Gå til innhold

Spørsmål angående Militæret


Anbefalte innlegg

Tja, hvis gutten (som NoviKaNa refererer til) ønsket å få vite mer om forsvaret, kan man da ikke bare nevne de positive sidene?

 

Er mange som ikke har en god tid i forsvaret, og som fikk seg en overraskelse da de havnet der. Kommer man på kanten med befal o.l. har man også et problem! Tror ikke alle som "joiner" militæret vet hva de går til... Har også en del å si hvor man havner, og hva slags oppgaver man får.

At man automatisk blir mer "mann" av å dra i militæret er det største bullshit jeg har hørt. Derimot støtter jeg opp om de som mener at ungdommen har godt av å komme seg bort fra mammas lune rede.

6824076[/snapback]

 

Heh, du sier jo deg selv i mot der da :p Å komme seg bort fra mammas fang er en del av det å bli mer mann. Og når jeg mener å bli mer mann er det snakk om å være mer selvstendig, ta i et tak, ikke småkrangle som jentunger og gjøre noe med ting i stedet for å klage. Jeg blir forundret over hvor mange 24-25 år gamle gutter jeg møter som etter å prate med dem 15-20 minutter beviser at de ikke har vært i militæret, uten en gang å ha vært i nærheten av å nevne noe om det. Finnes selvsagt unntak, men hadde jeg ført statistikk over det hele føler jeg mer rimelig sikker på at min hypotese er signifikant.

 

De negative sidene av militæret som er presentert her, kommer fra folk som ikke har vært der, eller dimmet etter et par uker. Mener du virkelig at de kan fortelle noe om militæret over hodet? Er som å mellomlande i Amsterdam, for deretter å fortelle hvor rævva byen var.

6824411[/snapback]

 

Hvilke forutsetninger har du for å overhodet å komme med usakelige påstander om at folk som meg som ikke liker militæret ikke har vært inne mer enn ett par uker?

Var inne 2 måneder eg. Kjenner mange som fullførte hele dritten og som ikke kan fordra det.

F.eks på www.dimme.cjb.net er det mange som har gjennomført førstegangstjenesten, men som syns det er en helt urimelig ordning og som hjelper andre i nøden.

 

Virker som om du har fordommer mot folk som tørr å ta ansvar for sitt eget liv og viser beslutningsdyktighet, evne til å planlegge og utføre oppgaver og som klarer å dimme..

Ville heller ansatt en som strategisk og gjennomført klarte å dimme, enn en sau som følger flokken og tar imot ordre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deg om det, magicus.

 

Har du tenkt over det at enkelte faktisk trives i militæret?

Jeg hadde meg et veldig fint år. Det sosiale er det viktigste med militæret. Man må gjøre litt kjedelige ting av og til, men ingenting man dør av. Det skaper ryggrad. Noe en del dessverre kunne ha trengt i disse dager.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Deg om det, magicus.

 

Har du tenkt over det at enkelte faktisk trives i militæret?

Jeg hadde meg et veldig fint år. Det sosiale er det viktigste med militæret. Man må gjøre litt kjedelige ting av og til, men ingenting man dør av. Det skaper ryggrad. Noe en del dessverre kunne ha trengt i disse dager.

6824549[/snapback]

Seff er det noen som trives, og det står det nok om på mil.no og store deler av tråden her. De kritiske røster derimot blir forsøkt husjet ned, enten ved å ignorere eller fornærme.

De som vil inn i militæret kan verve seg, å tvinge folk inn blir bare for dumt.

Jeg ønsker ikke å nedlegge militæret eller nekte deg å gå inn. Jeg ønsker bare selv ikke å gå inn- Vi MÅ ikke gjøre ting vi ikke vil nei.. Vi lever vel i ett Demokrati for guds skyld!

Lenke til kommentar

Og en del av et demokrati er å tåle å høre andre sine meninger. Gjelder forøvrig begge veier. At det er mye positve erfaringer her i tråden kan vel tyde på at det faktisk er et allright sted å være. Ang det å bli tvunget inn, det har vel vært diskutert ut og inn, så det er ikke vits i å styre tråden i den retningen.

 

og hvis noen der ute lurer, jeg var selv på land på haakonsvern, men jeg har hørt veldig mye positivt fra de som er ute og seiler.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
De som vil inn i militæret kan verve seg, å tvinge folk inn blir bare for dumt.

Jeg ønsker ikke å nedlegge militæret eller nekte deg å gå inn. Jeg ønsker bare selv ikke å gå inn- Vi MÅ ikke gjøre ting vi ikke vil nei.. Vi lever vel i ett Demokrati for guds skyld!

6824572[/snapback]

 

Jeg er helt enig, rent militært sett ville det vært mye bedre om vi hadde hatt et profesjonelt forsvar. Det ville ført til (enda) mer motiverte soldater, og et mer kompetent forsvar. Bedre med 10.000 som yter effektiv motstand/innsats, enn 100.000 som bare dør, for å sette det på spissen. Og vi som jobber i Forsvaret vil jo heller ha rekrutter/soldater som ønsker å være der, fremfor folk som synes alt er et ork og som bare syter og klager. Men demokratiet har bestemt at det i Norge skal være verneplikt, og da er det slik.

 

For øvrig er det ikke heelt riktig at det er veldig vanskelig å dimme. Har man et reellt grunnlag er det nokså lett å dimittere, og om man bare mistrives kan man også få gjennomslag. Så langt har tre av rekruttene i troppen dimittert, og på mandag skal jeg dimittere enda en. Da jeg selv var vernepliktig var det en på rommet mitt som fikk dimme fordi kjæresten hans savnet ham for mye, så det skal ikke såå mye til.

 

Ang. å bli "mann" i Forsvaret: Det kommer veldig an på tjenestested og -stilling. Man kan være (u)heldig og bli plassert på et kontor og ha det varmt og behagelig hele tjenesten, og gjøre det samme hele tiden. Man kan også være (u)heldig og bli plassert i en mer operativ avdeling. I siste tilfelle er det helt klart at man lærer å kjenne seg selv mye bedre, man presser personlige grenser, man vokser og man blir mer selvstendig. Og det innebærer selvfølgelig å ha det kjipt. Jeg vil på ingen måte legge skjul på at jeg ila. tiden min i Forsvaret har hatet intenst, og hatt det skikkelig, skikkelig kjipt. Men når man har det kjipt blir det desto bedre å bli ferdig med det, og det er godt i etterkant -- man har møtt en utfordring, og man har mestret den.

 

Jeg pleier å si det slik: I det sivile (vi kaller det "det sivile intet", men det er en annen historie) har man det stort sett bra eller dårlig -- enten er man ute i regnet og har mye å gjøre og ting er ikke så bra, eller så er man varm og tørr og sitter i godstolen med noen venner og ser en bra film -- nok en gang satt på spissen, naturligvis. I militæret, derimot, har man hele skalaen: Man kan være våt og kald og trøtt og sulten og sliten og stresset og nedbrutt og rett og ha det skikkelig jævlig, og man får ikke lov til å sove eller spise eller slappe av. Da er det fantastisk å være på en vanlig øvelse i stedet, hvor man bare er våt, litt kald, litt trøtt, litt sliten og kan etter hvert se frem til en nokså behagelig natt i syvduker. Videre: I forhold til syvduker er et lagstelt prima luksus, og får man ligge i lagstelt er alt bare kos og god stemning. Når man kommer inn til leir blir det som før var en hard og smal seng plutselig til en vidunderlig himmelseng, og man er igjen veldig fornøyd. Og når man etter hvert kommer hjem til sin egen seng, er også dét fantastisk.

 

Poenget mitt er: Man har det ikke bare lunt og varmt og godt i militæret. Man har ikke bare meningsfylte oppgaver. Men det kjipe varer ikke uendelig lenge -- selv om det kanskje føles slik der og da -- og når man er ferdig med det har man vokst og man har noe positivt å se tilbake på, i tillegg til at man kanskje setter litt ekstra pris på det man har. Og da er det min tidligere NK tropp sine ord -- som regel ytret under litt mindre behagelige omstendigheter -- kommer til sin rett:

 

Hver dag i militæret er som juleaften! ;)

Lenke til kommentar
Tja, hvis gutten (som NoviKaNa refererer til) ønsket å få vite mer om forsvaret, kan man da ikke bare nevne de positive sidene?

 

Er mange som ikke har en god tid i forsvaret, og som fikk seg en overraskelse da de havnet der. Kommer man på kanten med befal o.l. har man også et problem! Tror ikke alle som "joiner" militæret vet hva de går til... Har også en del å si hvor man havner, og hva slags oppgaver man får.

At man automatisk blir mer "mann" av å dra i militæret er det største bullshit jeg har hørt. Derimot støtter jeg opp om de som mener at ungdommen har godt av å komme seg bort fra mammas lune rede.

6824076[/snapback]

 

Heh, du sier jo deg selv i mot der da :p Å komme seg bort fra mammas fang er en del av det å bli mer mann. Og når jeg mener å bli mer mann er det snakk om å være mer selvstendig, ta i et tak, ikke småkrangle som jentunger og gjøre noe med ting i stedet for å klage. Jeg blir forundret over hvor mange 24-25 år gamle gutter jeg møter som etter å prate med dem 15-20 minutter beviser at de ikke har vært i militæret, uten en gang å ha vært i nærheten av å nevne noe om det. Finnes selvsagt unntak, men hadde jeg ført statistikk over det hele føler jeg mer rimelig sikker på at min hypotese er signifikant.

 

De negative sidene av militæret som er presentert her, kommer fra folk som ikke har vært der, eller dimmet etter et par uker. Mener du virkelig at de kan fortelle noe om militæret over hodet? Er som å mellomlande i Amsterdam, for deretter å fortelle hvor rævva byen var.

6824411[/snapback]

 

Hvilke forutsetninger har du for å overhodet å komme med usakelige påstander om at folk som meg som ikke liker militæret ikke har vært inne mer enn ett par uker?

Var inne 2 måneder eg. Kjenner mange som fullførte hele dritten og som ikke kan fordra det.

F.eks på www.dimme.cjb.net er det mange som har gjennomført førstegangstjenesten, men som syns det er en helt urimelig ordning og som hjelper andre i nøden.

 

Virker som om du har fordommer mot folk som tørr å ta ansvar for sitt eget liv og viser beslutningsdyktighet, evne til å planlegge og utføre oppgaver og som klarer å dimme..

Ville heller ansatt en som strategisk og gjennomført klarte å dimme, enn en sau som følger flokken og tar imot ordre.

6824444[/snapback]

 

Du var i 2 måneder ja. Det tilsvarer rekrutt-tiden og en uke til. Da har du jo veldig mye å snakke om. Var vel på mange øvelser i den tiden? Ble vel delt inn i tropper og hadde hver deres stillinger? Hjalp vel hverandre som et lag? Nei, du var kun i rekrutt-tiden, og fant ut at her måtte du gjøre masse som du egentlig ikke har så lyst til å gjøre. Som du har sagt tidligere i tråden; i militæret kan man ikke sitte foran pc'en hele dagen. Er det det man vil, så fine! Men trådstarter vil tydeligvis inn i militæret, og da er det direkte meningsløs propaganda du driver med.

 

Min førstegangstjenteste var på Setermoen. Noen mer øde plass finner du ikke. Midt i indre Troms, kaldt og jævlig (clutchen på bilen min var frosse hele vinteren, og jeg måtte kjøre den i 1. gir i 15 min før jeg kunne gire), og i det hele tatt en rævva plass å være. Det sosiale var greit, men jeg har overhodet ingen kontakt med noen som helst som jeg møtte i militæret. Skulle jeg heller fortsatt å jobbe et år og lagt meg opp penger? Rent økonomisk sett ja, men om det hadde gått på bekostning av at jeg da ikke hadde taklet å vaske et gulv, ta opp dritt fra vasken, eller i det hele tatt gjøre ubehagelige ting, så hadde valget hvert klart. Sier ikke at alle gutter MÅ gjennom førstegangstjeneste for å gjøre folk av seg, men det er ingen som blir til noen dårligere person etterpå. Ingen blir skadet der inne. Alle har godt av det på en eller annen måte.

 

EDIT: Når man snakker om ansettelse. Om jeg hadde sittet med en CV i hånden, og sett at vedkommende hadde dimmet, skulle han forklart seg meeeeget bra for å komme positivt ut av det. Sykdom og lignende er selvsagt greit, men "bitchy befal" ville gjort saken veldig enkel. Bye bye.

Endret av NoviKaNa
Lenke til kommentar

Blir for dumt når du driver å spekulerer i min erfaring i militæret. Du har jo ingen peiling og hvordan kunne du ha peiling?

Jeg var i heimevernet der er det ingen rekruttperiode.

 

du skrev "i militæret kan en ikke sitte foran pcen hele dagen" - jo det var nettopp det jeg gjorde som personalassistent. Var forferdelig kjedelig og repetivt.

Istedet for å diskutere meg som du åpenlyst ikke vet noe om, kan du heller diskutere emnet.

Er ikke noe problem å "sminke på sannheten" hvis en er på jobbintervju til en militærfanatiker, personlig kunne eg aldri tenkt meg å jobbe for en sånn.

Lenke til kommentar

Om du hadde lest innleggene med andre synspunkt enn å finne kritikk av deg selv, så ville du sett at jeg langt fra er noen militærfanatiker. Kunne aldri tenkt meg å å jobbe videre i et slikt ineffektivt system, og sitter ikke igjen med året i førstegangstjenesten som et eneste langt eventyr. Men det sier så utrolig mye om en person om han "holder ut" militæret, eller skriker seg hjem. Kall det bein i nesa, om du vil.

Lenke til kommentar
Min førstegangstjenteste var på Setermoen. Noen mer øde plass finner du ikke. Midt i indre Troms, kaldt og jævlig (clutchen på bilen min var frosse hele vinteren, og jeg måtte kjøre den i 1. gir i 15 min før jeg kunne gire), og i det hele tatt en rævva plass å være. Det sosiale var greit, men jeg har overhodet ingen kontakt med noen som helst som jeg møtte i militæret. Skulle jeg heller fortsatt å jobbe et år og lagt meg opp penger? Rent økonomisk sett ja, men om det hadde gått på bekostning av at jeg da ikke hadde taklet å vaske et gulv, ta opp dritt fra vasken, eller i det hele tatt gjøre ubehagelige ting, så hadde valget hvert klart. Sier ikke at alle gutter MÅ gjennom førstegangstjeneste for å gjøre folk av seg, men det er ingen som blir til noen dårligere person etterpå. Ingen blir skadet der inne. Alle har godt av det på en eller annen måte.

 

EDIT: Når man snakker om ansettelse. Om jeg hadde sittet med en CV i hånden, og sett at vedkommende hadde dimmet, skulle han forklart seg meeeeget bra for å komme positivt ut av det. Sykdom og lignende er selvsagt greit, men "bitchy befal" ville gjort saken veldig enkel. Bye bye.

6827769[/snapback]

Vel, hjernen vil bli til en seig grøt etter 12 måneder. Og så har vi jo dette med "tiltak". Bare det å plukke opp en bok med "faglig" innhold blir et "tiltak".

 

Jeg kan ikke se hvorfor befalskolen eller førstegangstjenesten skal telle positivt på en CV. Det er klart at forsvaret ser etter mange kvaliteter; intelligens er helt klart ikke en av dem. Å jobbe eller gå på skole, er like mye bevis på "ståpåvilje" - med den vesentlige forskjellen at ingen kan fortelle deg at du skal jobbe i det sivile livet.

 

Intensjonen er ikke å virke negativ i forhold til førstegangstjenesten - jeg trives ganske bra tross alt, men jeg har full forståelse for de som ønsker å dimmitere. Noen av de som dimmer er rett og slett late, ubrukelige sofaslitere. Men mange har ganske enkelt ikke lyst til å bruke et år av den beste tiden i livet i grønne klær. Dette er en forutsigbar situasjon så lenge forsvaret baserer styrken på tvungen "rekruttering".

Lenke til kommentar

Er snart 13 år siden jeg var inne til første gangstjeneste nå.

Har vært på en rep siden det.

Som jeg skrev tidligere i denne tråden var det en positiv opplevelse for meg.

 

Vil bare legge til. Som oftest da oss gutta prater litt, jobb fest eller rett og slett hjemme. Alle av dem jeg har pratet med av kamerater, arbeidskolegaer eller folk jeg har blitt kjent med synes det var en positiv og morsom opplevelse.

Da snakker jeg selvsagt om dem som har fullført det.

 

Om militæret var så tragisk som enkelte har beskrevet det, så burde vel flere som har fullført sin førstegangstjenste skrevet negativt om det?

Endret av Darkrevan
Lenke til kommentar
Er snart 13 år siden jeg var inne til første gangstjeneste nå.

Har vært på en rep siden det.

Som jeg skrev tidligere i denne tråden var det en positiv opplevelse for meg.

 

Vil bare legge til. Som oftest da oss gutta prater litt, jobb fest eller rett og slett hjemme. Alle av dem jeg har pratet med av kamerater, arbeidskolegaer eller folk jeg har blitt kjent med synes det var en positiv og morsom opplevelse.

Da snakker jeg selvsagt om dem som har fullført det.

 

Om militæret var så tragisk som enkelte har beskrevet det, så burde vel flere som har fullført sin førstegangstjenste skrevet negativt om det?

6841210[/snapback]

 

Samme opplever jeg. Alle jeg har pratet med etter at jeg var inne, har positive minner fra tjenestetiden.

De eneste jeg har hørt noe negativt fra er de som ikke har vært inne, eller sier/har sagt at de ikke skal inn (altså nekte).

Pussig det der?

Lenke til kommentar
Samme opplever jeg. Alle jeg har pratet med etter at jeg var inne, har positive minner fra tjenestetiden.

De eneste jeg har hørt noe negativt fra er de som ikke har vært inne, eller sier/har sagt at de ikke skal inn (altså nekte).

Pussig det der?

6845232[/snapback]

Joda, jeg kjenner også til mange som er fornøyde med tjenestiden. Men jeg kjenner også til en del som ikke trivdes. Flere av sistnevnte visst nok ikke helt hva de gikk til - det ble iallefall ikke som forventet. Må også nevne at det finnes en del personer som sier de hadde det bra der, men som ikke kunne tenke seg å dra tilbake... Litt små-ironisk?

 

Leste forresten i et magasin i fjor at rundt 25% av de som ble innkalt til førstegangstjeneste fullførte militærtjenesten. Det sier jo litt om tjenesten... Desverre husker jeg ikke alle grunnene til hvorfor 75% ikke fullførte. Tipper noen ble sendt hjem "tross" sin vilje, men flertallet stakk vel fordi de ikke ønsket å fullføre det de drev med? Grunnen blir altså bare spekulasjoner fra min side, men men...

 

PS: håper jeg ikke virker altfor negativ til militæret og militærtjenesten. Egentlig vil jeg bare at folk tenker sjæl, istedenfor å oppføre seg som en saueflokk. Om du som leser denne tråden velger å verve deg for tjeneste, er til syvende og sist ikke mitt annliggende.

Lenke til kommentar
Må også nevne at det finnes en del personer som sier de hadde det bra der, men som ikke kunne tenke seg å dra tilbake... Litt små-ironisk?

 

6845465[/snapback]

Trivdes veldig bra i militæret, men jeg kunne heller ikke tenkt meg og dra tilbake. Jeg ser på militæret som en stafett, jeg hadde pinnen og har gitt den videre, min jobb er ferdig :)

 

Leste forresten i et magasin i fjor at rundt 25% av de som ble innkalt til førstegangstjeneste fullførte militærtjenesten. Det sier jo litt om tjenesten...

6845465[/snapback]

Det sier også litt om hvor late mange av de 75% er, med en gang det blir litt kjipt så takker de for seg. Noen av de prosentene hadde nok en god grunn, men tror nok at de fleste rett og slett ville slippe unna. Barnåler i henda er ingen spøk :p

 

Vet ikke om dette blir avsporing fra debatten men er det noen som vet hva som skal til for å få tjenestegjøre i utlandet (noe ala Telemark Bataljon)?

6845930[/snapback]

Hvis du vil til utlandet så bør du lufte det på sesjon så du havner i riktig avdeling. Er ikke alle avdelinger som sender soldater til utlandet pga at det ikke er behov for deres kompetanse, men samtidig så er jeg litt usikker.

 

Da jeg var i militæret var det en person som ville til utlandet og han presterte bra i troppen. Etter en stund ble han tatt ut av troppen vår for å følge et annet opplegg under mesteparten av tjenesten, men måtte samtidig være med oss på øvelser hvis jeg ikke husker helt feil. Selv om vi var i artilleriet så ble han "overført" til en annen avdeling. Du kan jo også ta en titt på www.mil.no for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Samme opplever jeg. Alle jeg har pratet med etter at jeg var inne, har positive minner fra tjenestetiden.

De eneste jeg har hørt noe negativt fra er de som ikke har vært inne, eller sier/har sagt at de ikke skal inn (altså nekte).

Pussig det der?

6845232[/snapback]

Joda, jeg kjenner også til mange som er fornøyde med tjenestiden. Men jeg kjenner også til en del som ikke trivdes. Flere av sistnevnte visst nok ikke helt hva de gikk til - det ble iallefall ikke som forventet. Må også nevne at det finnes en del personer som sier de hadde det bra der, men som ikke kunne tenke seg å dra tilbake... Litt små-ironisk?

6845465[/snapback]

 

Nei. Digget russetiden, men kunne aldri tenkt meg å ta den på nytt. Syns militæret var en topp erfaring å ta med videre, men kunne ikke tenkt meg å gjøre akkurat det samme på nytt. Digget å være i Korfu på sydenferie med gutta, men kunne heller tenkt meg en roligere sydentur med dama. Osv osv.

Lenke til kommentar

...er så rart det at dei aller fleste som har vore gjennom heile førstegangstenesta gir tommel-opp om militæret, medan alle som

- Ikkje har vore inne, og eigentleg ikkje har noko forhold til millitæret

- Dimiterte i løpet av rekruttperioden

- Hadde ei dårleg innstilling og berre klaga heile året gjennom

...gir stor tommel-ned.

 

Sjølv er eg i fjerde veka mi i 2.bataljon på Skjold i indre Troms, og har det heilt finfint der. Jada, vi har fått kjeft og diverse straff av befalet for ting vi ikkje gjer godt nok/ikkje burde gjere og alt det der, men det er "øyeblikkssmerte". Alt i alt går ting veldig greit, buforholda er fine, ein får masse nye venner og maten er god. Pluss at ein del av det vi gjer i tenesten er ganske gøy :)Min blogg om saken :)

Lenke til kommentar

Det er rart det du sier, for den "gode" (relativt) maten på Skjold har uteblitt siden rekruttene kom. Enten er det fisk eller så er det et eller annet som inneholder 2 prosent mat/kjøtt og 98% av noe annet. Jeg har ikke sett en eneste dessert eller snurten til noe som likner på sjokoladepudding på et par måneder. Det er på tide å finne kokken og knekke noen fingre - èn for hver dag det er fisk. Man gjennomfører ikke førstegangstjenesten pga. maten for å si det sånn...

 

Boforholdene avhenger jo av hvilken kaserne du havner på. Det er jo slik at Trandum er den "fineste" kaserna. Jeg innbiller meg at møblementet er nyere, TV-stua er bedre utstyrt og dynene bedre der.

 

Når det gjelder innstilling, så skal jeg ikke beskylde noen for å være dårlig motivert når våpenet må pusses til det er så hinsides jævlig porno når det går helt fint å brenne av 500 skudd på 10 minutt, pælme dritten i myra, dra den opp igjen og frese av 1500 til uten et eneste "klikk".

 

Faktum er at de største idiotene jeg har opplevd på Skjold er de overinnbilske BS-rekrutter som kom inn i august. Det er klart at vi har hatt "originale" personligheter i troppen, men ingenting slår et drittlass med verdensmestere som tror en jævla S tilsier hundretusenstjerners general. Hver gang jeg går til messa håper og ber jeg om at en av de mest "ivrige" i tjenesten skal be meg vike eller ta 10 push-ups :D

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
masse rart

6869734[/snapback]

 

Maten vert dårlig sida rekruttane kom? :D

Eg har (stort sett iallefall) vore fornøyd med maten, då - kanskje det berre er meg. Maten i dag f eks var jo deilig :)

 

Og sjølvsagt bur eg på Trandum, fordi vaffelkompaniet fortener det.

 

Er du ingeniør du kanskje? Høyrest ut som om du har vore her ei lita stund iallefall.

Lenke til kommentar

Var vel ikke snakk om at man dro i militæret for maten, heller at noen brukte maten som en grunn til å dra. Noe det virkelig ikke er :)

 

I min tjeneste på Setermoen, hadde vi en del døgn på Skjold (særlig i forbindelse med bytreningen). Må vel si det at maten der var betraktelig bedre enn på Setermoen! Og ikke minst var det mulig å smøre seg kveldsmat under middagen, mens vi lengre sør måtte spise gamle brødskiver smurt ved frokost. Juicen er også av en annen klasse på Skjold :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...