Gå til innhold

Spørsmål angående Militæret


Anbefalte innlegg

Den reelle arbeidserfaringen du får fra Kiwi, Ica, Dressmann osv vil vel være verdt noe når du søker jobb hos...ja, Kiwi, Ica og Dressmann. Skal du tas inn på høyere utdanning med bakgrunn i arbeidserfaring, TROR jeg førstegangstjenesten teller mer.

 

Å påstå at man ikke får noen reell arbeidserfaring i militæret er forøvrig bare teit, all den tid man lærer å ta i møkk, ta i et tak og gjøre det man er satt til. Man lærer hva autoritet er, og å stå for det man gjør. En jobb i kassa på Rimi vil lære deg...å si "hei", smile og kassasystemet på Rimi. Spennende! Akkurat det samme som de som hadde det som deltidsjobb på vgs, og nå er i militæret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den reelle arbeidserfaringen du får fra Kiwi, Ica, Dressmann osv vil vel være verdt noe når du søker jobb hos...ja, Kiwi, Ica og Dressmann. Skal du tas inn på høyere utdanning med bakgrunn i arbeidserfaring, TROR jeg førstegangstjenesten teller mer.

 

Å påstå at man ikke får noen reell arbeidserfaring i militæret er forøvrig bare teit, all den tid man lærer å ta i møkk, ta i et tak og gjøre det man er satt til. Man lærer hva autoritet er, og å stå for det man gjør. En jobb i kassa på Rimi vil lære deg...å si "hei", smile og kassasystemet på Rimi. Spennende! Akkurat det samme som de som hadde det som deltidsjobb på vgs, og nå er i militæret.

6893745[/snapback]

Alle former for kundebehandligsjobber teller veldig positivt på cv'er. Iallefall med tanke på alle jobber hvor man før eller siden er nødt til å ta kontakt med andre mennesker. Selvfølgelig må arbeidssøkende ha den nødvendige kompetanse, men om han/henne også kan skilte med service-egenskaper stiller man høyere enn de som ikke har jobbet med mennesker før. Denne service-erfaringen får man fra de aller fleste "drittjobber", ala kassen på rimi/kiwi/dressmann osv, men også fra mange andre plasser. Er helt sikkert noen personer som også har fått med seg dette fra militæret, men langt i fra alle (desverre).

At man lærer autoritet i militæret er det liten tvil om, men om man ønsker folk som har en sykelig autoitær tankegang inn i det sivile arbeidsliv er jeg ikke helt sikker på...

 

Skal du tas inn på høyere utdanning med bakgrunn i arbeidserfaring, TROR jeg førstegangstjenesten teller mer.
Den forstod jeg ikke mye av, skal man tas inn på høyere utdanning spiller da vitterlig ingen type jobberfaring noe, kun karakterer fra videregående! Sånn var det iallfall da jeg var i kontakt med "Samordna opptak". Ok, man har jo aldrespoeng, folkehøyskole-poeng og førstegangstjeneste-poeng (både militær og siviltjeneste), men disse utgjør ikke mye på opptaket. (Kun 2 poeng for sivil-/militærtjeneste, men da får man ingen poeng for folkehøyskole mener jeg å huske). Søker man på arbeid som krever høyere utdanning, (og man har den utdanningen) tror jeg fortsatt ikke at militærtjenesten veier mer en arbeidserfaring. All personlig erfaring viser at arbeidserfaring, samt godord fra gamle sjefer, er gull verdt!
Lenke til kommentar
Den reelle arbeidserfaringen du får fra Kiwi, Ica, Dressmann osv vil vel være verdt noe når du søker jobb hos...ja, Kiwi, Ica og Dressmann. Skal du tas inn på høyere utdanning med bakgrunn i arbeidserfaring, TROR jeg førstegangstjenesten teller mer.

 

Å påstå at man ikke får noen reell arbeidserfaring i militæret er forøvrig bare teit, all den tid man lærer å ta i møkk, ta i et tak og gjøre det man er satt til. Man lærer hva autoritet er, og å stå for det man gjør. En jobb i kassa på Rimi vil lære deg...å si "hei", smile og kassasystemet på Rimi. Spennende! Akkurat det samme som de som hadde det som deltidsjobb på vgs, og nå er i militæret.

 

Alle former for kundebehandligsjobber teller veldig positivt på cv'er. Iallefall med tanke på alle jobber hvor man før eller siden er nødt til å ta kontakt med andre mennesker. Selvfølgelig må arbeidssøkende ha den nødvendige kompetanse, men om han/henne også kan skilte med service-egenskaper stiller man høyere enn de som ikke har jobbet med mennesker før. Denne service-erfaringen får man fra de aller fleste "drittjobber", ala kassen på rimi/kiwi/dressmann osv, men også fra mange andre plasser. Er helt sikkert noen personer som også har fått med seg dette fra militæret, men langt i fra alle (desverre).

 

Ja, og derfor har veeeeeldig mange en slik jobb som du mener er bedre enn militæret som deltidsjobb under vgs/høgskole. Ut over det er det overhodet ingen garanti at en som har sittet i en butikkkasse er en god serviceyter. Kundebehandlere i f.eks. møbelbutikker, elektriskbutikker o.l kan ha litt mer erfaring om de har jobbet med det noen år, men ikke mer enn at det "sees på som positivt". Får ikke no "bedre" jobber pga det i seg selv.

 

At man lærer autoritet i militæret er det liten tvil om, men om man ønsker folk som har en sykelig autoitær tankegang inn i det sivile arbeidsliv er jeg ikke helt sikker på...

 

 

Selvsagt måtte noen ta det til det ekstreme :) er ikke snakk om sykelig autoritet, men evnen til å ta i mot en ordre/beskjed/konstruktiv kritikk uten å bli sur og grinete.

 

 

Skal du tas inn på høyere utdanning med bakgrunn i arbeidserfaring, TROR jeg førstegangstjenesten teller mer.

 

Den forstod jeg ikke mye av, skal man tas inn på høyere utdanning spiller da vitterlig ingen type jobberfaring noe, kun karakterer fra videregående! Sånn var det iallfall da jeg var i kontakt med "Samordna opptak". Ok, man har jo aldrespoeng, folkehøyskole-poeng og førstegangstjeneste-poeng (både militær og siviltjeneste), men disse utgjør ikke mye på opptaket. (Kun 2 poeng for sivil-/militærtjeneste, men da får man ingen poeng for folkehøyskole mener jeg å huske). Søker man på arbeid som krever høyere utdanning, (og man har den utdanningen) tror jeg fortsatt ikke at militærtjenesten veier mer en arbeidserfaring. All personlig erfaring viser at arbeidserfaring, samt godord fra gamle sjefer, er gull verdt!

6894905[/snapback]

 

Som jeg sa; "Skal du tas inn på høyere utdanning med bakgrunn i arbeidserfaring", dvs når du er passert 25(?) år taes arbeidsfaring med i bildet når du søker på høyere utdannelse. Før den tid teller jo militæret seff mer, pga poengene.

 

Hva som veier mest i en ansettelsessituasjon kommer helt og holdent an på ansetteren. Søker du deltidsjobb på Rema? Ja, seff er det fint at du har jobbet på Rimi i hjembygda. Er det snakk om en fast jobb i samsvar med din fullførte bachelor-grad? Da vil neppe noen av delene ha den avgjørende faktor, men har ansetteren selv fullført førstegangstjenesten (og sjansen er stor for det i våre dager), er jeg rimelig sikker på at det vektlegges foran kassajobben. Her spiller det selvsagt rolle hvilken jobb det er snakk om, men de som vi snakker om her (Ica, Kiwi, klesbutikker) har ikke gitt noen erfaring som er så viktig at det vektlegges nevneverdig. En som har vært korporal i militæret derimot, viser at han har hatt lederoppgaver (trenger ikke stemme, men "på papiret" er det det det betyr).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg er veldig nysjerrig på hvor de har Militær skole i nordnorge for de som kommer fra sesjon?

 

har sendt inn en god søknad om å søke meg inn i militæret og får svar i løpet neste uke

6571385[/snapback]

 

Skjold Garnison, Maukstadmoen.

Bardufoss

7072710[/snapback]

 

 

Eller:

Troms:

Heggelia leir, Bardufoss (Sambandsbataljonen)

Rusta leir, Bardufoss (CSS-bataljonen, MP-kompaniet)

Setermoen leir, Bardu (Artilleribataljonen, Panserbataljonen, Sanitetsbataljonen, Etterretningsbataljonen)

 

Finnmark

GSV (Garnisonen i Sør-Varanger, grensevakt)

GP (Garnisonen i Porsanger, Jegerkompaniet)

 

 

Her i Nord-Norge gjennomføres rekruttperioden i avdelingene, i motsetning til i Garden (Terningmoen) og Luft/Sjø (Madla).

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei, fikk i dag beskjed om at jeg skal på førstegangstjeneste i artilleribataljonen på Setermoen. Er litt nysjerrig og har MANGE spørsmål angående det.

Er det noen som har noen erfaringer fra artilleribataljonen? Er det hardt?

Åssen er det på Setermoen? Noen tips om hva som er lurt å gjøre og ikke gjøre?

Har igrunnen veldig lyst å dra på utenlandstjeneste. Noen muluigheter for det? Mulighet for å ta lappen? Hvordan går jeg i såfall frem?

Vekterkurs? Andre gode kurs som det kan være lurt å ta?

 

Hilsen en som gleder seg til å reise nordover!

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Hei, fikk i dag beskjed om at jeg skal på førstegangstjeneste i artilleribataljonen på Setermoen. Er litt nysjerrig og har MANGE spørsmål angående det.

Er det noen som har noen erfaringer fra artilleribataljonen? Er det hardt?

Åssen er det på Setermoen? Noen tips om hva som er lurt å gjøre og ikke gjøre?

Har igrunnen veldig lyst å dra på utenlandstjeneste. Noen muluigheter for det? Mulighet for å ta lappen? Hvordan går jeg i såfall frem?

Vekterkurs? Andre gode kurs som det kan være lurt å ta?

 

Hilsen en som gleder seg til å reise nordover!

Takk for alle svar.

8275394[/snapback]

 

Angående kurs vil nok lappen være uaktuelt med mindre du blir plassert i en tjeneste hvor du har behov for det. Noe som er heller tvilsomt. Ta de kursene som du tror du kan ha få bruk for. Skal du studere videre er ex.phil en mulighet for eksempel. Vi fikk tilbud om ex.phil, vekterkurs, truckførerkurs, varmebehandling og Krav Maga. Bare hør med velferden hva de har å tilby.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også akkurat fått vite at jeg skal til setermoen (artilleribataljonen) i august. Gledere meg kjempemasse, men vet noen den nøyaktige datoen vi skal møte opp? Har som DanielFH masse spørsmål, er det lett at man blir plassert på et kontor og blir sittende der et helt år?

 

Noen som har noen erfaringer eller noe sånt å komme med? Er det vanlig med jenter der? (Bare for nysgjerrighetens skyld, er jente selv..) Vil egentlig hest vite alt som er å vite.. Hehe

 

Håper på ett fint år der oppe!

Lenke til kommentar
Jeg har også akkurat fått vite at jeg skal til setermoen (artilleribataljonen) i august. Gledere meg kjempemasse, men vet noen den nøyaktige datoen vi skal møte opp? Har som DanielFH masse spørsmål, er det lett at man blir plassert på et kontor og blir sittende der et helt år?

 

Noen som har noen erfaringer eller noe sånt å komme med? Er det vanlig med jenter der? (Bare for nysgjerrighetens skyld, er jente selv..) Vil egentlig hest vite alt som er å vite.. Hehe

 

Er nok langt flere jenter i sanitetsbataljonen enn i artbn. Begge deler holder til på Setermoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...