Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg veide akkurat hvor mye kaffe og vann jeg bruker per kopp, henholdsvis 17 og 200 gram. Er jeg spik spenna gæren som bruker mer enn de anbefalte 60-70 gram per liter med Aeropress? (85 g/l).

 

Med kaffe til 168 kr/kg så betyr det 2,86 kr/kopp. Til sammenligning ikke så voldsomt mye mindre enn kapselmaskinene (hvis vi ignorerer det faktum at kapslene gir mindre kaffe per kopp og at maskinene koster noe).

 

Jeg bruker ca 14 gram per kopp og 200-215 gram vann. (er ikke så lett å få det akkurat på 200 g) Mengde er kun en anbefaling og som Psilo skriver er det bare å eksperimentere. Jeg la ut lenke til "oppskriften" på en kopp Aeropress fra de som var i toppen WBC - Aeropress ("vm i Aeropress") hvor mengde og vann varierte ganske mye, så det blir helt opp til deg å finne ut det beste forholdet mellom vann og kaffe.

 

Ramius: Jeg har selv ikke prøvd noen bønner fra Starbucks men de brenner nok betraktelig mørkere og noen vil si dårligere enn f. eks S&H, Kaffa og Wendelboe, som er kjent for å brenne meget lyst.

 

Starbucks har gjort en strålende jobb når det kommer til merkevarebygging og det å bygge opp status omkring det å drikke kaffe derfra. Når det kommer til kaffen skal jeg ikke uttale meg så skråsikkert da jeg kun har prøvd kaffe derfra et par ganger men jeg har aldri vært spesielt imponert.

 

Forøvrig uansett om en kjøper bønner til 500 kr/kg eller 100 kr/kg så er det viktigste at man er fornøyd med det man drikker. Det gjelder også om man foretrekker kapselmaskiner eller andre duppeditter.

 

Jeg personlig prøver ofte diverse kaffe fra butikk men har til nå ikke blitt nevneverdig imponert (merk: på Aeropress/trakter) og kjøper derfor som regel kun bønner fra S&H og Kaffa. Det er kun pga preferanser i smak da jeg synes kaffen deres (har kun prøvd norske brennerier) er best.

 

Forøvrig en ganske artig video om baristaer.

http://vimeo.com/15104279

  • Liker 1
Lenke til kommentar
eg har selv ikke prøvd noen bønner fra Starbucks men de brenner nok betraktelig mørkere og noen vil si dårligere enn f. eks S&H, Kaffa og Wendelboe, som er kjent for å brenne meget lyst.

 

Jeg har åpent sagt at jeg misliker lys brenning. Jeg har prøvd alle kaffebrenneriene i Oslo nå, og jeg syns det smaker for lite av kaffen. Flere unge entusiaster er enige. Jeg møter de overalt, i kaffebutikker, espressobarer osv. Jeg liker mørkt brent. Eller en mellomting.

 

Syns det er rart du nevner Solberg og Hansen i samme kontekst som Kaffa og Wendelboe. S&H brenner da mye mørkere og "riktigere" enn dem. De har bevist for meg at det er de store selskapene som kan kaffebrenning best.

 

Starbucks er ressurssterke. De har sikkert kaffeovner av topp kvalitet, du ser blant annet en av dem i videoene deres. Og det skulle ikke være noe teknisk årsak til at de brenner "dårligere", som du sier, enn andre brennerier. Husk at Starbucks har et enormt mengde utvalg av bønner. Så det blir for hatsk å si at alt de selger er dårlig og forkullet osv. Selv har jeg kjøpt en pose hos dem før, som smakte helt ypperlig, og mye bedre enn Wendelboe sin Espresso.

 

 

Er det forresten noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan brenne selv? Det er en butikk i nærheten som selger ubrente bønner fra Brasil. Kunne tenke meg å prøve det i ovnen. Jeg har en høykapasitetsovn som når 500 grader. Men hvor mange grader skal man steke kaffebønner på, og hvor lenge?

 

Må man røre i dem eller vaske dem først osv?

Lenke til kommentar

I dag åpnet jeg kaffen fra Starbucks og er veldig fornøyd. Bønnene var tydelig mørkere enn de forrige, og det smakte mye mer kaffe av disse enn det jeg er vant med.

 

Har lest litt om disse bønnene nå. Kirklands kaffe er visst et internt merke for varehuskjeden Costco, som virker som den amerikanske varianten av Smart Club. De har ansatt Starbucks til å brenne bønnene for dem. Men kaffen er ikke en del av Starbucks sitt utvalg.

Lenke til kommentar

Skal du brenne selv, så er det vel nesten like greit å kjøpe en egnet roaster?

Koster vel ikke allverdens fra ebay.

Nå har jeg lest et par artikler om dette, og jeg kan ærlig talt ikke skjønne at du trenger det.

Jeg kommer aldri til å kjøpe egen kaffebrenner nei, det tar for mye plass og vil bli brukt for lite. Såpass nerd er jeg ikke. Men hvis jeg kan produsere gode resultater med det jeg har, som for eksempel en Wok, så er jeg interessert.

 

Nå har jeg sett mange videoer på Youtube av folk som brenner kaffebønner i wokken sin. Og hvis du ser på hvordan store og små kaffebrennere er designet, så er de i prinsippet kun store steikepanner, med en mekanisme som rører kaffen rundt.

 

Jeg leste et sted at det var vanlig å brenne kaffebønner i hjemmet på 30-tallet. Og har sett gjennom masse bilder av gamle brennestativer til kaffebønner. De ser ut som de bingokule-rotasjonsburene. Bare helt uten hull, og plasseres over for eksempel et gassbluss. Når jeg tenker meg om, tror jeg at jeg har sett flere slike på bruktmarkeder i årenes løp.

 

Husk at det er bare en haug med bønner dette, og jeg tror ikke det skal være vaskelig å brenne dem med høy kvalitet, ved bruk av billig utstyr. Det gjelder å ikke være såpass nerdete, at du nekter å ty til enkle virkemidler. Skal opp på Bjølsen imorgen og kjøpe grønne kaffebønner fra Brasil. Det selger de i halvkilosposer til rundt 60 kroner.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Skal du brenne selv, så er det vel nesten like greit å kjøpe en egnet roaster?

Koster vel ikke allverdens fra ebay.

Nå har jeg lest et par artikler om dette, og jeg kan ærlig talt ikke skjønne at du trenger det.

Jeg kommer aldri til å kjøpe egen kaffebrenner nei, det tar for mye plass og vil bli brukt for lite. Såpass nerd er jeg ikke. Men hvis jeg kan produsere gode resultater med det jeg har, som for eksempel en Wok, så er jeg interessert.

 

Nå har jeg sett mange videoer på Youtube av folk som brenner kaffebønner i wokken sin. Og hvis du ser på hvordan store og små kaffebrennere er designet, så er de i prinsippet kun store steikepanner, med en mekanisme som rører kaffen rundt.

 

Jeg leste et sted at det var vanlig å brenne kaffebønner i hjemmet på 30-tallet. Og har sett gjennom masse bilder av gamle brennestativer til kaffebønner. De ser ut som de bingokule-rotasjonsburene. Bare helt uten hull, og plasseres over for eksempel et gassbluss. Når jeg tenker meg om, tror jeg at jeg har sett flere slike på bruktmarkeder i årenes løp.

 

Husk at det er bare en haug med bønner dette, og jeg tror ikke det skal være vaskelig å brenne dem med høy kvalitet, ved bruk av billig utstyr. Det gjelder å ikke være såpass nerdete, at du nekter å ty til enkle virkemidler. Skal opp på Bjølsen imorgen og kjøpe grønne kaffebønner fra Brasil. Det selger de i halvkilosposer til rundt 60 kroner.

 

Du har nok hatt mer tid enn meg til å se/lese om kaffebrenning, men ved første øyekast virket det som en lettere måte. Pluss at gadgets er kult.

Har ikke lyst til å dele med deg linkene?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt der med kjærligheten for "gadgets". Jeg er selvfølgelig glad i det, og elsker den nye Rancilioen min. Men jeg kan ikke kjøpe et apparat for hvert minste bruksområde på kjøkkenet. Det har jeg ikke plass til.

 

Jeg driver med ganske mye annet på kjøkkenet enn bare kaffelaging (kanskje i motsetning til flere her), så jeg prøver å kutte ned på så mye som mulig.

-

En av de gode sidene jeg har funnet i dag:

Step 3: The Roast Process in a Nutshell

Understanding the different stages of the roast will help you control the flavor of your cup and appreciate how different roasts result in different cup flavors.

 

Yellowing: For the first few minutes the bean remains greenish, then turn lighter yellowish and emit a grassy smell.

 

Steam: The beans start to steam as their internal water content dissipates.

 

First Crack: The steam becomes fragrant. Soon you will hear the "first crack," an audible cracking sound as the real roasting starts to occur: sugars begin to caramelize, bound-up water escapes, the structure of the bean breaks down and oils migrate from their little pockets outward.

 

First Roasted Stage: After the first crack, the roast can be considered complete any time according to your taste. The cracking is an audible cue, and, along with sight and smell, tells you what stage the roast is at. This is what is call a City roast.

 

Caramelization: Caramelization continues, oils migrate, and the bean expands in size as the roast becomes dark. As the roast progresses, this is a City + roast. Most of our roast recommendations stop at this point. When you are the verge of second crack, that is a Full City roast.

 

Second Crack: At this point a "second crack" can be heard, often more volatile than the first. The roast character starts to eclipse the origin character of the beans at this point. A few pops into second crack is a Full City + roast; a roast all the way through second crack is a Vienna roast. Small pieces of the bean are sometimes blown away like shrapnel!

 

Darkening Roast: As the roast becomes very dark, the smoke is more pungent as sugars burn completely, and the bean structure breaks down more and more. This is a French roast.

 

Ack!! Too Late! Eventually, the sugars burn completely, and the roast will only result in thin-bodied cup of "charcoal water."

 

Fra: http://www.sweetmarias.com/instructions.php

 

Jeg har terget Wendelboe litt på Twitter i dag om dette. Han insisterer på at man får kull ved å brenne kaffe i Wok. Men noe sier meg at han aldri har prøvd selv.

 

Jeg tror dette er mye enklere enn mange skal ha det til. Bønnene er et naturprodukt, akkurat som alle andre ingredienser jeg bruker i matlaging. De er allerede tørket og høstet. Det er dette som er den viktige delen av god kaffe.

 

Brenningen er bare siste punkt på lista, og det skal ikke være så vanskelig å brenne noen enkle bønner. Tviler på at du må ha masse avanserte maskiner for det.

 

Kom til meg og snakk varmeteknikk når det gjelder spareribs isteden ;-)

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Er spent på dette hjemmebrent-prosjektet ditt, Ramius. Har vært litt nysgjerrig på å prøve det selv også, fortrinnsvis vha. wok/stekepanne i første omgang. Har sansen for tankegangen med å utnytte eksisterende utstyr i så stor grad som mulig før man kjøper dedikerte apparater (så sant man ikke må ofre alt for mye på kvaliteten).

 

Likte spesielt godt den særdeles Reodor Felgen-aktige apparaturoppstillingen til denne karen her:

 

Lenke til kommentar

Nå har jeg brent kaffe for første gang.

Måtte ha gassblusset på minimum, og sto og rørte i wokken i mellom 10 og 20 minutter. Da hadde bønnene blitt medium-mørke i fargen.

 

De mye omtalte sprekkene kunne absolutt høres, men var ikke så tydelige som jeg hadde forestilt meg. De inntraff også ganske tilfeldig.

 

Det var ikke sånn at alle kaffebønnene begynte å sprekke samtidig. Så fargen var min sterkeste indikator.

 

Når de var ferdige, hadde jeg bønnene rett opp i en kald kjele, som hadde stått ute i kuldegrader, satt på lokket og ristet rundt. Deretter satt jeg de ut i noen minutter, og tok dem inn igjen, og helte dem oppi en stor sil. Den roterte jeg på mens jeg blåste luft på bønnene med hårføner uten varme.

 

Så satt jeg dem ut i kulda igjen, med lokk på. Når de var blitt nesten helt avkjølte, hadde jeg dem på boks med lokk på. Der skal de stå i ett døgn tenker jeg, så prøver jeg å kverne kaffe i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...