Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

God formiddagg godtfolk!

 

Fri fra forelesning og jobb i dag,  17.mai tur til danmark står på agendaen. Morgenkaffen er inntatt,  "fransk espresso" kvernet som filtermalt, en start på dagen som røsker mildt og vennlig smaksløkene.

 

Det store spørsmålet blir horvidt danskene kan lage kaffe, det er og blir avgjørende for kvaliteten på denne turen. Rapport og test av danske kaffesjapper og kaffetyper kommer!

8625071[/snapback]

 

Til danmark? Hvorfor i alle dager ikke feire den her hjemme med en god kopp kaffe og spennende lektyre om dagens hendelser?

 

Jeg gleder meg til rapporten, det kan bli spennende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, i min kameratgjeng er litt av greia sånn som dette: "det gjelder å skape minner og historier vi kan prate om når vi blir gamle, så det ikke blir så kjedelig når man blir gammel". Så når spørsmålet rundt årets 17.mai feiring kom opp - så ble det vedtatt at den skulle feires i danmark... Ren guttetur, med kvinnfolkene hjemme. Har stor tro på det. 17.mai har en tendens til å bli litt kjedelig - man er liksom ikke i målgruppen for "17 mai" når man er 20 til 25 år! Hehe...

 

Er forresten helt med på at kaffe og sigaretter hører sammen... Otis Redding har jo en låt som heter "cigarettes and coffee". Kos låt, ingenting som slår følelesen morgenkaffen og morgensiggaretten gir deg. Satt i sammen, er de for min del ett av dagens absolutte høydepunkter. En symbiose av ekstrem velvære rett og slett!

Lenke til kommentar

Så utrolig pent og korrekt sagt..

 

"En symbiose av ekstrem velvære rett og slett!"

 

*sukk*

 

Forresten kos sang ja ;)

 

Jeg drikker så iherdig mye kaffe på jobben, nesten jeg slutter å drikke hjemme. Såpass mye kaffe blir det.

 

Jeg er selv i den aldersgruppen, og forstår hva du mener, problemet mitt er at jeg blir reisende alene om jeg skulle gjort noe slikt.

Lenke til kommentar

Skjønner...

 

Hehe.. Så det ble stillt spørsmål til bladningsforhold lenger oppe, det varierer veldig avhengig av kaffetype - men den vanlige morgenkaffen (blanding av friele mørkbrent og vanlig friele kaffe) bruker jeg 4 "svakt toppede" skjeer på 1 liter , (evt, hiver jeg en halv skje til på toppen) Dette blir jo antatte mål - da jeg egentlig blander etter gammel vane - ser hvor høyt på filteret jeg når...Men målingsenheten er da den skjeen som følger med moccamasteren. Blandingsforholdet mellom mørk og lys kaffe er 1 skje mørkbrent i bunn, med 3 skjeer vanlig over. Trakter aldri mindre enn 1 liter, synes det er vanskelig å treffe blandingsforholdet riktig ellers. Dersom vannet renner gjennom for liten masse kaffe på veien gjennom filteret setter den liksom ikke riktig smak, så jeg synes det er uhyre vanskelig å få riktig smak på mindre enn 1 liter kaffe.

 

Noen som har lignende erfaring(er)?

 

edit: ved nærmere ettertanke ligger nok målet nærmere 5 strøkne skjeer på 1 liter...

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Jeg bruker (stygt å si det) øyemål når jeg bruker filtermaskinen, de fleste her på huset lar meg lage kaffe, fordi den alltid blir så god.

 

Det blir feil av meg å si at jeg alltid bruker øyemål, i mange tilfeller bruker jeg fingeren(!).

 

Jeg skal prøve å beskrive det.

 

Jeg setter fingeren skrått ned (slik at det følger filteret), helt til knoke nr 2. Deretter fyller jeg kaffe til den når fingertuppen min, og så slenger jeg på 1/4 ts pepper(!). Dette gjør at kaffen blir kraftig, og akkurat slik jeg og mange andre liker den.

 

Skal jeg bruke skje ville jeg tippe/tro at det er ca 5 skjeer jeg bruker.

 

Alt over er på 1 liter vann.

 

EDIT:

 

Ja, det er vanskelig å lage god kaffe på under 1 liter kaffe.

Du kan bruke peppertrikset over, eller du kan prøve/feile.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Etter å ha sjekket ut kaffe.no har jeg funnet ut at det er noen forbedringer som kan bli gjort i hjemmet når det kommer til kaffetilbereding:

 

- Bruke hvite filtre, som ikke setter smak på kaffen.

- Alltid bruke kaldt vann.

- Beholde kaffen i orginalposen, evt. i en lukket boks, og ikke helle den over i en annen beholder.

 

Når jeg tenker over det er det ikke sjeldent at kaffen kan ha et hint av papirsmak :whistle:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Har tatt for gitt at alle fulgte de tre punktene jeg :dontgetit: ..ihvertfall det med kaldt vann.

8643133[/snapback]

Vel, nå er det i allefall ikke jeg som står for innkjøp av diverse, så slik blir det bare.

Har nevnt det for "sjefene", så vi får se. :)

Lenke til kommentar
Etter å ha sjekket ut kaffe.no har jeg funnet ut at det er noen forbedringer som kan bli gjort i hjemmet når det kommer til kaffetilbereding:

 

- Bruke hvite filtre, som ikke setter smak på kaffen.

- Alltid bruke kaldt vann.

- Beholde kaffen i orginalposen, evt. i en lukket boks, og ikke helle den over i en annen beholder.

 

Når jeg tenker over det er det ikke sjeldent at kaffen kan ha et hint av papirsmak  :whistle:

8641671[/snapback]

 

Hvite filtre skal du bruke uansett, noe annet er dumt. Og da heller ikke bruke for tykke filtere. Men heller ikke for tynne, da disse gir en del "olje" i kaffen.

 

Kaldt vann, vel.. Ikke helt korrekt. Bruk vann som er mellom lunket og kaldt. Det er som regel det beste vannet.

 

Når det gjelder orginalpose.. Nei.

Legg dette i en glassbeholder som er lufttett.. Altså med gummistrikk..

Norgesglass er perfekt.

Lenke til kommentar
Fikset pollen for å hindre OT :)

8644622[/snapback]

 

Fin fin.

 

Herlig å ha en kaffedrikkende moderator med oss :D

 

Testet ut noe gøy i dag!

Hadde en skje med espressomalt Blå Java sammen med filterkaffen. Satte en ekstra piff på kaffen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...