Gå til innhold

Spørsmål angående Militæret


Anbefalte innlegg

befal som maser og skriker til deg

 

Dette gjelder som oftest kun i rekruttperioden. Og tro meg; det er flere som har behov for det. Deriblant deg vil jeg tro.

Hos oss er inspeksjon av vask mer en formalitet. "Inspeksjonen" står som oftest i at befalet kommer inn, slipper en fjert, blar litt i noen av bladene på bordet og forsvinner ut av rommet. Skapinspeksjon har vi ikke hatt på flere måneder. Godt er det, for jeg har stablet tilbudscola i høyden og fylt opp hyllene med sivile effekter.

 

Ps: Glem alle helte-fantasier om at de i forsvaret er tøff og at det bare må være digg å ha ag' og hele pakken. I den virkelige verden dør soldatene. I den virkelige verden handler krig om død og ferdervelse. Om hat. Helten dauer, men han som bruker skitne triks vinner.

 

Hva vet du egentlig om det du snakker om? Og hvem er det du hinter til når du sier "han med skitne triks" ?

Sannsynligvis det faktum at krig aldri handler om ære. En smart soldat er en sleip soldat. Man skal være bra dum og lysten på å dø hvis man ikke er litt "fleksibel" med regler og omgivelser. Har man muligheten til å plukke ned fienden på en betryggende avstand, uten å risikere eget liv eller gi motstanderen en "fair" sjanse til å slåss, gjør man selvsagt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hos oss er inspeksjon av vask mer en formalitet. "Inspeksjonen" står som oftest i at befalet kommer inn, slipper en fjert, blar litt i noen av bladene på bordet og forsvinner ut av rommet. Skapinspeksjon har vi ikke hatt på flere måneder. Godt er det, for jeg har stablet tilbudscola i høyden og fylt opp hyllene med sivile effekter.

 

Hehe. Dette bekrefter egentlig bare det jeg sa. :)

 

Sannsynligvis det faktum at krig aldri handler om ære. En smart soldat er en sleip soldat. Man skal være bra dum og lysten på å dø hvis man ikke er litt "fleksibel" med regler og omgivelser. Har man muligheten til å plukke ned fienden på en betryggende avstand, uten å risikere eget liv eller gi motstanderen en "fair" sjanse til å slåss, gjør man selvsagt det.

 

Du påpeker nettopp det stikk motsatte av hva Magicus sa. :)

Han mente at soldaten var en hederlig mann som aldri gjort noe sleipt i strid. Jeg vil tro sannheten er stikk motsatt, akkurat som du påpeker. En smart soldat er en sleip soldat. :)

 

dimiles :]

Lenke til kommentar

Må bare spørre dere som er så gale etter å få andre til å dimme. Har dere selv vært i militæret, siden dere beskriver det som en fengsel?

 

For det andre, har selv onkel som har tjenestegjort for den kurdiske armeen og det norske forsvaret, og han sier at det norske forsvaret er for pingler i forhold andre lands forsvar.

 

Selv fikk jeg brev om innrullering noen uker etter at jeg fikk norsk statsborgerskap. Ser fram til å kle meg i grønt uniform med det norske flagget på armen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg er veldig nysjerrig på hvor de har Militær skole i nordnorge for de som kommer fra sesjon?

 

har sendt inn en god søknad om å søke meg inn i militæret og får svar i løpet neste uke

6571385[/snapback]

Må bare advarde deg mot å gå i militæret... Kanskje du er motivert nå i dag til å gå inn i militæret, men hva hvis du ombestemmer deg på ett senere tidspunkt?

Ja da sitter du i hagesaksen, mildt sagt. Å dimme når du først er komt inn i militæret er mye vanskeligere enn hvis du prøver å unngå militæret allerede før sesjon... Tenk på den.

For mer info om militæret sjekk ut: www.dimme.cjb.net

6641645[/snapback]

 

Jeg tror de fleste syns militærtiden er en god tid. Du får endel artige minner og treffer folk som kan bli gode venner, kanskje for livet. For min del hadde jeg utnyttet alle muligheter militæret gir i dag med kurs, eventuell utdannelse osv. Alle klarer ett år vekke fra mamma.. ;)

Lenke til kommentar

alle har godt av å komme seg ut og bort fra mammas rede ja. Om militæret er den beste plassen å dra når man er ung, usikker og lettpåvirkelig vet jeg nå ikke, men det gidder jeg ikke argumentere for her.

 

Skulle det ikke bli militær, så sørg iallefall for å komme deg ut og bort. Enten siviltjeneste, studium eller jobb. Disse 3 tingene gir deg iallefall erfaring du får bruk for i livet. Ok, kanskje ikke all skolegang er like nyttig, men.. heh

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ang. militærstyrker (som NK tropp i førstegangstjenesten pleide å si: militæret, det er Hæren!) i Nord-Norge:

 

Troms:

 

Bardufoss garnison:

- Heggelia leir: Sambandsbataljonen

- Rusta leir: CSS-bataljonen (logistikk), MP-kompaniet, 339-skvadronen (helikopterskvadron)

 

Heggelia og Rusta er ca. 600 meter unna hverandre.

 

Setermoen leir (2,7 mil sør for Bardufoss):

- Panserbataljonen

- Sanitetsbataljonen

- Artilleribataljonen

- Etterretningsbataljonen

 

Skjold leir (ca. 3 mil øst for Bardufoss, midt i ingenting):

- 2. bataljon (mekanisert infanteri)

- Ingeniørbataljonen

 

Finnmark:

 

Garnisonen i Porsanger (GP):

- Jegerkompaniet, Halkavarri skytefelt

 

Garnison Sør-Varanger (GSV):

- Grensevakthold

 

 

Selv var jeg så fornøyd med førstegangstjenesten (og befalet så godt fornøyd med meg ;) ) at jeg fortsatte. Jobber nå som grenader i kommandoplasstroppen til Sambandsbataljonen ("Kommando-troppen").

 

Dagpengene er for øvrig 126 kroner per dag, ledende-tillegg er på 16 kr/dag og dimmegodtgjørelsen er vel per dags dato 20 900 kroner, med planlagte økninger. Formelt sett har du for øvrig ikke lønn som vernepliktig.

 

Når det gjelder lønna til ansatte i Forsvaret er den ingenting å klage på: Du har få utgifter, gode betingelser, grei grunnlønn og veldig, veldig godt betalt når du er ute på øvelser. En arbeidsplass i Forsvaret er dessuten en av de mest stabile du kan ha -- man får liksom ikke sparken i Forsvaret.

 

Maten er som regel veldig bra. Selv om kjøkkenet klarer å lage mat til 50-60 kroner per dag per soldat betyr ikke det at maten er dårlig, det betyr bare at det er mange soldater. Maten på Setermoen er enda bedre enn maten i Rusta/Heggelia, enda de på Setermoen bare bruker 45 kroner per soldat. Da jeg var vernepliktig var det verre å komme hjem til maten til mamma enn omvendt :p Det er for øvrig akkurat den samme maten i befalsmessa som det er i mannskapsmessa.

 

Revelje er klokken 0600, ikke 0530. Det er rosignal klokken 2300, så samtlige skal i utgangspunktet få minst 7 timer søvn. Hver enkelt kan dessuten velge å legge seg tidligere slik at de får enda mer søvn, om det skulle være ønskelig. I rekruttkontigenten som kom inn da jeg hadde vært inne et halvt år var det flere rom der alle la seg klokken åtte, for å være heelt uthvilt til neste dag.

 

Sibir, dvs. sjekk av føtter, er helt vanlig på feltøvelser, for å forebygge skader. I tillegg til å kontrollere at soldatene ikke ødelegger føttene sine, benytter vi gjerne anledningen til å prate med soldatene, gi dem tips om hvordan de kan ta vare på føttene sine og seg selv generelt, og til å sørge for at de har det bra. Jeg tok Sibir på rekruttene våre senest i går kveld. De var i begynnelsen skeptiske til at jeg skulle begynne å kikke på føttene deres og dytte litt på dem med en bajonett, men stemningen ble raskt bedre da de ble tørre og varme på føttene igjen, som en følge av vår oppfølging.

 

BC / BioToi, er slettes ikke ille. Det gir ofte en positiv humørinnvirkning på rekruttene, når de på første rekruttøvelse opplever at troppsjef begynner å kle av seg for å gi en demonstrasjon av hvordan man skal bruke den. Under en kommandoplassøvelse vi hadde i vinter, med tretti kuldegrader i verste mørketiden, var toaletteltet -- lagstelt med multifuel, BC og lykt med grønt/rødt lys på utsiden -- det beste stedet en soldat kunne befinne seg. BioToi-en var ikke lenger noe som var sært og kjipt, det var kos og god stæmning. Det er for øvrig veldig viktig å bli kvitt avføringen i felt, og da er BC-en det beste alternativet.

 

Kort sagt, alt vi gjør gjør vi for at soldatene skal bli bedre rustet og egnet til å ta vare på seg selv og hverandre. Når vi driller på å sette opp en syvduker raskest mulig er det ikke fordi vi har en bisarr glede av å se soldater stresse, men fordi det må skje raskt om vinteren for å få mest mulig tid til egenpleie og hvile, og minst mulig tid ute i kulden. Når vi har inspeksjon av vask, er det ikke for å være kjipe, men fordi hygiene er viktig -- spesielt når så mange bor så tett.

 

 

Så ikke hør på propagandaen -- er du motivert blir førstegangstjenesten et flott år, og om du velger å fortsette i Forsvaret skal du ikke se bort fra at det kan bli veldig bra :)

Lenke til kommentar

Hehe, digget BC'n jeg! Bedre måte å drite på ute i skauen finner du ikke. Mye bedre enn å synke ned til knærne i snøen, slik at man lager en touchdown før man allerede har begynt :p Bare husk å feste posen skikkelig på stolen. Glemte det en gang og ja....posen datt halveis ned, og siden jeg hadde gjort både bimmelim og bommelom var ikke det noe herlig syn! Sørg for ikke å bli troppsass, så du slipper å ha ansvaret for den.

 

Ellers er militæret en topp tid! Helt glimmers å få et år hvor man i praksisk slipper å tenke etter å ha hatt 12 år med skole. Ser ikke for meg at det hadde vært helt sunt å startet på en bachelorgrad rett etter vgs hvertfall.

 

I mine øyne er de som klager så fælt på militæret noen direkte pussies. De jeg kjenner som har dimmet er personer som jeg skjønte før de gikk inn at kom til å ikke holde ut. Man er rett og slett nødt til å ikke ta seg selv så høytidelig, og bare gjøre som befalet sier. Det er ikke å være "bitcha dems", men rett og slett bare lære seg det militære systemet. Er uansett kun i rekrutt-tiden at man blir mast på hele tiden. Etterpå, litt avhengig av tjeneste, består dagene stort sett av å stå opp klokken 6, og gjøre ting frem til kl 16. Har man tjeneste nært en by har man jo en drøss av ting å gjøre. Er man på Setermoen, slik jeg var, bør man skaffe seg en spillekonsoll ;) Ellers er det en drøss av kurs (lastebilkran, truck, økonomi, matte, barkurs, badevaktkurs osv.) man kan ta helt gratis. Selv angrer jeg på at jeg ikke tok fler.

 

Kunne aldri tenkt meg å fortsatt i militæret, men tidvis savner jeg den smått "hjernedøde" hverdagen, hvor man får beskjed om å gjøre en ting, og bruker litt tid på å gjøre det (flytte ting fra en container til en annen og slikt). Man lærer mye om seg selv og andre før man går ut i det virkelige liv.

 

 

I de siste årene har jeg sett STOR forskjell på gutter som har vært i militæret og de som ikke har det. Et punkt er at gutter som i stedet bodde hjemme hos mamma mens de jobbet på Narvesen overhodet ikke kan å vaske. De har rett og slett ikke lært å ta i dritt, vri opp en klut, eller i det hele tatt generelle ting ved å gjøre rent. De er også ofte ganske stae på å gjøre ting de bare vil, siden ingen noen gang har presset dem til å "være litt mann." Mulig jeg tråkker på noen tær her, men jeg vil påstå at militæret er liksom plassen man legger fra seg de siste mammadalttrekkene man har.

 

Synd at det er så store kutt i forsvaret at ikke alle som vil (og ikke vil) får et år der. Er ikke så bekymret for at landet ikke skal ha et forsvar, men mer engstelig for den store andelen av gutter som ikke blir menn før de nesten når 30.

Lenke til kommentar

Bra sagt NoviKana :).

Jeg selv vurderer å gjøre som "mb_zzz". Sende søknad og komme meg fortest inn. Det eneste som bekymrer meg er dama liksom. Kan høres litt "pinglete" ut. Men sjalusi og være borte over lengre tid er dritt :(.. Noen andre som har vært borti det der? Og hva gjorde dere =/?

 

Jeg har KJEMPE lyst til å komme inn i millitæret, og gjøre utenlandsoppdrag. Det er drømmen nesten!.

Lenke til kommentar
Bra sagt NoviKana :).

Jeg selv vurderer å gjøre som "mb_zzz". Sende søknad og komme meg fortest inn. Det eneste som bekymrer meg er dama liksom. Kan høres litt "pinglete" ut. Men sjalusi og være borte over lengre tid er dritt :(.. Noen andre som har vært borti det der? Og hva gjorde dere =/? 

 

Jeg har KJEMPE lyst til å komme inn i millitæret, og gjøre utenlandsoppdrag. Det er drømmen nesten!.

6819053[/snapback]

 

Har en del perm i militæret, så det med dama bør gå fint. Bra om leiren ikke ligger en så lang reise unna, så du kan reise hjem i helgene også:)

 

Personlig skal jeg være i Shanghai et år, mens dama selvfølgelig er hjemme i Norge. Etter å ha vært her en måned må jeg si det er en prøvelse av de sjeldne. Kan vel ikke si så mye om hvordan det går før året er omme da :p

Lenke til kommentar

Alle har godt av førstegangstjenesten.

Trivdes godt der da jeg var der mellom 94 - 95. Lærte masse og ble mere selvstendig. Maten var helt glimrende, fikk masse nye venner, og trivdes veldig godt.

Hadde nok søkt meg videre om det ikke var for at jeg fikk tilbud om jobb, da jeg var hjemme på perm.

 

Klart noen dager var gørr, men slik er det jo også i det sivile liv. Eneste jeg ikke likte med militære var at det enkelte ganger tok masse tid å få ting gjort. TTT

Ting Tar Tid hehe. :)

 

Husk at man også har en gyllen mulighet for å ta kurs gratis i militæret. Jeg skaffet meg blandt annet et gratis sikkerhetsskurs og truckførerbevis der. Det kosta den gangen bort mot 15000 sivilt å få seg.

 

Lykke til dere alle som skal ut.

 

Hilsen en som satt pris på sin førstegangstjeneste. :thumbup:

Lenke til kommentar
Bra sagt NoviKana :).

Jeg selv vurderer å gjøre som "mb_zzz". Sende søknad og komme meg fortest inn. Det eneste som bekymrer meg er dama liksom. Kan høres litt "pinglete" ut. Men sjalusi og være borte over lengre tid er dritt :(.. Noen andre som har vært borti det der? Og hva gjorde dere =/? 

 

Jeg har KJEMPE lyst til å komme inn i millitæret, og gjøre utenlandsoppdrag. Det er drømmen nesten!.

6819053[/snapback]

 

Tja, jeg var forlovet med ei dame da jeg ble kalt inn.

Ble sendt til Porsangermoen, rimelig langt fra Oslo.

Vi pratet ofte sammen på tlf og hadde det veldig bra i begynnelsen selv om avstanden var stor.

 

Forsvaret er veldig hjelpsomme om det skulle oppstå problemer. En periode fire måneder etter jeg kom inn / Februar 2005 følte jeg meg langt nede. Mørkt og trist, savna kjæresten masse.

Snakket med velferden og leierpresten + kapteinen. Dem ga meg velferdsperm med gratis flyreise hjem.

Slikt kan dem gjøre for deg om du oppfører deg bra, og gjør det du skal.

Dama var også på besøk en gang, hvor hun bodde på hotel samme med meg.

 

Var nok sjalu av meg på innsiden. Mange andre også med meg. Tror det var et par forholdsbrudd som skjedde. En utro dame var det ene tilfelle. Andre var en av gutta på brakka som tok av seg forlovelses ringen før han gikk ut.. Den fant han ikke igjen dagen etter.

 

Det ble slutt mellom meg og hun jeg var sammen med en måned etter jeg dimma.

Mye skyldtes nok at vi forandret oss, og vokste fra hverandre.

Endret av Darkrevan
Lenke til kommentar
...

 

Klart noen dager var gørr, men slik er det jo også i det sivile liv. Eneste jeg ikke likte med militære var at det enkelte ganger tok masse tid å få ting gjort. TTT

Ting Tar Tid hehe.  :)

 

...

6819287[/snapback]

 

Hos oss ble det etterhvert E.T.T.J.L.T (Enkelte Ting Tar Jævlig Lang Tid). :p

 

Var luftvernsattelerist på Andøya hvor vi ofte lå i bunkers like ved flystripa. På våren når det var dager med sol men litt kaldt i lufta, dro vi med oss soveposene på utsiden og sov der. Da var det fint med TTT. ;)

 

Angrer aldri på den dagen jeg dro inn. Var inne i 93-94 og vi var eneste luftvernsavd. som ble sendt til Lillehammer under OL. Ble sammen med ei jente der og flørtet med ei anna. Ble slutt mellom oss etter at jeg var kommet tilbake til Andøya, så da var det bare å holde vedlike kontakten med hun andre.

Ble ilag med henne 2 år etter. Hehe, det var den tiden man hadde draget på damer. :whistle:

Lenke til kommentar

Lurer på om noen har dratt en hel en gjeng av befal inn her for å overrose militæret...

Rapporterte en post tilbake i denne tråden som var ett klart overtramp for lenge siden, men ingenting ble gjort.

Her på forumet er det iallefall 2 moderatorer som har sagt de er med i forsvaret.

Poenget er.. skulle du ikke like deg i forsvaret så er det utrolig vanskelig å komme ut. Derfor er det best å være forberedt på forhånd. Gå til en lege og få attest på ett eller annet før du går inn(hvis du absolutthar bestemt deg for å gå inn) da har du noe å slå i bordet med hvis du skulle mistrives. Men som oftest trengst d mer enn en legeattest, men det er en veldig bra begynnelse!

Endret av magicus
Lenke til kommentar

Å nei, kanskje han må gjøre noe han ikke liker? Huffeda, får kanskje beskjed om å legge seg når han ikke har lyst, og kanskje de må ut å springe når han egentlig vil se på TV?

 

Gutten har åpenbart lyst til å bruke et år i militæret og sjekker derfor her etter folks erfaringer. Greit nok å si at man ikke likte seg der, men er noen innlegg her som rett og slett bare er skrevet av folk som var maks negativt innstilte og droppet ut etter en uke. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar

Tja, hvis gutten (som NoviKaNa refererer til) ønsket å få vite mer om forsvaret, kan man da ikke bare nevne de positive sidene?

 

Er mange som ikke har en god tid i forsvaret, og som fikk seg en overraskelse da de havnet der. Kommer man på kanten med befal o.l. har man også et problem! Tror ikke alle som "joiner" militæret vet hva de går til... Har også en del å si hvor man havner, og hva slags oppgaver man får.

At man automatisk blir mer "mann" av å dra i militæret er det største bullshit jeg har hørt. Derimot støtter jeg opp om de som mener at ungdommen har godt av å komme seg bort fra mammas lune rede.

Lenke til kommentar
Tja, hvis gutten (som NoviKaNa refererer til) ønsket å få vite mer om forsvaret, kan man da ikke bare nevne de positive sidene?

 

Er mange som ikke har en god tid i forsvaret, og som fikk seg en overraskelse da de havnet der. Kommer man på kanten med befal o.l. har man også et problem! Tror ikke alle som "joiner" militæret vet hva de går til... Har også en del å si hvor man havner, og hva slags oppgaver man får.

At man automatisk blir mer "mann" av å dra i militæret er det største bullshit jeg har hørt. Derimot støtter jeg opp om de som mener at ungdommen har godt av å komme seg bort fra mammas lune rede.

6824076[/snapback]

 

Heh, du sier jo deg selv i mot der da :p Å komme seg bort fra mammas fang er en del av det å bli mer mann. Og når jeg mener å bli mer mann er det snakk om å være mer selvstendig, ta i et tak, ikke småkrangle som jentunger og gjøre noe med ting i stedet for å klage. Jeg blir forundret over hvor mange 24-25 år gamle gutter jeg møter som etter å prate med dem 15-20 minutter beviser at de ikke har vært i militæret, uten en gang å ha vært i nærheten av å nevne noe om det. Finnes selvsagt unntak, men hadde jeg ført statistikk over det hele føler jeg mer rimelig sikker på at min hypotese er signifikant.

 

De negative sidene av militæret som er presentert her, kommer fra folk som ikke har vært der, eller dimmet etter et par uker. Mener du virkelig at de kan fortelle noe om militæret over hodet? Er som å mellomlande i Amsterdam, for deretter å fortelle hvor rævva byen var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...