pulveret. Jeg har oppnådd meget gode resultater med proteinpulver og den kosten jeg har. Men dette jeg akter ikke og diskutere dette lenger her.

 

Hvis forskningsresultater og uttalelser fra utdannede ernæringseksperter og professorer med doktorgrader langt opp etter ørene ikke ikke veier mer enn det PR-avdelingene til Proteinfabrikken og Tech Nutrition klasker på pulverbøttene, så gir jeg opp.

 

Dette vil jeg vell si går begge veier. Jeg poster forskingsresultater og artikkel utklipp fra den mannen som jeg tør påstå har mest erfaring fra dette feltet med trening og kosthold i Skandinavia. Fredrik Paulun har skrevet et drøss med bøker, underviser på universitetet i Stockholm, har vell jobbet tett med flere innen fitness\bodybuilding og har en meget lang fartstid innen dette feltet. Men dette blir avskrevet med en gang, uten å bli kommentert. For min del legger jeg denne diskusjonen død, synes vi bare stanger i veggen her. Jeg for holde på med mitt, og alle andre for holde på med sitt.

:)

Lenke til kommentar
Hele denne diskusjonen blir meningsløs hvis protein-fanboyene skal avskrive samtlige artikler som sier noe negativ om det fantastiske tilskuddet deres.

Nok en stråmann. Heldigvis er den lett å brekke. Hvorfor skal brukerne av et produkt automatisk ha et mindre nyansert syn på saken enn motstanderne og ikke-brukerne? Kan det ikke være slik at grunnen til at man bruker det er at man har overveid saken nøye og kommet frem til at fordelene oppveier ulempene (hvis det i det hele tatt er noen)?

 

Anyhoo, noen som kan anbefale et pulver med et proteininnhold som består av 100% micellar kasein?

Lenke til kommentar
Hele denne diskusjonen blir meningsløs hvis protein-fanboyene skal avskrive samtlige artikler som sier noe negativ om det fantastiske tilskuddet deres. Hvis forskningsresultater og uttalelser fra utdannede ernæringseksperter og professorer med doktorgrader langt opp etter ørene ikke ikke veier mer enn det PR-avdelingene til Proteinfabrikken og Tech Nutrition klasker på pulverbøttene, så gir jeg opp.

7325320[/snapback]

 

Avskriver ikke artikelen, men den er ærlig talt veldig lite utfyllende. Å går jo imot mange andre artikler og undersøkelser som sier nesten det stikk motsatte derfor blir jeg naturligvis litt skeptisk. Så da må hun nesten begrunne hypotesene sine med begrunnelser og undersøkelser. Å jeg nekter og tro at Byggere har spist protein siden 1950-60 tallet uten grunn.

Lenke til kommentar
Jeg fikk ikke tid til å komme inn på kreatin, men fastlegen min frarådet dette på det sterkeste da han mente (korrekt) at det er et avfallstoff som musklene danner når de blir slitne og å tilføre dette vil skade mer enn det vil gjøre nytte.

 

Jeg leste litt om kreatin her om dagen, og kom jeg til å tenke på det som står her. Slik jeg har forstått det tar legen din feil; kreatin er et stoff som tilvirkes av leveren, mens kreatinin er avfallsstoffet musklene produserer når de bryter ned kreatinet. Dette vil muligens (men bare muligens) si at inntak av kreatin fører til høyere kreatinin-nivå, men så lenge nyrene fungerer som de skal bør ikke det (innenfor rimelighetens grenser) være noe problem. Uansett har jeg for øyeblikket ingen planer om å begynne med kreatin, så det er grenser for hvor mye jeg orker å fordype meg. :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Creatine

http://en.wikipedia.org/wiki/Creatinine

Lenke til kommentar

Ville heller brukt pengene mine på kreatin enn proteinpulver!

 

Kreatin merket jeg faktisk effekt av. Jeg merket det spes på utholdenhet når jeg spilte innefotball.

 

Var vel monohydrat jeg brukte. Brukte anbefalt dosering den gang (et par år siden), som likevel var mye mindre doser enn det jeg har sett og hørt rundtom (av en eller annen "merkelig" grunn har disse "minimums"-doseringene en tendens til å ta helt av etterhvert som produktet blir populært).

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Ville heller brukt pengene mine på kreatin enn proteinpulver!

 

Kreatin merket jeg faktisk effekt av.  Jeg merket det spes på utholdenhet når jeg spilte innefotball.

 

Var vel monohydrat jeg brukte.  Brukte anbefalt dosering den gang (et par år siden), som likevel var mye mindre doser enn det jeg har sett og hørt rundtom (av en eller annen "merkelig" grunn har disse "minimums"-doseringene en tendens til å ta helt av etterhvert som produktet blir populært).

7340028[/snapback]

Nå er jo kreatin og proteinpulver 2 forskjellige ting da. En med dårlig kost har kanskje mere nytteav proteinpulver enn kreatin.

Lenke til kommentar
Men pass opp for Creatine Ethyl Ester. Denne inneholder ofte meget store verdier av Creatinine. Monohydrat, Tricreatine og Krealkyn er sikre produkter.

7335789[/snapback]

Hvor har du lest dette om CEE? Har hørt noe om det før, men vil gjerne lese om det.

Kreatinin er vel heller ikke farlig ettersom det blir skylt ut gjennom urinen.

 

Selv synes jeg CEE fungerer utmerket. :)

Lenke til kommentar
Hele denne diskusjonen blir meningsløs hvis protein-fanboyene skal avskrive samtlige artikler som sier noe negativ om det fantastiske tilskuddet deres. Hvis forskningsresultater og uttalelser fra utdannede ernæringseksperter og professorer med doktorgrader langt opp etter ørene ikke ikke veier mer enn det PR-avdelingene til Proteinfabrikken og Tech Nutrition klasker på pulverbøttene, så gir jeg opp.

7325320[/snapback]

Ikke mindre meningsløs enn når folk som er motstandere av kosttilskudd kommer med absurde påstander som at proteinpulver ikke har noen effekt, og at den eneste grunnen til at folk dytter denne giften i seg er at de er blitt hjernevasket av en ekstremt god markedsføring.

 

Det hjelper ikke nødvendigvis med doktorgrader hvis de ikke er innenfor rett felt. Det er store forskjeller på langrenn og bodybuilding, for eksempel.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...