Gå til innhold

Selvstudium til opptaksprøver i medisin


Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vet ikke helt om jeg vil annbefale, det er veldi slitsomt......

 

man får Autorisasjon og lisens ja

6643529[/snapback]

Som også gjelder i Norge? Ja, er klar over at studiet er slitsomt.

 

Man er helt nødt å spesialisere seg?

Går det an å ta medisinstudiet i utlandet for så å komme til Norge for turnustid og spsialisering?

Lenke til kommentar
engelsk er fint. men dukker selvfølgelig opp noen ord:)

 

har vært her i 3 år men er på 2 året

 

har ca 30 timer i uka + -

6651627[/snapback]

Ok.

Blir det mye lekser da?

Regner med jeg har en fordel ved at jeg tar VK1 ambulansefag i år. Hadde du noen slags medisinsk utdanning eller bare almennfag?

Lenke til kommentar
mulig du blir og kjenne igjenn noe du har lært der, men det er nok allt for lite detaljert.

6651893[/snapback]

Ok. Har jo en del akuttmedisin, kirurgi og indremedisin på ambulansefag da. ;)

 

 

lekser har man ikke, men hvis man ikke mye leser hver dag gjennom hele semesteret stryker man. så man har vel det.

6651893[/snapback]

Ja, var det jeg mente med 'lekser'.

Lenke til kommentar
mulig du blir og kjenne igjenn noe du har lært der, men det er nok allt for lite detaljert.

6651893[/snapback]

Ok. Har jo en del akuttmedisin, kirurgi og indremedisin på ambulansefag da. ;)

 

Tror nok det han mente var at ting nok er betraktlige mer detaljert på legestudiet. Jeg har hatt et semester med anatomi & fysiologi og er ferdig med det nå, mens en kompis av meg som studerer medisin har omtrendt et semester bare på respirasjonssystemet f.eks.

 

Men selvfølgelig vil det nok gi deg et bedre grunnlag at du i det minste har noe overfladig kunnskap om det du skal gjennom! :)

 

Lykke til hva nå du måtte velge uansett!

Endret av xHEROx
Lenke til kommentar
mulig du blir og kjenne igjenn noe du har lært der, men det er nok allt for lite detaljert.

6651893[/snapback]

Ok. Har jo en del akuttmedisin, kirurgi og indremedisin på ambulansefag da. ;)

 

Tror nok det han mente var at ting nok er betraktlige mer detaljert på legestudiet. Jeg har hatt et semester med anatomi & fysiologi og er ferdig med det nå, mens en kompis av meg som studerer medisin har omtrendt et semester bare på respirasjonssystemet f.eks.

 

Men selvfølgelig vil det nok gi deg et bedre grunnlag at du i det minste har noe overfladig kunnskap om det du skal gjennom! :)

 

Lykke til hva nå du måtte velge uansett!

6652040[/snapback]

Ja. Selvfølgelig er det mer detaljert. Det jeg mente var at jeg kanskje hadde en fordel, og at det ble lettere for meg enn for en som bare har gått almennfag.

 

Hva studerer du?

Endret av Fatty
Lenke til kommentar
mulig du blir og kjenne igjenn noe du har lært der, men det er nok allt for lite detaljert.

6651893[/snapback]

Ok. Har jo en del akuttmedisin, kirurgi og indremedisin på ambulansefag da. ;)

 

Tror nok det han mente var at ting nok er betraktlige mer detaljert på legestudiet. Jeg har hatt et semester med anatomi & fysiologi og er ferdig med det nå, mens en kompis av meg som studerer medisin har omtrendt et semester bare på respirasjonssystemet f.eks.

 

Men selvfølgelig vil det nok gi deg et bedre grunnlag at du i det minste har noe overfladig kunnskap om det du skal gjennom! :)

 

Lykke til hva nå du måtte velge uansett!

6652040[/snapback]

Ja. Selvfølgelig er det mer detaljert. Det jeg mente var at jeg kanskje hadde en fordel, og at det ble lettere for meg enn for en som bare har gått almennfag.

 

Hva studerer du?

6652071[/snapback]

 

Men da er vi enig vet du. Jeg skal starte på andre året mitt med sjukepleie jeg. Manglet litt på karakterne for å studere medisin, og syntes tidligere at 6 år virket som en evighet å studere tidligere. Men ser vel ut til at det blir omlag 6 år utdanning på meg uansett, har 2 år til for å fullført en bachelor i sykepleie og da tenker jeg enten å stikke til nederland å ta en bachelor i fysioterapi og, eller eventuelt prøve å komme meg videre med enten anestesi/psykiatri etc.

 

Eneste som er sikkert er at jeg kommer til å jobbe innad helsevesenet iallefall. :thumbup:

Lenke til kommentar
mulig du blir og kjenne igjenn noe du har lært der, men det er nok allt for lite detaljert.

6651893[/snapback]

Ok. Har jo en del akuttmedisin, kirurgi og indremedisin på ambulansefag da. ;)

 

Tror nok det han mente var at ting nok er betraktlige mer detaljert på legestudiet. Jeg har hatt et semester med anatomi & fysiologi og er ferdig med det nå, mens en kompis av meg som studerer medisin har omtrendt et semester bare på respirasjonssystemet f.eks.

 

Men selvfølgelig vil det nok gi deg et bedre grunnlag at du i det minste har noe overfladig kunnskap om det du skal gjennom! :)

 

Lykke til hva nå du måtte velge uansett!

6652040[/snapback]

Ja. Selvfølgelig er det mer detaljert. Det jeg mente var at jeg kanskje hadde en fordel, og at det ble lettere for meg enn for en som bare har gått almennfag.

 

Hva studerer du?

6652071[/snapback]

 

Men da er vi enig vet du. Jeg skal starte på andre året mitt med sjukepleie jeg. Manglet litt på karakterne for å studere medisin, og syntes tidligere at 6 år virket som en evighet å studere tidligere. Men ser vel ut til at det blir omlag 6 år utdanning på meg uansett, har 2 år til for å fullført en bachelor i sykepleie og da tenker jeg enten å stikke til nederland å ta en bachelor i fysioterapi og, eller eventuelt prøve å komme meg videre med enten anestesi/psykiatri etc.

 

Eneste som er sikkert er at jeg kommer til å jobbe innad helsevesenet iallefall. :thumbup:

6652107[/snapback]

Ja jeg også. :D

Ser ut til at det enten blir ambulansepersonell eller lege. Lege frister mest, men vet ikke om det er verdt 6 år i Ugarn, vekke fra kjæreste og familie.

Lenke til kommentar

Går det ikke bra å prøve seg på opptaksprøvene nå (og kanskje spare et år), og så prøve igjen siden etter å ha lest mer om du ikke kommer inn?

 

skal også sies at ungarn har muligens værdens fineste damer. og årets sommermote er miniskjørt, høyhelte sko og trange topper :thumbup:

6641182[/snapback]

Det er stikk motsatt erfaring av hva jeg har. I løpet av 14 dager i ungarn så vi kun ei pen dame: hun var vesteuropeisk utseende og på en reklameplakat :thumbdown:

Dette var dog mesteparten av tiden i en liten forstad til Budapest samt et par turer inn til Budapest.

Lenke til kommentar
mulig du blir og kjenne igjenn noe du har lært der, men det er nok allt for lite detaljert.

6651893[/snapback]

Ok. Har jo en del akuttmedisin, kirurgi og indremedisin på ambulansefag da. ;)

 

Tror nok det han mente var at ting nok er betraktlige mer detaljert på legestudiet. Jeg har hatt et semester med anatomi & fysiologi og er ferdig med det nå, mens en kompis av meg som studerer medisin har omtrendt et semester bare på respirasjonssystemet f.eks.

 

Men selvfølgelig vil det nok gi deg et bedre grunnlag at du i det minste har noe overfladig kunnskap om det du skal gjennom! :)

 

Lykke til hva nå du måtte velge uansett!

6652040[/snapback]

Ja. Selvfølgelig er det mer detaljert. Det jeg mente var at jeg kanskje hadde en fordel, og at det ble lettere for meg enn for en som bare har gått almennfag.

 

Hva studerer du?

6652071[/snapback]

 

Men da er vi enig vet du. Jeg skal starte på andre året mitt med sjukepleie jeg. Manglet litt på karakterne for å studere medisin, og syntes tidligere at 6 år virket som en evighet å studere tidligere. Men ser vel ut til at det blir omlag 6 år utdanning på meg uansett, har 2 år til for å fullført en bachelor i sykepleie og da tenker jeg enten å stikke til nederland å ta en bachelor i fysioterapi og, eller eventuelt prøve å komme meg videre med enten anestesi/psykiatri etc.

 

Eneste som er sikkert er at jeg kommer til å jobbe innad helsevesenet iallefall. :thumbup:

6652107[/snapback]

Ja jeg også. :D

Ser ut til at det enten blir ambulansepersonell eller lege. Lege frister mest, men vet ikke om det er verdt 6 år i Ugarn, vekke fra kjæreste og familie.

6652128[/snapback]

 

Nei, det er ikke noe enkelt valg. Men finnes jo andre utdanninger innad helsevesenet bortsett fra lege og da. Radiograf, kiropraktor/fysioterapaut, sykepleier f.eks. I klassen min er det faktisk en som er utdannet ambulansesjafør.

 

Jeg angrer ikke et sekund på retningen jeg gikk, utrolig mange muligheter som ferdig utdannet, kan liksom jobbe i alle slags avdelinger og som mann er det faktisk også lettere å få lederstillinger. Og forespørselen er så stor at man nærmest kan velge og vrake jobber.

 

Hvor gammel er du forresten?

Lenke til kommentar
Jeg er 17 år. Er det vanskelig å komme inn på sykepleie? Lønn?

6654595[/snapback]

 

 

Kommer litt ann på hvor du søker på, men ligger vel på rundt 40 poeng vil jeg tro, så burde ikke være så spesielt vanskelig.

 

Starter nok ikke med så alt for bra lønn som nytutdannet, sikkert rundt 280 K + tillegg (kan utgjøre en god del) eller noe rundt der i starten, men etterhvert går lønningene opp. De vil også gå betraktelig opp hvis du spesialiserer deg innen noe.

Men moren til tanta mi i USA tjener opp mot 100 000 dollar i året (pluss bonuser) som spesial sykepleiere der, så går absolutt ann å tjene greit hvis du tør å ta sjanser.

 

Men med andre ord altså ikke på lønnsnivået til leger, men samtidig slipper man en del av det ansvaret legene hele tiden har.

Lenke til kommentar
Hei igjen.

Lurte bare på en liten ting til. Får man "Autorisasjon eller lisens som lege i Norge" etter utdanning i Ungarn?

Anyone?

6643486[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Man må ta en kompetanseprøve før man får legelisens i Norge. Strykprosenten er på godt og vel 50%.

 

(Leste om dette i Universitas på UiO for et par måneder siden)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Hei igjen.

Lurte bare på en liten ting til. Får man "Autorisasjon eller lisens som lege i Norge" etter utdanning i Ungarn?

Anyone?

6643486[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Man må ta en kompetanseprøve før man får legelisens i Norge. Strykprosenten er på godt og vel 50%.

 

(Leste om dette i Universitas på UiO for et par måneder siden)

6664742[/snapback]

 

 

Da prøver man to ganger, og har 100% sjangs for å komme inn. Elementær matematikk!

Lenke til kommentar
Hei igjen.

Lurte bare på en liten ting til. Får man "Autorisasjon eller lisens som lege i Norge" etter utdanning i Ungarn?

Anyone?

6643486[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Man må ta en kompetanseprøve før man får legelisens i Norge. Strykprosenten er på godt og vel 50%.

 

(Leste om dette i Universitas på UiO for et par måneder siden)

6664742[/snapback]

 

 

Da prøver man to ganger, og har 100% sjangs for å komme inn. Elementær matematikk!

6665002[/snapback]

Kan man ta prøven ubegrenset mange ganger?

Er kunnskapsnivået i Ungarn så lavt at halvparten stryker?

Endret av Fatty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...