Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg begynte å drikke kaffe da jeg var i USA. Jeg var vel 17 eller noe...

Da jeg kom tilbake til norge skulle jeg prøve å drikke kaffe, men kaffen her var skikkelig vond. Det viste seg at kaffen jeg drakk i USA var mørkbrent, mens kaffen i Norge var svakt brent. Typisk Friele frokostkaffe.

 

Heldigvis nesten 10 år etter begynte de å selge mørkbrent kaffe i Norge!

Lenke til kommentar
Har ny kaffemaskin og elsker caffe latte, men fikk ikke til å lage den selv, smakte dritt....  Hvor mye kaffe skal oppi den runde dingsen? Har lest 7,5 g. men hvor mye er det da? Ca. 2 spiseskjeer?? Hjelp! :hmm:

8558562[/snapback]

 

Står det ikke i bruksanvisningen? :)

8562268[/snapback]

 

Niks! Det er en rimelig utgave jeg fikk i vervepremie i en bokklubb......

Lenke til kommentar
Har ny kaffemaskin og elsker caffe latte, men fikk ikke til å lage den selv, smakte dritt....  Hvor mye kaffe skal oppi den runde dingsen? Har lest 7,5 g. men hvor mye er det da? Ca. 2 spiseskjeer?? Hjelp! :hmm:

8558562[/snapback]

På min maskin, fyller jeg den full, pakker hardt, fyller på mer, pakker til det ikke går mer.

 

Da får jeg ett herlig lysebrunt skum på toppen av espresso koppen. En fylling, en kopp, og det er nesten 100% garantert nam

Lenke til kommentar

Det skal jeg ikke uttale meg så mye om, men det høres fornuftig ut. Men det jeg kan bekrefte, er at det er utrolig godt, også når kjærligheten blomstrer.

 

Ble faktisk sammen mye takket være egenskapene til kaffe :D

Endret av Scix
Lenke til kommentar
Det skal jeg ikke uttale meg så mye om, men det høres fornuftig ut. Men det jeg kan bekrefte, er at det er utrolig godt, også når kjærligheten blomstrer.

 

Ble faktisk sammen mye takket være egenskapene til kaffe :D

8572549[/snapback]

 

Jasså? Spennende, fortell gjerne mer.

 

Kaffe påvirker kjærligheten? Could it be any better?

Lenke til kommentar

Jo, nå skal dere få høre!

 

Tiden er ca. 2 - 3 uker før jul!

På internatskolen jeg jobber som IKT Lærling ved, er det en vinterhage. Det er ett sted der vært er fint hele året, og det er like utenfor spisesalen.

 

En dag da jeg kom ut fra middag, gikk jeg bort til ett bord der det satt noen venner av meg. Jeg satte meg ned, og samtalene startet. Slik, sammen med kaffen, satt vi fra jeg var ferdig på jobb, til internatene stenger kl. 23.00.

 

Gjengen ble etterhvert større, og etterhvert som folk ble litt mer stødige på hverandre, begynte også vær litt sære internhumor.

 

- Jeg var katten i familien

- En kamerat av meg, Robert, var husfar

- Hun som i dag er damen min, Mariell, var matmor og konen til husfar

Og så hadde familien en rekke barn, onkler, hunder og fugler.

 

Slik satt vi å snakket tull, og drakk kaffe, hele dagene.

 

En kveld, faktisk natt til den 20. desember, var vi hjemme hos meg, en hel gjeng, og så på film. Etter film to eller tre, var de fleste dratt tilbake til internatene, men Mariell, en onkel fra familien, og pappegøyen var igjen.

 

Aner ikke hvordan det skjedde (lite søvn de siste ukene, mye film og slikt), men jeg og Mariell hadde værtfall havnet i samme soffa, og sovnet. Noen timer senere, våket vi begge veldig nærme hverandre. Litt i halvsøvne, krøp i enda mer sammen, og til slutt kysset vi forsiktig.

 

Så konkulsjonen er vel den at vi ikke hadde blitt sammen hadde det ikke vært for kaffen, og dens egenskaper til å lage sosiale stunder, og ødelegging av døgnrytme :p

Endret av Scix
Lenke til kommentar
Aner ikke hvordan det skjedde (lite søvn de siste ukene, mye film og slikt), men jeg og Mariell hadde værtfall havnet i samme soffa, og sovnet. Noen timer senere, våket vi begge veldig nærme hverandre. Litt i halvsøvne, krøp i enda mer sammen, og til slutt kysset vi forsiktig.

 

Så utrolig søtt, ja; kaffe gjør underverker.

Lenke til kommentar

Hmm, igrunn liker jeg best Evergood-kaffe. Men på skolen så blir jeg nødt til å drikke pulverkaffe. Har igrunn ikke funnet noen spessielt god pulverkaffe enda, har prøvd nescafe gull og brasero og Ica pulerkaffe..

 

Noen som har noen gode pulverkaffer å anbefale? Som man nødvendigvis ikke finner i nærmeste icabutikk..?

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Hmm, igrunn liker jeg best Evergood-kaffe. Men på skolen så blir jeg nødt til å drikke pulverkaffe. Har igrunn ikke funnet noen spessielt god pulverkaffe enda, har prøvd nescafe gull og brasero og Ica pulerkaffe..

 

Noen som har noen gode pulverkaffer å anbefale? Som man nødvendigvis ikke finner i nærmeste icabutikk..?

8580068[/snapback]

 

http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=608

 

Jeg pleier forresten å drikke nescafé pulverkaffe ved et par anledninger, og da tar jeg alltid 1 teskje sukker i kaffen. Da blir den betraktelig bedre. Selvom jeg foretrekker kaffe svart.

Lenke til kommentar
Er det noen som kan anbefalle meg verdens beste kaffekanne?

 

Hadde en, men det renner så sinnsykt sakte fra den, og så blir kaffen litt fort kald...

8586486[/snapback]

 

 

Dersom design ikke er det viktigste kan jeg anbefale en kanne av typen "tiger". De holder på varmen og renner aldri.

 

Du får kjøpt de på Jernia elns tror jeg. Fu får de i forskjellige størrelser, og designen er av typen "stor husholdning" / kantine look... Men de er bare best... Genialt til å holde frokostkaffen varm - langt ut i lunsjen...

Lenke til kommentar

Nei, de er ikke stygge.. Men de er heller ikke "art deco" haha, men kaffekanner er vel ikke det man bryr seg mest om utseende på..

 

Ellers er jo denne tigerkannen litt penere å se på... Men koster jo over dobbelt så mye! Ville tatt "klassikeren". Jeg synes det er en perfekt hverdagskanne, holder utrolig godt på varmen uten å søle som sagt. 279 kroner er ikke all verdens for en kanne heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...