Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg veide akkurat hvor mye kaffe og vann jeg bruker per kopp, henholdsvis 17 og 200 gram. Er jeg spik spenna gæren som bruker mer enn de anbefalte 60-70 gram per liter med Aeropress? (85 g/l).

 

Med kaffe til 168 kr/kg så betyr det 2,86 kr/kopp. Til sammenligning ikke så voldsomt mye mindre enn kapselmaskinene (hvis vi ignorerer det faktum at kapslene gir mindre kaffe per kopp og at maskinene koster noe).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bare for å understreke dette. Jeg er en norsk kaffeentusiast og jeg hater den lyse brenninga til mikrobrenneriene. Det smaker for lite av kaffen.

 

Jeg tror Starbucks rett og slett nedprioriterer baristakunsten. De gangene jeg har vært der har jeg fått ihjelkokt melk i Cappucinoen, og kaffe brygget med altfor varmt vann. Og det er sånne ting som gjør at det smaker dårlig. Mens med bedre teknikk, kunne resultatet blitt bedre.

 

Som ny bruker av Rancilio Silvia, hadde jeg problemer i begynnelsen med manglende crema på espressoen, og tydelig bitter smak. Jeg fant ut at dette var vann i kokeren som hadde blitt altfor varmt, og sånn man egentlig skal slippe ut før du brygger kaffe. Det må være dette de ikke tar seg tid til på Starbucks, selv om de bruker andre maskiner. Med en gang jeg slapp ut det vulkanvarme vannet, kom cremaen med en gang, og kaffen ble god.

 

Hvis dere ser på den melkedampevideoen jeg linket til, så har jeg fått sånn skum flere ganger i kaffen på Starbucks. Og det er ikke rart når baristaen setter fra seg melkemugga til damping, og går og gjør noe helt annet. Dette ser ut som helt vanlig praksis i Starbucks.

 

Vi kan dermed se konturen av en kjede som er designet for samlebåndskaffe. For enormt stor pågang kunder, der kaffen bare skal lages så fort som mulig, uten å ta hensyn til smaksforbedrende teknikker, fordi de tar for lang tid.

 

Når det gjelder selve bønnene i seg selv, tror jeg de ligger midt på treet i kvalitet. De er langt i fra så dårlige som alle disse cubanske espressobønnene var, som var i salg OVERALT for rundt åtte år siden i Norge. De smakte rett og slett aske, og sørget for at jeg aldri har drukket Cubansk kaffe igjen. Men Starbucks er heller ikke like snobbete som Wendelboe og Kaffa osv. De driver en svær kjede, og skal sørge for bønner til tusenvis av utsalgssteder, og da er det akseptabelt å gå ned på kvaliteten.

 

 

Jeg har også en mistanke om at melk-espresso-rationen deres er forskjellige fra vår. I Norge er det vanlig å si at man skal kaste enkeltfilteret til espressomaskinene. Men kanskje det er dette de bruker på Starbucks? Det ville jo spart penger.

Lenke til kommentar

Jeg har også en mistanke om at melk-espresso-rationen deres er forskjellige fra vår. I Norge er det vanlig å si at man skal kaste enkeltfilteret til espressomaskinene. Men kanskje det er dette de bruker på Starbucks? Det ville jo spart penger.

 

Jeg har to faste SB jeg besøker i London. Her har de virkelig dyktige barristaer som har litt yrkesstolthet. Problemet er mange deltidsannsatte...

Lenke til kommentar

Et par artige videoer om Starbucks.

http://youtu.be/qrVh4LLLd2s

http://youtu.be/bgVCLE1wQt4

 

I siste video syns jeg den særamerikanske naive troen på "kunden har rett"-prinsippet er tydelig. Såpass tydelig at det virker som faglig stolthet er fraværende.

 

Man går trossalt på kaffebar for at et fagmenneske skal lage kaffe til deg. Det er ingen kunder som kan si at Cappucino skal være noe annerledes enn det en Cappucino skal være.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Jeg har også en mistanke om at melk-espresso-rationen deres er forskjellige fra vår. I Norge er det vanlig å si at man skal kaste enkeltfilteret til espressomaskinene. Men kanskje det er dette de bruker på Starbucks? Det ville jo spart penger.

 

Jeg har to faste SB jeg besøker i London. Her har de virkelig dyktige barristaer som har litt yrkesstolthet. Problemet er mange deltidsannsatte...

Kan det være Conduit Street?

"This Conduit Street concept store scales back the usual Starbucks branding in favor of a more subtle approach. Wooden, earthy tones dominate, replacing the standard dark green tones and helping to create a more relaxing environment. The basement is an open space with a loungeroom feel; there are private areas for business meetings or simply to gossip and unwind."

 

Kaffen har fått 4 av 5 kaffebønner i "The London Coffee Guide", og 4,25 i overall score. Det er en kaffebar jeg har veldig lyst til å prøve neste gang jeg er i London - hvis ikke den er bra er ingen Starbucks det.

Lenke til kommentar

Jeg har også en mistanke om at melk-espresso-rationen deres er forskjellige fra vår. I Norge er det vanlig å si at man skal kaste enkeltfilteret til espressomaskinene. Men kanskje det er dette de bruker på Starbucks? Det ville jo spart penger.

 

Jeg har to faste SB jeg besøker i London. Her har de virkelig dyktige barristaer som har litt yrkesstolthet. Problemet er mange deltidsannsatte...

Kan det være Conduit Street?

"This Conduit Street concept store scales back the usual Starbucks branding in favor of a more subtle approach. Wooden, earthy tones dominate, replacing the standard dark green tones and helping to create a more relaxing environment. The basement is an open space with a loungeroom feel; there are private areas for business meetings or simply to gossip and unwind."

 

Kaffen har fått 4 av 5 kaffebønner i "The London Coffee Guide", og 4,25 i overall score. Det er en kaffebar jeg har veldig lyst til å prøve neste gang jeg er i London - hvis ikke den er bra er ingen Starbucks det.

Tror jeg har vært der. Den er ganske liten og trang i første etasje ikke sant? Og ikke noe grønt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...