Gå til innhold

The Beatles - En albumguide og diskusjonstråd


Mojo Pin

Anbefalte innlegg

Hei, og takk for mange fine svar =)

 

Må si at noen av karakterene dine var SVÆRT subjektive! Ellers en helt grei albumguide, men du må nok supplementere litt mer til verdens største band gjennom tidene.

 

Jeg påpekte helt i starten av guiden at karakterene var satt etter min personlige mening.

 

Bruk gjerne litt av min intro til å forbedre din, var jo tross alt derfor jeg skrev den

 

Veldig fin og detaljert intro du hadde skrevet der. Jeg har lagt den til i førsteposten under en spoilertab. Vil helst ikke ha en lang intro stående i førsteposten, da dette hovedsaklig er en kort guide rundt albumene :)

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abbey Road er faktisk det siste albumet som ble spilt inn, derav slutten "The End". Pga en feil, ble Let It Be (som ble spilt inn rett før) gitt ut senere. Grunnen til at albumet ble så bra som det ble, var faktisk pga at de kranglet som fillene føk, noe du først påpeker under Let It Be.

6618318[/snapback]

Nei, det var under Let it Be de kranglet så jævlig, og så sa alle til seg selv "nå må vi ta oss sammen, og holde kjeft, så spiller vi inn et siste album".. Så grunnen til at Abbey Road ble bra var ikke krangling.. Snarere tvert imot..

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar
Nei, det var under Let it Be de kranglet så jævlig, og så sa alle til seg selv "nå må vi ta oss sammen, og holde kjeft, så spiller vi inn et siste album".. Så grunnen til at Abbey Road ble bra var ikke krangling.. Snarere tvert imot..

6619861[/snapback]

Det er feil. Kanskje en idé å lese biografien til The Beatles?

 

George Martin prøvde å roe ned konfliktene for å samle bandet i den forstand han kunne det, men konflikter var det. Gruppen var svært splittet ved Abbey Road både økonomisk og musikalsk. Du har hørt feidene med Paul McCartney vs. John Lennon da sistnevnte blant annet stilte seg kritisk til alt materialet Paul kom med? Du har hørt om at McCartney IKKE ville ha Allen Klein som ny manager? Det at de klarte å samle seg til et siste mesterverk var nok pga en respekt for det de hadde oppnådd, og hvilket inntrykk de hadde gitt lytter og fans med filmen "Get Back / Let it Be". Albumet er kanskje et "Happy"-album, men kulissene bak var alt annet enn det.

 

Edit: Ikke, stor forskjell

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Nei, det var under Let it Be de kranglet så jævlig, og så sa alle til seg selv "nå må vi ta oss sammen, og holde kjeft, så spiller vi inn et siste album".. Så grunnen til at Abbey Road ble bra var ikke krangling.. Snarere tvert imot..

6619861[/snapback]

Det er feil. Kanskje en idé å lese biografien til The Beatles?

 

George Martin prøvde å roe ned konfliktene for å samle bandet i den forstand han kunne det, men konflikter var det. Gruppen var svært splittet ved Abbey Road både økonomisk og musikalsk. Du har hørt feidene med Paul McCartney vs. John Lennon da sistnevnte blant annet stilte seg kritisk til alt materialet Paul kom med? Du har hørt om at McCartney ville ha Allen Klein som ny manager? Det at de klarte å samle seg til et siste mesterverk var nok pga en respekt for det de hadde oppnådd, og hvilket inntrykk de hadde gitt lytter og fans med filmen "Get Back / Let it Be". Albumet er kanskje et "Happy"-album, men kulissene bak var alt annet enn det.tein

6620132[/snapback]

Dette er helt rett. Det oste av konflikter, men George Martins betingelser for å være produsent på en siste plate var at Lennon ble med på heltid. Med John sitt humør på den tiden, kunne det ikke bli annet enn bråk. McCartney skal vistnok ha løpt grinende ut av studioet pga. at Lennon hadde kritisert en av hans låter. McCartney var på dette tidspunktet også eneste som ville beholde Brian Epstein som manager, de andre ville, som Dell_9200 påpeker, bytte manager.

Lenke til kommentar
Nei, det var under Let it Be de kranglet så jævlig, og så sa alle til seg selv "nå må vi ta oss sammen, og holde kjeft, så spiller vi inn et siste album".. Så grunnen til at Abbey Road ble bra var ikke krangling.. Snarere tvert imot..

6619861[/snapback]

Det er feil. Kanskje en idé å lese biografien til The Beatles?

 

6620132[/snapback]

Har lest den, og to andre Beatles bøker.. Men kanskje det begynner å bli lenge siden..

 

Kanskje det første jeg sa var feil, men til og med du burde vite at Abbey Road ikke ble bra bare pga krangling..

 

Beklager at jeg utrykte meg dårlig.

EDIT:

Nei, det var under Let it Be de kranglet så jævlig, og så sa alle til seg selv "nå må vi ta oss sammen, og holde kjeft, så spiller vi inn et siste album".. Så grunnen til at Abbey Road ble bra var ikke krangling.. Snarere tvert imot..

6619861[/snapback]

blah blah

6620132[/snapback]

Dette er helt rett. Det oste av konflikter, men George Martins betingelser for å være produsent på en siste plate var at Lennon ble med på heltid. Med John sitt humør på den tiden, kunne det ikke bli annet enn bråk. McCartney skal vistnok ha løpt grinende ut av studioet pga. at Lennon hadde kritisert en av hans låter. McCartney var på dette tidspunktet også eneste som ville beholde Brian Epstein som manager, de andre ville, som Dell_9200 påpeker, bytte manager.

6620244[/snapback]

Epstein døde i 67, så er vel ikke det litt seint å fortsette å ha han som manager? Eller mener du tidligere?

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar
Epstein døde i 67, så er vel ikke det litt seint å fortsette å ha han som manager? Eller mener du tidligere?

6620581[/snapback]

 

Vel, sånn går det når fjortisene har lest en bok vet du.

6620669[/snapback]

Var den rettet mot meg?

 

...-__-...

6620695[/snapback]

 

Nei, ikke i det hele tatt. Var bare en støttekommentar til arrestasjonen av Henhau.

6620728[/snapback]

:D

 

Godt å høre :p

Lenke til kommentar

Takk for en god guide! :thumbup:

 

En liten kommentar. Du skriver om "With the Beatles":

 

Debutlåta til George Harrison, ”Roll Over Beethoven”, finnes på dette albumet. Dette er faktisk en av de bedre låtene.

”Roll Over Beethoven” kan nok ikke krediteres George, selv om han sang på den. Låta var skrevet 7 år tidligere av (og ble en hit på de amerkanske R&B charts for) den legendariske Chuck Berry.

 

Harrisons bidrag på plata heter "Don't Bother Me"...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Takk for en god guide! :thumbup:

 

En liten kommentar. Du skriver om "With the Beatles":

 

Debutlåta til George Harrison, ”Roll Over Beethoven”, finnes på dette albumet. Dette er faktisk en av de bedre låtene.

”Roll Over Beethoven” kan nok ikke krediteres George, selv om han sang på den. Låta var skrevet 7 år tidligere av (og ble en hit på de amerkanske R&B charts for) den legendariske Chuck Berry.

 

Harrisons bidrag på plata heter "Don't Bother Me"...

 

Geir :)

6620929[/snapback]

 

Okei! Retter på det nå :)

Lenke til kommentar
Epstein døde i 67, så er vel ikke det litt seint å fortsette å ha han som manager? Eller mener du tidligere?

6620581[/snapback]

 

Vel, sånn går det når fjortisene har lest en bok vet du.

6620669[/snapback]

At det går an å bruke det som et argument. Jeg vet ikke alderen din (profilen din sier ingenting), men det virker som om de som er fortest ute å karaktisere andre som fjortisser oftest er det selv ;)

Lenke til kommentar
At det går an å bruke det som et argument. Jeg vet ikke alderen din (profilen din sier ingenting), men det virker som om de som er fortest ute å karaktisere andre som fjortisser oftest er det selv ;)

 

Det har du faktisk veldig rett i. Det er fjortiss å bruke ordet fjortiss. På samme måte som at det er patetisk å gå rundt å si patetisk.

 

Etter dette innlegget føler jeg meg som en fulkommen, patetisk fjortiss

Lenke til kommentar
Har lest den, og to andre Beatles bøker.. Men kanskje det begynner å bli lenge siden..

 

Kanskje det første jeg sa var feil, men til og med du burde vite at Abbey Road  ikke ble bra bare pga krangling..

 

Beklager at jeg utrykte meg dårlig.

Det handler ikke om at du uttrykker deg dårlig, men at du ikke ser hva du selv skriver:

 

Så grunnen til at Abbey Road ble bra var ikke krangling.. Snarere tvert imot..

Jeg vil si at feidene de hadde klassifiserer at det fortsatt var krangling. Dette kan også ha sine ringvirkninger inn i musikken. "Here Comes the Sun" er et veldig bra eksempel på dette.

 

men til og med du burde vite at Abbey Road  ikke ble bra bare pga krangling..

Har jeg sagt noe annet? Selvfølgelig måtte de samarbeide for å lage sangene, men det utelukker på ingen måte indre feider.

Lenke til kommentar
Jeg får prøve å bringe inn noe on topic her, jeg da. Her noen av mine Beatles-album (de jeg fant i farten, LP-samlingen min er ikke sortert for tiden)

 

Geir :)

6621129[/snapback]

En av bestekompisene mine sin far, tidligere trommeslager i "De Musikalske Dvergene", er helt fanatiker på Beatles. Han her alle album som er gitt ut av Beatles, og alle samlealbum som senere er gitt ut. Han har også hele samlingen sin på LP-er. I tillegg har han et antall av originale postere (harde, i papp) fra 1960-tallet. Slike ting som platesjapper får inn for å promotere musikkartistene. Han har også hjulpet Bård Ose, BT-musikkjournalist, med utallig grafisk arbeid med blant annet Frieles 200-årsbok. Bård Oses bok om The Beatles er å anbefale ;)

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...