Gå til innhold

The Beatles - En albumguide og diskusjonstråd


Mojo Pin

Anbefalte innlegg

Jeg har alle LP-platene fra The Beatles, utenom Magical Mystery Tour. Tror jeg har rarities et sted også. Kjøpte en komplett samling et sted. Men irriterende av Magical Mystery Tour ikke fulgte med.. :hmm:

6621144[/snapback]

Jeg er faktisk ikke sikker på hvilke jeg har lenger. Noen har gått tapt i tidligere tider (lånt ut og aldri levert tilbake etc.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Epstein døde i 67, så er vel ikke det litt seint å fortsette å ha han som manager? Eller mener du tidligere?

6620581[/snapback]

 

Vel, sånn går det når fjortisene har lest en bok vet du.

6620669[/snapback]

Hyggelig å se at du bidrar til noe konstruktivt i denne tråden.

6621114[/snapback]

 

Ikke sant? Skulle gjerne ha kommet med detalj-kunnskap, men inntil videre klarer sikkert trådstarter brasene.

Lenke til kommentar

Hva er folk sin(e) favorittlåt av The Beatles da?

 

Min er Strawberry Fields Forever.

 

Sangnavnet er et navn på et barnehjem i Liverpool som John ofte besøkte som liten. I voksen alder brukte han stedsnavnet som en metafor for å drømme seg tilbake til sin barndom. I sangen setter John seg inn i rollen til en av barnehjemsbarna.

 

Sangen har en uvanlig oppbygging av vers og refreng, og dens arrangement og klare tekst utrykker følelsene til dette barnehjemsbarnet. Det er tydelig at denne personen er en person som er usikker på seg selv.

 

Andre sterke låter er A Day In Life, Something og While My Guitar Gently Weeps.

Lenke til kommentar

Liker mange av Harrison sine låter godt. Veit egentlig ikke hvorfor. While My Guitar Gently Weeps må nok være en kandidat, uten at jeg vet mye rundt sangen ^^

 

For No One, Here There And Everywhere og Let It Be er også sterke låter. For ikke å glemme Golden Slumbers.

 

Jeg klarer nok ikke å velge en favoritt :)

Lenke til kommentar

Vanskelig å velge.

Så mye bra...

 

Yellow Submarine, den første Beatles-sangen jeg hørte, i en alder av liten, og har likt fra første gang.

The Fool on the Hill, denne sangen festa seg ganske godt hos meg og har stått sterkt i mange år.

Eleanor Rigby, veldig vakker sang.

Michelle, lærte meg denne og sang til ei jente (bytta ut Michelle med hennes navn), som jeg var forelska i, uten en gang å helt vite hva sangen betydde, siden jeg ikke hadde lært så mye om språk den gangen (barneforelsker og slikt, vett)

 

Det er vel i grunn og bunn de Beatles-sangene jeg regner som mine favoritter.

Lenke til kommentar
Epstein døde i 67, så er vel ikke det litt seint å fortsette å ha han som manager? Eller mener du tidligere?

6620581[/snapback]

 

Vel, sånn går det når fjortisene har lest en bok vet du.

6620669[/snapback]

At det går an å bruke det som et argument. Jeg vet ikke alderen din (profilen din sier ingenting), men det virker som om de som er fortest ute å karaktisere andre som fjortisser oftest er det selv ;)

6621039[/snapback]

Lenke til kommentar
Epstein døde i 67, så er vel ikke det litt seint å fortsette å ha han som manager? Eller mener du tidligere?

6620581[/snapback]

 

Vel, sånn går det når fjortisene har lest en bok vet du.

6620669[/snapback]

At det går an å bruke det som et argument. Jeg vet ikke alderen din (profilen din sier ingenting), men det virker som om de som er fortest ute å karaktisere andre som fjortisser oftest er det selv ;)

6621039[/snapback]

6621899[/snapback]

Beklager.. Det jeg skulle si: Hvordan kan "han er død" være et svakt argument?

EDIT: Skjønte det nå, men det var da heller ikke ment som et argument fra hans side :p

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar
Slutt å kødd. Jeg synes at å gi Yellow Submarine 1/10 ikke er noe annet enn teit. Det må jeg få lov til å si.

6618445[/snapback]

Beatles-skala 1-10. Dårligste albumet plasseres på 1, mens det beste plasseres på 10. De andre plasseres der de hører hjemme i forhold til det dårligste og det beste. Vips så har vi en rellativ Beatles-skala. Hvis man derimot gir Yellow Submarine karakter i forhold til alle verdens plater, så er 1/10 litt urettferdig. Men det er jo ikke det trådstarter har gjort. Han har evaluert (etter personlig smak) Beatles i forhold til Beatles.

 

Flott guide. Meget informativ og samtidig lettlest. Leste navnet på flere låter som jeg må spille igjen...

Lenke til kommentar

Finfin guide, dette. Har ikke så voldsomt stor kunnskap om The Beatles selv, og har egentlig lenge hatt lyst til å sette meg litt grundig inn i bandet album for album, så da er jo dette midt i blinken. Veldig bra!

 

Har selvsagt ikke nok kunnskap til å kunne kontrollere faktafeil slik andre har gjort her, men én ting vet jeg, og det er at Abbey Road er en gate i London, og ikke i Liverpool. (Penny Lane, derimot ...) Håper jeg ikke blir utpipet som en kverulant pga. dette, men rett skal være rett, og det som er rett, er av interesse for alle.

Lenke til kommentar
Finfin guide, dette. Har ikke så voldsomt stor kunnskap om The Beatles selv, og har egentlig lenge hatt lyst til å sette meg litt grundig inn i bandet album for album, så da er jo dette midt i blinken. Veldig bra!

 

Har selvsagt ikke nok kunnskap til å kunne kontrollere faktafeil slik andre har gjort her, men én ting vet jeg, og det er at Abbey Road er en gate i London, og ikke i Liverpool. (Penny Lane, derimot ...) Håper jeg ikke blir utpipet som en kverulant pga. dette, men rett skal være rett, og det som er rett, er av interesse for alle.

6623984[/snapback]

 

Hehe, det har du sannelig rett i. Burde egentlig visst det, da jeg som liten besøkte abbey road. Pappa som overførte lidenskapen til The Beatles til meg.

 

Hvis du er interessert i å lære litt om The Beatles, så er The Beatles - Anthology DVD Box, en god investering. Fikk den til jul, og koste meg gjennom 13 timer (eller noe sånt)

Lenke til kommentar
Hva med å skrive litt om den opplevelsen i samme sleng, slik at innlegget gir litt mer mening?

6625905[/snapback]

Jo. God idé. Sånn sent på kvelden, etter å ha stått opp åtte om morgenen, sittet i en bil nesten hele dagen, bortsett fra å bestige Galdhøpiggen, i tillegg til totalt avvik fra forumet de siste ti dagene, så er jeg litt ute å kjøre når det gjelder å tenke fornuftig.

 

Okey.

 

Det var en varm sommerdag i Liverpool. Det var egentlig den eneste dagen det ikke hadde regnet siden vi kom hit på ferie. Engelskmennene brydde seg ikke mye om regnet, for de hadde jo hatt hetebølge i tre uker.

 

Da vi nådde en stor og typisk Liverpool'sk bygning - der det sto med store bokstaver "THE BEATLES STORY" - fant jeg ut at vi var fremme. Da vi gikk inn snakket stefaren min med ordentlig norsk-engelsk og skaffet oss inngangsbilletter, som var i form av en pallett som man bare puttet inn i en sak før du kom inn der alt var. I tillegg fikk vi et lydinstrument med hodetelefoner - som vi skulle høre på - som fortalte historien om The Beatles etterom vi støtte på diverse The Beatles-gjenstander. (Når du så en gjenstand, sto det kanskje "1" på et lite skilt, da taster du tallet "1" på lydinstrumentet, og lydinstrumentet forteller deg historien om den gjenstanden. Ganske snedig, eller hur?)

 

Det var et stort museum for en lang historie. Museet i seg selv var veldig gjennomtenkt, og hadde fullstendig realistiske kopier av bakgater, barer, platebutikker, studio, og kontor. Bl.a.

 

Jeg trasket sakte gjennom alt mens jeg hørte på lydinstrumentet som fortalte meg historien om alt og alle. Fra The Quarrymen, spillejobbene deres ved bl.a "The Grape", produsenten - Epstein - som ga talentene den berømmelsen de fortjente, Beatlemania, Epsteins død, Sgt. Peppers, Yellow Submarine, bruddet og solokarrierene videre.

 

Til slutt var det en feiende flott suvenirsjappe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...