Gå til innhold

The Beatles - En albumguide og diskusjonstråd


Mojo Pin

Anbefalte innlegg

  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Årets julegave fra NRK er hele "Vår daglige Beatles"-serien til nedlasting :D Veldig kjekt for oss som ikke har passet på å laste ned alle podkastepisodene etter hvert.

Etter avtale med TONO kan NRK nå legge ut podkaster med opptil 70% musikk. Bård Ose og Finn Tokvams "Vår daglige Beatles" kommer derfor om igjen nå i januar, denne gangen med musikk. Hurra! :D

 

Ettersom The Beatles ikke finnes lovlig tilgjengelig på nett noe sted, har nyheten vakt oppmerksomhet internasjonalt.

 

Jeg er ikke sikker på om TONO så for seg bittesmå podkastepisoder med hver sin spesifikke låt...

 

Oppdatering: TONO-avtalen er god den, men ikke så god :( NRK hadde oversett at de bare kunne podkaste programmer som var sendt på radio de siste fire ukene. Vår daglige Beatles er derfor tatt ned igjen.

Endret av Fin_fyr
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Oppdatering: TONO-avtalen er god den, men ikke så god :( NRK hadde oversett at de bare kunne podkaste programmer som var sendt på radio de siste fire ukene. Vår daglige Beatles er derfor tatt ned igjen.

 

Blæh, nå som jeg har mulighet til å høre på det på radioen på jobb og alt.

 

Nydelig guide, forresten. :thumbup: (Selv om jeg syns du var litt vel slem med Yellow Submarine)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Fin guide, selvom jeg synes du var litt vel streng når det gjelder de tidligste albumene..

Selvom noen beatlesalbum er dårligere enn andre, så syns det er veldig, veldig merkelig å

gi dem karakter 1 og 3... Beatles for Sale f.eks. var nok Beatles' "low point" om vi ikke skal

medregne Yellow Submarine.. Men å gi plata en tre'er er i følge meg helt på jordet. Plata inneholder

mange utrolig fine/bra sanger, som f.eks. Eight Days a Week og I'll Follow the Sun. Pluss at

de gjorde en fantastisk jobb med å covre Chuck Berry-låter..

 

Etter min mening var du alt for streng på alle de tidlige Beatlesalbumene.. I forhold til annen (lignende)

musikk på den tiden, var det lite som i det hele tatt kunne sammenlignes, og Beatles hadde et

veldig gjennomført og bra reportoar hele veien. Om det gikk litt opp og ned fra album til album, var

de likevel langt over andre band/artister. Jeg ville nok ikke gitt noen beatlesalbum (ikke medregnet

Yellow Submarine) en karakter under 7/10..

 

Grunnen til at jeg ekskluderer Yellow Submarine, er fordi det skiller seg såpass ut fra de andre albumene.

Albumet er først og fremst et sountrack, og inneholder mange instrumentallåter.. Innrømmer at dette nok er det albumet jeg liker minst av the Beatles, men låta Hey Bulldog drar uansett albumet opp en del karakterer..

 

Ellers veldig enig når det gjelder de nye albumene, bortsett fra at jeg er veldig, utrolig, spesielt glad i Magical Mystery Tour, da... :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Etter min mening var du alt for streng på alle de tidlige Beatlesalbumene.. I forhold til annen (lignende)

musikk på den tiden, var det lite som i det hele tatt kunne sammenlignes, og Beatles hadde et

veldig gjennomført og bra reportoar hele veien. Om det gikk litt opp og ned fra album til album, var

de likevel langt over andre band/artister. Jeg ville nok ikke gitt noen beatlesalbum (ikke medregnet

Yellow Submarine) en karakter under 7/10..

 

Hyggelig at noen dro frem igjen denne tråden, iallefall for min del :)

 

Når det gjelder "karaktergivningen" har jeg presisert, som tatt opp flere ganger i tråden, at karakteren til hver plate er gitt i forhold til andre Beatles-album. Det er på ingen måte meningen å sammenligne Yellow Submarine med all annen musikk som kom ut på 60-tallet. Sammenligner man Yellow Submarine med Sgt. Pepper, ville jeg gitt førstnevnte karakteren 1.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
....

Albumet har ikke havnet høyt på lister, og er på en måte litt glemt. Noen LP-samlinger av Beatles har for eksempel valgt å ikke ta med albumet. Merkelig nok, da albumet inneholder bare klassikere. ”Penny Lane”, ”All You Need Is Love”, ”Hello Goodbye” og ”Strawberry Fields Forever” for å nevne noen. Etter min mening; et svært bra og godt sammensatt album....

 

Det er ikke så rart, siden Magical Mystery Tour opprinnelig ikke var en LP (hvis vi snakker EMI og Europa). Den var en dobbelt EP med 6 spor uten noen av de sangene du nevner her. Orginalt så hadde den denne sporlista:

* Side 1: Magical Mystery Tour, Your Mother Should Know

* Side 2: I Am the Walrus

* Side 3: The Fool on the Hill, Flying

* Side 4: Blue Jay Way

 

Capitol/USA gjorde den vel om til en fullspors LP, og når den kom på CD så fikk vi med de sangene du nevner, men når man snakker om Beatles-plater, så er det vanlig å bruke EMI/Europa som "målestokk", derfor ser man ofte at Magical Mystery Tour blir utelatt.

Lenke til kommentar

Fin guide, selvom jeg synes du var litt vel streng når det gjelder de tidligste albumene..

Selvom noen beatlesalbum er dårligere enn andre, så syns det er veldig, veldig merkelig å

gi dem karakter 1 og 3... Beatles for Sale f.eks. var nok Beatles' "low point" om vi ikke skal

medregne Yellow Submarine.. Men å gi plata en tre'er er i følge meg helt på jordet.

 

 

Er helt enig. Å gi et Beatlesalbum karakteren 3 er jo nærmest blasfemisk.

 

Min vurdering av studioplatene:

 

Please Please Me

Mine favoritter : I saw here standing there, Please Please Me, P.S. I love you, Do you want to know a secret, twist and shout

Karakter : 8/10

 

With the Beatles

Mine favoritter : It won't be long, All I've got to do (bare åpningsakkorden (Am6(maj7)/E) er verdt prisen til plata), All my loving, Till there was you, You've really got a hold on me, Money

Karakter : 9/10

 

Beatles For Sale

Mine favoritter : No reply, I'm a loser, Baby's in black, I'll follow the sun, Mr. Moonlight (åpningsskriket til John Lennon gir meg gåsehud), Eight days a week, Words of love

Karakter : 8/10

 

A Hard Day's Night

Mine favoritter : A hard day's night, I should've known better, And I love her, Any time at all, Things we said today, I'll be back (denne er verdt prisen for plata alene)

Karakter : 9/10

 

Help!

Mine favoritter : Help!, You've got to hide your love away, I need you, You're going to lose that girl, ticket to ride, It's only love, Tell me what you see, I've just seen a face, Yesterday

Karakter : 9/10

 

Rubber Soul

Mine favoritter : Norwegian Wood, You won't see me, Nowhere man, THink for yourself, Michelle, Girl, I'm looking through you, In my life, If I needed someone

Karakter : 10/10

 

Revolver

Mine favoritter : Taxman, Eleanor Rigby, I'm only sleeping, Love you to, Here there and everywhere, She said she said, Good day sunshine, And your bird can sing, For no one, Doctor Robert, I want to tell you, Got to get you into my life, tomorrow never knows

Karakter : 11/10

 

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

Mine favoritter : Sgt. Pepper, With a little help from my friends, Lucy in the Sky, Getting Better, Fixing a hole, She's leaving home, Being for the benefit of mr. Kite, Lovely Rita, Good Morning good morning, Sgt. Pepper reprise, A day in the life

Karakter : 11/10

 

Magical Mystery Your

Mine favoritter : Magical mystery tour, your mother should know, flying, I am the wallrus, Hello goodbye, Strawberry fields forever, Penny Lane, All you need is love

Karakter : 10/10

 

 

The Beatles aka The white album

Mine favoritter : Back in the USSR, dear prudence, glass onion, the continuing story of bungalow Bill, while my guitar, Hapiness is a warm gun, Martha my dear, I'm so tired, Rocky Raccoon, I will, Julia, Birthday, Yer blues, Everybody's got something to hide, Sexy Sadie, Helter Skelter, Long long long, Honey Pie, Savoy truffle, Cry baby cry

Karakter : 11/10

 

Abbey Road

Mine favoritter : Come together, Something, Oh! Darling, I want you, Here comes the sun, Because, You never give me your money, Sun king, Mean mr. mustard, Polythene Pam, She came in through the bathroom window, golden slumbers, carry that weight, the end

Karakter : 11/10

 

Let it Be

Mine favoritter : Two of us, dig a pony, across the universe, let it be, I've got a feeling, the long and winding road, for you blue, get back

Karakter : 7/10

 

 

EDIT :

Yellow Submarine

Mine favoritter : Only a Northern Song, All together Now, Hey Bulldog, It's all too much, All you need is love

Karakter A-siden : 8/10

Karakter B-siden : 0/10

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar
Å gi et Beatlesalbum karakteren 3 er jo nærmest blasfemisk.

 

Min vurdering av studioplatene:

[swap]

 

Som presisert gjentatte ganger i tråden, og som jeg skriver i førsteposten:

"Albumene er karaktersatt etter min personlige mening, og er satt ut ifra The Beatles som helhet". For å utdype:

 

Jeg sammenligner alle albumene opp mot hverandre, ikke i forhold til alle andre album.

Hvis Sgt. Pepper er definisjonen på 10/10 i min skala, så kommer ikke Beatler for sale bedre ut enn 3/10. Skulle jeg satt en karakter eller gitt et terningskast sammenlignet med all annen musikk som produseres, ville den kommet bedre ut.

 

Ordene "min personlige mening" behøver neppe noen utdypelse..

 

d0ppler: Takk for oppklaringen :) Fant aldri helt ut av det der!

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

siden denne har blitt dratt opp, så kan jeg si at jeg savner litt om Paul/George klinsjen i åpningsinnlegget. man kan nesten ikke komme utenom den når man skal snakke Beatles-historie...

 

ellers så ser jeg ikke helt hvordan noen kan være så krass mot Yellow submarine som har oppnådd det den har oppnådd.

 

og det første som slår meg når jeg hører navnet The Beatles er ikke Yesterday. for all del, den er jo Verdensberømt, men twist and shout, Help, og drive my car er det første som faller meg inn. men det å bedømme hvilken som er den mest kjente er ikke lett, men det har jo kanskje med at jeg har hørt Beatles en del at det er sånn...Men fra barneskolen er det Help jeg tenker først på. kan faktisk huske når klassen satt og hørte på den :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...