Gå til innhold

Selvstudium til opptaksprøver i medisin


Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

 

Ble ferdig med VK2-allmenn i fjor, retta mot Jus-studier, dvs. av "seriøse fag"; 1MY only :-) Har dog tenkt så det har knaka, og funnet ut at jeg ikke vil reduseres til noe paragrafjokkende verktøy for sleipe yrkeskriminelle næringslivstoppledere...

 

Så til saken; har jobba ett års tid ved psykiatrisk avdeling, og konkludert med at medisin er tingen!

 

Har snakka med de som administrerer opptaksprøvene til studiet for Semmelweiss (Budapest) og disse sier at generell studiekompetanse + bestått opptaksprøve i biologi, kjemi, og engelsk fagtermologi er nok til å få studieplass.... Vet også om et par stykker som har valgt denne fremgangsmåten..

 

Har for noen måneder siden kjøpt lærebøker i Biologi/Kjemi anbefalt av universitetet, og som skal dekke hele opptaksprøvepensumet (bøkene dekker nok 2/3kj + 2/3bio VGS nivå + litt til - bio-boken brukes visstnok som hovedverk på noen biologi-bachelorer i USA)... Prøver å få lest ganske mye (2-4 timer til dagen, etter jobb), men føler ikke at progresjonen er kjapp nok (opptagsprøver i februar)...

 

Er det noen her som har vært igjennom det samme, evt. holder på nå? :) Isåfall hadde det vært morro med innspill!

 

Mvh.

TH

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Aah... Joda.. Men jeg har jo ingen bakgrunn i dette her.... Var innom MACT-sidene (opptaksprøver til med-college i USA) og klarte ikke å svare på ett eneste av de første 40 spørsmåla i kjemi :)

 

Så regner med at jeg MÅ lese meg gjennom kjemiboka før jeg prøver meg ^^

 

Hadde du kjemi/matte/fysikk/bio fra videregående? Hvor tok du opptaksprøevene? Oslo eller ungarn? Er studiet så hardt som alle påstår? :-)

 

Mvh.

TH

Lenke til kommentar

studiet er evig tortur......går rett og slett ikke ann og beskrive for vanlige folk som ikke har prøvd. men man vokser med det.

 

jeg kunne seriøst lite da jeg tok opptaksprøve. men det gikk bare fint. så jeg vill virkelig anbefale og prøve nå, de har alltids plass for en till. og tar de deg ikke for kunnskapene dine kan det være de tar deg for skolep går det ikke er det bare og ta opptak på bjørknes i ferbruar.

 

hadde ikke hatt biologi utover naturfag, men hadde 3kj.

 

matte og fysikk ble ikke nevnt under opptaksprøven min.

 

er jo 4 universitet, kommer du ikke inn på ett så kan du bare ringe ett anna og ta opptaksprøve der degen etter eller noe. hvis du absolutt vill in i budapest kan du overflytte dit sener.

 

 

har du link til de mcat sidene?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
er oppe på skype "dr.lorentzen"

 

takk for link

6624097[/snapback]

 

 

Er det mulig å skrive i skype, eller må man snakke? Må isåfall grave etter mikk :)

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Kan man studere medisin i Ungarn uten de ekstrafagene?

Bare bestått prøve og studiekompetanse? Er karaktersnittet på samme nivå som i Norge, eller tar de inn hvem som helst?

Er undervisningen på Ungarnsk?

 

Er utrolig interessert i å studere medisin. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Kan man studere medisin i Ungarn uten de ekstrafagene?

Bare bestått prøve og studiekompetanse? Er karaktersnittet på samme nivå som i Norge, eller tar de inn hvem som helst?

Er undervisningen på Ungarnsk?

 

Er utrolig interessert i å studere medisin. :)

6636753[/snapback]

 

Ja, Ja, nei, nei, nei

 

Hehe.. Eller;

 

Ja, hvem som helst kan søke såfremt man har generell studiekompetanse. Reallfag er IKKE et krav i ungarn. Man beviser at man kan mestre studiet ved å bestå opptaksprøvene. Disse er tredelt; 1 del multiple choice, 1 del muntlige fag-spørsmål og 1 del "personlig intverju" type; "hvorfor vil De studere medisin da, gutten min?"

 

Mutliple choice består av 100 spm, hvorav 20 er kjemi, 20 biologi, 20 medisinsk fagtermonologi og 40 stk for å teste generelle engelskkunskaper.

 

Ta gjerne kontakt på msn, [email protected]

 

:)

 

TH

Lenke til kommentar
Så det er å anbefale?

Hva med jobbmuligheter da? Får man jobb i Norge etterpå?

6641569[/snapback]

 

 

ja det gjør mann. men husk man ofrer 10 år... er meget hart

6641583[/snapback]

10 år? Er ikke medisinstudiet på 6-6 1/2 år? Pluss praksistid på 1 år?

Lenke til kommentar
la inn litt extra. er jo ikke ferdig selv om turnus er rerdi. man må jo spesialisere seg

6641695[/snapback]

Man er helt nødt å spesialisere seg?

Går det an å ta medisinstudiet i utlandet for så å komme til Norge for turnustid og spsialisering?

Havner man ikke neders i bunken når man søker jobb når man har tatt en slik 'snarvei'?

Lenke til kommentar
stiller likt med alle som studerer i norge

6641990[/snapback]

Du svarte ikke på resten av spørsmålene mine.

Man er helt nødt å spesialisere seg?

Går det an å ta medisinstudiet i utlandet for så å komme til Norge for turnustid og spsialisering?

 

Og et til slutt; Hva må man ha i snitt for å komme inn i Ungarn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...