Gå til innhold

The Beatles - En albumguide og diskusjonstråd


Mojo Pin

Anbefalte innlegg

Jo:

 

- Dear Prudence

- Continuing Story Of Bungalow Bill

- While My Guitar Gently Weeps

- Helter Skelter

 

som er din liste.

 

Skulle jeg valgt 4 sanger:

 

-While My Guitar Gently Weeps

-Cry Baby Cry

-Happiness is a Warm Gun

-Everybody's Got Something To Hide Exect Me And My Monkey

 

Jeg ville kanskje sagt at "Continuing Story Of Bungalow Bill" er en av de sangene jeg ikke liker godt på plata. Den og et par til.

 

Det er altså veldig individuelt. Det går ikke ann å plukke ut noen sanger til folk som aldri har hørt på plata. Gi dem alle sangene, og la dem selv velge deres favoritter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går egentlig ikke an å plukke ut hverken enkeltlåter eller album som The Beatles "beste" for alt er bra uansett hvordan man vrir og vender på det. The Beatles er uslåelig og punktum. Sånn er det bare. Det er snakk om 4 (eller hovedsaklig 3) genier som tilfeldigvis voks opp på samme sted og som tilfeldigvis fant hverandre og som tilfeldigvis oppdaget og utforsket musikk sammen og som dannet verdens beste band. Det er jo helt sjukt egentlig. Mange ikke-fans av Beatles jeg har møtt mener at dersom The Beatles ikke hadde gjort det, så hadde noen andre gjort det samme. Det går ikke an å tenke sånn. The Beatles var en sammensetning av genier og ingenting annet. Ingen kan erstatte The Beatles eller idet hele tatt komme opp på samme nivå. De er jo alle legender på lik linje eller kanskje høyere også enn både Hendrix, Morrison og Elvis.

Lenke til kommentar

Tror jeg vil innlemme Ringo som en av geniene også. Han var en trommis som trommet det som passet, ikke det som han likte å spille. Spiller selv, men har aldri vært borti en trommis som gidder å bruke kun basstromme og pedal-hihat gjennom ei hel låt. Ringo gjorde slikt fordi det rett og slett kledde låta. Less is more.

 

For noen år tilbake husker jeg at jeg lekte meg med trommemaskin sammen med Beatles, var liksom morsomt å legge på noe ekstra. Jeg endte opp med å finne en hastighet som stemte. Det er først i den senere tid jeg skjønner hvor unikt dette er; en trommis som holder takta like stabilt som ei trommemsakin. Omtrent alle trommiser vil øke eller senke farta under låta.

 

Morsomt når bandsammensetningen er slik at 1+1=3 (Eller 1+1+1+1=veldig mye). Et lykketreff av en sammensetning som Beatles var tror jeg aldri vi får se igjen.

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Jeg ville kanskje sagt at "Continuing Story Of Bungalow Bill" er en av de sangene jeg ikke liker godt på plata. Den og et par til.

6778944[/snapback]

 

Det er det som ikke er utstreket som gjør sangen så ufattelig bra. Stemmene, melodien, ja det er rett og slett genialt...

 

Hey,Bungalow Bill

What did you kill

Bungalow Bill?

 

He went out tiger hunting with his elephant and gun

In case of accidents he always took his mom

He's the all American bullet-headed saxon mother's son.

 

Hey,Bungalow Bill

What did you kill

Bungalow Bill?

 

Deep in the jungle where the mighty tiger lies

Bill and his elephants were taken by surprise

So Captian Marvel zapped in right between the eyes

All the chidren sing

 

Hey Bungalow Bill

What did you kill

Bungalow Bill?

 

The children asked him if to kill was not a sin

Not when he looked so fierce, his mother butted in

If looks could kill it would have been us instead of him

All the children sing

 

Hey,Bungalow Bill

What did you kill

Bungalow Bill

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke at Bungalow Bill er så veldig veldig bra. Bra i og med at der er Beatles selvfølgelig, men jeg pleier som oftest å skippe den låten når jeg hører White Album for å være helt ærlig.

 

Back to Ringo, jeg mener også at han var særdeles en av de 4 og de hadde ikke vært det samme uten. Men låtskriver messig, så var ikke han en av geniene. Men det er ingen som spiller kulere enn Ringo mener jeg da. Helter Skelter er han genial på og Yer Blues ikke minst! Han spilte det som var nødvendig for låta og ikke noe mer. John Lennon sa jo også at Ringo var undervurdert på samme som bassingen til Mcartney. Bassingen til Mcartney er jo helt brilliant i mange av vendingene. Jeg elsker slik bassing!

Lenke til kommentar

Ringo Starr gjorde The Beatles komplett, men ikke noe mer. Han var en trommis som klarte å gjøre den oppgaven han hadde i The Beatles, men som soloartist er han dessverre ikke det store geniet. Han har prøvd seg med flere soloalbum som aldri har slått helt igjennom. Derimot er/var både John, Paul og George artister som utrettet bra musikk under solokarrierer.

 

For meg er det rent umulig å rangere John, Paul, George og Ringo etter hvor flinke de var, men Ringo havner nok på en 4. plass.

 

Bassingen til Mcartney er jo helt brilliant i mange av vendingene. Jeg elsker slik bassing!

 

"I Want You (She's So Heavy)".. I say no more

Lenke til kommentar
Den beste sangen fra The Beatles?

6783004[/snapback]

 

Blir utrolig vanskelig å peke ut den beste. Hver gang jeg hører på ei plate av The Beatles, får jeg en ny favorittsang.

 

"While My Guitar Gently Weeps", "Here, There And Everywhere", "For No One", "I've Just Seen A Face", "Let It Be", "The Long And Winding Road","Something", "Come Together","A Day In The Life","She's Leaving Home", "Lucy In The Sky With Diamonds","Sgt.Pepper's Lonely Hearts Club Band","I Want You(She's So Heavy)" "Helter Skelter", "Happiness Is A Warm Gun" og mange mange mange fler, er blant favorittene :)

Lenke til kommentar

Husker da jeg kjøpte Let it Be - Naked for første gang og hørte gjennom. Jeg syntes det var mye bedre enn den gamle Let it be. Det var jo slik Let it be skulle være og ikke alle de pompøse strykerne. The Long and winding road er helt nydelig uten alle strykerne. Det kan lissom bli litt for mye av det. Samme med Across the universe. Og når vi snakker om Helter Skelter! Svarte for en låt! Fullstendig foran for sin tid! Høres ut som om noe som kom 10 år etter egentlig. En helt utrolig bra låt!

Lenke til kommentar
Alvorlig talt, Bungalow Bill er en tøve-sang. Ikke i nærheten av standarden på det som er verdt å ta ut fra denne plata.

6780481[/snapback]

Tullprat. Låten er morsom den, selv om John i seinere tid har uttalt at han ikke liker den.

6795242[/snapback]

 

Når vi snakker om hva John liker eller ikke. Visste dere at hans favoritt blant Beatles sangene var "I am the Walrus" ?

Lenke til kommentar

Når det gjelder Beatles, må jeg ærlig innrømme at jeg aldri har skjønt hvorfor de var (og er) så store. Den eneste Beatles-låten som har gitt meg noe som helst, er «With a Little Help From My Friends»; ellers synes jeg både McCartney, Lennon og Harrison er langt bedre hver for seg. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at dette inntrykket kommer av at jeg aldri har giddet å sette meg skikkelig inn i gruppens utgivelser. For å finne ut en gang for alle om jeg har gått glipp av noe eller ikke, tenkte jeg derfor å få lånt en CD eller to. Kan de som har greie på det enes om hvilke(t) album jeg bør starte med? :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder Beatles, må jeg ærlig innrømme at jeg aldri har skjønt hvorfor de var (og er) så store. Den eneste Beatles-låten som har gitt meg noe som helst, er «With a Little Help From My Friends»; ellers synes jeg både McCartney, Lennon og Harrison er langt bedre hver for seg. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at dette inntrykket kommer av at jeg aldri har giddet å sette meg skikkelig inn i gruppens utgivelser. For å finne ut en gang for alle om jeg har gått glipp av noe eller ikke, tenkte jeg derfor å få lånt en CD eller to. Kan de som har greie på det enes om hvilke(t) album jeg bør starte med? :)

6815169[/snapback]

 

Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band

Revolver

Rubber Soul

The Beatles (White Album)

Abbey Road

 

Disse albumene er (etter min og mange andres mening) de 5 største albumene av the Beatles :)

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...